Adi Cherryson pisze:<br />Zagadka jest doæc prosta: <br />1) Jedziemy z koz±, wracamy "pu¶ci" <br />2) Jedziemy z kapust±, ale zabieramy kozê z powrotem <br />3) Bierzemy wilka, a kozê zostawiamy na 1 brzegu <br />4) Wracamy "pu¶ci" i bierzemy kozê... <br />Chyba to prosto obja¶ni³em...<!--QuoteEBegin-->Pewien m³ody druid z wilkiem obozuje nad rzek±. Wraca ze swoich pierwszych zakupów na oddalonym targu, gdzie kupi³ kozê i kapustê. Musi przeprawiæ siê na drug± stronê rzeki. Niestety do dyspozycji jest tylko ma³a stara ³ód¼, która mo¿e pomie¶ciæ tylko jeden ³adunek oprócz niego (czyli mo¿e jednorazowo przewie¼æ: siebie i wilka, siebie i kozê, siebie i kapustê). <br />Ma problem, gdy¿ nie mo¿e zostawiæ na jednym brzegu rzeki bez swojej opieki: <br />1.Wilka i kozy (wilk schrupie kozê). <br />2.Kozy i kapusty (koza zje kapustê). <br /> <br />Jak ma to zrobiæ? <br /> <br />Oczywi¶cie BG mog± mu pomóc na wiele sposobów. Druid prosi jednak o opracowanie metody przewozów, gdy bêdzie w przysz³o¶ci sam z wilkiem, koz± i kapust±. <br /> <br />Adi
Revinor pisze:<br />Chyba bierzesz to nazbyt powa¿nie. Chodzi o to, ¿eby gracze trochê wysilili mózgownice. Mnie ten pomys³ siê jak najbardziej podobo, chocia¿ znam go od dawna i nie mia³ bym z nim problemu.<!--QuoteEBegin-->Adi, z ca³ym szacunkiem, ale ta zagadka jest idiotyczna w RPG. Na prawdê ciê¿ko sobie wyobraziæ ³ódkê na której siê zmie¶ci owca i druid, ale kapusta ju¿ nie wejdzie /ciach/
Quewen Veladorn pisze:<br />O tym w³a¶nie mówiê. Wstawiasz element 'wysilaæ mózgownice' bez rozs±dnego wyja¶nienia. To jest tak some sensowne jak wstawianie potwora czekaj±cego na graczy w jaskini z której nawet nie ma jak wyj¶æ bo jest za du¿y i w której 100 lat temu powinien ju¿ zdechn±æ z g³odu - sztuka dla sztuki. <br /> <br />Zagadki - tak, ale maj±ce choæ pozory realno¶ci. A i tak w wiêkszo¶ci wypadków pro¶ciej je obej¶c na oko³o.<!--QuoteEBegin-->Chyba bierzesz to nazbyt powa¿nie. Chodzi o to, ¿eby gracze trochê wysilili mózgownice.
Revinor pisze:<br />Drogi Revinorze, to zale¿y, czym jest dla Ciebie RPG. <br />My¶lê, ¿e lektura tego postu wystarczy za komentarz do Twojej notki. <br />To jest w±tek o zagadkach, wiêc albo napisz co¶ merytorycznego, albo moc± Walk on Water po¿egluj do w±tku o czarach. <br /> <br />Adi <br /> <br />PS. Dla wszystkich, którzy siê nie zniechêcili kolejne zadanie “na przeprawê”. <br /> <br />Dru¿yna BG dociera do rzeki. W okolicy nie ma brodów, ani mostów. Przep³yniêcie wp³aw jest niebezpieczne. Na brzegu znajduj± malutk± ³ódkê, a w niej dwoje dzieciaków - nizio³ków. Zak³adaj±c, ¿e: <br />1.W ³ódce zmie¶ci siê tylko jeden BG lub dwoje dzieciaków. <br />2.Przy kombinacji BG + dzieciak - ³ódka zatonie. <br /> <br />Jak za kilka miedziaków wykorzystaæ dzieci i ³ód¼, aby siê przeprawiæ?<!--QuoteEBegin-->Adi, z ca³ym szacunkiem, ale ta zagadka jest idiotyczna w RPG. Na prawdê ciê¿ko sobie wyobraziæ ³ódkê na której siê zmie¶ci owca i druid, ale kapusta ju¿ nie wejdzie. Mo¿na te¿ przywi±zaæ owcê na brzegu poza zasiêgiem, ¿eby nie ze¿ar³a kapusty. Mo¿na na wilka rzuciæ Animal Friendship i wyt³umaczyæ, ¿eby nie ¿ar³ owcy. Mo¿na na owce rzuciæ Walk On Water i bêdzie chodzi³a ko³o ³ódki. Itp, itd. <br /> <br />Wciskanie na si³ê abstrakcyjnych zagadek do RPG to IMHO nie jest dobry pomys³. Zakombinujesz siê na ¶mieræ, jak uwaliæ wszystkie rozs±dne rozwi±zania, które nie s± 'tym w³a¶ciwym' rozwi±zaniem. I po co ? Nie lepiej wymy¶leæ co¶ maj±cego sens w ¶wiecie, a nie abstrakcyjn± ³amig³owkê ?
Adi Cherryson pisze:<br /> <br />To jest w±tek o zagadkach w przygodach. Usi³owa³em pokazaæ, ¿e 90% podanych tu zagadek nie nadaje siê do zastosowania w przygodach i próby wrzucenia ich tam skoñcz± siê tylko frustracj± MG i graczy. <br /> <br /><!--QuoteEBegin--> <br />Drogi Revinorze, to zale¿y, czym jest dla Ciebie RPG. <br />My¶lê, ¿e lektura tego postu wystarczy za komentarz do Twojej notki. <br />To jest w±tek o zagadkach, wiêc albo napisz co¶ merytorycznego, albo moc± Walk on Water po¿egluj do w±tku o czarach. <br />
<br /> <br />Przypychamy 2 dzieciaków na drugi brzeg, 1 z nich wraca, BG jedzie, nizio³ek wraca i znów obaj nizio³kowie jad± na drugi brzeg - i tak do skutku. Tylko co do tego maj± miedziaki ?<br />Dru¿yna BG dociera do rzeki. W okolicy nie ma brodów, ani mostów. Przep³yniêcie wp³aw jest niebezpieczne. Na brzegu znajduj± malutk± ³ódkê, a w niej dwoje dzieciaków - nizio³ków. Zak³adaj±c, ¿e: <br />1.W ³ódce zmie¶ci siê tylko jeden BG lub dwoje dzieciaków. <br />2.Przy kombinacji BG + dzieciak - ³ódka zatonie. <br /> <br />Jak za kilka miedziaków wykorzystaæ dzieci i ³ód¼, aby siê przeprawiæ?
Darklord pisze:<br />W pewnym epizodzie BG mieli co¶/kogo¶ odkopaæ. Najpierw dowiedzieli siê, ¿e punktem orientacyjnym jest kamienny obelisk, kierunkiem pó³noc, a s³owo “zawróæ” nale¿y rozumieæ, jako “id¼ dalej”. <br />Znale¼li obelisk, a na nim takie instrukcje: <br /> <br />“Odejd¼ st±d we wiadomym kierunku licz±c swoje kroki. Do ich w³a¶ciwej ilo¶ci dodaj jeszcze raz tyle, jeszcze po³owê, jeszcze æwieræ i zrób jeden krok, a bêdzie ich wtedy 100. Zatrzymaj siê teraz, policz w³a¶ciw± liczbê i zawróæ, a wydobêdziesz mnie z ciemno¶ci.” <br /> <br />Na wszelki wypadek przygotowa³em w scenariuszu dwie podpowiedzi, gdyby gracze nie poradzili sobie z rozwi±zaniem. No i niestety musia³em ich u¿yæ... <br /> <br />Ale mo¿e kto¶ poda rozwi±zanie, po ilu krokach nale¿y kopaæ? <br /> <br />Adi <br /> <br />PS. W razie trudno¶ci pierwsza podpowied¼ oko³o pó³nocy (nastêpnej).<!--QuoteEBegin-->W zwi±zku z tym, ¿e pojawia siê zainteresowanie dzieleniem siê swoimi do¶wiadczeniami z trudnymi zagadkami, otwieram ten temat. <br />Mo¿emy to rozwi±zaæ w dwojaki sposób: <br />1. Przedstawiæ zagadkê i daæ x czasu na jej rozwi±zanie innym cz³onkom forum. <br />2. Przedstawiæ zagadkê i jej rozwi±zanie. <br />Albo te¿ robiæ mix i korzystaæ z obu opcji (zale¿y co komu pasuje).
Anonymous pisze:<br />Czy tylko "bóg g³uwny" który ma taliê mo¿e przekazywaæ karty czy karzdy? Je¿eli karzdy to co ma zrobiæ jeden z nich gdy bêdzie mia³ jedn± kartê (komu ma daæ).<!--QuoteEBegin--> <br />Teraz moja zagadka: <br /> <br />Na pocz±tku stworzenia by³o 2002 bogów stoj±cych przy okr±g³ym stole. jeden z nich mia³ 100 kart losu, inni nie mili ¿adnej karty. Co sto lat jeden z Bogów bra³ dwie karty i przekazywa³ je swym s±siadom. Pewna przepowiednia mówi i¿ ¶wiat siê skoñczy gdy ¿aden z Bogów nie bêdzie móg³ przekazaæ kart. Powiedz kiedy ¶wiat skoñczy siê najwcze¶niej.
ZaReQ pisze:<br />Co na to rzecze m±dry krasnolud? <br /> <br />Adi<!--QuoteEBegin-->Wystarczy chyba odwrociæ dzia³ania jakie poda³e¶. <br />
Adi Cherryson pisze:<br />Jesli mówisz o mnie to widze ¿e mój poprzednik siê nieco pomyli³... <br />powinno byæ tak: <br />a wiêc je¶li liczba jest postaci ABCD (gdzie ka¿da z liter oznacza jak±¶ cyfrê to winno byæ tak: <br />warto¶æ bezwzglêdna z (D-5) oznacza czynno¶æ <br />(C-3) - oznacza palec <br />Parzysto¶æ lub nieparzysto¶æ cyfry B oznacza któr± rêk±czynno¶æ wykona³: parzysta - prawa rêka, nieparzysta - lewa rêka <br />a kto wykona³ czynno¶æ wynika z liczby (nie cyfry) AB <br />trzeba wykonaæ prostê równanie: <br />Przez X oznaczam osobê która wykona³a czynno¶æ: <br /> <br />X=(AB-35)/10 <br /> <br />Dostanê porz±dnego krasnludzkiego spirytusu za to???? <br /> <br />ps. oczywi¶cie we wcze¶niejszym mialo byæ 100 a nie 99 (zwyk³a pomy³ka bo od razu odj±³em 1 a zapomnia³em dodaæ...)<!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-ZaReQ+-->ZaReQ pisze:<br />Co na to rzecze m±dry krasnolud? <br /> <br />Adi<!--QuoteEBegin-->Wystarczy chyba odwrociæ dzia³ania jakie poda³e¶. <br />
ZaReQ pisze:<br />ZaReQ --> Czynisz sugestiê do tarczy zegara, czy zatrzaskujesz rygiel? <br /> <br />Je¶li chodzi o pierwsz± mo¿liwo¶æ, chcia³bym tego bardzo, ale akurat ta zagadka ma jeszcze tylko dwie znane mi kontynuacje: <br /> <br />1.Podzieliæ tarczê zegara na trzy równe czê¶ci przy u¿yciu dwóch prostych. Rozwi±zanie: pierwsza pomiêdzy 10 i 11 oraz 2 i 3; druga pomiêdzy 8 i 9 oraz 4 i 5. Sumy trzech czê¶ci wynosz± chyba 26, o ile dobrze pamiêtam. <br />2.Podzieliæ j± na sze¶æ równych czê¶ci. Nie znam na razie rozwi±zania. <br /> <br />Je¶li chodzi o drug± mo¿liwo¶æ, to nie widzê problemu. Drzwi zamkniête na wieki. <br /> <br />Adi.<!--QuoteEBegin-->I tak mo¿na w kólko....
Cieñ pisze:<br /> <br />Adiego dziesiêæ uwag o zagadkach. <br /> <br />1. Mistrzów Gry i graczy mo¿na chyba prosto podzieliæ na takich, którzy: <br />a) lubi± ogólnie zagadki i lubi± je w przygodach (mniejszo¶æ); <br />B) lubi± ogólnie zagadki, ale nie lubi± ich w przygodach (zdecydowana wiêkszo¶æ); <br />c) nie lubi± zagadek (mniejszo¶æ, ale to w±tek raczej nie dla nich). <br /> <br />Mój dalszy wywód jest przeznaczony dla grupy 1a. <br /> <br />2. Przede wszystkim jako MG ustal, czy wszyscy nale¿ycie do tej grupy. Wyj±tkowo mo¿e byæ jedna (góra dwie) osoba z grupy 1b, ale ¿adnej z grupy 1c. Inaczej nie bêdzie dobrej zabawy dla wszystkich i gra zakoñczy siê katastrof± przy pierwszej próbie. <br /> <br />3. Je¿eli warunek z punktu 2 jest spe³niony mo¿esz zamieszczaæ zagadki. Jednak wa¿ne jest ustalenie poziomu trudno¶ci. To zale¿y od wieku, wiedzy i inteligencji graczy. Dalej wymieniê regu³y, których staram siê trzymaæ. <br /> <br />4. Trudnych zagadek nie umieszczam, bez zapytania graczy. Zazwyczaj maj± na to ochotê raz na kilkana¶cie sesji. Wtedy jest to motyw przewodni przygody, do której nale¿y siê starannie przygotowaæ. <br /> <br />5. Przygodê rozk³adam na co najmniej dwie, trzy sesje, podczas których stopniowo BG dostaj± wskazówki i podpowiedzi, w zale¿no¶ci od tego, ile ju¿ wiedz± o zagadce. Chodzi o to, aby mieli czas wszystko przemy¶leæ pomiêdzy sesjami. Jednocze¶nie wzmaga to ich chêæ do rozwi±zania problemu. <br /> <br />6. Nie prowadzê BG do fina³u bez 100% pewno¶ci, ¿e znaj± odpowied¼. To jest bardzo wa¿ne. Lepiej przed³u¿yæ grê o jedn± sesjê, ni¿ spaliæ misternie przygotowan± przygodê, podpowiedzi± w finale. <br /> <br />7. O zgodê na proste zagadki nie pytam graczy, ale równie¿ nie umieszczam ich zbyt czêsto, bo spowszedniej±. <br /> <br />8. Zadanie pojawia co kilka sesji, w sprzyjaj±cej atmosferze podró¿y, biwaku, rozmowy etc – najlepiej pod koniec sesji. Gracze maj± czas do namys³u. <br /> <br />9. Nigdy nie umieszczam nawet banalnie prostych zagadek w czasie, gdy gracze zajêci s± walk± i eksploracj±, czyli znajduj± siê we wrogim ¶rodowisku. Wtedy nie ma to ¿adnego sensu. Nawet gotowe przygody modyfikujê w ten sposób. <br /> <br />10. Za prawid³owe rozwi±zanie nale¿y siê jaka¶ ma³a nagroda, ale za brak pomys³u nie nale¿y karaæ. <br /> <br />Powy¿sze uwagi oparte s± na tre¶ci PMP, rozdzia³ 1. <br /> <br />Cieniu, spróbuj na razie post±piæ w ten sposób, zw³aszcza punkty 1,2 i 3. Bêdziesz wiedzia³, czy dalsza zabawa z zagadkami ma w ogóle sens. <br />Gdzie szukaæ zagadek – to jest prawdziwa zagadka. <br /> <br />Adi.<!--QuoteEBegin-->Ja bym chcia³ zadaæ moiom graczom jak±¶ ciekaw± zagadkê ale dopiero zaczynamy i z podstawami mamy problemy a ja niezbyt potrafiê wymy¶laæ zagadki mo¿e wiêc kto¶ poleci³by mi np. jak±¶ gazetê w której s± jakie¶???
ZaReQ pisze:<br /> <br />ZaReQ --> A mo¿e masz jakie¶ swoje zagadki? Zdrad¼ chocia¿ jedn±, proszê. <br /> <br />Adi.<!--QuoteEBegin-->Cieniu W Hobbicie Tolkiena, je¶li nikt z twoich graczy nieczyta³, masz pojedynek na zagadki....