<!--QuoteBegin-mad_berzerker+-->
mad_berzerker pisze:<!--QuoteEBegin-->Niezupe³nie Gantolandon. Najlepiej (wg. mnie) charaktery widzia³em opisane w podrêczniku gracza do polskiej edycji AD&D2E.
<br />Sytuacja:
<br />grupa o wszystkich mo¿liwych charakterach wpada na gorgonê i wojownika, przetrzymuj±cych porwanego wie¶niaka.
<br />Reakcje postaci(podajê tylko dla z³ych):
<br />Praworz±dny Z³y:
<br />atakuje bez wachania, wie¶niak niezbyt go obchodzi, ale nie mo¿e pozwoliæ, by przestêpcy nie zostali ukarani. Je¶li zostanie zmuszony do odwrotu to wróci z silniejsz± grup±(gdyby wie¶niak zgin±³ to kara by³aby straszniejsza)
<br />Neutralny Z³y:
<br />woli skorzystaæ z okazji do rozejrzenia siê za skarbami, do walki w³±czy siê dopiero, gdy zostanie zaatakowany lub gdy dru¿yna bêdzie mia³a powazne k³opoty (je¶li poradz± sobie bez niego to nie bêdzie pomaga³).
<br />Chaotyczny z³y:
<br />nie walczy, nie obchodzi go ani wie¶niak, ani dru¿yna. Poczeka na koniec walki, dobije os³abionych przeciwników i zabierze skarby (przynajmniej taki ma zamiar) chyba, ¿e nie by³by w stanie. Je¶li dru¿yna przegra, przy³±czy siê do wroga.
<br />
<br />To samo tyczy siê podzialu ³upów(za³ó¿my, ¿e ekipa wstêpnie umówi³a siê co do podzia³u):
<br />Praworz±dny z³y bêdzie przestrzega³ umowy i nie zgodzi siê na ¿adne zmiany, które mog³yby spowodowaæ, ¿e dostanie mniej.
<br />Neutralny z³y jest za przestrzeganiem umowy, tak aby dostaæ nale¿n± sobie czê¶æ chocia¿ sam ³amie zasady, przyw³aszczaj±c sobie czê¶æ skarbów przed podzia³em.
<br />Chaotyczny z³y ma w d*.* umowê. Chce zagarn±æ jak najwiêcej dla siebie (m. in. po to czeka³ a¿ wrogowie nawzajem siê powybijaj±).
<br />
<br />
<br />Có¿... Niby wszystko w porz±dku, ale jest kilka szczegó³ów. Po pierwsze, opisy charakterów z AD&D nieco tr±c± myszk±. Kilka z nich jest niezbyt udanych, jak na przyk³ad opis neutralnego, z kolei niektóre zawieraj± do¶æ ciekawe kwiatki. Tu w³a¶nie widzimy jeden... "Nie walczy"... A i owszem, walczy. Tym chêtniej, im wiêksz± ma przewagê i im bardziej pewnym siebie siê czuje. Chyba, ¿e widzi, i¿ nie ma szans - ale o tym za chwilê. Z kolei przy³±czenie siê do wroga by³oby idiotyzmem - wróg nie mia³by ¿adnego powodu, aby siê na co¶ takiego zgodziæ i nasza postaæ o tym wie. Raczej ucieknie w chwili, gdy zacznie przegrywaæ, pozostawiaj±c towarzyszy na pastwê losu. Co do umowy... O tym równie¿ za chwilê.
<br />
<br />Po drugie, nieco bez sensu jest przedstawianie, co zrobi³aby dana postaæ o takim a takim charakterze w takiej a takiej sytuacji... Wynika to z jednej rzeczy: motywacje zawsze s± ró¿ne. Jednemu zale¿y na z³ocie, drugiemu na w³adzy, trzeci nienawidzi elfów, czwarty nie cierpi wszystkich i wszystkiego. Ka¿dy z nich siê zachowa inaczej w sytuacji, gdy dochodzi do podzia³u ³upów. Jak post±pi pragn±cy bogactwa? Owszem, bêdzie mia³ gdzie¶ umowê... O ile nie jest kompletnym g³upcem, to nie powie tego g³o¶no, bo zmarnuje swoj± szansê. Bêdzie próbowa³ je zdobyæ, gdy tylko bêdzie mia³ okazjê: na przyk³ad w czasie pe³nienia nocnej warty pozabija ¶pi±cych "towarzyszy" i ucieknie. Je¶li nie bêdzie mia³ okazji, bêdzie musia³ siê pogodziæ z tym, i¿ z³ota nie dostanie.
<br />
<br />Po trzecie, chaotyczny z³y na pierwszy rzut oka ³atwo pomyliæ z neutralnym z³ym (w szczególnych przypadkach nawet z praworz±dnym z³ym). Poni¿ej przedstawiam ró¿nice miêdzy tymi charakterami:
<br />
<br />1. Stosunek do konfliktów. Neutralny z³y nie lubi konfliktów i bêdzie ich unika³, kiedy tylko bêdzie móg³. Chaotycznemu z³emu potrzebna jest ich pewna dawka, aby móg³ on siê dowarto¶ciowaæ.
<br />2. Stosunek do organizacji. Neutralna z³a postaæ z chêci± przy³±czy siê do jakiejkolwiek organizacji, o ile bêdzie jej siê to w jaki¶ sposób op³aca³o. Chaotyczny z³y raczej tego nie zrobi - nie zniesie my¶li, ¿e kto¶ móg³by dyktowaæ mu, co ma robiæ. Raczej woli byæ samotny, albo byæ w organizacji pozbawionej centralnej w³adzy, w której móg³by robiæ wszystko, na co ma ochotê. Przy³±czy siê gdzie¶, je¿eli okoliczno¶ci go do tego zmusz± (i nie musi byæ to gro¼ba fizyczna - wystarczy mo¿liwo¶æ uzyskania du¿ych korzy¶ci). W takim wypadku jednak nie bêdzie dobrym cz³onkiem - bêdzie siê stara³ wyci±gn±æ jedynie z grupy najwiêcej, samemu daj±c jak najmniej - lub te¿ zupe³nie nic.
<br />3. Spiskowanie. Robi± to oba rodzaje postaci. Jaka jest ró¿nica? Neutralny z³y bêdzie knu³ niemal zawsze. To dla niego najlepsza droga do osi±gniêcia swojego celu. Jego plany bêd± zazwyczaj d³ugofalowe i dopracowane pod ka¿dym wzglêdem. Z kolei chaotyczny z³y pod±¿a po najmniejszej linii oporu, nie jest jednak kretynem. Jego sposób my¶lenia przypomina wspinanie siê po drabinie - od najprostszych rozwi±zañ, po bardziej wyrafinowane. Najpierw zawsze przyjdzie mu na mysl rozwi±zanie si³owe - je¶li jednak narazi³oby go ono na wielkie niebezpieczeñstwo, znacznie obni¿y³o szansê na odniesienie celu, czy te¿ pozbawi³o go profitów - zacznie kombinowaæ. S± te¿ postacie, którym knucie sprawia przyjemno¶æ i jest dla nich najbardziej naturalne - wtedy jednak bêd± planowaæ tak, aby odnie¶æ jak najwiêksze zyski i przy okazji pogr±¿yæ jak najwiêksz± liczbê winnych lub niewinnych ofiar. Do takich istot nale¿± wiêksze tanar'ri.
<br />
<br />Dlatego te¿ nic tak nie robi dobrze na chaotyczne z³e postacie, jak wiêksza ich liczba pod nosem i zagro¿enie z zewn±trz.