Zrodzony z fantastyki

 
Awatar użytkownika
hisori
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 148
Rejestracja: sob lip 28, 2007 8:16 pm

Kraj Magii - Halruaa

śr lis 14, 2007 12:09 pm

Ostatni bardzo się zainteresowałem głównie tym państwem, ale niestety nie ma nigdzie o nim zbyt wielu opisów (a przynajmniej nie znalazłem). Czytam teraz trylogię Doradców i Królów ale tam zbyt wielu opisów dotyczących samego kraju, historii oraz ustroju. Moze ktoś zaradzić i odesłać mnie do odpowiednich źródeł?
 
Awatar użytkownika
Radnon
Szef działu
Szef działu
Posty: 4466
Rejestracja: czw maja 06, 2004 3:35 pm

śr lis 14, 2007 12:13 pm

Najwięcej informacji o Halruaa znajdziesz w podręczniku Shining South ("Lśniące Południe"), który jeszcze w tym roku powinien wyjść po polsku. Dobry, choć nieco mniej aktualny, może być także jego odpowiednik z drugiej edycji, z tego co pamiętam pod tym samym tytułem. Poza tym wspomniana przez Ciebie trylogia, ale skoro ją czytałeś to nie muszę jej polecać.
 
Awatar użytkownika
Rizakar
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 23
Rejestracja: ndz kwie 29, 2007 6:10 pm

śr lis 14, 2007 8:17 pm

http://www.candlekeep.com/library/articles/beasts.htm

Opis i statystyki dwóch halruuańskich potworów z candlekeep.com. Jak jeszcze coś ciekawego wygrzebę to napiszę :wink:
 
Awatar użytkownika
Basior
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 269
Rejestracja: ndz maja 06, 2007 6:38 pm

śr lis 14, 2007 10:10 pm

Może wyda Ci się to naiwne, ale znalazłem coś na Wikipedio-podobnym czymś. http://forgottenrealms.wikia.com/wiki/Halruaa są tam nawet tytuły książek dotyczących tego tematu. Co prawda tylko te dwie co podał Radnon.
 
Awatar użytkownika
hisori
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 148
Rejestracja: sob lip 28, 2007 8:16 pm

czw lis 15, 2007 7:09 pm

Dziękuję bardzo :) mimo iż nie ma tego wiele to napewno się przyda
Oczywiści jeśli ktoś jeszcze coś znajdzie to piszcie, będę wdzięczny :)
 
Awatar użytkownika
Basior
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 269
Rejestracja: ndz maja 06, 2007 6:38 pm

czw lis 15, 2007 7:14 pm

A wiesz co skoro Halruaa jest tak słabo opisana to możesz trochę pozmyślać. Przeczytać to o czym napisaliśmy i dodać swoje smaczki. Myślę, że w sesji wyjdzie to na dobre (:
 
Awatar użytkownika
hisori
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 148
Rejestracja: sob lip 28, 2007 8:16 pm

pn sty 07, 2008 6:51 pm

Czy do edycji 2 nie było książek z opisami tego kraju?jak ktos wie niech poda tytuł, z gory dzieki :)
 
Awatar użytkownika
hisori
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 148
Rejestracja: sob lip 28, 2007 8:16 pm

pn sty 07, 2008 7:14 pm

a u mnie na półce leży od jakiegoś czasu ale dodatki do 2edycji zawierały czasem informacje kórych nie ma w nowych podręcznikach (choć zwykle w nowych jest tego więcej :)).
Aha i jeśli można to coś o Netherilu (chyba dobrze napisałem) bo przecież z tamtąd wywodzi się kultura tego państwa. Nie pogardze żadnym źródłem :)
 
Awatar użytkownika
Radnon
Szef działu
Szef działu
Posty: 4466
Rejestracja: czw maja 06, 2004 3:35 pm

pn sty 07, 2008 7:33 pm

Tak jak pisałem w swojej poprzedniej notce jakiś czas temu najlepszym źródłem informacji o Halruaa jest drugoedycyjny Shining South (według mnie sporo ciekawszy niż jego obecne wcielenie). Natomiast o Netherilu najwięcej można znaleźć w Netheril: Empire of Magic (dokładny opis państwa w ramach Arcane Age) i How the Mighty Are Fallen (tutaj więcej o samym upadku).
 
Awatar użytkownika
Zireael
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 3534
Rejestracja: wt maja 24, 2005 3:11 pm

pt lut 01, 2008 6:48 pm

Według najnowszego artykułu ze strony WoTC [spoiler]datowanego na 1496 KD, Year of the Ageless One, Halruaa już nie istnieje![/spoiler]
 
Awatar użytkownika
Mortis
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1074
Rejestracja: sob lut 21, 2004 9:39 am

pt lut 01, 2008 7:20 pm

A tak dokładniej to
[hide=Spoiler]Spotkał ją los podobny do Netherilu, tylko jeszcze zabawniejszy- po śmierci Mystry, kiedy magia strzeliła, wszystkie zaklęcia naraz wyładowały swoją energię i Halruaa dosłownie wyleciała w powietrze.[/hide]
 
black knight
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 6
Rejestracja: czw paź 25, 2007 6:43 pm

pt lut 01, 2008 7:30 pm

Naciągane to do granic możliwości. Skoro taki los spotkał Halruae to podobny los powinien spotkac Thay [liczba magii tam też jest wyższa niż w inych panstwach]
 
Awatar użytkownika
Vitriol Plugawiciel
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 866
Rejestracja: pn paź 24, 2005 5:17 pm

pt lut 01, 2008 7:38 pm

black knight pisze:
Naciągane to do granic możliwości. Skoro taki los spotkał Halruae to podobny los powinien spotkac Thay [liczba magii tam też jest wyższa niż w inych panstwach]

Jednak Thay i mieszkający tam Czerwoni Magowie są bardziej znani i popularni. Halruaa była mniej znana i poprostu dead.
 
Awatar użytkownika
Zsu-Et-Am
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 9825
Rejestracja: sob cze 26, 2004 11:11 pm

pt lut 01, 2008 7:46 pm

W przykładowym WoWie często można trafić na absurdalne z punktu widzenia tła fabularnego sytuacje, którym jednak towarzyszą - nieraz obszerne - uzasadnienia, pozwalające dopasować każdą, nawet największą bzdurę do świata; powodem dla takiego działania są życzenia fanów. Oczywiste jest, iż firma, chcąc trafić do jak najszerszego grona odbiorców, a dzięki temu zarobić jak najwięcej, kieruje się gustami klienteli. Nie ma większego znaczenia garstka, która to krytykuje, nie mają go też ci, którzy naśmiewają się z obranej strategii, nie odrzucając jednak samej gry. Owe szczególnego rodzaju uzasadnienia wprowadzanych ni z tego, ni z owego "zmian na życzenie" (np. w planowanym dodatku - Rycerze Śmierci nie tylko po stronie Hordy złożonej z orków, nieumarłych etc., ale i stawiającego sobie unicestwienie wspominanych, ciężko doświadczonego działalnością owych upadłych paladynów Sojuszu) określane są jako "Blizzard Lore". WotC przyznaje, iż w pracach nad nową edycją MMORPG bywa inspiracją (co nietrudno dostrzec); w przypadku zmian w fabule pomiędzy 3 ed. a 4 ed. mamy do czynienia ze zjawiskiem, które można chyba określić jako "Wizards Lore". To, o czym rozmawiacie, jest jednym z przykładów tejże praktyki. Czy to dobre, czy może złe - to już rzecz gustu.
 
black knight
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 6
Rejestracja: czw paź 25, 2007 6:43 pm

sob lut 02, 2008 12:21 am

No cóż to mnie utwierdza w smutnym przekonaniu że FR powoli robi sie RPG-iem dla coraz mlodszych fanów tak około 12-14 lat no może dla infaltylnych 16-latków gdzie caly świat jest w odcieniach czerni i bieli i gdzie można sobie wybrać jak jesteśmy dobrzy klepiemi tych zlych, jak źli to tych dobrych. Wszystkie odcienie szarości znikają bo by sie jeszcze takiemu 12-latkowi mózgownica zagotowala od myślenia. :
 
Awatar użytkownika
Mortis
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1074
Rejestracja: sob lut 21, 2004 9:39 am

sob lut 02, 2008 12:46 am

Na szczęście nie masz do końca racji, bo w nowej edycji system ma sprzyjać szarości- charaktery niemal znikną, nie będzie postaci chaotycznych złych i praworządnych dobrych na każdym kroku- większość nie będzie miała charakteru w ogóle, jedynie ci najbardziej poświęceni idei.

A Halruaa i tak nie lubiłem. I zobaczymy, jak to uzasadnią fabularnie, bo sądzę, że coś wymyślą.
 
Awatar użytkownika
Bel esprit
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 281
Rejestracja: czw sty 11, 2007 6:14 pm

sob lut 02, 2008 11:56 am

Ale po co ją wysadzili w powietrze? Rozumiem, że w ramach "Wizards Lore" wprowadziliby nowe państwo, odzwierciedlające życzenia graczy. Ale żeby wykreślać całą krainę? Nie rozumiem, w czym komu ona przeszkadzała.
 
Awatar użytkownika
Radnon
Szef działu
Szef działu
Posty: 4466
Rejestracja: czw maja 06, 2004 3:35 pm

sob lut 02, 2008 12:05 pm

Mortis pisze:
I zobaczymy, jak to uzasadnią fabularnie, bo sądzę, że coś wymyślą.

Nie liczyłbym na to. Podziemny Imaskar mimo potencjału fabularnego też poszedł do piachu i to praktycznie bez żadnego solidnego, fabularnego wyjaśnienie. Tutaj zapewne jest podobnie, bo w końcu po co mmorpg zawiła historia? :wink: .

Mortis pisze:
Na szczęście nie masz do końca racji, bo w nowej edycji system ma sprzyjać szarości- charaktery niemal znikną, nie będzie postaci chaotycznych złych i praworządnych dobrych na każdym kroku- większość nie będzie miała charakteru w ogóle, jedynie ci najbardziej poświęceni idei.

Charaktery w obecnej formie rzeczywiście mają zniknąć, ale jest to raczej krok w stronę uproszczeń niż wprowadzania szarości. Wystarczy popatrzeć na FR, który wygląda na jeszcze bardziej czarno-biały niż obecnie. Pojawia się wyraźna opozycja Pomrok-Myth Drannor, znika taka szarawa Sembia itd. Tutaj black knight jest chyba nieco bliższy prawdzie.

Bel esprit pisze:
Ale po co ją wysadzili w powietrze? Rozumiem, że w ramach "Wizards Lore" wprowadziliby nowe państwo, odzwierciedlające życzenia graczy. Ale żeby wykreślać całą krainę? Nie rozumiem, w czym komu ona przeszkadzała.

Była po prostu mało popularna wśród graczy, którzy rzadko zapuszczali się w tak odległe rejony Faerunu. W związku z tym skoro się nie sprzedawała została zniszczona, proste rozumowanie. Dochodzi do tego też fakt podobieństw do Pomroku, a obecność dwóch postnetherilskich państw byłaby sprzeczna z ideą prostoty nowej edycji.
 
Awatar użytkownika
Kymil Nimesin
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1267
Rejestracja: wt maja 02, 2006 10:20 am

sob lut 02, 2008 1:36 pm

Radnon pisze:
Wystarczy popatrzeć na FR, który wygląda na jeszcze bardziej czarno-biały niż obecnie. Pojawia się wyraźna opozycja Pomrok-Myth Drannor, znika taka szarawa Sembia itd. Tutaj black knight jest chyba nieco bliższy prawdzie.

Nie do końca zgadzam się z Radnonem - zmiana koncepcji charakterów będzie moim zdaniem bardzo odczuwalna w Nowym FR. Chodzi o to, że Myth Drannor nie będzie''dobrym'' państwem. Również nie wydaje mi się, aby Pomrok był dyszącym żądzą mordu i na wskroś złym tworem. Owszem, będzie opozycja Pomrok - Myth Drannor, ale nie wydaje mi się, żeby jednak była to opozycja na osi dobro - zło.
And here is my point - IMO Faerun właśnie nie będzie nastawiony na skrajności, ale bardziej ''neutralny''.
Podobnie wygląda z sprawa z zatarciem się granicami między Torilem a Feywild - Feyrealm nie jest złe, Fey nie są źli (ani dobrzy) . Są po prostu inni, inaczej patrzą na świat, mają inne kategorie moralne itp.
 
Awatar użytkownika
Zireael
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 3534
Rejestracja: wt maja 24, 2005 3:11 pm

sob lut 02, 2008 7:14 pm

Nie neutralny tylko nijaki i szary i nieciekawy. Brak charakterów? I co tu można powiedzieć o swej postaci????
 
Awatar użytkownika
Mortis
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1074
Rejestracja: sob lut 21, 2004 9:39 am

sob lut 02, 2008 7:45 pm

Zireael pisze:
Nie neutralny tylko nijaki i szary i nieciekawy. Brak charakterów? I co tu można powiedzieć o swej postaci????

To jest ironia, nie?
 
Zarrow
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 271
Rejestracja: sob mar 26, 2005 11:52 pm

sob lut 02, 2008 8:38 pm

Coz za marnostrawstwo. Halruua byla ignorowana przez fanow FR, jako niedopracowana pod wzgledem zahaczek fabularnych, promocji oraz interakcji z reszta swiata. Tak samo Immaskar. To byly wspaniale elementy, ktore rozwiniete dawaly mnostwo potencjalu fabularnego. Niestety faktycznie wszystko dazy do zbytniego uproszczenia, i choc pomyslu odnosnie Pomroku i Myth Drannor ciesza, to jednak troche szkoda tego szafowania krainami, ktorym rozwinac sie po prostu nie pozwolono. Na cale szczescie my zawsze mozemy zmodyfikowac te pomysly i dopasowac pod wlasne widzimisie-to jedna z wielkich zalet RPG, wystarczy wyobraznia. No, ale to taki offtop (notabene sadze, ze zmiany w nowej edycji spowoduja kontrreakcje u fanow ktorzy zaleja net wlasnymi pomyslami zmian i dopasowania do nowych sytuacji. Byc moze bedzie to mialo wplyw na nowa edycje jeszcze przed jej wydaniem-w koncu po cos sa te cykle artykulow, sluza one jako balony probne, badajace reakcje srodowiska).
 
Araiel
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 2
Rejestracja: pt kwie 04, 2008 6:06 pm

pt kwie 04, 2008 8:57 pm

Nie wiedziałem gdzie mogę zapytać więc postanowiłem napisać tutaj jako, że po części moje pytanie związane jest z tym rejonem Zapomnianych Krain. A więc przejdźmy do rzeczy.
Jak temat na pracę inżynierską wybrałem sobie stworzenie w 3d modelu miasta Halarahh. Szukam w związku z tym jak największej ilości materiałów związanych z tym miejscem jak i również z innymi aspektami Zapomnianych Krain, które pomogłyby mi w stworzeniu pracy.
Potrzebne mi są następujące rzeczy:
- plany miasta (widziałem jakieś w podręczniku The Shining South - czy są może jakieś inne czy muszę się zadowolić tymi?)
- opisy samego miasta - podział na dzielnice, charakterystyczne miejsca
- zdjęcia + opisy latających statków
Dodatkowo fajne by były jakieś informacje na temat szeroko spotykanej architektury Zapomnianych Krain (chodzi mi szczególnie o typowe domy mieszkalne). Zastanawiałem się czy za przykład dla Halarahh mogą mi posłużyć szkice koncepcyjne z gry Baldur's Gate.
Jeśli ktoś czytał ostatnio trylogię "Doradcy i królowie" to może pamięta, w którym tomie są jakieś dobre opisy miejsc - zaoszczędziło by mi to dużo czasu, bo czytanie wszystkiego po raz drugi tak średnio mi się widzi ;)
 
Awatar użytkownika
Suldarr'essalar
Arcypsion
Arcypsion
Posty: 13173
Rejestracja: sob maja 28, 2005 9:27 pm

pt kwie 04, 2008 9:26 pm

Trochę informacji znajdziesz w Shining South do drugiej edycji, ale większość z tego zostało uwzględnione w edycji 3.0/3.5 (oprócz rozpisek postaci, ale to Cię nie będzie interesować). Latające statki w AD&D wyglądały jak zwykłe statki, więc raczej okładka nowego SS powinna być bardziej twórcza. Ew. skorzystaj z podręczników do spelljammera do modelowania statków.
 
Awatar użytkownika
iron_master
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 2815
Rejestracja: czw paź 20, 2005 7:56 pm

pt kwie 04, 2008 10:18 pm

Link do galerii 3edycyjnego Shinig South (w Polsce wyszło pod tytułem Lśniące Południe ;-)).
Aby było szybciej tutaj masz latający statek (choć ten z okładki lepszy ;-)) i Halarahh.
 
Awatar użytkownika
Suldarr'essalar
Arcypsion
Arcypsion
Posty: 13173
Rejestracja: sob maja 28, 2005 9:27 pm

pt kwie 04, 2008 10:45 pm

Acha, tak wracając na chwilkę do starej rozmowy o Pomroku i Halruaa, to wedle drugoedycyjnego podręcznika Zalathorm miał 29 poziom divinera.
 
Awatar użytkownika
Verdes
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 302
Rejestracja: pt kwie 27, 2007 6:33 pm

sob kwie 05, 2008 10:32 am

Suldarr'essalar pisze:
wedle drugoedycyjnego podręcznika Zalathorm miał 29 poziom divinera.


Według nowego ma 20 lvl divinera, 4 lvl loremastera, 5 lvl halruaan eldera, tylko co z tego?
 
Araiel
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 2
Rejestracja: pt kwie 04, 2008 6:06 pm

wt kwie 15, 2008 8:48 am

Jeszcze jedno pytanko odnośnie Halarahh. Widziałem tą mapkę z podręcznika "Shining South" i zdziwiła mnie trochę skala, która tam była podana. Według niej rozmiary miasta wychodzą trochę małe. Czy może ktoś ma dokładniejsze dane na temat rozmiarów miasta, bo nie wiem jak można zmieścić te 8000 ludzi na tak małej powierzchni :/ Chciałem już zacząć modelowanie miasta, a bez jakichś przybliżonych rozmiarów nie mogę nic robić :(

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości