Zrodzony z fantastyki

 
Yuz'Ef
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 230
Rejestracja: pt maja 09, 2003 12:39 pm

Czym jest "Heroic"?

sob maja 17, 2003 9:15 am

Witam :) <br />Chcia³em zapytaæ i otrzymaæ od Was odpowied¼ na pytanie zawarte w temacie tego posta. <br />Bardzo mnie interesuje odpowied¼ "Co¶a" :) <br />Zapraszam do dyskusji.
 
Haer
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 5081
Rejestracja: ndz paź 17, 2004 4:30 pm

sob maja 17, 2003 9:45 am

Dla mnie heroic jest przedewszystkim dobr± zabaw± nie wymagaj±c± a¿ tak wielkich zdolno¶ci aktorskich (choæ te s± mile widziane), w ¶wiecie gdzie czarne jest czarne, a bia³e jest bia³e. To w³a¶nie heroic pozwala graczom na zostawanie wielkimi wojownikami/magami (etc) i osi±ganie s³awy. ?mieræ w heroiku jest zazwyczaj (jak nazwa wskazuje) heroiczna (czyli np. postaæ nie zginie od zad³awienia siê jedzeniem/utopienia siê w talerzu zupy, etc), a g³upie rzeczy nic nie wnosz±ce do gry (czyli obciêcie sobie palca w trakcie krojenia chleba) miejsca nie maj±. Oczywi¶cie jest jeszcze du¿o cech heroica, ale w tej chwili nie jestem w stanie ich sobie przypomnieæ).
 
Awatar użytkownika
Zarg
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 122
Rejestracja: sob maja 17, 2003 11:45 am

sob maja 17, 2003 10:13 am

<!--QuoteBegin-Haer'dalis+-->
Haer'dalis pisze:
<!--QuoteEBegin-->Dla mnie heroic jest przedewszystkim dobrą zabawą nie wymagającą aż tak wielkich zdolności aktorskich (choć te są mile widziane)
<br />Mógłbyś to jakoś uzasadnić? Według mnie heroic nie wymaga zazwyczaj bardzo dobrego wczucia się w postać, bo dylematy moralne nie są raczej domeną tej odmiany RPG. Nie rozumiem jednak czemu granie "mroczne", na ten przykład, ma wymagać większego aktorstwa... <br /> <br />Myślę, że ważną cechą heroica jest pozwolenie w pewnych sytuacjach na rzeczy prawie niemożliwe do wykonania, nie zwracanie uwagi na komplikujące życie szczególy. W innych konwencjach taki brak realizmu mógłby być dość rażący, jednak podczas heroicznych przygód wcale się tego nie odczuwa. Moim skromnym zdaniem w heroicu nikt nie przejmuje się tym, że gdzieś trzeba się umyć, coś zjeść. Dylematy typu " co ja zrobię z moim rumakiem podczas wyprawy do podziemi?" raczej nie występują.
 
Haer
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 5081
Rejestracja: ndz paź 17, 2004 4:30 pm

sob maja 17, 2003 10:24 am

Czy przez mroczne masz na my¶li systemy WoDu (wiem s± te¿ inne) ? Je¶li tak to wyt³umaczam. System ?wiata Mroku wymagaj± dok³adnego poznania psychiki postaci by mog³a ona byæ dobrze odgrywana, a do tego trzeba trochê praktyki. Z innymi mrocznymi systemami jest pewnie podobnie (nie wiem nie we wszystkie gra³em). Nasuwa mi siê tu anegdota o graczach którzy wychowali siê na heroicznych adekach i przerzucili na CoCth po czym uzbroiwszy siê w bazooki poszli rozwalaæ potwory...
 
Morog__
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1332
Rejestracja: czw kwie 25, 2002 7:57 pm

sob maja 17, 2003 10:29 am

w Heroiku postacie pokonuja heroicznych czynow <br />ratuja ludzi przed zlem, jak i caly swiat przed zniszczeniem <br />Heroik to np. filmy Herkules i Xena <br />jak i np. Gwiezdne wojny
 
Awatar użytkownika
arcmage
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 417
Rejestracja: pn maja 30, 2005 2:14 pm

sob maja 17, 2003 12:03 pm

<!--QuoteBegin-Haer'dalis+-->
Haer'dalis pisze:
<!--QuoteEBegin-->Jeśli tak to wytłumaczam. System ?wiata Mroku wymagają dokładnego poznania psychiki postaci by mogła ona być dobrze odgrywana, a do tego trzeba trochę praktyki.
<br />Pierwsze skojarzenie - inaczej, niż w światach tzw. mrocznych, w światach 'heroic' nie ma niejasności...nie ma szarości, jest czerń i biel, wiadomo: my jesteśmy dobrzy, oni są źli, więc to my mamy rację. <br />?wiaty tzw. mroczne <bawi mnie odrobinę to określenie :razz:> zwykle stawiają żyjącego w nich osobnika przed całym nawałem dylematów moralnych...i sądzę, że faktycznie granie w takim świecie jest trudniejsze, chociażby z tego powodu, że trzeba opowiedzieć się czasem po stronie, która nie jest tą właściwą...nie wszyscy to potrafią. <br />Niestety, grozi to sztucznym przeładowaniem atmosfery, sileniem się na 'mroczność' tam, gdzie mimo wszystko sytuacja jest jasna :razz: <br />I dlatego, po latach całych grania/prowadzenia w ten sposób dobrze jest odetchnąć, np. jako bohater dobry i prawy bronić uciśnionych :razz: <br />Może przesadziłam :razz: <br />W każdym razie, to chyba lubię najbardziej w tzw 'heroicu' - możliwość, przez chwilę, bycia mieszkańcem rzeczywistości, która nie doprowadza do rozstroju nerwowego :razz:
 
Molobo
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 5011
Rejestracja: pt cze 28, 2002 11:29 pm

sob maja 17, 2003 12:08 pm

Mam wra¿enie, ¿e ju¿ gdzie¶ na forum poruszano ten temat ? <br />Nie mówcie mroczne -bo to mi siê kojarzy ¶miesznie :wink: <br />A Morog dobrze napisa³-heroic to heroiczne czyny (ja dodam : czy to dobre czy z³e)-co wcale nie neguje odgrywania postaci.Poza tym ten argument o psychice jest z³y-nie ka¿dy ma skomplikowan± psychikê-s± ludzie prostolinijni i równie¿ takimi mo¿na graæ IMHO.
 
Yuz'Ef
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 230
Rejestracja: pt maja 09, 2003 12:39 pm

sob maja 17, 2003 1:33 pm

No, czujecie heroica niestety jeden z moich MG ma wypaczone jego pojêcie i nas jako graczy pe³nych heroizmu to bardzo boli [img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/sad.gif[/img] <br />Jest b.dobrym mistrzem ale nie lubi (chyba) postaw i gry heroicznej. Oczywi¶cie u niego na sesjach (do AD&D) nie ma tak beznadziejnych ¶mierci lecz gra wygl±da, a raczej ¶wiat przypomina ten ¶redniowieczny. No nie wiem jak wam to inaczej wyt³umaczyæ... poprostu rycerz to rycerz z kodexem i takimi innymi bajerami, przeciwnicy tacy "normalni" hmm...nie wiem czy siê dobrze zrozumiemy.. jakby co to pytajcie :)
 
Haer
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 5081
Rejestracja: ndz paź 17, 2004 4:30 pm

sob maja 17, 2003 4:21 pm

<!--QuoteBegin-Molobo+-->
Molobo pisze:
<!--QuoteEBegin-->Poza tym ten argument o psychice jest z³y-nie ka¿dy ma skomplikowan± psychikê-s± ludzie prostolinijni i równie¿ takimi mo¿na graæ IMHO.
<br />Oczywi¶cie ¿e mo¿na, ale systemy nieheroiczne (¿eby nie u¿ywaæ s³owa "mroczne") maj± to do siebie ¿e prostolinijno¶æ takich postaci bardzo szybko jest wysuwana na próbê-czêsto prowadz±c do zmiany ¶wiatopogl±du.
 
takisobieMG
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1169
Rejestracja: sob sie 17, 2002 8:01 pm

sob maja 17, 2003 5:17 pm

Dla mnie systemy heroiczne to takie, w ktorych niezwykli ludzie (czyli bohaterowie) dokonuja niezwyklych czynow... <br /> <br />Nie uwazam, ze swiat w nich musi od razu byc czarno - bialy i ze nie ma w nich miejsca na przemyslenia, odgrywanie psychiki itp. To raczej kwestia mechaniki. Jesli moj bohater jest w stanie jednym ciosem miecza powalic stu orkow / szturmocow / bandytow (niepotrzebne skreslic) to system jest heroiczny, jesli nie, to taki nie jest. <br /> <br />Dobrym przykladem moze byc tu L5K... Bohterowie sa tam w stanie dokonywac naprawde niesamowitych rzeczy (choc nie az tak, jak w DnD, czy Earthdawnie), system promuje zachowania boaterskie, ale nie powiedzialbym, ze np. sily tego swiata sa asno podzielone na dobre i zle i nie ma wen miesca dla szarosci. <br /> <br />JEsli natomiast chodzi o dgrywanie psychiki postaci, to nie uwazam, ze jakis system promuje ja bardziej niz inny... POdodbnie jak nie da sie prowadzic sesji nie w klimacie. Zalezy to tylko od Graczy i MG. Wiezcie moi lub nie, ale wiekszosc spotkanych przezemnie Graczy, mimo, ze poslugiwala sie takimi wlasnie sloganami, grala identycznie, czy to w Wampira, czy w DnD, dokladnie tak samo ,,odgrywajac" psychike.
 
Rend
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 3065
Rejestracja: sob paź 05, 2002 9:03 pm

sob maja 17, 2003 11:03 pm

Heroic to dokonywanie heroincznych czynów, przez ludzi którzy są zwyczajni. Dlatego są herosami, bo dokonują tych wyczynów normalnymi siłami. <br />Z drugiej strony jest to system gdzie bohaterowi są ponadprzeciętni, herosi dlatego że są niezwyklesilni, inteligentni etc. <br />To dwie odmiany Heroicu, która bedzie obecna na sesji to zależy od Mistrza.
 
Yuz'Ef
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 230
Rejestracja: pt maja 09, 2003 12:39 pm

ndz maja 18, 2003 1:04 pm

Ehhhhh.....muszê wasze wypowiedzi pokazeæ temu MG. Mo¿e siê zreflektuje? :-/
 
Vankar of Helm
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 81
Rejestracja: pt sty 17, 2003 8:05 pm

ndz maja 18, 2003 9:17 pm

Witam! Dziwi± mnie bardzo te rozmowy o gatunkach rpg. Dok³adne granice nie istniej± i nie da siê ich okre¶liæ. No bo czy heroic nie mo¿e byæ mroczny? A czy g³êboka postaæ z rozbudowan± psychik± nie mo¿e czyniæ rzeczy heroicznych? To kwestia konwencji jak± przyjmnie MG... Oraz tego co chc± osi±gn±æ gracze. Do¶æ dawno stwierdzi³em, ¿e ile osób tyle podej¶æ do gry. A nieporozumienia z mistrzem nale¿y rozwi±zywaæ tak szybko jak siê da. Potem gra sie psuje, ludzie zaczynaj± siê k³uciæ i po zabawie...
 
Yuz'Ef
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 230
Rejestracja: pt maja 09, 2003 12:39 pm

pn maja 19, 2003 9:27 am

Witam Vankarze. Mnie dziwi, i¿ dziwi± Cie te rozmowy. Poniewa¿ ka¿dy ma inna wizjê "heroica" i chcia³em aby inni poznali ich zdanie (po to stworzy³em ten temat). A co do tych "granic" to oczywi¶cie sie z tob± zgadzam. Oczywi¶cie ¿e "heroic" mo¿e byc mroczny i postacie z rozbudowan± psychik± mog± byæ "heroiczne". <br />W³a¶nie to: "...kwestia konwencji jak± przyjmie MG.." a ja mam taki problem ¿e dla mojego MG istnieje "CIUT" inna konwencja niz dla mnie i innych tu obecnych. <br />Wiesz to nie s± nieporozumienia tylko inne zdania na dany temat. Nie przeszkadza nam to w grze bo tak jak ju¿ powiedzia³em (b±d¼ nie) ten MG jest naprawdê dobry i nic do jego prowadzenia nie mam, z jednym wyjatkiem tym nieszczêsnym "heroikiem".
 
Vankar of Helm
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 81
Rejestracja: pt sty 17, 2003 8:05 pm

pn maja 19, 2003 5:04 pm

Jednak takie niewielkie ró¿nice zdañ mog± (nie musz± oczywi¶cie) powodowaæ "tarcia" i pewien dyskonfort. Wiadomo, graæ mo¿na we wszystko jak siê cz³owiek uprze ale mi, na przyk³ad, nawet taka bzdura jak wprowadzenie broni palnej do fantasy psuje co-nieco grê. A co dopiero kiedy idzie o ca³± konwencjê... Ale w koñcu gra siê dla przyjemno¶ci wiêc je¶li komu¶ takie rzeczy "wisz±" to nie ma wla¶ciwie o czym mówiæ. Choæ zawsze lepiej siê dok³adnie dogadaæ o co komu chodzi w grze. Zw³aszcza z MG. Bo ¶wiat (i grê) to on powinien raczej tworzyæ pod graczy z którymi aktualnie gra. <br /> <br />Pozdrawiam.
 
The Thing
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 40
Rejestracja: pn kwie 28, 2003 12:21 pm

śr maja 21, 2003 8:53 pm

Witam <br />Pytanie ciê¿kie bo ka¿dy to inaczej widzi i czuje, ja dla przyk³adu uwa¿am, ¿e nale¿y odgrywaæ postaæ wczówaæ siê w role. Dla mnie heroic to po prostu pro¶ci ludzie (postaci graczy) którzy dochodz± do czego¶ (albo nie) ratuj± ¶wiat zapisuj± siê w histori ¶wiata. <br />Mog± te¿ do niczego nie doj¶æ ale maj± przynajmniej ¶wiadomo¶æ ¿e to jest osi±galne. <br />No bo je¶li ka¿da dru¿yna ratuje ¶wiat i zostaje Mordeinkainenami, Elminsterami, Azounami czy innymi Khelbenami to jest to nudna i bez sens, niekiedy wa¿na jest po prostu heroiczna ¶mieræ.
 
Ezy Ryder
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 428
Rejestracja: pn kwie 21, 2003 12:20 pm

czw maja 22, 2003 4:49 pm

Nie wydaje mi siê aby Heroic musia³ oznaczaæ prostych ludzi. Przecie¿ pó³-smok te¿ mo¿e dokonywaæ heroicznych czynów, a do najzwyklejszych nie nale¿y. Nie rozumiem te¿ odwiecznego konfliktu WoD - Heroic. Przecie¿ wszystkie wampiry i wilko³aki dokonuj± czynów nie mniej epickich jak paladyni i smoki w DnD. Z drugiej strony Dungeonsy wcale nie musz± byæ heroiczne. Mo¿na prowadziæ Dark-Fantasy ala Warhammer niezmieniaj±c przy tym za bardzo mechaniki. Uwa¿am ¿e w ka¿dym systemie, czy jest to Amber czy DnD, mo¿na graæ "na wygrzew" albo "na odgrywanie". Jak mówi DMG na str. 8: <br />
Most campaings are going to fall between these two extremes.
<br />Czyli przewa¿nie wychodzi "z³oty ¶rodek". 8) :wink:
 
Vankar of Helm
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 81
Rejestracja: pt sty 17, 2003 8:05 pm

pt maja 23, 2003 7:02 pm

Jest tylko drobny szczegó³. A mianowicie to na co system k³adzie nacisk. W DnD system ukierunkowany jest na walkê. Mo¿na oczywi¶cie graæ nawet zupe³nie bez walki ale to bêdzie narracja pozasystemowa. W takim naprzyk³ad Zewie Chtulhu system naciska na zbieranie informacji i psychologiê wszystkich na okolo. Mo¿na tu graæ na sam± walkê ale to oznacza tylko czê¶ciowe korzystanie z systemu. WoD naciska na odegranie psychiki nietypowych istot i ich relacji ze ¶wiatem... itd. <br /> <br />Systemy S? pisane pod pewne konwencje i nic tego nie zmieni. Mo¿na i trzeba jednak patrzeæ na to przez pryzmat w³asnych potrzeb i upodobañ. A FANTASY to na dobr± sprawê ka¿dy ¶wiat/system/ksi±¿ek :) który zawiera w sobie elementy magii, mityczno¶ci czy bajeczno¶ci. Dark natomiast ma (powinien), moim zdaniem, pokazywaæ element realizmu: ?ycie to nie bajka wiêc kopie po jajkach... :wink: <br /> <br />Pozdrawiam. Vankar.
 
Yuz'Ef
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 230
Rejestracja: pt maja 09, 2003 12:39 pm

pt maja 23, 2003 8:33 pm

Mój ty go¶ciu Ja bardzo podobna wizja "heroica" jest do mojej :) <br />Poczekaj poczekaj a¿ skoñczê swój system :wink:

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość