<!--sizeo:18--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->HISTORIA CERILII<!--sizec--></span><!--/sizec-->
<br />Richard Baker III i Colin McComb
<br />
<br />
moja krew
<br /> mrożona wysyłana i składana w bankach krwi
<br /> bankierzy przelewają ją na tajne konta tajna broń
<br /> moją krew
<br /> wypijaną przez kapłanów na trybunach na mównicach
<br /> na dyskretnych rokowaniach
<br /> to moją krwią
<br /> podpisywano wojnę miłość rozejm pokój wyrok układ czek
<br /> na śmierć
<br />
<br /><!--sizeo:18--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->I.
<br />
WSTęP<!--sizec--></span><!--/sizec-->
<br />Ponad sześćdziesiąt pokoleń narodziło się od czasu, gdy praszczur mój dzierżył <!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->walny sztandar<!--colorc--></span><!--/colorc-->*** i jestem czterdziestym siódmym kanclerzem Anurii. Jak moi przodkowie, żyję patrząc na opustoszały ?elazny Tron i czekam na dzień, gdy ponownie zasiądzie nań cesarz. Wspominając bitwę na górze Deismaar należy pamiętać, że uczyniła ona świat takim, jak jest dziś. A zwykli ludzie, jak Traederic Dosiere, stali się bohaterami legend.
<br />
<br />PRZYPISY do I:
<br />* <!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->Walny sztandar <!--colorc--></span><!--/colorc-->(Oriflamme
), szkarłatny z dwugłowym złotym orłem, wedle jednych legend zapewniał armii niezłomne morale, wedle innych pozwalał jej teleportować się. Zaginął pod Kal-Saitharaak.
<br />** <!--coloro:darkred--><span style="color:darkred"><!--/coloro-->Roele<!--colorc--></span><!--/colorc--> nazwisko rodu cesarskiego który władał Anurią od Deismaar do śmierci ostatniego cesarza Michaela Roele z rąk Gorgona w bitwie pod Kal Saitharak.
<br />*** Niektórzy twierdzą, że <!--coloro:orange--><span style="color:orange"><!--/coloro-->Caliedhe<!--colorc--></span><!--/colorc-->, Traederic i 45 pozostałych kanclerzy to jedna i ta sama osoba. Ponoć arcymag (Ftr12/Div16) wciela się w swoich kolejnych potomków.
<br />
<br />WYMOWA NAZW Z TEKSTU I:
<br />
Roele - rol
<br />
Traederic Dosiere- traj-de-rik do-sie
<br />
Caliedhe Dosiere- ka-lid do-sie
<br />
<br /><!--sizeo:18--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->II.
<br />
CERILIA W STARO?YTNO?CI<!--sizec--></span><!--/sizec-->
<br />Wbrew popularnym poglądom, ludzie nie byli pierwszymi gospodarzami Cerilii. Rdzennymi mieszkańcami były elfy i krasnoludy, opiekunowie lasów i strażnicy gór. Przez wieki żyli oni w pokoju, nie trzymując ścisłych kontaktów. Powodem tego był napór goblinoidów, potworów zrodzonych w czeluściach Cerilii. Gnolle, gobliny, orogi, trolle pragnęły zawłaszczyć zdobycze cywilizacji elfów i krasnoludów. W czas ów przybyli ludzie, choć właściwszym słowem byłoby... dokonali inwazji. Pięć narodów, uciekając przed dominacją <!--coloro:olive--><span style="color:olive"><!--/coloro-->dekadenckich imperiów<!--colorc--></span><!--/colorc-->***, która niegdyś istniała między Cerilią a Adurią. Szósty naród przyłączył się do nich od wschodu, przybywszy zza morza Smoków.
<br />
<br />PRZYPISY do II:
<br />* <!--coloro:olive--><span style="color:olive"><!--/coloro-->Imperia Adurii <!--colorc--></span><!--/colorc-->istnieją do dziś, choć nie utrzymuje się z nimi kontaktów. Władzę sprawujetam cesarz, który jest jednocześnie bogiem. Szlachtę stanowią jego kapłani. Zdegenerowana magia pozwala im przemienić się w potężne półbestie np. scorpionmen, yuan-ti. Zwykłych ludzi i niewolników „wzbogaca się” o dodatkowe kończyny do pracy itp.
<br />** <!--coloro:violet--><span style="color:violet"><!--/coloro-->Azraia<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<br />*** U wejścia na tę <!--coloro:cyan--><span style="color:cyan"><!--/coloro-->groblę <!--colorc--></span><!--/colorc-->stoczono bitwę pod Deismaar, w wyniku wybuchu i śmierci bogów - zatonęła.
<br />
<br /><!--sizeo:18--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->III.
<br />
NARODY<!--sizec--></span><!--/sizec-->
<br />Choć każdy z narodów posiadał osobną kulturę, łączył je wspólny panteon bóstw. Każdy z ludów wyznawał jednego boga, słuchał jego nauk i modlił się o wsparcie. Panteonowi przewodził Anduiras - pan szlachectwa i wojny. Towarzyszyli mu: opiekun lasów - Reynir, bogini handlu i losu - Brenna, bóg księżyca i magii - Vorynn, pani mórz - Masela, królowa słońca - Basaia i oblicze zła - Azrai. Naród podążający za Anduirasem zwał się <!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->Anuireańczykami<!--colorc--></span><!--/colorc-->*. Był to lud krzepki i bitny. Stał na czele podboju Cerilii. Za Reynirem podążali Rjurikowie, ludzie miłujący naturę. Brechtowie wyznawali Brennę. Cenili bystry umysł i zwinne palce. Uwierzcie lub nie, lecz Vosowie byli wówczas wieszczami, którzy widzieli prawdę w magii. Piąty naród, Masetiańczycy, którzy zniknęli już z kart historii, wierzyli w Maselę i byli niezrównanymi żeglarzmi. ?aden z narodów nie oddawał się w opiekę złemu Azraiowi.
<br />
<br />PRZYPISY do III:
<br />* Dokładnie <!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->Anuireańczycy <!--colorc--></span><!--/colorc-->zwali się wówczas Andu. Stąd nazwa języka staroanuireańskiego Andu, czyli odpowiednika naszej łaciny.
<br />
<br /><!--sizeo:18--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->IV.
<br />
UCIECZKA PRZED AZRAIEM<!--sizec--></span><!--/sizec-->
<br />Początkowo wędrówka ludów zatrzymała się w północnym skrawku Adurii. Nie zapewniało to jednak protekcji przed najazdami dekadenckich cesarstw starego świata. W miejscu gdzie falują dziś wody cieśniny
Aerele, istniała mierzeja łącząca oba kontynenty. Stała się ona areną niespotykanego eksodusu. W gorączce ucieczki tysiące ludzi padło ofiarą chorób, goblinoidów, wrogich sił przyrody, czasem zwykłej głupoty. Wreszcie, dotarłwszy do Cerilii, pięć narodów odkryło swą ziemię obiecaną. Spotkali tam szósty lud -
Basarji, śniadych przybyszów zza morza Smoków. Basarji wyznawali Basaię. Sześć narodów rozpoczęło kolonizację kontynentu z niespotykanym w dziejach zapałem.
<br />
<br />WYMOWA NAZW Z TEKSTU IV:
<br />
Aerele - Ai -rel
<br />
Basarji - Ba - sar -żi
<br />
<br /><!--sizeo:18--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->V.
<br />
KONFLIKT<!--sizec--></span><!--/sizec-->
<br />Ludzie i krasnoludy na mocy niepisanej umowy pozostali względem siebie neutralni. Tymczasem elfy poczuły się zagrożone. Początkowo starały się unikać ludzi, gdy jednak padły pierwsze dęby, cierpliwość się wyczerpała. Elfy z dziką zawziętością odpierały ataki ludzi, ale gdy zagrożone zostały <!--coloro:olive--><span style="color:olive"><!--/coloro-->rodowe mateczniki<!--colorc--></span><!--/colorc-->****.
<br />
<br />PRZYPISY DO V:
<br />* <!--coloro:olive--><span style="color:olive"><!--/coloro-->Matecznik<!--colorc--></span><!--/colorc--> (caer) - gniazdo/mrowisko rodowe. Dom i kurhan w jednym. Elfowie dzielą się na wielkie rody.
<br />** <!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Ghaellie Sidhe<!--colorc--></span><!--/colorc--> znaczy elfijskie łowy (Sidhe=elf, Sidhelien=elfowie). Ten krwawy rasistowski proceder jest obecnie wśród elfów potępiany
<br />*** <!--coloro:darkred--><span style="color:darkred"><!--/coloro-->Rhoubhe Manslayer <!--colorc--></span><!--/colorc-->(Ludobójca) - (Rgr16/Sor15/Awnsheghlien10) awnsheghlien, żyje i morduje do dziś (ponad 1600 lat) wciąż wysyłając ze swej wieży Rhuannoh w Anurii elfów-rasistów na ghallie Sidhe. Jest protoplastą elfów a la Sapkowski.
<br />**** <!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->Elfowie w BIRTHRIGHT nie znają magii kapłańskiej<!--colorc--></span><!--/colorc-->, wyznają bogów i poza odszczepieńcami nie mogą być kapłanami. To jeden z wyróżników settingu, bardzo utrudniający DM-om adaptację przygód z innych światów.
<br />
<br />WYMOWA NAZW Z TEKSTU V:
<br />
ghaellie Sidhe - gaj-laj szi
<br />
Rhoubhe - rołv
<br />
<br /><!--sizeo:18--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->VI.
<br />
KONTRATAK AZRAIA<!--sizec--></span><!--/sizec-->
<br />I wtedy przybył do Cerilii mrok. Tropem uciekających ludzi Azrai wdarł się do nowego świata. Z przykrością stwierdził, że młode cywilizacje proserują i zwykła bitwa ich nie złamie. Aby i tu zapanowało zło, konieczne było zniszczenie fundamentów świata.
<br />Na początku Azrai wyłożył swe nauki goblinoidom w <!--coloro:brown--><span style="color:brown"><!--/coloro-->Voosgardzie<!--colorc--></span><!--/colorc-->*. Były to istoty z natury skłonne do występku i wystarczyło by Pan Mroku obiecał nagrodę za grzech. Najokrutniejszych z nich uczynił szamanami i ofiarował im magię. Wkrótce stali się oni przywódcami plemion.
<br />Potem zamaskowany Azrai odwiedził Vosów. Jego wężowe słowa oczarowały ich i nie zdając sobie sprawy z tego, że oddają się w służbę sił przed którymi niedawno uciekli, porzucili naukę wieszczenia przyszłości, jąwszy się miecza.
<br />Wreszcie Azrai przybył do elfów i krasnoludów. Obiecywał im zemstę na ludziach i wyzwolenie Cerilii. Krasnoludy oparły się kuszeniu. Natomiast elfy zapałały chęcią zemsty za zniszczone mateczniki. Stary lud przyjął naukę Pana Mroku i rozpoczął przygotowania do ostatecznej wojny.
<br />W tym samym czasie dekadenccy cesarze z południa podbili ziemie w opuszczonym przez Plemiona skrawku Adurii i rozpoczęli krwawy marsz ku Cerilii. Podbiwszy jej fragment, za sprawą Azraia, połączyli się z armiami eflów, goblinoidów i Vosów. Zjednoczone siły złą rozpoczęły triumfalny marsz. Nic nie było w stanie oprzeć sie ich potędze. Padały kolejne miasta, płonęły kolejne lasy. Ginęli ludzie, ginęły tysiące ludzi.
<br />
<br />PRZYPISY DO VI:
<br />* <!--coloro:brown--><span style="color:brown"><!--/coloro-->Vosgaard <!--colorc--></span><!--/colorc-->- kraina a la Rosja, położona w "Tajdze" na najdalszych krańcach Cerilii, zamieszkiwana przez Vosów.
<br />
<br /><!--sizeo:18--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->VII.
<br />
DEISMAAR<!--sizec--></span><!--/sizec-->
<br />Zdawało się, że rejterujące siły poszczególnych narodów muszą ulec. Traederic Dosiere, mój praszczur, brał w tej wojnie udział. Walczył po stronie <!--coloro:orange--><span style="color:orange"><!--/coloro-->
Haelyna <!--colorc--></span><!--/colorc-->*i Roele`a - dwóch braci, którzy wiedli Anuireańczyków.
<br />Rjurikowie, Brechtowie, Masetiańczycy, Basarji i Anuireańczycy nie mieli innego wyjścia niż zjednoczyć się i przyjąć walną bitwę. Dołączyły do nich krasnoludy, które przybyły na wojnę, nie po to aby pomóc ludziom, lecz w celi zapobieżenia ostatecznemu triumfowi goblinoidów.
<br />Bogowie zdawali sobie sprawę, że Azrai ma zwycięstwo na wyciągnięcie ręki. By zapobiec zagładzie Cerilii i wiecznemu zniewoleniu, podjęli bitwę pod górą Deismaar.
<br />Każdy bóg wyznaczył ze swego ludu kilku herosów, którzy byli wzorem dla bliźnich i najpełniej ucieleśniali cnoty swego bóstwa. Azrai osobiście wiódł swe armie i wybrańców. Wśród nich byli: <!--coloro:darkblue--><span style="color:darkblue"><!--/coloro-->Belinik<!--colorc--></span><!--/colorc-->*****. Starcie na stokach Deismaar było epicką bitwą. Ludzie i potwory ścierali się w próżnym usiłowaniu triumfu. Przewaga liczebna zadecydowała jednak o tym, że szala przechyliła się na stronę Azraia. Wówczas, z nienacka, elfy przeszły na stronę ludzi, dokonując rzezi zaskoczonych Masetiańczyków. Elfijscy książęta w porę zrozumieli, że byli okłamywani przez Azraia. Spora grupa elfów pod wodzą Rhoubhe`a pozostała przy Panu Mroku. Liczyło się dla nich tylko mordowanie ludzi.
<br />Tymczasem Haelyn - wybraniec Anduirasa starł się ze swoim bratem Czarnym Księciem Raesenem, który zaprzedał duszę zawiści.
<br />Wysoko, na szczycie Deismaar, bogowie przybrali cielesne formy i wspólnymi siłami próbowali pokonać Azraia. Niebiosa zagrzmiały. Ziemia rozstąpiła się. Gigantyczna eksplozja zmieniła krajobraz. Góra Deismaar zapadła się w głąb ziemi.
<br />
<br />PRZYPISY DO VII:
<br />* <!--coloro:orange--><span style="color:orange"><!--/coloro-->Haelyn <!--colorc--></span><!--/colorc--> - wódz Anuireańczyków pod Deismaar, brat cesarza Roele`a i Gorgona, po bitwie przejął portfolio Anduirasa i został bogiem.
<br />** <!--coloro:darkblue--><span style="color:darkblue"><!--/coloro-->Belinik<!--colorc--></span><!--/colorc--> - wybraniec Azraia, wódz Vosów pod Deismaar, po bitwie przejął częściowo portfolio Azraia i został bogiem terroru.
<br />*** <!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->Kriesha<!--colorc--></span><!--/colorc-->- kapłanka Azraia, wiodła Vosów pod Deismaar, po bitwie przejęła częściowo portfolio Azraia i została boginią zimy.
<br />**** <!--coloro:olive--><span style="color:olive"><!--/coloro-->Pająk(Spider)<!--colorc--></span><!--/colorc--> - (Ftr2/Awnsheghlien10) Tal-Kazar wódz goblinoidów pod Deismaar, obecnie awnsheghlien operujący ze Spiderfell w Anurii
<br />
<br />***** <!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->Czarny Książę Raesen czyli Gorgon<!--colorc--></span><!--/colorc--> - (Ftr25/Wiz15/Awnsheghlien20) brat bastard Roele`a i Haelyna, błędny rycerz. Po wydaleniu z rodu za okrucieństwo założył własną baronię banitów, przystał do Azraia i pod jego kierunkiem próbował zabić braci pod Deismaar. Obecnie najpotężniejszy awnsheghlien, imperator Kal Saitharak, nemezis Anurii, oraz swych braci: Roela i Haelyna.
<br />
<br />WYMOWA NAZW Z TEKSTU VII:
<br />
Haelyn - haj -lin
<br />
Kriesha - kri -sza
<br />
Raesen - raj -zen
<br />
<br /><!--sizeo:18--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->VIII.
<br />
NARODZINY NOWYCH BOGÓW<!--sizec--></span><!--/sizec-->
<br />Niewielu wojowników przetrwało. Odmęty pochłonęły niemal wszystkich Masetiańczyków.
<br />W starciu z Azraiem bogowie poświęcili życie w imię wolności wyznawców. ?yciodajna moc nieśmiertelnych rozproszyła się, zaś ich szczątki zapadły się w dymiącym kraterze Deismaar. Z kataklizmu ocelały z małymi wyjątkami tylko osoby, które najlepiej egzemplifikowały bóstwa przez się wyznawane. Moc bogów została przez nich zaaoborbowana. Ci, którzy pochłonęli najwięcej mocy, zostali nowymi bogami. Ci którzy zaabsorbowali mniej mocy, jedynie upodobnili się do martwych bogów, przejmując część ich zdolności.
<br />
<br /><!--sizeo:18--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->IX.
<br />
AWNSHEGHLIEN<!--sizec--></span><!--/sizec-->
<br />Wielu ocalonych podjęło eksperymenty z nowymi zdolnościami. Za króliki doświadczalne, o zgrozo, brali bliźnich. Odkryli oni, że zabijając sobie podobnych, mogą zawłaszczyć moc ofiary. Nazwano to <!--coloro:darkred--><span style="color:darkred"><!--/coloro-->krwiobójstwem<!--colorc--></span><!--/colorc-->.
<br />
<br />PRZYPISY DO IX:
<br />* <!--coloro:darkred--><span style="color:darkred"><!--/coloro-->krwiobójstwo <!--colorc--></span><!--/colorc-->(bloodtheft) ma miejsce wtedy, gdy śmiertelny cios trafi w serce. Wówczas moc boża przepływa do zabójcy, nadając mu nowe zdolności, jak w filmie "Nieśmiertelny".
<br />** <!--coloro:olive--><span style="color:olive"><!--/coloro-->pomazaniec (scion)<!--colorc--></span><!--/colorc--> to osoba w której żyłach płynie krew boga. Posiada ona nadnaturalne zdolności.
<br />*** <!--coloro:darkblue--><span style="color:darkblue"><!--/coloro-->Wiedźma z Muden (Wiz15/Awn??), Kruk (Rgr5/Ftr18/Wiz14/Awn10), Biała Wiedźma (Clr20/Awn??)<!--colorc--></span><!--/colorc--> - sławni, działający aktualni awnsheghlien. Niektórzy mają własne księstwa.
<br />****<!--coloro:indigo--><span style="color:indigo"><!--/coloro-->Awnsheghlien czyli czarnokrwisty <!--colorc--></span><!--/colorc-->- zmutowany pomazaniec Azraia, który zajmuje się krwiobójstwem
<br />
<br />WYMOWA NAZW Z TEKSTU IX:
<br />
awnsheghlien - ołn-szaj-lin
<br />
<br /><!--sizeo:18--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->X.
<br />
REGENCI<!--sizec--></span><!--/sizec-->
<br />Na szczęście awnsheghlien nie są jedynymi spadkobiercami bogów. Dzieci bohaterów spod Deismaar, dzidziczą boskie zdolności swych przodków. One również mają moc wchłaniania mocy pokonanych wrogów, co sprawia że stają się arcy-potężne. Wielu z nich zostało władcami. Między ich krwią, a krwią zaabsorbowaną po eksplozji Deismaarskiej przez ziemię tworzy się mistyczna więź, która pozwala na przepływ mocy z krwi pomazańca i odwrotnie. Czyni ich to niezrównanymi władcami. Pierwsze lata po bitwie to czas niekończących się rytualnych pojedynków o krew i ziemię.
<br />
<br /><!--sizeo:18--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->XI.
<br />
FORMOWANIE IMPERIUM<!--sizec--></span><!--/sizec-->
<br />Niewielu było w historii zdobywców, którzy posługiwali się częściej rozumem niż mieczem. Jednym z nich był Roele, brat nowego boga Haelyna. ?wieżo kreowane bóstwa zawarły między sobą pakt, na mocy którego, aby zapobiec kolejnej katastrofia na miarę Deismaar, niegdy więcej nie spotkają się w cielesnej formie na Cerilii. Nic jednak nie zabraniało im wspomagać wyznawców, którzy tak niedawno byli ich krewnymi i przyjaciółmi. Dlatego Haelyn objawiał się bratu w snach i udzielał mu rad, jak zaprowadzić pokój w Cerilii.
<br />Roele podjął próbę stworzenia imperium sprawiedliwości, które oprze się upływowi czasu. Na początku zgromadził wokół siebie przyjaciół, którzy walczyli u jego boku pod Deismaar. Z ich pomocą dokonał tytanicznego zadania zjednoczenia sześciu najpotężniejszych książąt Anurii. Ród Dosiere miał odtąd piastować godność imperialnych kanclerzy.
<br />Dysponując potęgą zjednoczonej Anurii, Roele zwrócił się na północ. Wojna z Rjurikami przyniosła umiarkowane sukcesy, bowiem dumni żeglarze z drakkarów lepiej radzili sobie w zmarzlinach tundry i fiordów niż rycerze. Armia wycofała się, lecz Roele pozyskał jarlów obietnicą pokoju.
<br />Brechtowie okazali się dużo łatwiejszym celem. Roele po prostu zdobył porty. Kupcy-żeglarze bez portów skapitulowali i oddali się w opiekę cesarstwa.
<br />Wówczas przyszła kolej na <!--coloro:orange--><span style="color:orange"><!--/coloro-->Basarji<!--colorc--></span><!--/colorc-->*, którzy słynęli z magii. Magii, która stanowiła śmiertelne i jak się okazało jedyne zagrożenie dla rycerskiej armii. Po pokonaniu magów, pustynny kraj padł łupem cesarstwa.
<br />Na koniec przyszedł czas na podbój Vosgaardu. Pomoc Belinika i Krieshy sprawiły, że Vosowie odparli Anuireański najazd. Pamiętniki z tamtych lat nie zachowały się. Wiadomo jednak, że źli bogowie skłonili awnsheglien do walki przeciw cesarstwu. W wojnie tej poległ Traederic Dosiere.
<br />Choć Roele nie zdominował całego kontynentu, powstało imperium zdolne oprzeć sie upływowi czasu. Cztery ludy miały zagwarantowane rozmaite wolności i choć książęta spierali się między sobą, cesarstwo przetrwało prawie tysiąc lat.
<br />
<br />PRZYPISY DO XI
<br />* <!--coloro:orange--><span style="color:orange"><!--/coloro-->Basarji - obecnie zwani Khinasi<!--colorc--></span><!--/colorc-->, lud wyznający Avanalae, Arabowie.
<br />
<br /><!--sizeo:18--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->XII.
<br />
IMPERIUM w RUINACH<!--sizec--></span><!--/sizec-->
<br />Trwało by do dziś, gdyby nie ów pamiętny dzień pięćset lat temu, gdy ostatni cesarz, Michael Roele, jedyny pomazaniec z rodu, wiedziony osobistą nienawiścią, podjął próbę zabicia Gorgona i ruszył z armią na jego stolicę: <!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->Kal-Saitharak<!--colorc--></span><!--/colorc-->**. Cesarz padł bez ręki. Nim Czarny Książę dokonał krwiobójstwa, Michael wbił palce w ziemię i przelał w nią swoją krew bożą.
<br />Maszyny oblężnicze spłonęły. <!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->
Tighmaevrilowy<!--colorc--></span><!--/colorc-->*****. Wreszcie Avanowie i Boeruinowie podpisali pokój, ale Anuria została podzielona. ?elazny Tron pozostaje pod opieką kanclerzy, czekając na godną miana cesarza osobę.
<br />
<br />PRZYPISY DO TEKTU XII:
<br />* <!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->Kal-Saitharak <!--colorc--></span><!--/colorc--> - twierdza z obsydianu i rdzawej stali położona na wulkanie. Silna inspiracja Barad-dur.
<br />** <!--coloro:orange--><span style="color:orange"><!--/coloro-->miecz Roele`a<!--colorc--></span><!--/colorc--> - kolejna częśc regaliów, artefaktyczny miecz
<br />*** <!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->tighmaevril<!--colorc--></span><!--/colorc--> czyli bloodsilver - metal wspomagający krwiobójstwo. Około 2000 lat temu tuzin broni z tighmaevrilu wykuł elf Ghoigwnnwd.
<br />**** <!--coloro:olive--><span style="color:olive"><!--/coloro-->?elazny Tron<!--colorc--></span><!--/colorc--> - tron cesarzy Anurii
<br />***** Większość <!--coloro:yellow--><span style="color:yellow"><!--/coloro-->Khinasi<!--colorc--></span><!--/colorc--> wyzwoliła się wcześniej.
<br />
<br />WYMOWA NAZW Z TEKSTU XII:
<br />
Aedan Dosiere - aj-dan do-sie
<br />
tighmaevril - ti-mi-vril