Zrodzony z fantastyki

 
Regis.
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 110
Rejestracja: pt gru 19, 2003 9:57 pm

Jak traktujecie potwory staj±ce na drodze bohaterów?

czw gru 25, 2003 7:19 pm

Ciekawi mnie jak u was wygl±daj± potwory. Czy s± to wyg³upia³e, bezrozumne istoty które pragn±, tylko i wy³±cznie, posmakowaæ krwi graczy? Czy mo¿e traktujecie je jak istoty które te¿ maj± psychikê. Naprzyk³ad - po prostu siê boj±... Czy strach i tego typu inne "uczucia" goszcz± w umys³ach waszych potworów? <br />Bardziej chodzi mi o odpowied¼ ogólnikow±, ale przyk³ady mog± byæ :)
 
Awatar użytkownika
Suldarr'essalar
Arcypsion
Arcypsion
Posty: 13173
Rejestracja: sob maja 28, 2005 9:27 pm

czw gru 25, 2003 8:17 pm

Oczywiście. Każdy potwór ma u mnie mniej lub bardziej rozwiniętą psychikę. Czasami wystarczy do pokonania wzbudzić strach/ podziw. kiedyś musiałem nauczyć graczy, że nie wszystko pod co podkłada głos MG nadaje się do przerobienia na mięso armatnie/ kukłę treningową :wink:
 
Behemot
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 43
Rejestracja: ndz paź 12, 2003 1:23 pm

czw gru 25, 2003 8:39 pm

Zastanawia mnie czasem sens istnienia potworów, które poprostu wychodz± i rzucaj± siê na graczy, przecie¿ nie wszystkie stwory ogarnia zadza mordu i krwi, przecie¿ grzechotnik nie zatakowany nie k±sa; ka¿de stworzenie ma jaki¶ cel, przys³owiowe potwory takze, a czêsto spotykam siê podczas gry potworami typu "wyjdzie> zabiæ> idziemy dalej"
 
Regis.
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 110
Rejestracja: pt gru 19, 2003 9:57 pm

czw gru 25, 2003 8:52 pm

Taa... Czy w Ksiêdze Potworów s± spisane zachowania potworów? Chocia¿ powierzchownie? <br />Znacie jakie¶ potwory ro¶lino¿erne? Przecie¿ one te¿ maj± zazwyczaj jak±¶ broñ s³u¿±ce do obrony w³asnej.
 
Ikki
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 214
Rejestracja: wt sie 19, 2003 2:51 pm

pt gru 26, 2003 8:52 am

Ja szczerze nie angarzujê siê w psychikê byle goblina, ale oczywiste jest to ¿e je¶li gracze osi±gn± znacz±c± przewagê goblin po prostu zwieje. Je¶li za¶ chodzi o przeciwników typu smoki lub potê¿niejsze demony to strategiê dzia³añ oby¶lam z tydzieñ, to poprostu zale¿y, po co mam przyprawiaæ jakiemu¶ zbójowi z go¶ciñca mega psychikê i zastanawiaæ siê jakie skutki wywo³a³o to ¿e mama go bi³a w dzieciñstwie a starsze rodzeñstwo podkradalo jedzenie, skoro gracz, po chla¶niêciu zbója przez plecy, prawie na pewno o nim zapomni. <br />Na koniec polecam ogl±dniêcie rysunku w ostatnim portalu, na ostatniej stronie, u do³u kartki.
 
Thomas Percy
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 2969
Rejestracja: śr lip 03, 2002 11:50 am

pt gru 26, 2003 9:01 am

W historyjce o pospolitych jaszczuroludziach CZARNE SMOKI starałem się dać im jakieś motywacje i uczucia: <br />http://www.dnd.pl/viewtopic.php?t=451&start=189
 
Duncan laird McLean
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 814
Rejestracja: czw wrz 04, 2003 9:26 am

pt gru 26, 2003 3:49 pm

Ka¿dy potwór ma swoje miejsce w przyrodzie i je¿eli zachowuje siê nieracjonalnie jego gatunek wymiera. Dlatego ¶miesz± mnie grupy goblinów atakuj±ce epickich bohaterów aczkolwiek jak mam dobry pomysl na zasadzkê lubiê daæ popaliæ gierojom zagro¿onym teraz przez potworki ktore w otwartej walce zmia¿dzyliby bez problemów. Natomiast instynkt samozachowawczy odradza³by wiêkszo¶ci potworów atakowanie wszystkiego co siê rusza i walkê do koñca w beznadziejnej sytuacji. Ponadto potwor najedzony wcale nie musi atakowac a czêsto potwór inteligentny by³by raczej zainteresowany wymian± dóbr ni¿ walk±. Staram siê wiêc za ka¿dym razem indywidualnie podej¶c do sytuacji
 
Molobo
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 5011
Rejestracja: pt cze 28, 2002 11:29 pm

pt gru 26, 2003 4:02 pm

Ka¿dy potwór ma swoje miejsce w przyrodzie i je¿eli zachowuje siê nieracjonalnie jego gatunek wymiera
<br />Oczywi¶cie tylko w ¶wiatach pozbawionych bogów.W ¶wiatach w których istniej± bogowie, mog± oni tworzyæ nieracjonalnie zachowuj±ce siê gatunki, które dziêki ich wsparciu istniej± dalej.
 
Muad'Dib
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 499
Rejestracja: pt wrz 27, 2002 8:59 am

pt gru 26, 2003 5:23 pm

A czy mo¿esz podaæ jaki¶ przyk³ad z oficjalnych settingów boga wspieraj±cego jak±¶ rasê? Nie mogê sobie nic takiego przypomnieæ, co oczywi¶cie nie znaczy ¿e nie ma takiego ;-) <br />Wydawa³o mi siê raczej, ¿e irracjonalne rasy s± "wspierane" przez "zwyk³±" magiê. <br />Co do tematu w±tku: <br />U mnie w ekipie, potwory to po prostu potwory (jakkowiek by to nie zabrzmia³o). W nocy zaatakuj± wilki (bo s± g³odne, syte s± pomijane w grze, "gdzie¶ tam" sobie chodz±), w dzieñ na ³by spadnie mantikora. Bohaterowie dopadn± hydrê gdzie¶ w jakim¶ mokrym lochu, bo s± g³odni z³ota i magicznych przedmiotów. Hydra musi siê broniæ. <br />Nieco inaczej sprawa ma siê z inteligentnymi przeciwnikami. Gobliny musz± zdaæ test na morale, gdy wojownik w ci±gu rundy rozwali dwa gobliny korbaczem, a mag usma¿y kilka innych fireballem. Choæby i mia³y wielk± przewagê liczebn±, zabicie ich wspó³braci musi wywrzeæ na nich jaki¶ efekt.
 
Vox Mortis
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 73
Rejestracja: sob lis 01, 2003 3:47 pm

pt gru 26, 2003 6:47 pm

U mnie na sesjach potwory stanowi±, element krajobrazu. Stoj± sobie, czasem chodz±, czasem kto¶ je zetnie. Ot taki sympatyczny i klimatyczny sposób na ³atwe zdobywanie EXPa. <br /> <br />W porównaniu z manczkinami, jakich wystawiam przeciwko graczom potwór z bestiariusza (o takim samym CR) nie stanowi ¿adnego wyzwania. <br /> <br />W zwi±zku z ogólnie ma³ym wp³ywem potworów na grê oraz zdegenerowaniu ich funkcji do roli zwierz±t le¶nych/wodnych/podziemnych sp³ycam i stosujê zasadê: "potwór wyskakuje i atakuje". <br /> <br />Oczywi¶cie nie mówiê tu o humanoidah, którym mo¿na daæ poziomy w klasach. Tych raczej klasyfikuje jako BN i robiê z nich manczkinów. <br /> <br />Staram siê unikaæ w±tków biologicznych i psychologicznych zwi±zanych z potworami. Sesje RPG to nie spotkania naukowe jak mi siê wydaje.
 
Regis.
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 110
Rejestracja: pt gru 19, 2003 9:57 pm

pt gru 26, 2003 6:55 pm

<!--QuoteBegin-Vox Mortis+-->
Vox Mortis pisze:
<!--QuoteEBegin--> <br />Staram siê unikaæ w±tków biologicznych i psychologicznych zwi±zanych z potworami. Sesje RPG to nie spotkania naukowe jak mi siê wydaje.
<br /> <br />Nie, nie, ale takie smaczki dodaj±ce realizmu (je¶li potwory s± wogóle realne) dodaj±... tego no. Zapomnia³em tego s³owa :) Jest ciekawiej, po prostu.
 
Molobo
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 5011
Rejestracja: pt cze 28, 2002 11:29 pm

pt gru 26, 2003 7:01 pm

A czy mo¿esz podaæ jaki¶ przyk³ad z oficjalnych settingów boga wspieraj±cego jak±¶ rasê? Nie mogê sobie nic takiego przypomnieæ, co oczywi¶cie nie znaczy ¿e nie ma takiego
<br />FR: Lolth(drowy),Finder Wyvernspur(saurials), Moradin(krasnoludy), Deep Sashelas(morskie elfy), Ubtao(dinozaury), Grumsh(orki) <br /> <br />W przypadku Moradina mamy do czynienia z oficjaln± interwencj± na rzecz rasy, która ma zwiêkszyæ jej liczebno¶æ -Thunder Blessing, które zwiêkszy³o liczbê urodzeñ w¶ród krasnoludów. <br /> <br />Za¶ wiêkszo¶æ potworów w DnD ma swojego patrona boga, od ka¿dego z rodzajów giants(Annam,Grolantor,Karontor,) po koboldy(Kurtulmak), xvarty(Raxivort),Lizardmany(Semuanya)
 
Vox Mortis
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 73
Rejestracja: sob lis 01, 2003 3:47 pm

pt gru 26, 2003 7:05 pm

Mo¿na je stosowaæ jako bardzo odleg³e t³o, w szczególnych sytuacjach. To jest jeszcze OK. Nie nale¿y tego tematu jednak dr±¿yæ za bardzo. <br /> <br />Nie wiem, kto przychodzi na sesje s³uchaæ, w którym miejscu ³añcucha pokarmowego znajduje siê mantikora. Ja raczej nie jestem takim czym¶ zainteresowany.
 
Regis.
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 110
Rejestracja: pt gru 19, 2003 9:57 pm

pt gru 26, 2003 7:19 pm

<!--QuoteBegin-Vox Mortis+-->
Vox Mortis pisze:
<!--QuoteEBegin--> <br />Nie wiem, kto przychodzi na sesje s³uchaæ, w którym miejscu ³añcucha pokarmowego znajduje siê mantikora. Ja raczej nie jestem takim czym¶ zainteresowany.
<br /> <br />A czy ja co¶ takiego mówie? Chodzi mi jedynie o to, ¿eby te potwory nie by³y bezrozumnymi mordercami. One te¿ maj± mózgi, a dziêki mózgom ka¿da istota ma odruchy. Nie tylko mordercze, a raczej konsumpcyjne...
 
takisobieMG
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1169
Rejestracja: sob sie 17, 2002 8:01 pm

sob gru 27, 2003 9:21 am

Ja osobiscie uznalem wiekszosc potworow za istoty ,,nieracjonalne" jak to ktos ladnie okreslil. Zakladajac bowiem, ze podstawe ekosystemow wiekszosci settingow stanowia istoty wystepujace na ziemi (jelenie, niedzwiedzie, zajace, sarny) uznalem bestie za sztuczne zaklocenie w tym systemie: stworzone przez czarownikow, bogow, demony istoty, lub potomstwo wynikle z krzyzowania sie tych stowrow ze zwyklymi zwierzetami. Stanowia niepasujacy elemnt w wiekszosci ekosystemow, pustoszac je i przenoszac sie na inne zerowiska. <br /> <br />Np. jelen ma jakies szanse uciec przed sciagajacymi go wilkami, ale nie przed wywernom. Gdy zginie wiekszosc nadajacych sie na pokarm istot w danym regionie potwory po prostu odnajduja nowe terytorium, a na pozostawionym jakos wraca rownowaga. Ponadto czeste wczerpywanie zerowisk ladnie tlumaczy ataki na ludzi: latwiejsze (tzn. nie majace ostrych narzedzi) istoty zostaly juz zjedzone, trzeba wiec sie zabrac za trudniejsze cele. <br /> <br />Daje to ladne wytlumaczenie, dlaczego nalezy zabijac potwory.
 
Regis.
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 110
Rejestracja: pt gru 19, 2003 9:57 pm

sob gru 27, 2003 11:13 am

Zgadzam siê z Tob±, taki sobie Mistrzu Gry, ale czy nielepiej by³oby uznaæ, ¿e potwory s± po prostu na wy¿szym miejscy w ³añcuchu pokarmowym? <br />Zreszt± w moim pytaniu nie chodzi³o o to czy s± one, jak to powiedzia³em, iracjonalne tylko jak siê u Ciebie zachowuj±.
 
Muad'Dib
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 499
Rejestracja: pt wrz 27, 2002 8:59 am

sob gru 27, 2003 10:51 pm

<!--QuoteBegin-Molobo+-->
Molobo pisze:
<!--QuoteEBegin-->Za¶ wiêkszo¶æ potworów w DnD ma swojego patrona boga
<br />Uhum, ale elfy te¿ maj± swojego patrona, Corellona Larethiana, a jednak radz± sobie i bez jego interwencji. Tak jak i krasnale radz± sobie i bez interwencji Moradnia. Drowów, krasnoludów, morskich elfów, orków, koboldów i lizardmenów raczej bym nie zaliczy³ do irracjonalych ras. Co do reszty, masz racjê. <br /> <br />P.S. Co to s± "saurials"? Pierwszy raz o czym¶ takim s³yszê. <br />----------------------- <br />Do notki poni¿ej: dziêki Arag :-)
 
Awatar użytkownika
Aragathor Roaringflame
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 6202
Rejestracja: wt lis 26, 2002 5:52 pm

ndz gru 28, 2003 12:09 am

Co to są "saurials"? Pierwszy raz o czymś takim słyszę.
<br /> <br />Są to podobne do dinozaurów humanoidy zamieszkujące Zagubiną Dolinę w Faerun (Lost Vale), Finder wyzwolił ich z niewoli i został ich patronem. <br /> <br />Link do charakterystyki ras i krótkiego opisu.
 
Awatar użytkownika
Suldarr'essalar
Arcypsion
Arcypsion
Posty: 13173
Rejestracja: sob maja 28, 2005 9:27 pm

ndz gru 28, 2003 11:47 am

Mały off-topic, dotyczący sauriali: Czy bez kostek ECL=0?
 
Mateo__
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 1909
Rejestracja: śr wrz 18, 2002 8:28 pm

ndz gru 28, 2003 11:54 am

Nie no z tego co widze wszystkie maj± 2 kostki (k8) i ECL +2 co daje efektywny ECL+4
 
Maki__
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 85
Rejestracja: wt gru 30, 2003 6:40 pm

pt sty 09, 2004 1:56 pm

U mnie potwory (te nieinteligentne) s± równoznaczne ze zwierzakami. Taki inny ekosystem, wzbogacony dodatkowo o magiê. Istoty inteligentne dzia³aj± z podobnych powodów co ludzie: broni± siê, zdobywaj± skarby, uwa¿aj± graczy za naje¼d¼ców, itp.

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 8 gości