Osoby które zaczynaj± graæ zadaj± sobie pytanie co wybraæ. I jest to ciê¿kie pytanie, bo ka¿dy chce wybraæ jak najlepiej by jak najczê¶ciej wygrywaæ (ka¿dy lubi wygrywaæ, prawda ?). Jednak w tej grze jednoznaczna odpowied¼ na to pytanie nie jest mo¿liwa.
Gdy zaczyna³em w to graæ (moja pierwsza warbanda jak± by³em w stanie skonstruowaæ by³a Lawful Good – i mia³a a¿ dwóch Commanderów – Purple Dragon Knight i Cleric of Lathander) dominowa³y warbandy trzech frakcji – CE (Red Samurai, Orc Champion, Ogre Ravager), LE – (Red Wizard, Gauth, Thayan Knight) i LG – (Purple Dragon Knight, Large Silver Dragon). Chaotic Good by³a uwa¿ana za frakcjê „cieniasów”, s³abych elfich pokurczów kryj±cych siê za za³omami by z daleka zadawaæ ¶mieszne ilo¶ci obra¿eñ. Jedyn± (po dzi¶ dzieñ pojawiaj±c± siê na profesjonalnych turniejach) figurk± budz±c± respekt by³ Graycloak Ranger, i to warbandy z 5-6 ranger’ami pod wodz± Moon Elf Fighter (wspierane Elf Spearguards) mia³y jakiekolwiek szanse nawi±zania pojedynku z najlepszymi innych frakcji. Ale wybra³em w³a¶nie tê frakcjê i konsekwentnie siê jej trzymam.
Poprawi³o siê w Giants of the Legends.
Githyanki Renegade pod dowództwem Champion of Eilistraee wspi±³ siê na wy¿yny. Half-Giant Psychic Warrior potrafi³ jednym ciosem zmusiæ do ucieczki Orc Champion’a. Fire Genasi ze swoimi dwoma aktywacjami gania³ jak szalony i t³uk³, i flankowa³. Pojawi³ siê Inspiring Marshall – okrzykniêty najlepszym (do tej pory) Commander’em tej frakcji. Z frakcj± CG nagle zaczêto siê liczyæ.
I przyszed³ dodatek Aberrations.
HEBI (Half-Elf Bow Initiate), Frenzied Berserker, Adventuring Wizard, Valenar Commander, Longtooth Barbarian. Pojawi³ siê rewelacyjny filler – Elf Warrior (najczêstszy na turniejach).
Chaotic Good wysz³o na pierwsze miejsce w rankingach.
Przedstawi³em zmienno¶æ gry na podstawie tej jednej frakcji gdy¿ jej „zmienno¶ci losu” mog³em najdok³adniej – jako graj±cy ni± – ¶ledziæ. Nie znaczy to ¿e uwa¿am ¿e inne frakcje siê nie licz±, ¿e s± gorsze czy nie op³aca siê nimi graæ. Ta gra zmienia siê co 4 miesi±ce – z ka¿dym dodatkiem pojawiaj± siê nowe opcje, figurki które ju¿ odk³adali¶my do lamusa (je¶li od pocz±tku tam nie spoczywa³y) nagle wracaj± w pe³ni splendoru (najlepszy przyk³ad – Basilisk w chwili pojawienia siê Greenfang Druid). Przegrywa³em z ka¿d± frakcj±. Widzia³em jak Red Wizard z armi± Kobold Sorcererów pokonujê s³ynn± Trifectê (Orc Champion, Eye of Gruumsh, Red Samurai, Ogre Ravager i Drider Sorcerer). Ta gra jest piêkna.
Poni¿ej stara³em siê podsumowaæ silne i s³abe strony ka¿dej frakcji. Oczywi¶cie s± to "¶rednie" oceny, bo we wszystkich frakcjach s± szybsze i wolniejsze figurki, maj±ce wiêcej lub mniej HP. Tendencja (wg mnie przynajmniej) jednak pozostaje.
Lawful Good
Szybko¶æ: S³aba
Pancerz (AC): Bardzo dobry
¯ywotno¶æ (HP): ¦rednia
Walka wrêcz (trafienie): ¦rednia
Walka na odleg³o¶æ (trafienie): Bardzo s³aba
Ilo¶æ zadawanych ran: ¦rednia
Ranki Commanderów: Najlepsze
Zdolno¶ci specjalne: S³abe
Czary ofensywne: ¦rednie
Czary defensywne: Najlepsze
Rzuty ratunkowe: Bardzo dobre
Morale: Bardzo dobre
Chaotic Good
Szybko¶æ: Bardzo dobra
Pancerz (AC): ¦rednia
¯ywotno¶æ (HP): S³aba
Walka wrêcz (trafienie): ¦rednia
Walka na odleg³o¶æ (trafienie): Bardzo dobra
Ilo¶æ zadawanych ran: ¦rednia
Ranki Commanderów: Dobre
Zdolno¶ci specjalne: Dobre
Czary ofensywne: Bardzo dobre
Czary defensywne: Dobre
Rzuty ratunkowe: ¦rednie
Morale: ¦rednie
Lawful Evil
Szybko¶æ: ¦rednia
Pancerz (AC): Dobry
¯ywotno¶æ (HP): Dobra
Walka wrêcz (trafienie): Bardzo dobra
Walka na odleg³o¶æ (trafienie): S³aba
Ilo¶æ zadawanych ran: ¦rednie
Ranki Commanderów: Bardzo dobre
Zdolno¶ci specjalne: Bardzo dobre
Czary ofensywne: Bardzo dobre
Czary defensywne: S³abe
Rzuty ratunkowe: ¦rednie
Morale: Dobre
Chaotic Evil
Szybko¶æ: Bardzo dobra
Pancerz (AC): S³aby
¯ywotno¶æ (HP): Bardzo dobre
Walka wrêcz (trafienie): Dobre
Walka na odleg³o¶æ (trafienie): S³abe
Ilo¶æ zadawanych ran: Bardzo dobra
Ranki Commanderów: S³abe
Zdolno¶ci specjalne: Dobre
Czary ofensywne: Dobre
Czary defensywne: ¦rednie
Rzuty ratunkowe: S³abe
Morale: S³abe
Osobom które zaczynaj± polecam frakcjê Lawful Good lub Lawful Evil. Obie te frakcje s± obecnie na „wzlocie” (podobnie jak CG w chwili opublikowania Giants of the Legends i pojawienia siê zapowiedzi Aberrations). W Death Knell pojawi³y siê solidne wzmocnienia dla obu (a s± tanie w porównaniu do coraz trudniej dostêpnych figurek ze starszych dodatków), a najbli¿szy dodatek – Angelfire – najbardziej wzmacniaæ bêdzie w³a¶nie te frakcje.
Zachêcam do dyskusji nad silnymi i s³abymi stronami frakcji i figurek w nich wystêpuj±cych.