Zrodzony z fantastyki

 
Awatar użytkownika
exef
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 25
Rejestracja: czw maja 26, 2005 3:16 pm

Tworzenie wielkiego miasta.

czw lip 21, 2005 6:51 pm

Mam problem nie moge stworzyć wielkiego miasta, poprostu nie wiem jak się do tego zabrać. Kiedy się do tego zabieram nie wychodzi mi.
Proszę o porady.
 
Awatar użytkownika
Mortis
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1074
Rejestracja: sob lut 21, 2004 9:39 am

czw lip 21, 2005 7:01 pm

Porada- zrób zarys miasta, podziel zarys na dzielnice, po czym rozrysuj sobie każdą z dzielnic osobno z najważniejszymi miejscami i rozkładem ulic.

A może powieniennem zacząć od tego- w czym dokładniej leży problem?
 
Awatar użytkownika
Suldarr'essalar
Arcypsion
Arcypsion
Posty: 13173
Rejestracja: sob maja 28, 2005 9:27 pm

czw lip 21, 2005 7:24 pm

Spróbuj najpierw ustalić jaką funkcje ma spełniać miasto i czy pasuje do okolicy.
Później nakreśl władze. Czy władzę mają kapłani? Burmistrz? kupcy? Jak to określisz, podziel go na dzielnice i opisuj je po kolei.
 
Awatar użytkownika
Antara
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 1264
Rejestracja: ndz cze 29, 2003 7:01 pm

czw lip 21, 2005 7:27 pm

Przede wszystkim przeczytaj sieciowy dodatek do DMG Building a City. Przyda się też przejrzenie Waterdeep: City of Splendors i Sharn: City of Towers - dwóch bardzo dobrych podręczników opisujących najważniejsze metropolie kolejno w Faerunie i Eberronie. Ponadto na forum był już podobny temat, warto go odszukać i przeczytać.

Kiedy już będziesz po lekturze pytaj się o szczegóły.
 
Wanderer
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 465
Rejestracja: wt paź 26, 2004 9:39 pm

czw lip 21, 2005 8:57 pm

Kiedy ju¿ bêdziesz po lekturze pytaj siê o szczegó³y.

A je¿eli nie masz dostêpu do wspomnianych podrêczników, jak wiêkszo¶æ z nas, zapytaj wprost na forum, tak jak to w³a¶nie zrobi³e¶ :P

- pomy¶l, jacy ludzie zamieszkuj± miasto i jak siê mogli osiedliæ. Najprawdopodobniej podzielili siê czê¶ciami miasta wed³ug zawodów, pozycji spo³ecznej, maj±tku, wykszta³cenia i wyznania. Dlatego wiemy ju¿, ¿e miasto bêdzie mia³o sprecyzowane dzielnice (np. szlacheck±, portow±, uniwersyteck±, ¶wi±tynn± etc.)
- co jest g³ównym obiektem miasta? Zapewne siedziba rz±dcy (tak¿e wielka ¶wi±tynia, uczelnia lub co¶ w tym stylu). Jak ona wygl±da? Co jest naoko³o niej? Czy stoi blisko rynku miejskiego, czy mo¿e jest odseparowana od plebejskich dzielnic?
- jakie s± wa¿ne organizacje w mie¶cie? Milicja, magowie, gildie kupieckie, cechy rzemie¶lnicze, ko¶cio³y... Z pewno¶ci± bêd± one mia³y swoje siedziby niedaleko g³ównego obiektu lub rynku.
- jakie s± zabytki, pomniki, miejsca kultu, ogrody, miejsca wypoczynkowe w mie¶cie? Z pewno¶ci± jest ich sporo i s± odpowiednio wyeksponowane. Kogo w ich pobli¿u mo¿na spotkaæ?
- jakie s± gospody, tawerny, sklepy, kramiki, czytelnie, ku¼nie, hospicja w mie¶cie? Te obiekty z pewno¶ci± bêd± bardzo istotne dla graczy.
- jaki jest przekrój spo³eczny miasta? Czy dzieli siê na stany, kasty? Du¿o jest osobników innych ras i jak siê na nich reaguje? Jak siê reaguje na wêdrowców i poszukiwaczy przygód w poszczególnych dzielnicach? A mo¿e jest np. odciête getto jakiej¶ mniejszo¶ci rasowej, b±d¼ wyznaniowej?
- jaka jest przestêpczo¶æ i metody jej zwalczania?
- jaki jest ogólny design miasta? Czerwona ceg³a? Kamieñ? Mo¿e w±skie, drewniane uliczki? Du¿o jest ro¶linno¶ci? - na bie¿±co wyobra¿aj to sobie i ³±cz z poprzednimi punktami.
- jakie s± barwne osobisto¶ci i nietypowe miejsca w mie¶cie?
- jakie jest natê¿enie magii, si³ zbrojnych i awantur?
- teraz we¼ mapê jakiego¶ miasta, zobacz, jak jest podzielona na dzielnice, jak± ma strukturê ulic i jak rozmieszczone s± w niej wyró¿nione budynki. Postaraj siê nanie¶æ na plan to wszystko, co wcze¶niej obmy¶li³e¶.

Do przygody pomocne mog± okazaæ siê informacje z podrêczników DnD, opisuj±ce typowy przekrój spo³eczeñstwa (pod wzglêdem ras i profesji) - ale do samego opisu miasta s± one raczej nieprzydatne. Lepiej zobaczyæ, jak wygl±da³o typowe ¶rdniowieczne miasto i nim siê sugerowaæ (kwadratowy rynek, odchodz±ce od niego g³ówne ulice, ko¶cio³y i ratusze skupione przy rynku, wyra¼ny podzia³ na dzielnice, wszystko otoczone murem - wielokrotnie powiêkszanym i rozbudowywanym. Za murem drewniane podgrodzie biedoty, trakty i pola uprawne. Przy mie¶cie obowi±zkowo rzeka. W obrêbie miasta zamczysko, czêsto otoczone w³asnym murem i po³o¿one na wzniesieniu. Ogólny wygl±d miasta: brud, smród, zgie³k, ha³as, t³um, handlarze, konie, zaklinowane gdzie¶ wozy, b³oto na ulicach, rozbiegana biedota, nawo³uj±ce stra¿e, w±skie kamiennice i nieprzejezdne drogi. Z dala od tego - czysto¶æ, spokój w domach szlacheckich, ¶wi±tyniach i ogrodach)

Ostatecznie wyobra¼ sobie jak stoisz u bram takiego miasta. Co widzisz? Herb miejski, stra¿e, kupców, podró¿ników, wiekowy barbakan, robotników wzmacniaj±cych mur w popêkanym miejscu... Przekraczasz bramy - zaraz podbiega do ciebie jaki¶ obszarpaniec, proponuj±c tani nocleg w pobliskiej gospodzie. Zbywasz go i przeciskasz siê w t³umie ludzi g³ówn±, brukowan± drog± w stronê rynku...
- postaraj siê wyobraziæ sobie dok³adnie wêdrówkê przez miasto: jakie postacie, miejsca i obiekty mijasz, kto ciê zaczepia, kogo pytasz o drogê... - przez to samo bêd± musieli przechodziæ gracze wiêc przyda siê mieæ zawczasu jak±¶ wizjê.

Nie zapominaj o ustaleniu ogólnej struktury nazw w³asnych (ulic, karczm, dzielnic) i czêsto spotykanych oznakowañ (herb miasta - tak¿e w formie pomników, herby gildii)! - zawsze warto przedstawiaæ je graczom, by nadaæ miastu wiarygodno¶ci.
 
Awatar użytkownika
AdamWaskiewicz
Szef działu
Szef działu
Posty: 6448
Rejestracja: śr lut 05, 2003 1:06 pm

pt lip 22, 2005 10:36 am

Albo podejd¼ do tematu od trochê innej strony - nie patrz na metropoliê jako na element ¶wiata, ale tworzonej historii.

Zastanów siê, jak± rolê ma pe³niæ miasto w Twoich scenariuszach - czy ma byæ g³ównym miejscem akcji, czy tylko przystankiem w d³ugiej drodze, czy baz± wypadow± do eksploracji podziemi i odludnych bezludzi, czy mo¿e czym¶ jeszcze innym?

Jak d³ugo planujesz "trzymaæ" w nim postacie - czy ca³± kampaniê, czy tylko kilka sesji, po których miasto np. zostanie zniszczone przez jaki¶ kataklizm?

Jak generalnie wygl±daj± miasta widziane oczami postaci - czy bohaterowie s± mieszczuchami znaj±cymi wielkie metropolie od dziecka (³otrzyk, mag), czy mo¿e dzikusami (barbarzyñca, ³owca, druid) dla których s± to miejsca zdumiewaj±ce, byæ mo¿e nawet fascynuj±ce, ale jednak - obce?

A potem postaraj siê zmieszaæ to z tym, co napisali ju¿ moi przedmówcy - ale nie ma sensu wymy¶laæ drobiazgowo planu miasta i sieci zale¿no¶ci pomiêdzy jego w³odarzami, je¿eli postacie spêdz± w nim tylko kilka dni, albo je¶li za tydzieñ padnie ono ofiar± najazdu demonów.

Pozdrawiam,
Adam
 
Awatar użytkownika
exef
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 25
Rejestracja: czw maja 26, 2005 3:16 pm

pt lip 22, 2005 6:12 pm

Ogólne założenie jest proste bohaterowie mają dostać się do miasta i w nim przesiedzieć całą kampani. Miałem zamiar aby to była stolica królestwa, które podczas stanu wojennego robi powszechny nabór i bohaterowie wyruszają do stolicy i tam otrzymują przeróżne zadania przygotowawcze go wojny. w końcu oczywiście oblężenie miasta i koniec kampani.
Wracając do miasta Miało by ono mieć ok milionową populacje(50%ludzie, 40%krasnoludy, 10%Inne rasy). Górskie okolise samo miasto położone na płaskowyżu na wysokości 2000m.n.p.m. Pod miastem poziemne korytarze krasnoludów. Z źródeł podziemnych wciąż bije woda.
 
Awatar użytkownika
AdamWaskiewicz
Szef działu
Szef działu
Posty: 6448
Rejestracja: śr lut 05, 2003 1:06 pm

pn lip 25, 2005 1:24 pm

<!--QuoteBegin-Exef+-->
Exef pisze:
<!--QuoteEBegin-->Wracaj±c do miasta Mia³o by ono mieæ ok milionow± populacje(50%ludzie, 40%krasnoludy, 10%Inne rasy).  Górskie okolise samo miasto po³o¿one na p³askowy¿u na wysoko¶ci 2000m.n.p.m. Pod miastem poziemne korytarze krasnoludów. Z ¼róde³ podziemnych wci±¿ bije woda.


Co nie wygl±da zbyt wiarygodnie - górskie okolice nie sprzyjaj± uprawom roli, wiêc ¿ywno¶æ dla milionowej populacji trzeba sprowadzaæ z dalszych okolic - górskie drogi tak¿e transportu nie u³atwi±, a je¿eli jeszcze dodaæ do tego, ¿e metropolia le¿y na koszmarnie wysokim p³askowy¿u, to wygl±da to nazbyt fantastycznie, by by³o choæ trochê realistyczne.

Obawiam siê, ¿e musisz na wstêpie jednoznacznie okre¶liæ, czy oczekujesz od forumowiczów porad przy tworzeniu realistycznego (a raczej quasi-realistycznego) i wiarygodnego miasta, czy tylko i wy³±cznie pomocy przy fabularnych opisach i tego typu rzeczach. Przykro mi, ale miasto w kszta³cie opisanym przez Ciebie nie ma wielkiego prawdopodobieñstwa zaistnieæ.

Je¿eli natomiast chodzi o mój drobny wk³ad - na takim p³askowy¿u miasto nie musia³oby obawiaæ siê praktycznie ¿adnej konwencjonalnej armii, ale z drugiej strony samo mia³oby raczej ograniczone mo¿liwo¶ci ekspansji - st±d nie mia³oby tak du¿ej armii, jak inne miasta zbli¿onych rozmiarów, za to zapewne koncentrowa³oby siê na elitarnych jednostkach - osobi¶cie poleca³bym je¼d¼ców na jakich¶ lataj±cych monstrach (z uwagi na ³atwo¶æ opuszczania miasta), zale¿nie od charakteru miasta i jego mieszkañców - wywerny albo gryfy mog³yby byæ godne polecenia.

Pozdrawiam,
Adam
 
Wanderer
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 465
Rejestracja: wt paź 26, 2004 9:39 pm

pn lip 25, 2005 3:34 pm

Zgadzam siê z Adamem.
Du¿a obecno¶æ krasnoludów, oraz liczne korytarze podziemne sugeruj± wysoki stopieñ technologiczny miasta - wspania³e technologie umacniania budowli, wydobywania surowców z g³êbin i przetwarzania ich. Zapewne miasto ma te¿ s³abo rozwiniêt± komunikacjê i transport (po³o¿one jest bezpo¶rednio przy z³o¿ach i kopalniach) - co sprawia, ¿e musi jakimi¶ nietypowymi metodami zapewniaæ sobie kontrolê ca³ego pañstwa (jednostki lataj±ce, magia). Musisz rozwi±zaæ jako¶ problem wy¿ywienia ludno¶ci - podziemne zasoby (poro¶la, zwierzêta) z pewno¶ci± nie wystarczaj± dla milionowego miasta.
To na razie tyle. Widze, ¿e "inwestujesz" w miasto fantasy, dlatego nie miej oporów przed wrzucaniem do niego naprawdê nietypowych obiektów, postaci, technologii etc.
 
Enialis
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 4
Rejestracja: pn lip 25, 2005 1:44 pm

wt lip 26, 2005 12:46 pm

Jak robisz co¶ takiego najpierw musia³by¶ zaj±æ siê panuj±cymi realiami jak wspomnieli przedmówcy. Radzê siê te¿ zastanowiæ czy milionowa populacja to nie jest zbyt du¿o.... Górski teren mo¿e byæ, a dobrze wspomnieli czym siê ¿ywi±... chocia¿ mog± siê tym zajmowaæ kopniêci czarodzieje, pola podziemne... Co ciê ogranicza jak nie wyobra¼nia???

Jak ju¿ chcesz siê zabieraæ do czego¶ takiego powiniene¶ najpierw ustaliæ co musi siê znale¼æ w mie¶cie! Musisz utworzyæ dzielnice pó¼niej porozmieszczaæ tam najwa¿niejsze budynki (pisemnie). Jak ju¿ to zrobisz powiniene¶ machn±æ sobie tabelkê najpotê¿niejszych poziomem BN wedle Przewodnika MP, a te wszystkie dodatkowe tomiska nie s± ci potrzebne. Pó¼niej jak ju¿ to zrobisz zacznij rysowaæ od ¶rodka (tam powinna znale¼æ siê jaka¶ warownia, zamek królewski czy co¶ ;-) pó¼nej oddawaj kolejne dzielnice (jak najbardziej wskazane na ró¿nych kartkach, ale wtedy przyda ci siê jeszcze drugi trochê wiêkszy plan tylko z zaznaczonymi dzielnicami).

Jak ju¿ to skoñczysz narysuj sobie podziemia (najlepiej tak samo). Ponumeruj kartki, porób jakie¶ znaczki, posegreguj je ¿eby¶ wiedzia³ co jest co. No i mo¿esz robiæ przygodê! Tylko najlepiej tak ¿eby nie by³o tam idiotycznych sprzeczno¶ci.

Cya
Enialis

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości