Zrodzony z fantastyki

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 24
 
Adi Cherryson
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 567
Rejestracja: ndz paź 20, 2002 1:47 am

Wilk, koza i kapusta

pn sty 13, 2003 1:29 am

Pewien m³ody druid z wilkiem obozuje nad rzek±. Wraca ze swoich pierwszych zakupów na oddalonym targu, gdzie kupi³ kozê i kapustê. Musi przeprawiæ siê na drug± stronê rzeki. Niestety do dyspozycji jest tylko ma³a stara ³ód¼, która mo¿e pomie¶ciæ tylko jeden ³adunek oprócz niego (czyli mo¿e jednorazowo przewie¼æ: siebie i wilka, siebie i kozê, siebie i kapustê). <br />Ma problem, gdy¿ nie mo¿e zostawiæ na jednym brzegu rzeki bez swojej opieki: <br />1.Wilka i kozy (wilk schrupie kozê). <br />2.Kozy i kapusty (koza zje kapustê). <br /> <br />Jak ma to zrobiæ? <br /> <br />Oczywi¶cie BG mog± mu pomóc na wiele sposobów. Druid prosi jednak o opracowanie metody przewozów, gdy bêdzie w przysz³o¶ci sam z wilkiem, koz± i kapust±. <br /> <br />Adi
 
Revinor
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 85
Rejestracja: pt lis 15, 2002 2:29 pm

pn sty 13, 2003 1:59 am

Adi, z ca³ym szacunkiem, ale ta zagadka jest idiotyczna w RPG. Na prawdê ciê¿ko sobie wyobraziæ ³ódkê na której siê zmie¶ci owca i druid, ale kapusta ju¿ nie wejdzie. Mo¿na te¿ przywi±zaæ owcê na brzegu poza zasiêgiem, ¿eby nie ze¿ar³a kapusty. Mo¿na na wilka rzuciæ Animal Friendship i wyt³umaczyæ, ¿eby nie ¿ar³ owcy. Mo¿na na owce rzuciæ Walk On Water i bêdzie chodzi³a ko³o ³ódki. Itp, itd. <br /> <br />Wciskanie na si³ê abstrakcyjnych zagadek do RPG to IMHO nie jest dobry pomys³. Zakombinujesz siê na ¶mieræ, jak uwaliæ wszystkie rozs±dne rozwi±zania, które nie s± 'tym w³a¶ciwym' rozwi±zaniem. I po co ? Nie lepiej wymy¶leæ co¶ maj±cego sens w ¶wiecie, a nie abstrakcyjn± ³amig³owkê ?
 
tomasir
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 251
Rejestracja: czw wrz 05, 2002 9:43 am

Re: Wilk, koza i kapusta

pn sty 13, 2003 8:54 am

<!--QuoteBegin-Adi Cherryson+-->
Adi Cherryson pisze:
<!--QuoteEBegin-->Pewien m³ody druid z wilkiem obozuje nad rzek±. Wraca ze swoich pierwszych zakupów na oddalonym targu, gdzie kupi³ kozê i kapustê. Musi przeprawiæ siê na drug± stronê rzeki. Niestety do dyspozycji jest tylko ma³a stara ³ód¼, która mo¿e pomie¶ciæ tylko jeden ³adunek oprócz niego (czyli mo¿e jednorazowo przewie¼æ: siebie i wilka, siebie i kozê, siebie i kapustê). <br />Ma problem, gdy¿ nie mo¿e zostawiæ na jednym brzegu rzeki bez swojej opieki: <br />1.Wilka i kozy (wilk schrupie kozê). <br />2.Kozy i kapusty (koza zje kapustê). <br /> <br />Jak ma to zrobiæ? <br /> <br />Oczywi¶cie BG mog± mu pomóc na wiele sposobów. Druid prosi jednak o opracowanie metody przewozów, gdy bêdzie w przysz³o¶ci sam z wilkiem, koz± i kapust±. <br /> <br />Adi
<br />Zagadka jest doæc prosta: <br />1) Jedziemy z koz±, wracamy "pu¶ci" <br />2) Jedziemy z kapust±, ale zabieramy kozê z powrotem <br />3) Bierzemy wilka, a kozê zostawiamy na 1 brzegu <br />4) Wracamy "pu¶ci" i bierzemy kozê... <br />Chyba to prosto obja¶ni³em... :mrgreen:
 
Quewen Veladorn
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 252
Rejestracja: pt sty 03, 2003 12:26 am

pn sty 13, 2003 2:50 pm

<!--QuoteBegin-Revinor+-->
Revinor pisze:
<!--QuoteEBegin-->Adi, z ca³ym szacunkiem, ale ta zagadka jest idiotyczna w RPG. Na prawdê ciê¿ko sobie wyobraziæ ³ódkê na której siê zmie¶ci owca i druid, ale kapusta ju¿ nie wejdzie /ciach/
<br />Chyba bierzesz to nazbyt powa¿nie. Chodzi o to, ¿eby gracze trochê wysilili mózgownice. Mnie ten pomys³ siê jak najbardziej podobo, chocia¿ znam go od dawna i nie mia³ bym z nim problemu. :wink:
 
Revinor
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 85
Rejestracja: pt lis 15, 2002 2:29 pm

pn sty 13, 2003 3:10 pm

<!--QuoteBegin-Quewen Veladorn+-->
Quewen Veladorn pisze:
<!--QuoteEBegin-->Chyba bierzesz to nazbyt powa¿nie. Chodzi o to, ¿eby gracze trochê wysilili mózgownice.
<br />O tym w³a¶nie mówiê. Wstawiasz element 'wysilaæ mózgownice' bez rozs±dnego wyja¶nienia. To jest tak some sensowne jak wstawianie potwora czekaj±cego na graczy w jaskini z której nawet nie ma jak wyj¶æ bo jest za du¿y i w której 100 lat temu powinien ju¿ zdechn±æ z g³odu - sztuka dla sztuki. <br /> <br />Zagadki - tak, ale maj±ce choæ pozory realno¶ci. A i tak w wiêkszo¶ci wypadków pro¶ciej je obej¶c na oko³o.
 
Adi Cherryson
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 567
Rejestracja: ndz paź 20, 2002 1:47 am

Zagadka Alkuina

pn sty 13, 2003 9:59 pm

Nic dziwnego, ¿e niektórym zagadka wyda³a siê znajoma. Umie¶ci³em j± specjalnie (zmieniaj±c postaæ wie¶niaka na druida), maj±c nadziejê, ¿e kto¶ siê zorientuje. <br /> <br />Wilk, koza i kapusta - zagadka Alkuina. <br /> <br />Otó¿ jest to jedno z najbardziej popularnych, a zarazem najdawniejszych zadañ na tak zwan± “przeprawê”. Znajduje siê ono ju¿ u Alkuina*, w dziele z VIII wieku, którego tytu³ brzmi “Propositiones ad acuendos juvenes”, a prawdopodobnie zaczerpniête zosta³o przez znakomitego wspó³pracownika Karola Wielkiego** z tradycji lub ksi±g jeszcze dawniejszych. <br />(cytat za “Lilavati – rozrywki matematyczne” Sz. Jeleñski, 1964) <br /> <br />(*) Alkuin, Alchwine, Albinus Flaccus (ok. 730-804), uczony, teolog i filozof anglosaski. Prawdopodobnie benedyktyn. Jeden z twórców renesansu karoliñskiego. Doradca Karola Wielkiego. Od 782 kierowa³ szko³± pa³acow± w Akwizgranie, czyni±c z niej g³ówny o¶rodek kulturalny i naukowy monarchii. 796 osiad³ w nadanym mu przez króla opactwie ?w. Marcina w Tours, gdzie zorganizowa³ szko³ê klasztorn± i skryptorium. Rozpowszechni³ nowy typ pisma, zwany minusku³± karoliñsk±. <br />Autor m.in. podrêczników 7 sztuk wyzwolonych, dzie³ liturgicznych i polemicznych, komentarzy biblijnych, traktatów z zakresu etyki i psychologii, utworów poetyckich. Przygotowa³ wzorowe opracowanie tekstu Wulgaty (tzw. Biblia Alkuina), którym w Ko¶ciele katolickim pos³ugiwano siê od Soboru Trydenckiego (1545-1563) do czasów wspó³czesnych. Pozostawi³ ok. 300 listów stanowi±cych wa¿ne ¼ród³o historyczne do czasów karoliñskich. <br />(Wg encyklopedii Onetu). <br /> <br />(**) Karol Wielki zgromadzi³ na swoim dworze uczonych i teologów: z po³udniowej Galii Teodulfa i Agobarda, z Italii Paw³a Diakona, Piotra z Pizy i Paulina z Akwilei, z Irlandii Klemensa i Dungala, z Brytanii wreszcie, w 782 r. - Alkuina. Praca tych ludzi wyda³a owoce jeszcze za ich ¿ycia: o¿ywienie intelektualne, rozkwit literatury i sztuki, zjawiska okre¶lone pó¼niej mianem "renesansu karoliñskiego". W tym zespole Alkuin sta³ siê ogniwem ³±cz±cym kulturê anglosask± z nowym ruchem karoliñskim. Jako kierownik szko³y pa³acowej wywiera³ bowiem decyduj±cy wp³yw na politykê o¶wiatow± Karola i na ca³y ruch umys³owy. By³ jak gdyby ministrem o¶wiaty i kultury na karoliñskim dworze. Znalaz³ tu zreszt± nie tylko szerokie pole do dzia³ania, ale i spokojn± przystañ, gdy w Nortumbrii wybuch³a wojna i sparali¿owa³a studia. <br /> <br />Alkuin po¶wiêci³ sporo swoich traktatów problemom dydaktycznym: O gramatyce, O ortografii, O dialektyce i szereg dialogów ilustruj±cych znan± od czasów Pitagorasa metodê nauczania: Interrogare sapienter est docere (m±drze pytaæ - to znaczy uczyæ). Te ostatnie by³y swego rodzaju zbiorem praktycznych wskazañ, jak nale¿y uczyæ. Oto dla przyk³adu zawarta w nich zagadka o trzech ludziach, z których pierwszy nigdy siê nie narodzi³, ale raz umar³, drugi narodzi³ siê, ale nie umar³, za¶ trzeci choæ raz siê urodzi³, dwukrotnie umar³. Zapytany uczeñ, siêgaj±c pamiêci± do Pisma ?wiêtego, powinien bez trudu odpowiedzieæ na pytanie: tymi lud¼mi byli Adam, Eliasz i ?azarz. Alkuin rozumia³ wiêc znaczenie elementu zabawy, wprowadzonego do nauczania dla podniesienia jego efektów. <br />W epitafium napisa³ o sobie: Alchuine nomen erat sophiam mihi semper amanti <br />(Imiê moje by³o Alkuin, a m±dro¶æ by³a moj± mi³o¶ci±). <br /> <br />Adi te¿ chcia³by zas³u¿yæ na podobne epitafium, a na razie zrozumieæ znaczenie elementu nauczania, wprowadzonego do zabawy. :-) <br /> <br /><!--QuoteBegin-Revinor+-->
Revinor pisze:
<!--QuoteEBegin-->Adi, z ca³ym szacunkiem, ale ta zagadka jest idiotyczna w RPG. Na prawdê ciê¿ko sobie wyobraziæ ³ódkê na której siê zmie¶ci owca i druid, ale kapusta ju¿ nie wejdzie. Mo¿na te¿ przywi±zaæ owcê na brzegu poza zasiêgiem, ¿eby nie ze¿ar³a kapusty. Mo¿na na wilka rzuciæ Animal Friendship i wyt³umaczyæ, ¿eby nie ¿ar³ owcy. Mo¿na na owce rzuciæ Walk On Water i bêdzie chodzi³a ko³o ³ódki. Itp, itd.  <br /> <br />Wciskanie na si³ê abstrakcyjnych zagadek do RPG to IMHO nie jest dobry pomys³. Zakombinujesz siê na ¶mieræ, jak uwaliæ wszystkie rozs±dne rozwi±zania, które nie s± 'tym w³a¶ciwym' rozwi±zaniem. I po co ? Nie lepiej wymy¶leæ co¶ maj±cego sens w ¶wiecie, a nie abstrakcyjn± ³amig³owkê ?
<br />Drogi Revinorze, to zale¿y, czym jest dla Ciebie RPG. <br />My¶lê, ¿e lektura tego postu wystarczy za komentarz do Twojej notki. <br />To jest w±tek o zagadkach, wiêc albo napisz co¶ merytorycznego, albo moc± Walk on Water po¿egluj do w±tku o czarach. ;-) <br /> <br />Adi <br /> <br />PS. Dla wszystkich, którzy siê nie zniechêcili kolejne zadanie “na przeprawê”. <br /> <br />Dru¿yna BG dociera do rzeki. W okolicy nie ma brodów, ani mostów. Przep³yniêcie wp³aw jest niebezpieczne. Na brzegu znajduj± malutk± ³ódkê, a w niej dwoje dzieciaków - nizio³ków. Zak³adaj±c, ¿e: <br />1.W ³ódce zmie¶ci siê tylko jeden BG lub dwoje dzieciaków. <br />2.Przy kombinacji BG + dzieciak - ³ódka zatonie. <br /> <br />Jak za kilka miedziaków wykorzystaæ dzieci i ³ód¼, aby siê przeprawiæ?
 
Revinor
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 85
Rejestracja: pt lis 15, 2002 2:29 pm

Re: Zagadka Alkuina

pn sty 13, 2003 11:01 pm

<!--QuoteBegin-Adi Cherryson+-->
Adi Cherryson pisze:
<!--QuoteEBegin--> <br />Drogi Revinorze, to zale¿y, czym jest dla Ciebie RPG. <br />My¶lê, ¿e lektura tego postu wystarczy za komentarz do Twojej notki. <br />To jest w±tek o zagadkach, wiêc albo napisz co¶ merytorycznego, albo moc± Walk on Water po¿egluj do w±tku o czarach. ;-) <br />
<br /> <br />To jest w±tek o zagadkach w przygodach. Usi³owa³em pokazaæ, ¿e 90% podanych tu zagadek nie nadaje siê do zastosowania w przygodach i próby wrzucenia ich tam skoñcz± siê tylko frustracj± MG i graczy. <br /> <br />
<br />Dru¿yna BG dociera do rzeki. W okolicy nie ma brodów, ani mostów. Przep³yniêcie wp³aw jest niebezpieczne. Na brzegu znajduj± malutk± ³ódkê, a w niej dwoje dzieciaków -  nizio³ków. Zak³adaj±c, ¿e: <br />1.W ³ódce zmie¶ci siê tylko jeden BG lub dwoje dzieciaków. <br />2.Przy kombinacji BG + dzieciak - ³ódka zatonie. <br /> <br />Jak za kilka miedziaków wykorzystaæ dzieci i ³ód¼, aby siê przeprawiæ?
<br /> <br />Przypychamy 2 dzieciaków na drugi brzeg, 1 z nich wraca, BG jedzie, nizio³ek wraca i znów obaj nizio³kowie jad± na drugi brzeg - i tak do skutku. Tylko co do tego maj± miedziaki ?
 
nekromancer
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 2114
Rejestracja: wt maja 16, 2006 9:12 pm

wt sty 14, 2003 7:05 am

Na Wszystkich Bogów ?wiat³o¶ci! Nie traktujmy tych zagadek dos³ownie! Przecie¿ nie ka¿d± zagadkê nale¿y wprowadzaæ dos³ownie. Czasem zabawa moze polegaæ wy³±cznie na tym, ze jaki¶ BZ opowiada graczom zagadkê i ¿±da odpowiedzi jak sfinks od Edypa. <br />Z jeszcze jednego powodu proponujê nie krytykowaæ tych zagadek z punktu widzenia ich przydatno¶ci do przygód - sposobów na prowadzenie jest nieskoñczona liczba. I jesli ja nie umiem tej zagadki wple¶æ w przygodê, to nie znaczy ze nikt nie umie.
 
Adi Cherryson
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 567
Rejestracja: ndz paź 20, 2002 1:47 am

Re: Trudne zagadki w przygodach

śr sty 15, 2003 12:49 am

Revinor oczywi¶cie odgad³ metodê przeprawy. W oryginalnej wersji zamiast BG wystêpuje oddzia³ ¿o³nierzy. Wyja¶niam, ¿e miedziakami moi gracze zap³acili nizio³kom za przys³ugê. <br /> <br />Podane przeze mnie dwa przyk³ady “na przeprawê” to nie s± trudne zagadki. S± to proste anegdoty matematyczne przetworzone na potrzeby gry, jednak prawdziwe i oparte na skromnej, acz udokumentowanej wiedzy historycznej. Osobi¶cie potraktowa³em je jako przerywnik, tak± przerwê na reklamê (my¶lenia), podczas przygody. <br /> <br />Mamy taki zwyczaj, ¿e po zakoñczeniu pewnego etapu gry, rozmawiamy o tym co siê wydarzy³o. Wtedy wyja¶niam graczom (swoim synom i ich kolegom), sk±d czerpa³em pomys³y i inspiracje. W tym przypadku zale¿a³o mi na zwróceniu uwagi na zale¿no¶æ: wczesne ¶redniowiecze - Karol Wielki – Alkuin – m±dro¶æ i wiedza - zagadki – wilk, koza i kapusta, ale w odwrotnej kolejno¶ci. Moje dzieciaki w szkole spotkaj± dwa (lub trzy – je¶li trafi± na dobrego nauczyciela – historyka) pierwsze ogniwa. Mam nadziejê, ¿e przypomn± sobie wtedy resztê ³añcucha. G³upia zagadka mo¿e wtedy stanowiæ pomost do zrozumienia przepa¶ci i zale¿no¶ci jakie niesie up³yw czasu, czyli historia. <br /> <br />W ka¿dym razie, wszyscy którzy natrafi± na ten w±tek niech zapamiêtaj± mêdrca Alkuina i jego zagadki... <br /> <br />Wydaje mi siê, ¿e trudniejsze zadania nie zawsze s± dobrze przyjmowane przez graczy - w zasadzie raczej zawsze s± przyjmowane równie ¼le. Problem by³ dyskutowany na pocz±tku w±tku, wiêc nie bêdê tego powtarza³. Chyba ¿aden dobry MG nie wrzuca zagadek do przygód na si³ê, je¶li gracze nie s± zainteresowani, a wrêcz tego nie lubi±. <br /> <br />My¶lê, ¿e pora wróciæ do tematu w czystej wersji, trzymaj±c siê regu³ w±tku, jakie nakre¶li³ jego twórca, co uczyniê. <br /> <br /><!--QuoteBegin-Darklord+-->
Darklord pisze:
<!--QuoteEBegin-->W zwi±zku z tym, ¿e pojawia siê zainteresowanie dzieleniem siê swoimi do¶wiadczeniami z trudnymi zagadkami, otwieram ten temat. <br />Mo¿emy to rozwi±zaæ w dwojaki sposób: <br />1. Przedstawiæ zagadkê i daæ x czasu na jej rozwi±zanie innym cz³onkom forum. <br />2. Przedstawiæ zagadkê i jej rozwi±zanie. <br />Albo te¿ robiæ mix i korzystaæ z obu opcji (zale¿y co komu pasuje).
<br />W pewnym epizodzie BG mieli co¶/kogo¶ odkopaæ. Najpierw dowiedzieli siê, ¿e punktem orientacyjnym jest kamienny obelisk, kierunkiem pó³noc, a s³owo “zawróæ” nale¿y rozumieæ, jako “id¼ dalej”. <br />Znale¼li obelisk, a na nim takie instrukcje: <br /> <br />“Odejd¼ st±d we wiadomym kierunku licz±c swoje kroki. Do ich w³a¶ciwej ilo¶ci dodaj jeszcze raz tyle, jeszcze po³owê, jeszcze æwieræ i zrób jeden krok, a bêdzie ich wtedy 100. Zatrzymaj siê teraz, policz w³a¶ciw± liczbê i zawróæ, a wydobêdziesz mnie z ciemno¶ci.” <br /> <br />Na wszelki wypadek przygotowa³em w scenariuszu dwie podpowiedzi, gdyby gracze nie poradzili sobie z rozwi±zaniem. No i niestety musia³em ich u¿yæ... <br /> <br />Ale mo¿e kto¶ poda rozwi±zanie, po ilu krokach nale¿y kopaæ? <br /> <br />Adi <br /> <br />PS. W razie trudno¶ci pierwsza podpowied¼ oko³o pó³nocy (nastêpnej).
 
tomasir
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 251
Rejestracja: czw wrz 05, 2002 9:43 am

śr sty 15, 2003 8:31 am

Z kopaniem zagadka jest baaardzo prosta: <br />Odp. = 36 <br />a wystarczy rozwi±zaæ równanie z 1 niewiadom± (podstawówka) <br />x + x + 1/2 x + 1/4 x + 1 = 99
 
Kazzar
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 23
Rejestracja: czw paź 31, 2002 4:09 pm

śr sty 15, 2003 10:05 am

<!--QuoteBegin-Anonymous+-->
Anonymous pisze:
<!--QuoteEBegin--> <br />Teraz moja zagadka: <br /> <br />Na pocz±tku stworzenia by³o 2002 bogów stoj±cych przy okr±g³ym stole. jeden z nich mia³ 100 kart losu, inni nie mili ¿adnej karty. Co sto lat jeden z Bogów bra³ dwie karty i przekazywa³ je swym s±siadom. Pewna przepowiednia mówi i¿ ¶wiat siê skoñczy gdy ¿aden z Bogów nie bêdzie móg³ przekazaæ kart. Powiedz kiedy ¶wiat skoñczy siê najwcze¶niej.
<br />Czy tylko "bóg g³uwny" który ma taliê mo¿e przekazywaæ karty czy karzdy? Je¿eli karzdy to co ma zrobiæ jeden z nich gdy bêdzie mia³ jedn± kartê (komu ma daæ).
 
Adi Cherryson
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 567
Rejestracja: ndz paź 20, 2002 1:47 am

Zagadka z pier¶cieniem

śr sty 15, 2003 9:52 pm

Szkoda tomasir, ¿e nie by³o Ciê wtedy z nami. Oczywi¶cie odgad³e¶ w³a¶ciw± liczbê (czy w równaniu nie powinno byæ = 100, zamiast = 99?). <br /> Jednak pozostaje jeszcze dodaæ 36 do 100 ( id¼ dalej, zamiast zawróæ) i kopaæ w odleg³o¶ci 136 kroków od obelisku. <br /> <br />Zadanie mo¿na sprytnie rozwi±zaæ w taki sposób, jak uczyni³ to za moich graczy uczony BN: <br />1. Podpowied¼ pierwsza: odejmijcie ostatni krok, bêdzie ich 99 i przeliczcie resztê na æwiartki, bêdzie ich 11 (ca³o¶æ -4, druga ca³o¶æ -4, po³owa – 2 , æwieræ -1). <br />2.Podpowied¼ druga: podzielcie 99 przez liczbê æwiartek, wyjdzie 9 – tyle wynosi æwieræ w³a¶ciwej odleg³o¶ci. <br />3.Reszty siê domy¶lili: skoro æwieræ to 9, wiêc ca³o¶æ to 36, eeh gimnazjali¶ci. <br /> <br />By³a to zaadoptawona do przygody anegdota "Jak gê¶ z bocianem rozwi±zywali zadanie matematyczne". <br /> <br />Teraz co¶ dla wielbicieli Tolkiena i magii liczb. Po wielu latach studiowania jego dzie³, Adiemu uda³o siê czê¶ciowo poznaæ moc jedynego pier¶cienia. W sprzyjaj±cych okoliczno¶ciach potrafiê okre¶liæ, który z bohaterów Dru¿yny bawi³ siê pier¶cieniem: <br />1. Gandalf, 2. Frodo, 3. Sam, 4. Merry, 5. Pippin, 6. Aragorn, 7. Boromir, 8. Gimli, 9. Legolas. <br />Wiem te¿, któr± rêk±: <br />1.Prawa rêka. 2. Lewa rêka. <br />Oraz na jaki palec próbowa³ go w³o¿yæ: <br />1. kciuk, 2. palec wskazuj±cy, 3. ¶rodkowy, 4. serdeczny, 5. ma³y. <br />I nawet, co dok³adnie uczyni³: <br />1. bohater tylko zbli¿y³ pier¶cieñ do palca, 2. wsun±³ lekko na palec, 3. na³o¿y³ do oporu. <br /> <br />Wyobra¼cie sobie i zapamiêtajcie sytuacjê (np. Gandalf przybli¿a wskazuj±cy palec prawej rêki do pier¶cienia lub Frodo nak³ada go z ca³ych si³ na serdeczny palec lewej rêki etc). <br />Jako, ¿e moc s³abo dzia³a po sieci i nie mamy pier¶cienia, zast±pi j± magia liczb. <br /> <br />Wykonajcie zatem poni¿szych dziesiêæ magicznych obliczeñ: <br />1.Podwójcie cyfrê bohatera (np. Pippin 5 x 2 = 10) <br />2.Do wyniku dodajcie 5. <br />3.Pomnó¿cie sumê przez 5. <br />4.Dodajcie 10. <br />5.Dodajcie cyfrê rêki (1 – prawa, 2 – lewa). <br />6.Pomnó¿cie sumê przez 10. <br />7.Dodajcie cyfrê palca (np. 4 – serdeczny palec). <br />8.Znów pomnó¿cie sumê przez 10. <br />9.Dodajcie cyfrê czynno¶ci (np. 1 – tylko zbli¿y³ do palca). <br />10.Na koniec dodajcie do tego liczbê moich lat (35). <br /> <br />Podajcie mi przez PW wynik koñcowy. Je¶li nie pomylicie siê w obliczeniach odgadnê, kto próbowa³ wykorzystaæ moc pier¶cienia i w jaki sposób. <br /> <br />Adi.
 
ZaReQ
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 64
Rejestracja: pn lis 04, 2002 8:04 pm

śr sty 15, 2003 11:40 pm

Có¿ Adi, przedewszystkim szacunek dla ciebie dla wprowadzanie m³odych graczy do ¶wiata RPG. <br />Druga sprawa: Tolkien <br />Wystarczy chyba odwrociæ dzia³ania jakie poda³e¶. <br />np. <br />zalozmy ze wychodzi 5776 <br />-35 = 5741 <br />jednosci to czynnosc <br />dziesiatki to palec <br />zostaje nam 57 <br />teraz kazda liczba postaci po wykonaniu pierwszych dzialan ma ustalona wartosc <br />jesli liczba jest max. o dwa wiêksza wiemy ju¿ jaka to postaæ. <br />np. Frodo po pierwszych dzialaniach = 55 <br /> Gandalf 64 itp. <br />57-55=2 <br />teraz: <br />2 2 4 1 <br />czyli Frodo lewa rêka serdeczny palec tylko zblizyl. <br /> Widzê, ¿e jeste¶ ¶wietnym matematykiem Adi. Uszanowania. Byle wiêcej takich 'zagadek'...
 
Adi Cherryson
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 567
Rejestracja: ndz paź 20, 2002 1:47 am

Zagadka z pier¶cieniem

czw sty 16, 2003 12:36 am

<!--QuoteBegin-ZaReQ+-->
ZaReQ pisze:
<!--QuoteEBegin-->Wystarczy chyba odwrociæ dzia³ania jakie poda³e¶.  <br />
<br />Co na to rzecze m±dry krasnolud? <br /> <br />Adi
 
tomasir
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 251
Rejestracja: czw wrz 05, 2002 9:43 am

Re: Zagadka z pier¶cieniem

czw sty 16, 2003 3:47 pm

<!--QuoteBegin-Adi Cherryson+-->
Adi Cherryson pisze:
<!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-ZaReQ+-->
ZaReQ pisze:
<!--QuoteEBegin-->Wystarczy chyba odwrociæ dzia³ania jakie poda³e¶.  <br />
<br />Co na to rzecze m±dry krasnolud? <br /> <br />Adi
<br />Jesli mówisz o mnie to widze ¿e mój poprzednik siê nieco pomyli³... <br />powinno byæ tak: <br />a wiêc je¶li liczba jest postaci ABCD (gdzie ka¿da z liter oznacza jak±¶ cyfrê to winno byæ tak: <br />warto¶æ bezwzglêdna z (D-5) oznacza czynno¶æ <br />(C-3) - oznacza palec <br />Parzysto¶æ lub nieparzysto¶æ cyfry B oznacza któr± rêk±czynno¶æ wykona³: parzysta - prawa rêka, nieparzysta - lewa rêka <br />a kto wykona³ czynno¶æ wynika z liczby (nie cyfry) AB <br />trzeba wykonaæ prostê równanie: <br />Przez X oznaczam osobê która wykona³a czynno¶æ: <br /> <br />X=(AB-35)/10 <br /> <br />Dostanê porz±dnego krasnludzkiego spirytusu za to???? :razz: <br /> <br />ps. oczywi¶cie we wcze¶niejszym mialo byæ 100 a nie 99 (zwyk³a pomy³ka bo od razu odj±³em 1 a zapomnia³em dodaæ...)
 
ZaReQ
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 64
Rejestracja: pn lis 04, 2002 8:04 pm

czw sty 16, 2003 5:12 pm

Nie, nie uwa¿am, ¿e siê pomyli³em. Stwierdzenie 'wystarczy chyba....' bylo bledne ale sprostowalem je nastepnymi wskazowkami.
 
Adi Cherryson
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 567
Rejestracja: ndz paź 20, 2002 1:47 am

Rygiel na zegarze

pt sty 17, 2003 12:45 am

ZaReQ, tomasir --> Wydaje mi siê, ¿e razem doszli¶cie do rozwi±zania, choæ ró¿nymi drogami. Uk³ony i podziw dla Waszej wiedzy (ale spirytusiku ni mom ani ³yka...). <br /> <br />Na pocieszenie dla Forumowiczów z awersj± do matematyki powiem, ¿e jest bardzo prosta metoda rozwi±zania tej zagadki. Gdy znamy wynik dziesiêciu magicznych obliczeñ, zajmuje to kilkana¶cie sekund i ju¿ wiemy, kto majstrowa³ przy pier¶cieniu. Je¶li zapodamy zagadkê w towarzystwie, wszyscy bêd± mozolnie liczyæ przez kilka minut, a my spokojnie i szybko powiemy w³a¶ciw± odpowied¼ – efekt magiczny murowany! Zdradzê, ¿e trzeba od wyniku odj±æ zawsze pewn± czterocyfrow± liczbê i gotowe... <br /> <br />Zapewne ZaReQ i tomasir ju¿ wiedz±, jaka to liczba. Byæ mo¿e kto¶ jeszcze siê domy¶li. <br />Ja jednak jej tutaj publicznie nie podam i odradzam innym. ;-) <br />Przez PW ewentualnie. <br /> <br />Autorem oryginalnej wersji zadania jest Leonardo Fibonacci z Pizy (1170 – 1240) - ten sam od szeregu Fibonacciego. W 1202 roku ukoñczy³ swoje g³o¶ne dzie³o Ksiêga Rachunków (Liber abaci), gdzie wyjawi³ sekrety cyfr arabskich, a tak¿e umie¶ci³ t± wspania³± zagadkê. <br /> <br />Mam jeszcze co¶ takiego. <br /> <br />Rygiel na zegarze <br /> <br />BG wiedz±, ¿e zak³ócili równowagê miêdzy si³ami dobra i z³a. Wycofuj± siê w po¶piechu z podziemi, lecz musz± zamkn±æ za sob± na wieki pewne przej¶cie. Jest to tunel zakoñczony potê¿nymi, okr±g³ymi, kamiennymi drzwiami. Po zewnêtrznej stronie na obrze¿u widniej± liczby od 1 do 12, w uk³adzie identycznym, jak na tarczy zegara. Zamiast wskazówek jest ¿elazny rygiel, który przechodzi przez ¶rodek i jest d³u¿szy ni¿ ¶rednica drzwi (wyobra¼cie go sobie, jako zablokowane w linii prostej wskazówki zegara). Mo¿na go przekrêcaæ i zablokowaæ w 12 zapadkach pomiêdzy liczbami (czyli np. górny koniec jest pomiêdzy godzin± 12 i 1, a dolny pomiêdzy 6 i 7). Jednak tylko jedne u³o¿enie jest w³a¶ciwe. <br />A czas ich goni... <br /> <br />Jakie powinno byæ po³o¿enie rygla, aby skutecznie zamkn±æ portal? <br /> <br />Oczywi¶cie mia³em na podorêdziu, jak zwykle dwie podpowiedzi. <br /> <br />Adi. <br /> <br />PS 1. Na potrzeby przygody narysowa³em graczom zegar i rygiel. Tutaj taka wizualizacja nie jest mo¿liwa. Na rysunku wygl±da to na po³±czenie zamka z zegarem. <br /> <br />PS 2. Aby nie zepsuæ reszcie zabawy, proponujê przysy³aæ odpowiedzi tylko przez PW. <br /> <br />AC
 
Cień__
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 77
Rejestracja: czw sty 16, 2003 7:45 pm

pt sty 17, 2003 9:26 pm

Moim zdaniem powinno siê zadawaæ zagadki na koñcu sesji dlatego by gracze mieli czas na przemy¶lenie tego i zrozumienie.
 
Adi Cherryson
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 567
Rejestracja: ndz paź 20, 2002 1:47 am

Podpowied¼

sob sty 18, 2003 12:06 am

Podpowied¼ nr 1 do zagadki Rygiel na zegarze. <br /> <br />Liczby na drzwiach odzwierciedlaj± si³y dobra i z³a. Rygiel jest symbolem równowagi w ich odwiecznej walce. Zauwa¿cie, ¿e zawsze podzieli on drzwi na dwie czê¶ci. <br /> <br />Adi.
 
Marsavius
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 234
Rejestracja: pt lis 05, 2004 10:18 pm

sob sty 18, 2003 1:05 pm

Gdybym ja grał to rozważyłbym dwie możliwości jedną dzielącą tarczę równo na pół - 12/6 lub też kierując się równowagą tak aby rygiel znajdował się między 10 a 9 i 3 a 4. <br />Prawdopodobnie druga możliwość jest kluczem - gdyż pierwsza nie daje równowagi.
 
ZaReQ
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 64
Rejestracja: pn lis 04, 2002 8:04 pm

sob sty 18, 2003 11:48 pm

Je¿eli równowaga, to tak jakby waga byla w równowadze czyli....
 
Adi Cherryson
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 567
Rejestracja: ndz paź 20, 2002 1:47 am

Rygiel na zegarze - rozwi±zanie

ndz sty 19, 2003 12:09 am

Równowaga miêdzy si³ami dobra i z³a oznacza, ¿e sumy liczb po obu stronach rygla s± sobie równe. To mia³a byæ moja druga podpowied¼. <br /> <br />Jednak¿e Marsavius znalaz³ ju¿ rozwi±zanie. Widzê, ¿e tak¿e ZaReQ daje pozytywne wskazówki innym. :-) Ju¿ trochê po pó³nocy, wiêc koñczymy zabawê. Trzeba by³o podumaæ za dnia... <br /> <br />Przy ustawieniu rygla w pozycji pomiêdzy 9-10 i 3-4, sumy obu po³ówek wynosz± 39. <br /> <br />Przej¶cie zostaje zamkniête ponownie. Ale czy na wieki? <br /> <br />Otó¿ BG po latach dowiaduj± siê, ¿e istnieje te¿ inny, równie tajemniczy portal... <br /> <br />Adi.
 
ZaReQ
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 64
Rejestracja: pn lis 04, 2002 8:04 pm

ndz sty 19, 2003 7:38 pm

I tak mo¿na w kólko....
 
Adi Cherryson
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 567
Rejestracja: ndz paź 20, 2002 1:47 am

"Kólko"

pn sty 20, 2003 12:15 am

<!--QuoteBegin-ZaReQ+-->
ZaReQ pisze:
<!--QuoteEBegin-->I tak mo¿na w kólko....
<br />ZaReQ --> Czynisz sugestiê do tarczy zegara, czy zatrzaskujesz rygiel? <br /> <br />Je¶li chodzi o pierwsz± mo¿liwo¶æ, chcia³bym tego bardzo, ale akurat ta zagadka ma jeszcze tylko dwie znane mi kontynuacje: <br /> <br />1.Podzieliæ tarczê zegara na trzy równe czê¶ci przy u¿yciu dwóch prostych. Rozwi±zanie: pierwsza pomiêdzy 10 i 11 oraz 2 i 3; druga pomiêdzy 8 i 9 oraz 4 i 5. Sumy trzech czê¶ci wynosz± chyba 26, o ile dobrze pamiêtam. <br />2.Podzieliæ j± na sze¶æ równych czê¶ci. Nie znam na razie rozwi±zania. ;-) <br /> <br />Je¶li chodzi o drug± mo¿liwo¶æ, to nie widzê problemu. Drzwi zamkniête na wieki. <br /> <br />Adi.
 
Cień__
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 77
Rejestracja: czw sty 16, 2003 7:45 pm

pn sty 20, 2003 6:43 pm

Ja bym chcia³ zadaæ moiom graczom jak±¶ ciekaw± zagadkê ale dopiero zaczynamy i z podstawami mamy problemy a ja niezbyt potrafiê wymy¶laæ zagadki mo¿e wiêc kto¶ poleci³by mi np. jak±¶ gazetê w której s± jakie¶???
 
Vankar of Helm
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 81
Rejestracja: pt sty 17, 2003 8:05 pm

pn sty 20, 2003 7:51 pm

Rada na pocz±tek. Nie rób ZAGADEK... To jest bezcelowe i dziwaczne. Je¶li gracze nagle po "zwyklych" walkach, podró¿ach, rozmowach czy intrygach nagle pojawia siê typowa ZAGADKA (pytanie, rymowanka,pucle, itd) to jest to dziwne. Raz jest egzotycznie (d¿in, smok, sfinks), dwa razy jest bardzo egzotycznie (znowu d¿in... fajnie), za trzecim razem jest g³upio(Co k....a, znowu d¿in...). Jak czyta³em niektóre zagadki brzmia³y fajnie ale to naprawdê bardziej pasuje do gier komputerowych gdzie wszystko ³adnie masz narysowane, masz do¶æ czasu ¿eby siê nad tym zastanowiæ ale w erpegu papierowym naprawdê za trudno wprowadziæ zagadki. Je¶li bardzo chcesz mo¿esz zrobiæ jedn± przygodê w ca³o¶ci opart± na zagadkach (Labirynt Magów, Zaginiony Uniwersytet, Kraina Snów, itp) potem spytaj graczy czy im siê podoba³o. <br /> To tak je¶li kogo¶ obchodzi moje zdanie (co¶ czujê ¿e nie za bardzo, ale mam czas to was bêdê mêczy³)
 
Adi Cherryson
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 567
Rejestracja: ndz paź 20, 2002 1:47 am

Dziesieæ uwag o zagadkach

wt sty 21, 2003 12:21 am

Vankar of Helm --> Zachêcam Ciê do uwa¿nego przeczytania ca³ego w±tku. Ma to naprawdê wiele zalet: poznasz historiê tematu, sposoby rozumowania innych, znajdziesz kluczowe posty i przemy¶lisz swoje do nich uwagi. Bêdziesz przygotowany do dyskusji i Twoje koñcowe obawy znikn±, gdy¿ nikt nie bêdzie mia³ w±tpliwo¶ci, ¿e wiesz o czym piszesz. <br /> <br /><!--QuoteBegin-Cieñ+-->
Cieñ pisze:
<!--QuoteEBegin-->Ja bym chcia³ zadaæ moiom graczom jak±¶ ciekaw± zagadkê ale dopiero zaczynamy i z podstawami mamy problemy a ja niezbyt potrafiê wymy¶laæ zagadki mo¿e wiêc kto¶ poleci³by mi np. jak±¶ gazetê w której s± jakie¶???
<br /> <br />Adiego dziesiêæ uwag o zagadkach. <br /> <br />1. Mistrzów Gry i graczy mo¿na chyba prosto podzieliæ na takich, którzy: <br />a) lubi± ogólnie zagadki i lubi± je w przygodach (mniejszo¶æ); <br />B) lubi± ogólnie zagadki, ale nie lubi± ich w przygodach (zdecydowana wiêkszo¶æ); <br />c) nie lubi± zagadek (mniejszo¶æ, ale to w±tek raczej nie dla nich). <br /> <br />Mój dalszy wywód jest przeznaczony dla grupy 1a. <br /> <br />2. Przede wszystkim jako MG ustal, czy wszyscy nale¿ycie do tej grupy. Wyj±tkowo mo¿e byæ jedna (góra dwie) osoba z grupy 1b, ale ¿adnej z grupy 1c. Inaczej nie bêdzie dobrej zabawy dla wszystkich i gra zakoñczy siê katastrof± przy pierwszej próbie. <br /> <br />3. Je¿eli warunek z punktu 2 jest spe³niony mo¿esz zamieszczaæ zagadki. Jednak wa¿ne jest ustalenie poziomu trudno¶ci. To zale¿y od wieku, wiedzy i inteligencji graczy. Dalej wymieniê regu³y, których staram siê trzymaæ. <br /> <br />4. Trudnych zagadek nie umieszczam, bez zapytania graczy. Zazwyczaj maj± na to ochotê raz na kilkana¶cie sesji. Wtedy jest to motyw przewodni przygody, do której nale¿y siê starannie przygotowaæ. <br /> <br />5. Przygodê rozk³adam na co najmniej dwie, trzy sesje, podczas których stopniowo BG dostaj± wskazówki i podpowiedzi, w zale¿no¶ci od tego, ile ju¿ wiedz± o zagadce. Chodzi o to, aby mieli czas wszystko przemy¶leæ pomiêdzy sesjami. Jednocze¶nie wzmaga to ich chêæ do rozwi±zania problemu. <br /> <br />6. Nie prowadzê BG do fina³u bez 100% pewno¶ci, ¿e znaj± odpowied¼. To jest bardzo wa¿ne. Lepiej przed³u¿yæ grê o jedn± sesjê, ni¿ spaliæ misternie przygotowan± przygodê, podpowiedzi± w finale. <br /> <br />7. O zgodê na proste zagadki nie pytam graczy, ale równie¿ nie umieszczam ich zbyt czêsto, bo spowszedniej±. <br /> <br />8. Zadanie pojawia co kilka sesji, w sprzyjaj±cej atmosferze podró¿y, biwaku, rozmowy etc – najlepiej pod koniec sesji. Gracze maj± czas do namys³u. <br /> <br />9. Nigdy nie umieszczam nawet banalnie prostych zagadek w czasie, gdy gracze zajêci s± walk± i eksploracj±, czyli znajduj± siê we wrogim ¶rodowisku. Wtedy nie ma to ¿adnego sensu. Nawet gotowe przygody modyfikujê w ten sposób. <br /> <br />10. Za prawid³owe rozwi±zanie nale¿y siê jaka¶ ma³a nagroda, ale za brak pomys³u nie nale¿y karaæ. <br /> <br />Powy¿sze uwagi oparte s± na tre¶ci PMP, rozdzia³ 1. <br /> <br />Cieniu, spróbuj na razie post±piæ w ten sposób, zw³aszcza punkty 1,2 i 3. Bêdziesz wiedzia³, czy dalsza zabawa z zagadkami ma w ogóle sens. <br />Gdzie szukaæ zagadek – to jest prawdziwa zagadka. ;-) <br /> <br />Adi.
 
ZaReQ
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 64
Rejestracja: pn lis 04, 2002 8:04 pm

wt sty 21, 2003 1:42 pm

Cieniu W Hobbicie Tolkiena, je¶li nikt z twoich graczy nieczyta³, masz pojedynek na zagadki....
 
Adi Cherryson
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 567
Rejestracja: ndz paź 20, 2002 1:47 am

Pro¶ba

śr sty 22, 2003 12:58 am

<!--QuoteBegin-ZaReQ+-->
ZaReQ pisze:
<!--QuoteEBegin-->Cieniu W Hobbicie Tolkiena, je¶li nikt z twoich graczy nieczyta³, masz pojedynek na zagadki....
<br /> <br />ZaReQ --> A mo¿e masz jakie¶ swoje zagadki? Zdrad¼ chocia¿ jedn±, proszê. <br /> <br />Adi.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 24

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości