Kiedy ju¿ bêdziesz po lekturze pytaj siê o szczegó³y.
A je¿eli nie masz dostêpu do wspomnianych podrêczników, jak wiêkszo¶æ z nas, zapytaj wprost na forum, tak jak to w³a¶nie zrobi³e¶
- pomy¶l, jacy ludzie zamieszkuj± miasto i jak siê mogli osiedliæ. Najprawdopodobniej podzielili siê czê¶ciami miasta wed³ug zawodów, pozycji spo³ecznej, maj±tku, wykszta³cenia i wyznania. Dlatego wiemy ju¿, ¿e miasto bêdzie mia³o sprecyzowane dzielnice (np. szlacheck±, portow±, uniwersyteck±, ¶wi±tynn± etc.)
- co jest g³ównym obiektem miasta? Zapewne siedziba rz±dcy (tak¿e wielka ¶wi±tynia, uczelnia lub co¶ w tym stylu). Jak ona wygl±da? Co jest naoko³o niej? Czy stoi blisko rynku miejskiego, czy mo¿e jest odseparowana od plebejskich dzielnic?
- jakie s± wa¿ne organizacje w mie¶cie? Milicja, magowie, gildie kupieckie, cechy rzemie¶lnicze, ko¶cio³y... Z pewno¶ci± bêd± one mia³y swoje siedziby niedaleko g³ównego obiektu lub rynku.
- jakie s± zabytki, pomniki, miejsca kultu, ogrody, miejsca wypoczynkowe w mie¶cie? Z pewno¶ci± jest ich sporo i s± odpowiednio wyeksponowane. Kogo w ich pobli¿u mo¿na spotkaæ?
- jakie s± gospody, tawerny, sklepy, kramiki, czytelnie, ku¼nie, hospicja w mie¶cie? Te obiekty z pewno¶ci± bêd± bardzo istotne dla graczy.
- jaki jest przekrój spo³eczny miasta? Czy dzieli siê na stany, kasty? Du¿o jest osobników innych ras i jak siê na nich reaguje? Jak siê reaguje na wêdrowców i poszukiwaczy przygód w poszczególnych dzielnicach? A mo¿e jest np. odciête getto jakiej¶ mniejszo¶ci rasowej, b±d¼ wyznaniowej?
- jaka jest przestêpczo¶æ i metody jej zwalczania?
- jaki jest ogólny design miasta? Czerwona ceg³a? Kamieñ? Mo¿e w±skie, drewniane uliczki? Du¿o jest ro¶linno¶ci? - na bie¿±co wyobra¿aj to sobie i ³±cz z poprzednimi punktami.
- jakie s± barwne osobisto¶ci i nietypowe miejsca w mie¶cie?
- jakie jest natê¿enie magii, si³ zbrojnych i awantur?
- teraz we¼ mapê jakiego¶ miasta, zobacz, jak jest podzielona na dzielnice, jak± ma strukturê ulic i jak rozmieszczone s± w niej wyró¿nione budynki. Postaraj siê nanie¶æ na plan to wszystko, co wcze¶niej obmy¶li³e¶.
Do przygody pomocne mog± okazaæ siê informacje z podrêczników DnD, opisuj±ce typowy przekrój spo³eczeñstwa (pod wzglêdem ras i profesji) - ale do samego opisu miasta s± one raczej nieprzydatne. Lepiej zobaczyæ, jak wygl±da³o typowe ¶rdniowieczne miasto i nim siê sugerowaæ (kwadratowy rynek, odchodz±ce od niego g³ówne ulice, ko¶cio³y i ratusze skupione przy rynku, wyra¼ny podzia³ na dzielnice, wszystko otoczone murem - wielokrotnie powiêkszanym i rozbudowywanym. Za murem drewniane podgrodzie biedoty, trakty i pola uprawne. Przy mie¶cie obowi±zkowo rzeka. W obrêbie miasta zamczysko, czêsto otoczone w³asnym murem i po³o¿one na wzniesieniu. Ogólny wygl±d miasta: brud, smród, zgie³k, ha³as, t³um, handlarze, konie, zaklinowane gdzie¶ wozy, b³oto na ulicach, rozbiegana biedota, nawo³uj±ce stra¿e, w±skie kamiennice i nieprzejezdne drogi. Z dala od tego - czysto¶æ, spokój w domach szlacheckich, ¶wi±tyniach i ogrodach)
Ostatecznie wyobra¼ sobie jak stoisz u bram takiego miasta. Co widzisz? Herb miejski, stra¿e, kupców, podró¿ników, wiekowy barbakan, robotników wzmacniaj±cych mur w popêkanym miejscu... Przekraczasz bramy - zaraz podbiega do ciebie jaki¶ obszarpaniec, proponuj±c tani nocleg w pobliskiej gospodzie. Zbywasz go i przeciskasz siê w t³umie ludzi g³ówn±, brukowan± drog± w stronê rynku...
- postaraj siê wyobraziæ sobie dok³adnie wêdrówkê przez miasto: jakie postacie, miejsca i obiekty mijasz, kto ciê zaczepia, kogo pytasz o drogê... - przez to samo bêd± musieli przechodziæ gracze wiêc przyda siê mieæ zawczasu jak±¶ wizjê.
Nie zapominaj o ustaleniu ogólnej struktury nazw w³asnych (ulic, karczm, dzielnic) i czêsto spotykanych oznakowañ (herb miasta - tak¿e w formie pomników, herby gildii)! - zawsze warto przedstawiaæ je graczom, by nadaæ miastu wiarygodno¶ci.