<span style='font-size:23pt;line-height:100%'>Demagog</span>
- Popatrzcie chocia¿by na jego oczy! To oczy k³amcy! K³amcy i mordercy! Teraz mi wierzycie? - mówi³ o kim¶ ciemnow³osy cz³owiek ze starannie przystrzy¿on± bródk±. Stara³ siê pobudziæ wyobra¼niê s³uchaj±cych.
Dirkowi, bo tak nazywa³ siê ten cz³owiek, odpowiedzia³ pomruk podburzonego ludu. Trzeba dodaæ: ludu podburzonego w³a¶nie przez niego.
- Wierzycie mi? - Ci±gn±³ dalej - Wierzycie?
- Tak, wierzymy! Król to k³amca! - Zakrzykn±³ wreszcie rozochocony t³um.
- I co? - Ci±gn±³ dalej Dirk - Pozwolicie mu rz±dziæ? Pozwolicie rz±dziæ temu oszustowi?!
- Nie! Zabiæ go!
- A wiêc zróbcie to! Id¼cie! Obalcie króla! Obalcie k³amcê! Obalcie mordercê!!!
T³um zawy³ z rado¶ci. Ka¿dy, kto siê tam znajdowa³, ruszy³ w stronê pa³acu. A Dirk spokojnie zszed³ z rynkowej mównicy, na której sta³ wyg³aszaj±c przemówienie. Dotkn±³ stop± wilgotnej od nocnej rosy trawy i westchn±³ cicho:
- Ech... Co za idioci... No, ale z takich ludzi ¿yj± niektórzy... Np. taki Dirk Shuttlehand... No, to kolejna misja zaliczona...
-----
Czasem miecze i topory niczego nie mog± zdzia³aæ. Czasem zawodzi nawet magia. Wtedy do akcji wkracza demagog. Jego broni± s± s³owa. Potrafi nimi, niczym bard swoj± muzyk±, podburzaæ ludzi, siaæ niezgodê, sprawiaæ, aby wybucha³y wa¶nie, ale tak¿e czyniæ ludzi pogodnymi, optymistycznie nastawionym do ¿ycia. Tak optymistycznie, ¿e nie spodziewaj± siê oni chocia¿by nag³ego ataku zbrojnego…
Demagodzy czêsto znajduj± pracê u w³adców. S± wysy³ani do innych krajów, aby taniej i niejednokrotnie skuteczniej ni¿ wojsko rozbijaæ te pañstwa. Rozbijaæ od ¶rodka. Demagodzy s± równie¿ wspania³ymi dyplomatami. Potrafi± nak³oniæ niemal ka¿dego do zawarcia pokoju, podpisania paktu. Kolejni w tym „fachu” inaczej wykorzystuj± swoje zdolno¶ci. Podró¿uj±c od wioski do wioski oszukuj± ludzi, wyzyskuj± pieni±dze i inne dobra, a gdy kto¶ zd±¿y zorientowaæ siê w ich zamiarach, s± ju¿ daleko.
Demagog, to klasa dobra dla ³otrzyka, ale tak¿e dla barda, bo ³atwo mu zdobyæ potrzebne wymagania.
Ko¶æ wytrzyma³o¶ci: k6
Wymagania:
Atrybuty: Charyzma 15+
Umiejêtno¶ci: Blefowanie 6, Dyplomacja 6, Wystêpy 6, Zbieranie informacji 5
Atuty: Zogniskowanie umiejêtno¶ci (Blefowanie), Zogniskowanie umiejêtno¶ci (Dyplomacja)
Specjalne: Postaæ musi znaæ co najmniej 3 jêzyki (wliczaj±c rasowe)
Umiejêtno¶ci klasowe:
Blefowanie (Cha), Dyplomacja (Cha), Fa³szerstwo (Int), Jêzyk obcy (¯aden), Pó³s³ówka (Rzt), Przebieranie (Cha), Szacowanie (Int), Wiedza (lokalna) (Int), Wyczucie pobudek (Rzt), Wystêpy (Cha), Zastraszanie (Cha), Zbieranie informacji (Cha)
Punkty umiejêtno¶ci na ka¿dym poziomie: 8+modyfikator z intelektu
Poziom____BPDA____Wytrw.__Refleks___Wola____Specjalne
1.________+0______+0______+0______+2______Poprawiony blef, Nieposzlakowana opinia
2.________+1______+1______+1______+4______Bójka kontrolowana
3.________+1______+2______+2______+5______Poprawiony blef, Podburzenie
4.________+2______+2______+2______+6______Piêkne oczy, Zmiana p³ci
5.________+2______+3______+3______+6______Poprawiony blef, Charyzmatyczny mówca
Bójka kontrolowana: Mo¿esz sprawiæ, ¿e dwie postacie zaczn± siê biæ miêdzy sob±. Aby temu zapobiec musz± wykonaæ rzut obronny na wolê o ST równej 10+modyfikator z charyzmy Demagoga.
Charyzmatyczny mówca: Wyniki testów Blefowania, Dyplomacji i Zastraszania s± zwiêkszane o ilo¶æ punktów odpowiadaj±cych 1/2 rang umiejêtno¶ci Wystêpy (przemowa)*.
Nieposzlakowana opinia: Je¶li kto¶ zarzuci ci jaki¶ haniebny czyn (np. z³odziejstwo), to u¿ywaj±c swoich zdolno¶ci wmawiasz tej osobie i wszystkim znajduj±cym siê na tyle blisko, aby to us³yszeæ, ¿e to nieprawda. Je¶li nie powiedzie siê im rzut obronny na wolê o ST równej 10+twój modyfikator z charyzmy, wierz± ci. Nawet, je¶li zarzuty by³y prawdziwe.
Piêkne oczy: osobnicy/czki p³ci przeciwnej s± tob± zauroczeni/one i wyniki ich testów Wyczucia pobudek, co do twoich dzia³añ s± obni¿ane o 3. Dzia³a to tak¿e, je¶li udajesz inn± p³eæ po przebraniu siê.
Podburzenie: Po udanym te¶cie Dyplomacji o ST 18 mo¿esz wzbudziæ w kim¶ lub w jakiej¶ grupie niechêæ do pewnej osoby. Je¶li jest to ich przyjaciel ST wzrasta do 20, a je¶li kto¶ z rodziny do 23.
Poprawiony blef: Otrzymujesz +2 punkty do ka¿dego testu Blefowania. Efekty tej specjalnej w³a¶ciwo¶ci Demagoga sumuj± siê.
Zmiana p³ci: Modyfikator z testów przebierania odpowiedzialny za przebieranie za inn± p³eæ wynosi teraz +1, a nie -2.
* - Je¶li MP nie pozwoli na wprowadzenie takiego podtypu umiejêtno¶ci, to nale¿y u¿ywaæ podtypu Snucie opowie¶ci.
<span style='font-size:16pt;line-height:100%'>Szczegó³y techniczne:
Klasa oparta na zasadach DnD 3.0. Pocz±tkowo tworzona z my¶l± o wykorzystaniu na w³asnych sesjach rozgrywanych w autorskim ¶wiecie (Geliador), ale bardzo uniwersalna i dobra dla wiêkszo¶ci uniwersów (FR, Greyhawk).
Klasa i rysunek autorstwa Patryka „Pharaz’gila” Mamczura.
Dziêkujê za pomoc (g³ównie w wyja¶nianiu pewnych zagadnieñ zwi±zanych z mechanik±) Suldarr’essalarowi.</span>