Zrodzony z fantastyki

 
Filio
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 1807
Rejestracja: pt paź 01, 2004 10:17 pm

Zalety Eberron'u w pigu³ce

sob lis 12, 2005 12:57 pm

<span style='font-size:8pt;line-height:100%'>Dziêkujê Thomas'owi za inspiracje ;)</span>
Czy mogliby¶cie wymienieniæ w 5-10 punktach, co najbardziej lubicie w Eberronie?

<span style='color:indigo'>Filio, proponujê, by¶ ty najpierw wymieni³ zalety tego zacnego ¶wiata. - Antara</span>

Pozdrawiam
Filio
 
Filio
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 1807
Rejestracja: pt paź 01, 2004 10:17 pm

pt lis 18, 2005 10:55 pm

Skoro moderator nalega... :wink:

1. Naprawdê nowatorski ¶wiat
2. Geografia ró¿ni±ca siê od tej na Ziemi (nie tak jak w FR)
3. Warforged
4. Shifter
5. Changeling
6. Kalashtar :wink:
7. Wiêksza warto¶æ papierów - dokumenty, gazeta
8. Poci±gi
9. Sharn, miasto na wagê NYC
10. Ograniczenie epickich bohaterów do minimum

Pozdrawiam
Filio
 
Rend
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 3065
Rejestracja: sob paź 05, 2002 9:03 pm

pt lis 18, 2005 11:09 pm

Cóz, wypowiem sie ;)
1* Polecam Dark Sun, czy PlaneScape jesli chodzi o nowatorskie podejście do fantasy...
2* Nigdy nie chciałem porównywac geografii, więc nie będę polemizował.
3* Tutaj się zgodzę. Ale przydatne tylko jeśli fabularnie będą potrzebne świadome golemy (oprócz tego nowego z "Heroes Of Horror"), i tylko za to plus.
4-5* Po prostu zwykłe stwory z bestiariusza z LA zredukowanym do +1.
6* A cóż jest takiego ciekawego w tej rasie, poza tym, ze to materiał dla manczkinów soulknifeów :?:
7* To jest plus, fakytycznie. Ale czy jest tak większy niż w innych światach ten nacisk :?:
8* Co kto woli ;) Niektórzy nie uważaja ich za plus.
9* Dobrze opisane miasto to jest zaleta. Nie widziałem opisu więc nie skomentuje tego punktu.
10* W GreyHawku o ile mnie pamięć nie myli postaci epickich tez nie ma dużo.
 
Filio
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 1807
Rejestracja: pt paź 01, 2004 10:17 pm

sob lis 19, 2005 1:30 pm

A tak?
No to przygotuj siê na moj± ripostê :wink:
1** Jednak nie ma narazie settingu podobnego do Eberronu, wiêc jest to nowatorski ¶wiat.
2** Dlaczego? Ja tylko powiem, ¿e Toril wygl±da jak Ziemia sprzed kilkuset lat. Ameryki i Australia (Niezbadane krainy) nie zosta³y jeszcze odkryte. Ca³e ¿ycie i kampanie tocz± siê w Faerunie (Europa), na wschodzie s± orkowie i barbarzyñskie plemiona, a tak¿e orientalni wojownicy (azja i chiny),
3** Tak¿e siê zgadzam. :wink:
4-5** Changeling jeszcze przejdzie, ma swoj± ¶wietn± stronê fabularn± i fajne specjlane cechy. Jednak Shifter jest dla mnie taki jaki¶, bez serca... :? Lubiê go tylko za ¶wietn± (czytaj: mocn± i munchkinowsk± :wink:) PrC: Moonspeaker.
6** I w³a¶nie o to w tym chodzi :wink:
7** Na przyk³ad gdzie? Bo w innym ¶wiecie takowego nacisku nie znalaz³em.
8** Ja tam naprawdê lubiê poci±gi. I w prawdziwym ¿yciu i w Eberronie :D
9** -
10** Jednak Greyhawk to zbyt s³abo opisany ¶wiat i nie dorównuje Eberronowi.

Pozdrawiam
Filio
 
Jierdan
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 655
Rejestracja: czw lis 16, 2006 12:25 am

sob lis 19, 2005 1:42 pm

7** Na przyk³ad gdzie?

Na przyk³ad w Fajeev.
 
Affis
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 568
Rejestracja: czw gru 01, 2005 5:54 pm

sob lis 19, 2005 1:45 pm

<!--QuoteBegin-Filio+-->
Filio pisze:
<!--QuoteEBegin-->Ameryki i Australia (Niezbadane krainy

Czyli mam rozumieć, że Maztica (Ameryka) jeszcze nie została odkryta? Wydawało mi się, że stało się to koło 1360 roku według Rachuby Dolin.
 
Awatar użytkownika
Suldarr'essalar
Arcypsion
Arcypsion
Posty: 13173
Rejestracja: sob maja 28, 2005 9:27 pm

sob lis 19, 2005 2:07 pm

1** Jednak nie ma narazie settingu podobnego do Eberronu, więc jest to nowatorski świat.
Po części Shadowrun i Arcanum.

Eberron jest przereklamowany. Połączenie techniki i magii jest czymś ciekawym (nie jest to orginalne, czyt dalej), ale niewielu twórców decyduje się na to połączenie. Jest to bardzo trudne i nieumiejętnie zrobione prowadzi do paradoksów i poczucia sztuczności świata (nie jest on spójny).
 
Awatar użytkownika
Erpegis
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1095
Rejestracja: sob cze 28, 2003 9:18 am

sob lis 19, 2005 2:25 pm

No i jest Wolsung :) Znaczy będzie. A Garnek wymyślił Wolsunga jeszcze przed Eberronem i Arcanum.

W Eberronie nie ma techniki. Jest magia, wykorzystywana do celów praktycznych częściej niż w Faerunie(poza może Netherilem i Halruaą), jednak na niższą skalę niż np. w Earthdawnie. To mi się podoba.

Świat jest oparty na łamaniu stereotypów - z jednej strony to zaleta, jednak wiem, że gracze grając w Eberron zaczną może myśleć 'jest wampirem, więc nie może być zły, bo jakby były złe wampiry to byśmy grali w FR'.
 
Filio
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 1807
Rejestracja: pt paź 01, 2004 10:17 pm

sob lis 19, 2005 2:40 pm

Czyli mam rozumieæ, ¿e Maztica (Ameryka) jeszcze nie zosta³a odkryta? Wydawa³o mi siê, ¿e sta³o siê to ko³o 1360 roku wed³ug Rachuby Dolin.

Nie, masz rozumieæ ¿e Niezbadane Ziemie nad i pod Maztik± s± jeszcze nieodkryte.
Jest to bardzo trudne i nieumiejêtnie zrobione prowadzi do paradoksów i poczucia sztuczno¶ci ¶wiata (nie jest on spójny).

Niestety masz racjê... jednak w Eberronie to magia góruje i wpêdza w ruch wiêkszo¶æ ¶wiata. Technika to taki rarytas i sposób na ³atwiejsze ¿ycie.
¦wiat jest oparty na ³amaniu stereotypów

I to w³a¶nie ¶wiadczy o nowatorsko¶ci tego ¶wiata. A to, jak gracze bêd± ³amiali stereotypy, ustanowione przez inne ¶wiaty zale¿y tylko od nich.
A co¶ takiego:
jest wampirem, wiêc nie mo¿e byæ z³y, bo jakby by³y z³e wampiry to by¶my grali w FR

to ju¿ przesada :wink:
Suma sumarum, jest to ¶wiat fantasy i pewne zasady powinny zostaæ bez zmian.

Pozdrawiam
Filio
 
Pedro Alvarez
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 753
Rejestracja: pn gru 16, 2002 6:19 pm

sob lis 19, 2005 3:34 pm

Sam siê ustosunkujê do plusów u Filia.

Nowatorski ¶wiat omijam, bo pozostali powiedzieli ju¿ wszystko to co chcia³bym sam powiedzieæ.

2. Geografia ró¿ni±ca siê od tej na Ziemi (nie tak jak w FR)


Stricto geograficznie Faerun nie przypomina Europy. Da siê wyprowadziæ parê lu¼nych i mniej lu¿nych analogii ale ogólnie wygl±da to trochê jak porozrzucane puzzle. Ca³y Toril natomiast jak najbardziej jest "ziemiopodobny". Przy okazji Filio mogê Ci zagwarantowaæ, ¿e uk³ad kontynentów na Torilu jest inny od tych, które by³y/bêd± na Ziemi, wiem bo sam w¶ród takich uk³adów szuka³em i znalaz³em inspiracjê do w³asnego ¶wiata.

Natomiast czy sama geografia tak ró¿ni siê od tej na ziemi? Bo ja wiem. I w Eberronie, i w FR, i w Greyu, i tutaj mamy zró¿nicowany krajobraz - góry, lasy, róniny, wzgórza. Je¶li chodzi o unikaln± geografiê to koronnym przyk³adem jest przytoczony przez Renda Dark Sun.

3. Warforged
4. Shifter
5. Changeling
6. Kalashtar

Kwestia gustu. Dla mnie te rasy s± jakie¶ nijakie. Warforged - pomys³ ciekawy, ale zawsze zastanawia³o mnie czy nie prosæiej by³oby u¿ywaæ zwyk³ych golemów. Changelingi i Shifterzy to typowy pomys³ z rodzaju "we¼my stwora z Monster Manuala i skrzy¿ujmy go z humanoidem", dla mnie nie ma s³usznego uzasadnienia dla tych ras w Eberronie. Kalashatarzy to jedyny pomys³, do którego w sumie wcale nie mam zastzre¿eñ od strony fabularnej, ale i tak wola³bym, ¿eby jako rasa dla graczy byli dostêpni Quori.

7. Wiêksza warto¶æ papierów - dokumenty, gazeta
8. Poci±gi

To takie ma³e "smaczki" chocia¿ s± jak najbardziej na plus. Wiem, ¿e ludzie jak Thomas Percy jak s³ysz± o lightning rail to wal± piê¶ci± w stó³ i krzycz± "Teleport!!", ale dla mnie, jako cz³owieka zafascynowanego kolej±, owy Lightning Rail jest genialny.

9. Sharn, miasto na wagê NYC

Sharn jest fantastyczne, ale zwróæ uwagê, ¿e ¿eby czerpaæ z niego w pe³ni (zgodnie z kanonem) trzeba siê zaopatrzyæ w dodatek. Greyhawk zapewne te¿ jest fantastycznym miejscem z mas± ciekawych rzeczy, ale niestety dodatku siê nie doczeka³ :/.

10. Ograniczenie epickich bohaterów do minimum

Epików wogóle nie ma. CR powy¿ej dwudziestki ma tylko Vol a najwy¿szy poziom maga to 18. W sumie to dobrze, ¿e co druga postaæ opisana w podrêczniku nie ma 20+ poziomów ale Eberronowi brakuje nieco wyrazistych npców (jak Mordenkainen dla Greya, czy Elmo i Drizzt w FR).

Trochê zjecha³em Eberron, ale w rzeczywisto¶ci ten ¶wiat mi siê podoba (bardziej ni¿ Forgotteny) i lubie w nim graæ. Nie zmienia to jednak faktu, ¿e dostrzegam wady, których Eberron siê nie ustrzeg³.
 
Awatar użytkownika
bukwa
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 1749
Rejestracja: pn gru 08, 2003 12:48 pm

CoG

sob lis 19, 2005 4:13 pm

<!--QuoteBegin-Pedro Alvarez+-->
Pedro Alvarez pisze:
<!--QuoteEBegin-->Sharn jest fantastyczne, ale zwróć uwagę, że żeby czerpać z niego w pełni (zgodnie z kanonem) trzeba się zaopatrzyć w dodatek. Greyhawk zapewne też jest fantastycznym miejscem z masą ciekawych rzeczy, ale niestety dodatku się nie doczekał :/.

Doczekał się, doczekał, tylko jest trochę przysypany kurzem... ;-)
A jest nim pochodzący z 1989 roku The City of Greyhawk (Opis: http://home.flash.net/~brenfrow/gh/gh-city.htm).
 
Awatar użytkownika
Myrkull
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 454
Rejestracja: wt gru 12, 2006 6:18 pm

sob lis 19, 2005 8:21 pm

Wiem, że ludzie jak Thomas Percy jak słyszą o lightning rail to walą pięścią w stół i krzyczą "Teleport!!", ale dla mnie, jako człowieka zafascynowanego koleją, owy Lightning Rail jest genialny.

Thomas Percy właśnie słusznie wytknął, że używanie lightning rail (i innych bzdur) w porównaniu do teleportu się nie opłaca.
Doczekał się, doczekał, tylko jest trochę przysypany kurzem...  
A jest nim pochodzący z 1989 roku The City of Greyhawk

Oprócz tego opis Miasta Greyhawk jest chyba w dwóch numerach Living Greyhawk Journal, do 3 edycji.
 
Jierdan
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 655
Rejestracja: czw lis 16, 2006 12:25 am

sob lis 19, 2005 9:08 pm

<!--QuoteBegin-bukwa+-->
bukwa pisze:
<!--QuoteEBegin-->A jest nim pochodz±cy z 1989 roku The City of Greyhawk

Lolz. Przemys³ RPG w tej chwili coraz bardziej (tak jak i muzyka) zaczyna opieraæ siê na osobach, które 1989 pamiêtaæ nie mog±, bo ich jeszcze nie by³o. Nie dziw siê wiêc, ¿e dodatek nie jest szeroko znany (ponadto GH jest md³awy IMO).
 
Haer
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 5081
Rejestracja: ndz paź 17, 2004 4:30 pm

sob lis 19, 2005 9:32 pm

Thomas Percy w³a¶nie s³usznie wytkn±³, ¿e u¿ywanie lightning rail (i innych bzdur) w porównaniu do teleportu siê nie op³aca.


Thomas Percy i inni jemu podobnych nie chc± s³yszeæ, ¿e na Eberronie magów tworz±cych sta³e krêgi teleportacji po prostu brak. Owszem, jest jeden z czarami 9 poziomu, ale:
-nic nie wiadomo ¿eby mia³ jakiekolwiek zami³owanie do magii teleportacyjnej, ani utrwalaj±cej (AFAIK specjalizuje siê w przemianach, a jesli mam racjê, to przywo³anie mo¿e byæ dla niego szko³± przeciwn± = brak teleportacji)
-nie interesuje go wspó³praca z cywilizowanymi mocarstwami.
 
Awatar użytkownika
Suldarr'essalar
Arcypsion
Arcypsion
Posty: 13173
Rejestracja: sob maja 28, 2005 9:27 pm

sob lis 19, 2005 10:31 pm

Jeśli dobrze pamiętam, to do obsługi pociągu (czyli bycia maszynistą) wymagany jest 11 poziom? Tymczasem szef gildii zajmującej się transportem liczy sobie poziomów 13 (piszę z pamięci). Troszkę to nierealistyczne i szczerze powiedziawszy znalazłbym sobie lepsze zajęcie na 11 poziomie niż maszynista :|
 
Thomas Percy
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 2969
Rejestracja: śr lip 03, 2002 11:50 am

sob lis 19, 2005 11:10 pm

<!--QuoteBegin-Haer'dalis+-->
Haer'dalis pisze:
<!--QuoteEBegin-->Thomas Percy i inni jemu podobnych nie chce słyszeć, że na Eberronie magów tworzących stałe kręgi teleportacji po prostu brak.

Thomas Percy i jemu podobni nie mają nic przeciwko pociągom, a po poddaniu ich magicznemu liftingowi nawet nie mają nic przeciwko pociągom w settingu quasi-średniowiecznym, a w każdym razie settingu magii i miecza. Choć wciąż uważam, że teleporter jest bardziej fantasy.
Thomas Percy i jemu podobni zauważają, że aby to miało ręce i nogi, wystarczyło zrobić te pociągi tanie w budowie i możliwe w eksploatacji bez maszynistów magów na 11 poziomie.
A tak?
Już od ekonomii modą co poniektórych abstrahując.
Przygoda na poziomy pierwsze "Morderstwo w Orient Expresie". BG sobie nie radzą i co? Idą po pomoc do maszynisty, bo to przecież kolo na 11! I tu są dwie opcje:
1. Maszynista robi przygodę za BG.
2. Maszynista mówi: ja znam tylko czary "lokomotywowe", więc BG mają go za oszusta, debila, a nie-dobre grupy mogą go nawet stuknąć dla przepisowych skarbów i XP (w końcu CR11 ma, to się należy, "co nie, Wiesiek?")
 
Haer
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 5081
Rejestracja: ndz paź 17, 2004 4:30 pm

sob lis 19, 2005 11:25 pm

Je¶li dobrze pamiêtam, to do obs³ugi poci±gu (czyli bycia maszynist±) wymagany jest 11 poziom?


sk±d te rewelacje? Poci±g kierowaæ mo¿e osoba z lesser dragonmark of passage <zdolno¶æ Dimension Door>, czyli ju¿ 5 poziomowiec. Dodajmy, ¿e nie musi to byæ mag - expert 4/dragonmark heir 1 (commoner równie szybko mo¿e osi±gn±æ odpowiedni poziom w wspomnianej PrC) ¶wietnie sobie z takim zadaniem poradzi. Dalej uwa¿asz, ¿e maszynista rozwi±¿e tajemnicê morderstwa w Orien(t) Expressie?
 
Filio
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 1807
Rejestracja: pt paź 01, 2004 10:17 pm

śr lis 23, 2005 8:11 pm

Zamiast siê k³óciæ, podajcie w³asne 5 punktów o zaletach Eberron'u :wink:

Pozdrawiam
Filio
 
Awatar użytkownika
kaduceusz
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 2843
Rejestracja: śr lut 11, 2004 12:15 am

sob lis 26, 2005 8:13 pm

[quote=Thomas Percy]Przygoda na poziomy pierwsze "Morderstwo w Orient Expresie"[/quote]

Orien Expresie, jak ktoś słusznie zauważył ;-)

BG sobie nie radzą i co? Idą po pomoc do maszynisty, bo to przecież kolo na 11!


Czekaj, jak to się nazywa? Meta-gaming? I w dodatku kiepskiej jakości, jak zwraca uwagę Haer'dalis :-P
 
Ambasador
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 36
Rejestracja: śr sie 09, 2006 7:00 pm

ndz sie 13, 2006 2:27 am

Nie mam ¿adnego z podrêczników do Eberronu ale przegl±da³em taki u kolegi (Races of Eberron). To co mi siê bardzo spodoba³o to 'roleplaying tips'. Nigdzie indziej tego nie by³o... czyta³em tylko rozdzia³ o Kalashtar-ach (btw jak to siê czyta?) i wywar³o to na mnie pozytywne wra¿enie: o ile dobrze pamiêtam by³o tam napisane jak czuj± siê zaszczuci przez wojnê a to powoduje u nich wiêksza ostro¿no¶æ, itd. Niby ³atwo to sobie zgraæ (skoro wiem ¿e jestem w niebezpieczeñstwie to logiczne ¿e mam odgrywaæ kogo¶ ostro¿nego) ale fajnie gdy jest tak podane na tacy :wink:.<br />Chêtnie zainwestow±³ bym ten ¶wiat ale moja dru¿yna nie akceptuje poci±gów i innych tego typu wynalazków. Szkoda... najchêtnie to zagra³bym/poprowadzi³ sobie sc-fi... ale dobra ju¿ nie marudzê [img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/aiwebs_011.gif[/img].
 
Nukereal

sob wrz 02, 2006 11:44 am

Mi się podoba Ebberon. Świat ciekawy i powiem że miejscami bardziej realistyczny od Fearunu (magia wywarła wpływ na wynalazki). A co do ras to lubię Warforged i Shifter (dzięki ładnej figurce Longtootha).

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość