Zrodzony z fantastyki

 
Thomas Percy
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 2969
Rejestracja: śr lip 03, 2002 11:50 am

Zamaskowani władcy

pn wrz 29, 2003 10:58 pm

W Waterdeep, Amn i jeszcze paru miejscach FR rządy sprawują anonimowi władcy, czyli goście których tożsamości prawie nikt nie zna. <br />Koncept jest fajny, bo tajemniczy i utrudnia asasynację, ale... <br />... ale przecież władcy-rajcy (a o takich mówimy) nie przylatują z księżyca, tylko są wybierani przez dotychczasowych rajców spośród najznamienitszych obywateli. <br />np. żyje sobie Ziutek z Kogutek, który błysnął założeniem szlaku handlowego, zjedzeniem pieczonego smoka czy tym że najdalej pluje pod wiatr. Rada wybiera go na rajcę. I co? Jakim cudem ten gośc ma się stać nagle anonimowy i zamaskowany? Przecież nie może od tej chwili prowadzić dotychczasowgo życia, bo ma nowe obowiązki. <br />Jak w FR radzą sobie z maskowaniem tych zamaskowanych lordów?
 
Awatar użytkownika
Aragathor Roaringflame
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 6202
Rejestracja: wt lis 26, 2002 5:52 pm

wt wrz 30, 2003 12:03 am

Odniosę się do Waterdeep bo ten teren znam najlepiej :wink: . <br />W Waterdeep mamy zmaskowanych lordów. <br />Jeden jest publiczny (Piergeiron Paladinson) i robi za publiczną twarz reszty lordów. <br />Jeden jest znany każdemu, jest nim Khelben który nie ukrywa faktu bycia lordem. <br />Ci dwaj żyją normalnym życiem i bycie lordem nie wpływa aż tak na ich codzinną rutynę. <br />Reszta lordów jest sekretna. <br />Ich obowiązki są ściśle związane z dotychczasowym trybem życia: <br />-Texter w czasie swych podróży zbiera informacje o zagrożeniach i inne wieści ze świata (szczególnie te z Silver Marches) <br />-Brian zdobywa informacje ze sfer niższych z którymi ma kontakt dzięki swojej kuźni <br />-Durnan opiekuje się "Ziewającym portalem" jedną z dróg do Undermountain i Skullport. <br />Itd. <br /> <br />Jak widzisz obowiązki Lorda ściśle łączą się z dotychczasową działalnością, dodatkowo prowadząc normalne życie lordowie wtapiają się w tłum i dzięki temu są trudniejsi do wykrycia (Właściciel kuźni Sekretnym Lordem? Wina się opiłeś...). <br />I nie muszą stawać się anonimowi, wystarczy że nie wybijają się z tłumu. <br /> <br />Sposób wyboru jest problematyczny albowiem działa tu merytokracja notesowa: <br />Znajomy lorda dokonuje jakiegoś ważnego czynu dla miasta i zostaje uznany za odpowiedniego na stanowisko. <br />Volia! Mamy nowego lorda. <br />Powoduje to przeoczenie czasami równie dobrych kandydatów lub wybór osób które nie są odpowiednie (np. Danilo Thann rzucił stanowisko lorda bo przeszkadzało mu to w związku z Arilyn).
 
Thomas Percy
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 2969
Rejestracja: śr lip 03, 2002 11:50 am

wt wrz 30, 2003 10:19 am

<!--QuoteBegin-Aragathor Roaringflame+-->
Aragathor Roaringflame pisze:
<!--QuoteEBegin-->Jak widzisz obowiązki Lorda ściśle łączą się z dotychczasową działalnością, dodatkowo prowadząc normalne życie lordowie wtapiają się w tłum .
<br />Sprawowanie władzy wymaga pełnego etatu. Nie można być kowalem, jednocześnie podejmując poselstwa, zbierając podatki i budując flotę. Już pomijam fakt, że to absolutnie sprzeczne z ludzką naturą: nepie....ć zarobkowo w podkowy za 0.9gp dziennie, gdy ma się do dyspozycji miliony. <br />Wygląda na to, że Waterdeepem rządzą Blackstaff i paladyn, a reszta "lordów" to co najwyżej ich agenci i figuranci. <br /> <br />Załóżmy, że cały ten koncept jeszcze jako tako trzyma się kupy przy założeniu, że wszyscy zamaskowani władcy są świętymi, paladynami i mnichami, którzy poświęcili swe życie i szczęście dla dobra miasta i nie potrzebują snu. Ale jak to wytłumaczyć w Amn?
 
Awatar użytkownika
Aragathor Roaringflame
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 6202
Rejestracja: wt lis 26, 2002 5:52 pm

wt wrz 30, 2003 10:38 am

Poselstwa przyjmuje wyłącznie Piergeiron. <br />Budową floty i zbieraniem podatków zajmują się urzędnicy miejscy. <br />Dekrety i zarządzenia lordów podlegają głosowaniu, a każdy lord ma 1 głos (Piergeiron i Khelben też mają po jednym). <br />"Praca" ukrytego lorda podobna jest do pracy moderatora: <br />Nie dostają za to pieniędzy, robią to dla "sprawy" i dobra ogólnego. <br />Zebrania lordów mają miejsce 2-3 razy w czasie dziesięciodnia, więc nie ma problemu z normalnym życiem. <br /> <br />W Amn działa inny model, tam członkami rady sześciu są głowy bogatych rodów kupieckich. <br />Zajmują się oni wyłącznie polityką i posiadają bardzo wyraźny podział kompetencji (w przeciwieństwie do lordów Waterdeep). <br />Amnijscy lordowie nie mają innych zajęć poza zarządzaniem państwem.
 
Halgir Rumunem Zwany
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 475
Rejestracja: pt cze 13, 2003 10:03 am

wt wrz 30, 2003 11:18 am

Moje 3 grosze jesli chodzi o Amn: <br />- maskowanie dziala tam w ten sposob iz nikt do konca nie wie ktore rodziny kupieckie sa obecne w Radzie Szeciu - na wszelki wypadek obdarzane szacunkiem sa wszystkie wieksze :wink: <br />- scisly podzial kompetencji (jak pisal juz Aragathor) wspomaga anonimowosc i eliminuje (ekhem, o ile jest to w ogole mozliwe w Amn :roll: ) konflikty wewnatrz Rady <br />- pelen etat czlonkow Rady zapewnia skutecznosc - choc czasem (szczegolnie jesli chodzi o Iltarcha :wink: ) osobiste interesy biora gore <br /> <br />Pelen opis Rady Szesciu, metod rzadzenia i sposobu jej funkcjonowania mozna znalezc w Lands of Intrigue (2ed), Book of Amn, str 7-11 <br /> <br />Ponizej fragment: <br /><!--QuoteBegin-Lands of Intrigue+-->
Lands of Intrigue pisze:
<!--QuoteEBegin-->The Council Of Six <br />The mysterious, crepe-shrouded faces of the Council of Six inspire respect and fear in those who manage to gain an audience with this body. The anonymity of the six leaders was paramount to establish peace 30 years ago, but the Council, like the Lords of Waterdeep, soon found that order was best maintained when people donít know who they can kill, bribe, or manipulate (especially in Amn, where a handshake deal without a palmed coin is tantamount to an insult). The deception is now law, and to write or speak the name or reveal the identity of a Council member results in slow torture and death, usually before the eyes of the Council. Few ever see the inside of the drab, windowless, fortresslike Council House in Athkatla, an extremely old building dating from the days of the Shoon. Extensive dungeons and tunnels lie beneath it, leading all over the city and to estates in the countryside. <br />Council Structure & Members <br />The Council members are each known by particular titles, not their names, even when they are among themselves and know each othersí true identity. While the public believes the Six represent the most powerful merchant houses and families, no one (aside from the Council and their advisors within their old houses) knows for certain which houses or families have seats on the Council. Thus, all the merchant families and houses are accorded respect beyond that normally given for their status. <br />The members of the Council from highest to lowest rank are the Meisarch, the Tessarch, the Namarch, the Iltarch, the Pommarch, and the Dahaunarch. Each rankís heir is the following rank, so the death of the Meisarch moves everyone up one rank, and a new Dahaunarch is elected to join the Council from the ranks of the powerful houses of Amn (though a new Dahaunarch is not always from Athkatla, which would surprise many an Amnian who believe this city to be the pinnacle of success). The Meisarch is the primary speaker for the Council and his seat is subtly perceived as the senior, leaderís position. Still, despite the deference to the experience and craftiness of the Meisarch, each of the six has important roles to perform within the government, as noted below. <br />Though the Councilís membership has changed dramatically of late, Amn has only had 11 rulers in 30 years. Strong rule, steady trade, and peace supports the practices of the Council. The following are the past and present Council of Six members. Bear in mind that extraordinary measures are needed for anyone to ferret out the Sixís identities.
 
Renal Krwawy Skalp
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 46
Rejestracja: śr lip 04, 2007 6:01 pm

sob lip 07, 2007 10:20 pm

Mam pytanie odnośnie rodów kupieckich w Amn, czy znane są nazwiska tych największych?
 
Awatar użytkownika
amnezjusz
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 1634
Rejestracja: pn sie 15, 2005 9:33 pm

sob lip 07, 2007 11:22 pm

Są znane ;) dziesięć największych rodów kupieckich Amnu to (w kolejności - nazwa domu, głowa rodu, główne miejsce działania):
1. Argrims - Lord Ketlaar (CZ człowiek wojownik 4) - Athkatla.
2. Lurraxols - Lady Ximora (PZ niziołek łotrzyk 2) - Murann.
3. Bormuls - Lord Crynos (CN człowiek wojownik 0 - czyt. zbrojny 1) - Athkatla, Murann.
4. Ophals - Lady Zhamn (CZ niziołek łotrzyk 7) - Athkatla, Crimmor.
5. Vymmars - Lord Orgost (NZ człowiek zbrojny 1) - Athkatla.
6. Zoars - Lord Tannyr (PN człowiek zbrojny 1) - Athkatla, Eshpurta, Imnescar.
7. Bladesmiles - Lord Rhor (CZ człowiek wojownik 8 ) - Keczulla, Purskul, Imnescar.
8. Krimmevols - Lord Aernos (CD człowiek wojownik 5) - Crimmor, Athkatla, Riatavin.
9. Crytrappers - Lady Lamia (ND nizołek tropiciel 6) - Athkatla, Crimmor, Eshpurta.
10. Copriths - Lady Aura (PN niziołek kapłan 11 —Waukeen) - Athkatla; Riatavin.

Mam nadzieję, że to wystarcza ;)
Po więcej odsyłam do Lands of Intrigue.

Pozdrawiam :)
 
Awatar użytkownika
Toshi
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 529
Rejestracja: czw paź 20, 2005 12:06 pm

ndz lip 08, 2007 12:20 am

OT
Zastanawia mnie jak
3. Bormuls - Lord Crynos (CN człowiek wojownik 0 - czyt. zbrojny 1) - Athkatla, Murann.
5. Vymmars - Lord Orgost (NZ człowiek zbrojny 1) - Athkatla.
6. Zoars - Lord Tannyr (PN człowiek zbrojny 1) - Athkatla, Eshpurta, Imnescar.

są w stanie rządzić własnymi domami czy nie dać się wywieść w pole pierwszemu z brzegu prawdziwemu kupcowi, mechanicznie sa bardzo słabi, więc i jeśli chodzi o zdolności dyplomatyczne/handlowe/wiedzę powinni być daleko w tyle.
 
Awatar użytkownika
amnezjusz
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 1634
Rejestracja: pn sie 15, 2005 9:33 pm

ndz lip 08, 2007 12:52 am

Toshi__ pisze:
3. Bormuls - Lord Crynos (CN człowiek wojownik 0 - czyt. zbrojny 1) - Athkatla, Murann.
5. Vymmars - Lord Orgost (NZ człowiek zbrojny 1) - Athkatla.
6. Zoars - Lord Tannyr (PN człowiek zbrojny 1) - Athkatla, Eshpurta, Imnescar.

Takie są uroki AD&D ;) Gdyż z tej edycji pochodzą statystyki (za wyjątkiem tych zbrojnych - w ich miejscu było wojownik 0) i gdzie nie było mechanicznych problemów z dyplomacja itp. Zapewne dzisiaj (czyt. w ed.3-3.5), by móc przewodzić rodzinom kupieckim dodano by im kilka poziomów, tak by mechanicznie mogli temu podołać. Jednakże na razie tego nie dokonano i dlatego ja podałem tylko ich poziomy jakie mieli w starej edycji :) Niemniej zgadzam się, że jeśli chciałoby się ich wprowadzić do gry to trzeba by dodać im po kilka poziomów arystokraty czy też później Merchant prince'a.

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości