Zrodzony z fantastyki

 
Thomas Percy
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 2969
Rejestracja: śr lip 03, 2002 11:50 am

[27 VII 06] Impresje nad Dungeon Master's Guide II

czw lip 27, 2006 2:57 pm

Nie chce się mi tu wkleić tekst, więc proszę docierać przez linka.
DMGII
 
Joey__
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 283
Rejestracja: pn paź 31, 2005 2:37 pm

czw lip 27, 2006 8:46 pm

Masz tam psa, a konkretniej to ps.ychodramê. Po prostu podmieñ to...<br />
- zwolenników p sychodramy, czyli takiego ustawiania zdarzeñ na sesji, ¿eby wywo³aæ jak najwiêcej prze¿yæ (rozterek) wewnêtrznych 
<br />...na to...<br />
- zwolenników [font=Arial]p[/font]sychodramy, czyli takiego ustawiania zdarzeñ na sesji, ¿eby wywo³aæ jak najwiêcej prze¿yæ (rozterek) wewnêtrznych 
<br /><br />A tak. Mnie nie zachêci³e¶. Nie zniechêci³e¶ tak¿e, bo ju¿ do¶æ dawno temu stwierdzi³em, ¿e DMG2 nie umieszczê na swojej li¶cie rzeczy do kupienia. Ale wytwór recenzjopodobny przyjemny, nie protestowa³bym, gdyby czê¶ciej chcia³o Ci siê pisaæ :wink:.<br /><br />P, J.
 
Rend
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 3065
Rejestracja: sob paź 05, 2002 9:03 pm

czw lip 27, 2006 10:27 pm

Zamieszczę małą polemikę (lub raczej komentarz, czy uzupełnienie, jak kto woli).<br /><!--QuoteBegin-Thomas Percy+-->
Thomas Percy pisze:
<!--QuoteEBegin-->Gdyby umieścił to w dziale recenzji, można by mi zarzucić nadmiar dygresji, wybiórczość i brak konkluzji.
<br />Aragathor Roaringflame mnie nie zjadł za moja recenzję "Planar HandBook" to Twoją (znacznie krótszą) chyba też przyjmie :wink:<br /><!--QuoteBegin-Thomas Percy+-->
Thomas Percy pisze:
<!--QuoteEBegin-->Do tego ostatniego dodano staty nowego rodzaju „bestii” czyli mob.
<br />Akurat te zasady uważam za świetne. Jeżeli kiedykolwiek uda mi się doprowadzić graczy na pole bitwy w Blood War to tłumy znacznie mi uproszczą mechaniczne operowanie hordami lemurów i manesów (będę miał "zaledwie" coś około dziesięciu tłumów po każdej stronie, a nie pół tysiąca lemórów i poł tysiąca manesów).<br />Aczkolwiek zasady mobów są nieco niedopracowane (zdarzył mi się na sesji przypadek że gdyby patrzeć tylko na mechanikę, to tłum byłby martwy mimo iż połowa jego członków wciąż walczyła). Aczkolwiek to była specyficzna sytuacja. Ale gdy DM nie cuduje (jak ja wtedy) to nie ma takich problemów.<br /><!--QuoteBegin-Thomas Percy+-->
Thomas Percy pisze:
<!--QuoteEBegin-->Jest za to 50 pomysłów na średniowieczne przygody i muszę powiedzieć, że czytając je miotałem się między chęcią natychmiastowego wykorzystania ich na sesji, (...)
<br />Mi te pomysły się jako tako podobały, może je jeszcze raz przejrzę...<br /><!--QuoteBegin-Thomas Percy+-->
Thomas Percy pisze:
<!--QuoteEBegin-->Podane przykładowo zdarzenia są świetnie dobrane (...)
<br />Prawie. Po co przechowywać części soczewki potrzebne do jednego z rytuałów (który służy jedynie destrukcji), gdy można je zniszczyć, i zapobiec na zawsze ponownemu uruchomieniu rytuału :?:<br /><!--QuoteBegin-Thomas Percy+-->
Thomas Percy pisze:
<!--QuoteEBegin-->Rozdział 4: Saltmarsh<br />(...)<br />Takie Saltmarsh warto mieć jako żelazną rezerwę DMa, którego gracze zaskakują, skręcając do „nieplanowanego miasta”.
<br />Wydaje mi się ze NPC mają tam trochę za wysokie poziomy (jest przypadek razem z szablonem ECL 20).<br />Co do końcowego zdania się zgodzę.<br /><!--QuoteBegin-Thomas Percy+-->
Thomas Percy pisze:
<!--QuoteEBegin-->Następnie kuriozalna tabelka cech wyróżniających i charakterystycznych, dzięki którym gracze zapamiętają NPC. Groteska pomieszana z banałem: „daj mu cztery ręce i nałóż szablon półsmoka”.
<br />A mnie się te specjalne cechy podobają. Tylko muszą zostać odpowiednio użyte. Chciałem kiedyś zrobić NPC co za pomocą magicznych eksperymentów powoduje mutacje (niekoniecznie u siebie). I tutaj te dodatkowe ręce czy nogi są pomocne (pasują też do prestiżówki FleshWarper). Fakt że niektóre są kuriozalne (StormTouched chociażby, czy Unheartly Beauty ze swoim ECL +12 nie wiem za co). Ale ogólne wrażenie jest dodatnie (tylko pamiętać że są dla NPC).<br /><!--QuoteBegin-Thomas Percy+-->
Thomas Percy pisze:
<!--QuoteEBegin-->Następnie lecą staty kilku NPCów, zwykle wysokopoziomowych, z prestiżówkami. Są to przedstawiciele najbardziej prawdopodobnych do spotknaia, generycznych zawodów fantasy, np. arcymag, arcykapłan, łowca nagród. Bezcenne, dobrze to mieć zawsze pod ręką.
<br />Większość jest bez klas prestiżowych :wink: Niektóre rozpiski są zrobione naprawdę tragicznie pod względem mechanicznym (najgorszy jest chyba Arcane Mecenary, Fighter 5/ Sorcerer 6).<br /><!--QuoteBegin-Thomas Percy+-->
Thomas Percy pisze:
<!--QuoteEBegin-->Tym bardziej, że użyto po raz pierwszy tzw. nowych rozpisek statów, tych z kreskami dzielącymi sekcje: percepcyjne, obronne, ofensywne i pozostałe. Ja uwielbiam ten typ statblocków. Jest klarowny, prosty w użyciu i wyczerpujący temat (...).
<br />A na forum Wizardów strasznie na niego narzekają :wink: A tylko tak na marginesie powiem że rozpisanie NPC z użyciem tego schematu jest o wiele bardziej czasochłonne niż z użyciem poprzedniego. Zaciukać się można. Ale faktycznie o wiele łatwiej się potem odczytuje.<br /><!--QuoteBegin-Thomas Percy+-->
Thomas Percy pisze:
<!--QuoteEBegin-->Dalej lecą zasady Teamwork Benefits, czyli wspólnie wytrenowane przez PC techniki walki i nie tylko (bo np. infiltrowania).
<br />Niestety chyba z połowa TeamWork Benefitów jest przedrukowana z "Heroes Of Battle", gdzie pojawiły się po raz pierwszy [img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/icon_confused.gif[/img]<br /><!--QuoteBegin-Thomas Percy+-->
Thomas Percy pisze:
<!--QuoteEBegin-->Dalej reguły proste i grywalne tworzenia magicznyuch przedmiotów przez każdego, na zasadzie nasycenia przedmiotu mocą w wyniku odegrania przez niego (piszę o przedmiocie) kluczowej roli w pamiętnym zdarzeniu, np. PC ostatkiem sił dobił czerwonego smoka i odtąd jego miecz zadaje obrażenia od ognia.
<br />Tylko rytuał do nasączenia Bonded Items magią powinien być przeprowadzony w jakiś cennych ubraniach etc :wink: A rytuały też mogły być lepsze. Jeden z nich daje premie przeciw wybranemu typowi istot. Wszystkim oprócz Outsiderów (a nie ma innego dającego premie przeciw temu typowi).<br /><!--QuoteBegin-Thomas Percy+-->
Thomas Percy pisze:
<!--QuoteEBegin-->I gdyby to była recka, powinienem teraz umieścić ocenę, ale na szczęście nie muszę. Bo, z jednej strony to podręcznik wybitny, z drugiej za ciężki (w kg) by go kupić i dodatkowo nosić go na każdą sesję.
<br />A ja się odważę na postawienie oceny. W skali szkolnej było by to cztery z minusem. W tej forumowej pięć (cztery dla jak ktoś jest wielkim malkontentem), ponieważ posiada błędy (pomyłki w rozpiskach, niedopracowane w szczegółach zasady Bonded Items etc). <br />Kupiłem, i nie żałuje (chociaż na sesje nie noszę, nie jestem tak szalony).<br />Akurat do tego podręcznika należy zajrzeć przed sesją i ewentualnie wynotowac co trzeba, i niech leży w domu :wink:
 
Thomas Percy
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 2969
Rejestracja: śr lip 03, 2002 11:50 am

czw lip 27, 2006 11:01 pm

<!--quoteo(post=274749:date=Jul 27 2006, 08:46 PM:name=Joey)-->
Joey @ Jul 27 2006, 08:46 PM) [snapback]274749[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec--><br />nie protestowałbym, gdyby częściej chciało Ci się pisać :wink:.[/quote]<br />Nie można tego wykluczyć, bo z okazji wakacji i z pomocą Darklorda, nadrabiam zaległości w lekturach WotC. Przeczytałem ostatnio Tome of Magic, który mi się tak spodobał, że go kupiłem, oraz Sandstorm, Planar Handbook, Stormwrack, Powers of Faerun, Races of Stone, Heroes of Battle i Weapon of Legacy. Obstawim Races of Stone albo Stormwrack. <br /><br /><br /><!--quoteo(post=274753:date=Jul 27 2006, 10:27 PM:name=Rend)--><div class='quotetop'>QUOTE(Rend @ Jul 27 2006, 10:27 PM) [snapback]274753[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec--><br />Aragathor Roaringflame mnie nie zjadł za moja recenzję "Planar HandBook" to Twoją (znacznie krótszą) chyba też przyjmie [/quote]<br />Moją notkę jako recenzję dyskwalifikuje fakt, że pominąłem milczeniem nieinteresujące mnie ani trochę fragmenty podręcznika jak tabelkę skarbów magicznych pod różne poziomy i reguły companion spirit. <br /><br /><br /><!--quoteo(post=274753:date=Jul 27 2006, 10:27 PM:name=Rend)--><div class='quotetop'>QUOTE(Rend @ Jul 27 2006, 10:27 PM) [snapback]274753[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec--><br />Po co przechowywać części soczewki potrzebne do jednego z rytuałów (który służy jedynie destrukcji), gdy można je zniszczyć, i zapobiec na zawsze ponownemu uruchomieniu rytuału :?:[/quote]<br />Sam wiesz jak jest :wink:. Bo są niezniszczalne :wink:<br /><br /><br /><!--quoteo(post=274753:date=Jul 27 2006, 10:27 PM:name=Rend)--><div class='quotetop'>QUOTE(Rend @ Jul 27 2006, 10:27 PM) [snapback]274753[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec--><br />Niektóre rozpiski są zrobione naprawdę tragicznie pod względem mechanicznym (najgorszy jest chyba Arcane Mecenary, Fighter 5/ Sorcerer 6).[/quote]<br />Oj, nie wiedziałem. Mógłbyś podać szczegóły?<br /><br /><br /><!--quoteo(post=274753:date=Jul 27 2006, 10:27 PM:name=Rend)--><div class='quotetop'>QUOTE(Rend pisze:
<!--quotec--><br />A na forum Wizardów strasznie na niego narzekają :wink: A tylko tak na marginesie powiem że rozpisanie NPC z użyciem tego schematu jest o wiele bardziej czasochłonne niż z użyciem poprzedniego. Zaciukać się można. Ale faktycznie o wiele łatwiej się potem odczytuje.
<br />Na forum EnWorld opinie są w 75% przychylne. Format stanie się popularniejszy, gdy zacznie go wyświetlać HeroForge. Wtedy NPCa w nowym formacie będzie się rozpisywało w 5 minut. <br />
 
Thomas Percy
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 2969
Rejestracja: śr lip 03, 2002 11:50 am

czw lip 27, 2006 11:06 pm

<!--quoteo(post=274753:date=Jul 27 2006, 10:27 PM:name=Rend)-->
Rend pisze:
<!--quotec--><br />Tylko rytuał do nasączenia Bonded Items magią powinien być przeprowadzony w jakiś cennych ubraniach etc :wink: A rytuały też mogły być lepsze.
<br />No tak, do tego warto podejść elastycznie i dobrać tylko takie składniki, które nie są śmieszne. Szczegółowo wyjaśniają to zagadnienie bodaj w Weapon of Legacy (np. koszty pielgrzymki, darowizna na rzecz klasztoru, wynajęcie artysty itp.). <br />Ale generalnie, to ja tu bardziej cenię samą ideę, niż rozwiązanie mechaniczne, bo mnie wystarczy sam fakt heroicznego zdarzenia i broń się ciach! i umagicznia, a całą resztę można sobie darować. <br />
 
Rend
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 3065
Rejestracja: sob paź 05, 2002 9:03 pm

pt lip 28, 2006 12:12 am

<!--quoteo(post=274753:date=Jul 27 2006, 10:27 PM:name=Rend)-->
Rend @ Jul 27 2006, 10:27 PM) [snapback]274753[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec--><br />Niektóre rozpiski są zrobione naprawdę tragicznie pod względem mechanicznym (najgorszy jest chyba Arcane Mecenary, Fighter 5/ Sorcerer 6).[/quote]<br />Oj, nie wiedziałem. Mógłbyś podać szczegóły?[/quote]<br />Jeżeli nalegasz (analiza wyłącznie mechaniczna).<br />* AntiPaladin tutaj sie nie mam do czego czepić (Fallen Palladin 7/Blackguard 7). Akurat tyle poziomów upadłego paladyna by uzyskać Fiendish Summoning. Featy także sensownie dobrane.<br />* Arcane Mecenary (Fighter 5/Sorcerer 6). Po pierwsze wszelkie nieparzyste poziomy wojownika to poziomy stracone. po drugie znacznie lepiej by moim zdaniem wyszło gdyby użyć klasy prestiżowej Eldritch Knight (Jako Fighter 1/Sorcerer 6/Eldritch Knight 4, za cenę straty jednego feata mamy czary jak dziewiątopoziomowy Sorcerer, i Base Attack +8). Lub jeżeli uważamy że klasa prestiżowa nie pasuje fabularnie to chociaż zamienić to na Fighter 4/Sorcerer 7. Featy też są dobrane jakby nie było wiadomo na co sie postać decyduje (walkę wręcz, czy na odległość). Nie można łapać dwóch srok za ogon. Nie w D&D, (nie bez uzycia Gestalta).<br />* Bounty Hunter (Ranger 3/Rogue 4/Assassin 5) w sumie w porządku, tylko jakbym mógł wynajmować postać na dwunastym poziomie do ścigania kogoś, to bym wynajął maga :wink: Iron Will trochę mu jest nieprzydatny (i tak ma strasznie niski Will przez wieloklasowość, więc po co sie wysilać).<br />* Cultist (Cleric 3/Rogue 3), w porządku jako średniopoziomowi kultyści.<br />* Giant Slayer (Barbarian 5/Ranger 5), ma źle dobrane featy (na co komu Toughness). Jeżeli ma się dostęp do "Complete Warrior" to radze zamienić mu featy na pochodzące stamtąd (na przykład Improved Favored Enemy, Extra Rage, czy Extend Rage). Podejrzewam że twórcy "Dungeon Master's Guide II" musieli sie trzymać bazowego materiału.<br />* High Priest (Cleric 17/ Hierophant 3). Rozpiska zrobiona jak należy. No może poza dwoma rzeczami, w zdolności Hierofanty zamieniającej czar na Spell-Like nie można umieścić czaru wzmocnionego metamagią (było to w którymś FAQ), i szkoda że poprzez trzymanie się tylko materiałów źródłowych nie można było dać mu ścieżki rozwoju Divine Metamagic :wink:<br />* Martial Artist (Fighter 5/Monk 5, albo Monk5/Rogue 5), ktoś tutaj chyba ma manię nieparzystych poziomów wojownika i feata Iron Will...<br />* Master Wizard (Wizard 13/ArchMage 5) podobnie jak przy High Priest rozpiska jest w porządku (może tylko niepotrzebnie sie upierają na specjalistów, ale to moje odczucie).<br />* MasterMind (Bard 7/Rogue 7), rozpiska jest w miarę w porządku (akurat obie klasy zyskują cos na siódmym poziomie bard nowy poziom czarów, a łotr nową kostkę Sneak Attack).<br />* Tribal Shaman (Barbarian 6/Druid 7) lepszy efekt byłby gdyby zmniejszyć poziomy barbarzyńcy na rzecz druida (albo w ogóle z nich zrezygnować). Już nie mówię że dinozaur wygląda dziwnie.<br />* Undead Master (Cleric 3/Sorcerer 4/Mystic Theurge 10). Wreszcie jakieś rozsądne wykorzystanie klasy prestiżowej. Aczkolwiek nie wiem co za [beeep] dał postaci z klasą Sorcerera zbroję z 15% Arcane Spell Failure.<br />[quote]<!--quoteo(post=274753:date=Jul 27 2006, 10:27 PM:name=Rend)--><div class='quotetop'>QUOTE(Rend pisze:
<!--quotec--><br />A na forum Wizardów strasznie na niego narzekają :wink: A tylko tak na marginesie powiem że rozpisanie NPC z użyciem tego schematu jest o wiele bardziej czasochłonne niż z użyciem poprzedniego. Zaciukać się można. Ale faktycznie o wiele łatwiej się potem odczytuje.
<br />Na forum EnWorld opinie są w 75% przychylne. Format stanie się popularniejszy, gdy zacznie go wyświetlać HeroForge. Wtedy NPCa w nowym formacie będzie się rozpisywało w 5 minut.<br />
<br />Ja osobiście używam szablonu w pliku tekstowym. Tak lekko odbiegając od tematu. Co to jest to HeroForge :?:<br />
Ale generalnie, to ja tu bardziej cenię samą ideę, niż rozwiązanie mechaniczne, bo mnie wystarczy sam fakt heroicznego zdarzenia i broń się ciach! i umagicznia, a całą resztę można sobie darować.
<br />Czy to nie narusza nieco równowagi gry (przecież bohaterowie zawsze dokonują heroicznych czynów :wink:).<br /><br />Poprawka: Lekka pomyłka przy Arcane Mecenary (tak to jest jak się pisze po nocy).
 
Awatar użytkownika
Aragathor Roaringflame
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 6202
Rejestracja: wt lis 26, 2002 5:52 pm

pt lip 28, 2006 12:35 am

Moją notkę jako recenzję dyskwalifikuje fakt, że pominąłem milczeniem nieinteresujące mnie ani trochę fragmenty podręcznika jak tabelkę skarbów magicznych pod różne poziomy i reguły companion spirit.
<br />Thomas nie przesadzaj, od spisu zawartości kartka po kartce to jestem ja. Wrzuć ten artykuł pod recenzje, porównaj własne odczucia z tabelą ocen, wlep jedną i gotowe.<br />A tak ogólnie to bardzo fajną recenzję napisałeś i bardzo bym się cieszył gdybyś więcej takich pisał.
 
Thomas Percy
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 2969
Rejestracja: śr lip 03, 2002 11:50 am

pt lip 28, 2006 12:34 pm

<!--quoteo(post=274760:date=Jul 28 2006, 12:12 AM:name=Rend)-->
Rend @ Jul 28 2006, 12:12 AM) [snapback]274760[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec--><br />* Arcane Mecenary (Fighter 5/Sorcerer 6). Po pierwsze wszelkie nieparzyste poziomy wojownika to poziomy stracone. po drugie znacznie lepiej by moim zdaniem wyszło gdyby użyć klasy prestiżowej Eldritch Knight (Jako Fighter 1/Sorcerer 4/Eldritch Knight 6, za cenę straty jednego feata mamy czary jak dziesiątopoziomowy Sorcerer, i Base Attack +9). Lub jeżeli uważamy że klasa prestiżowa nie pasuje fabularnie to chociaż zamienić to na Fighter 4/Sorcerer 7. Featy też są dobrane jakby nie było wiadomo na co sie postać decyduje (walkę wręcz, czy na odległość). Nie można łapać dwóch srok za ogon. Nie w D&D, (nie bez uzycia Gestalta).[/quote]<br />Masz zupełną rację, tę rozpiskę usunę z mojego skoroszyciku gotowców, a jak będę miał jakieś zagwozdki mechaniczne, to wiem już do kogo się zgłoszę :wink:. <br /><br /><br /><!--quoteo(post=274760:date=Jul 28 2006, 12:12 AM:name=Rend)--><div class='quotetop'>QUOTE(Rend @ Jul 28 2006, 12:12 AM) [snapback]274760[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec--><br />* Bounty Hunter (Ranger 3/Rogue 4/Assasin 5) w sumie w porządku, tylko jakbym mógł wynajmować postać na dwunastym poziomie do ścigania kogoś, to bym wynajął maga :wink: Iron Will trochę mu jest nieprzydatny (i tak ma strasznie niski Will przez wieloklasowość, więc po co sie wysilać).[/quote]<br />Bounty hunter wizard? Może to skuteczne, ale nie klasyczne. Ten mi się bardzo podoba. <br /><br /><br /><!--quoteo(post=274760:date=Jul 28 2006, 12:12 AM:name=Rend)--><div class='quotetop'>QUOTE(Rend pisze:
<!--quotec--><br />Co to jest to HeroForge :?:
<br />Arkusz w Excelu do tworzenia postaci do D&D. Uwzględnia wszystkie dodatki do wiosny bieżącego roku. <br />

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość