Źle słyszałeś
W Draconomiconie nie ma rozpisanych smoków na poziomy tak jak to jest w Savage Species. Jest rozdział poświęcony Smokom jako Postaciom Graczy. Jest tylko podział na poszczególne stadia wiekowe oraz ilość Kości Wytrzymałości. I tak Świerzo wykluty Złoty Smok ma 8 KW i LA +4 codaje łączny ECL +12. Po szczegóły awansu wiekowego i klasowego odsyłam do Draconomiconu - nie jest objety OGL więc cytować nie będę ( i nie chce mi się
) Ogólnie rzecz ujmując kiedy osiągasz odpowiedni wiek to przy awansie musisz "wybrać" smocze KW zamiast poziomu klasowego. W Draconomiconie jest to ładnie wyjaśnione na przykładach.
W Savage Species mamy wprost potwora rozłożonego na rasy i tak mająca ECL +14 Rakszasa (7 początkowych HD i LA +7) staje się mającę 14 poziomów pseudo Klasą Zawodową. Co drugi poziom dostaje kolejną HD, a co poziom zas kolejne zdolności. Po osiągnieciu 14 poziomu w tej pseudo klasie staje się dokładnie taką samą Rakszasą jak ta z Księgi Potworów. Ma to ten plus, że gracz może spokojnie dołączyć do standardowej drużyny i razem awansować.
Ze Smokami nie ma tak łatwo,
ponieważ się wykluwają jako potężne istoty rozpisanie ich na poziomy traci sens
stąd rozwiazanie z Draconomicon'u.
Niezależnie od wszystkiego KAŻDYM potworem da się grać - jest to opisane w Przewodniku Mistrza Podziemi (PMP) lub w Księdze Potworów (KP), gdzie sporo ma na końcu zasady. Dla potworów nie mających zasad w KP, mozemy zastosować zasady konwersji z PMP lub co jest najlepsze sięgnąć po SAVAGE SPECIES.
Słowniczek Ang/Pol
LA - Level Adjustment = DP - Dostosowanie poziomów
ECL - Effective Character Level = EPP - Efektywny Poziom Postaci
HD - Hit Dice = KW - Kości Wytrzymałości