Zrodzony z fantastyki

 
Awatar użytkownika
Gerard Heime
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 3299
Rejestracja: czw mar 20, 2003 9:02 am

Temat muzyczny postaci

pn sty 08, 2007 11:10 pm

Jak w tytule. Czy, grając z muzyką, stosujecie tematy muzyczne, które pojawiają się, gdy jedna z postaci wysuwa się na pierwszy plan? Dotyczy to BG - wszak każdy gracz lubi mieć swoje pięć minut, i nic lepiej nie podkreśla wyjątkowości chwili, jak jego temat muzyczny, który leci w tle, gdy ten rozprawia się ze swoim prywatnym wrogiem. Ale pasuje też do BN, w szczególności wszelkiego rodzaju indywidualnych przeciwników, 'endbossów', ważnych postaci świata czy settingu (np. król, smok, szef korporacji, największy sojusznik BG, itd). Wszak, jeśli polujący na drużynę zabójca pojawia się zawsze przy melodii tej jednej, konkretnej piosenki - czyż jej pojawienie się w trakcie sesji nie sprawi, że w żyłach graczy szybciej popłynie krew?

I przy okazji, pytanie do Gruszczego (jeśli tu zaglądasz) - czy nie dałoby się wprowadzić czegoś podobnego na nasze sesje? :)
 
Kastor Krieg

pn sty 08, 2007 11:59 pm

U mnie na sesjach zdarza się. Niekoniecznie konkretne kawałki, ale np. czasem wyznacznikiem "nacechowania" sceny daną postacią był lecący Rammstein. Ot, taki Fenrirski gust :razz:

Bardzo chętnie przygotowywałbym takie rzeczy na nasze sesje i generalnie chętnie widziałbym rozszerzenia zabaw z muzyką poza "komp jest 10m dalej i coś tam neutralnego leci o ile pamiętamy żeby włączyć jak się shuffle skończy".

Nic osobistego, Gruszczy, po prostu jako MG i gracz mam inne nawyki.
 
Awatar użytkownika
Repek
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 8702
Rejestracja: śr mar 24, 2004 4:41 pm

wt sty 09, 2007 12:24 am

Wieki temu mój MG, prowadząc serial w 7th Sea, dał każdemu graczowi jego własny temat. Ta muzyczka pojawiała się na czołówce każdej sesji, a potem w kluczowych dla postaci scenach.

Wyszło fantastycznie. Pamiętam, że szermierz z Castille mial motyw z Maski Zorro, łuczniczka z Avalony - muzyczkę z Robin Hooda [Claanad], a ja - jako rycerz z Eisen - Bridge of Khazad Dum. :)

Doskonale się zgrywało z filmową konwencją systemu. Polecam.

Pozdrowka
 
Awatar użytkownika
beacon
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 2186
Rejestracja: ndz lis 21, 2004 7:08 pm

wt sty 09, 2007 6:04 pm

Jako MG staram się czasem nadawać BNom jakieś ich prywatne ścieżki, ale graczom nie próbowałem jeszcze aplikować takiego smaczka. Ruda piratka i jej kobieca załoga w 7th sea miały temat z Xeny ;p

Pomyślę, czy by faktycznie graczom nie zaserwować ich prywatnych kawałków. Mogłoby to całkiem fajnie zagrać. Ale kiedy jest wiadomo, że dana scena nalezy do tej właśnie postaci? Innymi słowy - kiedy puszczać ścieżkę danego gracza?
 
Craven

wt sty 09, 2007 10:07 pm

Ha-HA! :D Tematy dla postaci to podstawa ;)

L5K, 7th Sea, SCRPG and so on... jest to pyszna zabawa, gracz czuje się doceniony, a jak jeszcze w takim CyberPunkowym systemie naślemy na niego gościa z Yakuzy z kataną i puścimy mu motyw jego postaci z L5K to już w ogóle jest miodzio :D


Kiedy puszczać? Jak dochodzi do sytuacji w której ma szansę się wykazać, kiedy jest ewidentnie jego motyw - np. ma za drużynkę się zmierzyć na pięści z jakimś przeciwnikiem, kiedy jest to postać pilota/kierowcy który właśnie dorwał się do pojazdu którym uciekną z wybuchającej gwiazdy śmierci, albo kiedy heroicznie ginie by uratować świat ;)
 
Awatar użytkownika
NoOne3
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 1910
Rejestracja: ndz wrz 18, 2005 4:42 pm

wt sty 09, 2007 10:19 pm

Hmm... jak przed rozpoczęciem walki przerywasz na chwilkę, żeby włączyć "Death of Qui-gon-jinn" to gracze mogą się poczuć trochę zdeprymowani. :D
 
Awatar użytkownika
Gerard Heime
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 3299
Rejestracja: czw mar 20, 2003 9:02 am

wt sty 09, 2007 10:40 pm

Poza tym MG może zawsze pokierować narracją tak, by wyeksponować rolę postaci w danej scenie - chocby odpowiednim opisem, ale też odpowiednim kierowaniem NPCami i wydarzenami losowymi. Można uzyskać też efekt odwrotny - dobrze dograna drużyna, usłyszawszy tmat muzyczny swojego kumpla, pozwoli mu wysunąć się na pierwszy plan.
Ważne, żeby dobrze wyczuć moment. Gracz zakrzyknie w trakcie kłótni "co, ja tam nie polecę?" ? Jedna zmiana utworu i już wiadomo, że on naprawdę tam poleci, że to jego pięć minut.

Pozostaje jeszcze kwestia ew. mechanicznego wspomagania owych "pięciu minut". Niektóre systemy oferują pewne możliwości dopalania akcji (WoD, 7thSea, WFRP, CP) których warto użyć w danej scenie, by zachować jej dramatyczną wielkość. O ile oczywiście turlamy na sesjach.
 
Ramel

śr sty 10, 2007 10:34 am

Gerard Heime pisze:
Pozostaje jeszcze kwestia ew. mechanicznego wspomagania owych "pięciu minut". Niektóre systemy oferują pewne możliwości dopalania akcji (WoD, 7thSea, WFRP, CP) których warto użyć w danej scenie, by zachować jej dramatyczną wielkość. O ile oczywiście turlamy na sesjach.


W jakims westernowym systemie (Bodajze Sidewinder) jest feat "motyw muzyczny", mocno oparty na filmach Leone. Tam jest tez, jak to mechanicznie wplywa na gre. Ogolnie, fajny motyw.
 
Awatar użytkownika
Sethariel
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 226
Rejestracja: pn sie 14, 2006 11:02 pm

śr sty 10, 2007 6:39 pm

Chyba tylko raz i to jako gracz pozwoliłem sobie na temat muzyczny do postaci. To był kawałek "Warriors" ze ścieżki filmowej z Hero, to była sesja Earthdawna, grałem oczywiście wojownikiem... a dokładnej sceny juz nie pamiętam. Zwykle chyba nie mamy na to czasu, ani jakiejs wiekszej motywacji. Za to jako MG bardzo często korzystam ze stałych tematów muzycznych w przypadku miejsc, zwłaszcza miast. Prowadzę głownie Earthdawna. Duże Miasta i miejsca o wyjątkowym znaczeniu dla postaci graczy (rodzinna wioska) mają stałe, przyporządkowane tematy muzyczne.
 
Awatar użytkownika
Qball
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 643
Rejestracja: śr lis 02, 2005 11:43 pm

czw sty 11, 2007 12:34 am

Niesamowicie ciekawa kwestia. Nigdy nie próbowałem czegoś takiego ale chyba jednak warto zaserwować graczom tematy muzyczne.
Abstrahując od tworzenia klimatu, zapuszczenie tematu postaci w odpowiedniej chwili może mieć podstawy fabularne. Tak jak napisał Gerard, postać gracza nie wie czy powinna, czy się uda, czy to nie będzie głupie z jej strony a MG włącza jej temat i puff! - wątpliwości znikają i gracz wie że to jego pięć minut w którym wtrąci swoje trzy grosze.

Pytanie: czy wybieracie tematy uprzednio uzgadniając jhe z graczami czy narzucacie je z góry uważając że potraficie lepiej określić który temat pasuje do którego gracza?
 
Craven

czw sty 11, 2007 9:07 am

Różnie. Ale IMO warto to przedyskutować, lub jeszcze lepiej, jeśli gracz sam coś zaproponuje.
 
Awatar użytkownika
Qball
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 643
Rejestracja: śr lis 02, 2005 11:43 pm

czw sty 11, 2007 10:54 am

W sumie racja. Jak natomiast dokonywać wyboru tematu muzycznego? Chodzi mi o kwestię tworzenia klimatu: gramy np. w Młotka i gracz chce żeby jego tematem muzycznym był powiedzmy jakiś mocny kawałek AFX Twin, czyli sieczka z elementami elektronicznymi. Czy według Was kłóci się to z ogólną koncepcją i klimatem świata Młotka?
 
Awatar użytkownika
Kot
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 2551
Rejestracja: wt lut 03, 2004 11:20 am

czw sty 11, 2007 1:44 pm

Ja zwyklem tworzyc NPC'ow na podstawie utworow muzycznych... Albo wrecz klimatow calej plyty/zespolu. Jak na przyklad do nWoDowego Marienburga Wyjacy Do Ksiezyca(Coma, calosc tworczosci.), czy z mojej starej kampanii Przebudzenia postaci roznych magow. Dziala...
Czasami nawet jeden utwor potrafi dac wiecej niz tylko motyw muzyczny dla postaci. Ale faktycznie, motywy sa doskonalym pomyslem. Chyba je wykorzystam w kampanii Marienburskiej nWoDa.
 
Awatar użytkownika
Swarog
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 163
Rejestracja: czw lis 27, 2003 8:33 pm

czw sty 11, 2007 2:09 pm

Nigdy nie stosowalem takiego zabiegu, ale zaciekawilo mnie to. Postaram sie wykorzystac w przygotowywanej kronice do WtFa. Mam nawet dwa miejsca, do ktorych tez przypisze po konkretnym utworze...
 
Craven

sob sty 13, 2007 10:21 am

Kwestia doboru może być trudna. To już zależy od indywidualnych preferencji - np jeśli gra się w Młotka i w głośnikach rozbrzmiewa jedynie Braveheart i Enya to trudno nagle postaci dać temat rockowy. Z drugiej strony jeśli by bohater był trochę z innej bajki - np. w CP2020, solo w stylu rewolwerowca to czemu mu nie dać tematu z gorączki złota?
 
Awatar użytkownika
Gieferg
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 524
Rejestracja: czw gru 02, 2004 1:43 am

śr sty 24, 2007 1:01 pm

U mnie kiedyś na sesjach W:GW pewien rycerzyk miał za swój motyw przewodni kawałek "szarża jazdy polskiej" z Ogniem i Mieczem :) była to postać o nieco humorystycznym zabarwieniu i muzyczka pasowała jak ulał, jednak za wiele razy nei została wykorzystana.

gracz chce żeby jego tematem muzycznym był powiedzmy jakiś mocny kawałek AFX Twin, czyli sieczka z elementami elektronicznymi
Nie ma takiej opcji, żeby muzyka puszczana w trakcie gry nie pasowała do klimatu sesji. Zdarzało mis ię natomiast czasem puścić jakiś utwór "pod jakąś postać", nie do konca w klimacie na tzw "napisach końcowych" (Iron Maiden - Clansman - dla antynilfgaardzkiego powstańca z gór, który w tej sesji wyszedł na pierwszy plan). Zamiast mówić, że to koniec sesji po prostu włączam jakąs piosenke i wszyscy wiedzą o co chodzi.

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości