Moze ktos kto zakupi³ gre przygodowa wypowiedzial by siê na temat jej przydatno¶ci?
Osobi¶cie jestem zdania, ¿e podrêczniki d20 fatalnie t³umacz± poczatkujacym graczom za³o¿enia RPG - zawieraj± w sobie typowe, obowi±zkowe informacje, które jednak nie ka¿demu wystarcz±. Systemy, które pojawia³y sie w Polsce przez ostatnie 10 lat przyzwyczai³y nas do o wiele lepszego wprowadzenia i obja¶niania teorii (do tego stopnia, ¿e nowsze systemy mia³y ju¿ zwykle tylko informacjê: "Czym jest RPG? Zajrzyj do dowolnego innego podrêcznika, bo inni ludzie wyja¶nili to ju¿ dawno lepiej od nas"
).
Si³± rzeczy potraktowa³em "Grê przygodow±" jako to brakuj±ce ogniwo dla pocz±tkuj±cych i, z ciekawo¶ci (a tak¿e dla ewentualnych mapek i ¿etonów, które zawsze planowa³em wprowadziæ do gry, a nigdy mi nie wysz³o
), naby³em j±. Có¿, jest to dobre wprowadzenie, ³atwo jest zrozumieæ jego zasady i mechanizmy dzia³ania, poniewa¿ jest w zasadzie kolejnym krokiem po planszówkach. Przej¶cie z tej gry do pe³nego DnD jest bezbolesne i bardzo proste...
Ja jednak nie poleci³bym tego zakupu. Nie do¶æ, ¿e jest to wydatek, to jeszcze bezczelnie lansuje amerykañski typ eRPeGów - ca³kiem odstaj±cy od gry popularnej w Polsce. Rozumiem, ¿e dungeon crawl bywa przyjemny i m³ode pokolenie, zaczynaj±ce od d20 lubi taki styl - jednak ta "planszówka" niemal sugeruje graczom pomijanie czê¶ci narracyjnej (odgrywania postaci, dialogów, interakcji z NPC, rozpatrywania wydarzeñ miêdzy przygodami-eksploracjami). Lepiej jest, wg. mnie doj¶æ samemu do "Kick-in-the-door style", maj±c za sob± do¶wiadczenia gry w stylu "Something in between".
Sama podstawka d20 nie narzuca ¿adnego stylu - gracze zaczynaj±cy od niej zwykle i tak musz± konsultowaæ siê z bardziej zaawansowanymi erpegowcami, ¿eby zrozumieæ wszystkie "smaczki". "Gra przygodowa" natomiast jest na tyle zrozumia³a, i opanowanie d20 jest dziêki niej tak proste, ¿e zdejmuje z graczy konieczno¶æ kontaktu z inn± grup± - co jest, wg. mnie b³êdem.
Tak wiêc - start z "Gr± przygodow±" zdecydowanie odradzam. O wiele lepsze jest konsulowanie siê z do¶wiadczonymi graczami. Lub po prostu start z systemu, którego podrêcznik pozwala poprowadziæ poczatkuj±cym graczom porz±dne sesje (Wied¼min, Warhammer).
Pozdrawiam!