Zrodzony z fantastyki

  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
 
Awatar użytkownika
Repek
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 8702
Rejestracja: śr mar 24, 2004 4:41 pm

śr lut 27, 2008 2:02 pm

Gerard,
Czy jednym z elementów scenariusza może być to, że scenariusz specjalnie przewiduje taką możliwość manipulacji (tzn. zmieniania przez MG elementów scenariusza)?

Możesz wszystko. Bylebyśmy byli w stanie zrozumieć, o co chodzi. I żeby było jasne, dlaczego i na jakiej zasadzie jest to niezwykłe [bo przecież MG zawsze może zmieniać scenariusz].

Karczmarz,
Czy w takim przypadku sam sposób rozgrywki będzie rozpatrywany jako trzon scenariusza?

Pewnie tak.

Poza tym w przypadku scenariusza do gry fabularnej mechanika i zasady są częścią scenariusza. Tworzysz sztuczny podział.

Reszta - Fenran +1.

Pozdrawiam
 
Awatar użytkownika
Karczmarz
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1000
Rejestracja: pn sie 08, 2005 11:27 am

śr lut 27, 2008 7:20 pm

Hmmm

repek pisze:
Tworzysz sztuczny podział.


Czy ja wiem? Moim zdaniem to ty tworzysz sztuczne połączenie, bo nie jestem pewien czy jak spytasz przeciętnego RPGowca: "wymień kilka zasad dotyczących dobrego scenariusza" to wymieni "mechanika". Śmiem przypuszczać, że nie powie tak prawie nikt. Więc nie jestem pewien czy to aby na pewno sztuczny podział. Może w teorii ten podział nie istnieje, ale w praktyce jest dość wyraźny i jasno namacalny.
 
Awatar użytkownika
Fenran
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 189
Rejestracja: śr paź 13, 2004 7:46 pm

śr lut 27, 2008 7:52 pm

bo nie jestem pewien czy jak spytasz przeciętnego RPGowca: "wymień kilka zasad dotyczących dobrego scenariusza" to wymieni "mechanika"


Bo kiedy mowi sie o scenariuszu, zazwyczaj ma sie na mysli przygode osadzona w konkretnym systemie RPG, w ktorym mechanika juz istnieje. Tym samym mechanika, mimo ze jest wazna czescia scenariusza, nie znajduje sie w samym tekscie, ale w samym podreczniku zrodlowym, do ktorego sie odwoluje.

Jesli zas chcesz zrobic przygode w odcieciu od dowolnego znanego systemu powinienes stworzyc do niego mechanike (bo mechanika w duzej mierze decyduje o mozliwosciach postaci i konwencji), albo uzyc jakiejs z uniwersalnych. Jesli zas zamierzasz wsiasc setting, a wyciag z niego mechanike, powinienes zaoferowac co innego w zamian (vide Kaduceusz w "Bitwie").
 
Awatar użytkownika
Karczmarz
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1000
Rejestracja: pn sie 08, 2005 11:27 am

śr lut 27, 2008 9:32 pm

Hmmm

Fenran, nie no jasne, tylko mówię, że to nie jest takie oczywiste jak repek by sugerował :]

Swoją drogą współczuje wam kapituło. Te scenariusze mogą być tak strasznie różne, że ocenianie ich i porównywanie w zasadzie wydaje się niemożliwe :] Rozumiem sens porównywania scenariuszy do jednego systemu i o podobnej tematyce, ale porównywać scenariusze do skrajnie różnych systemów, ze skrajnie różnymi tematami, nakierowanych na skrajnie różny efekt. Naprawdę mózg można sobie połamać :P
Ostatnio zmieniony śr lut 27, 2008 9:34 pm przez Karczmarz, łącznie zmieniany 1 raz.
 
Awatar użytkownika
Repek
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 8702
Rejestracja: śr mar 24, 2004 4:41 pm

śr lut 27, 2008 9:33 pm

Karczmarz pisze:
Czy ja wiem? Moim zdaniem to ty tworzysz sztuczne połączenie, bo nie jestem pewien czy jak spytasz przeciętnego RPGowca: "wymień kilka zasad dotyczących dobrego scenariusza" to wymieni "mechanika". Śmiem przypuszczać, że nie powie tak prawie nikt. Więc nie jestem pewien czy to aby na pewno sztuczny podział. Może w teorii ten podział nie istnieje, ale w praktyce jest dość wyraźny i jasno namacalny.

Jak spytasz statystycznego przechodnia na ulicy, ile jest 11*11 to też nie będzie wiedział lub powie bzdurę. Co nie znaczy, że matematyka jest bez sensu. Nie wpisuj się w trend gloryfikowania ignorancji.

To, że ludzie właśnie nie widzą, że mechanika jest bardzo istotnym elementem gier fabularnych [zajmującym tonę miejsca w podręczniku, świadczącym o jego poziomie, jeśli dobrze się na niej prowadzi np. walkę], to spory problem erpegowców. Bo potem: 1/ nie umieją jej użyć do wzbogacenia sesji 2/ używają bezsensownie. Nie wspominam o różnych bzdurach, ktore się potem słyszy na konach [cytat z Falkonu, gracz ze stażem: "teraz gramy w takie lepsze RPG, bez kostek"].

Mechanika jest trochę jak sugestie o ustawieniu światła w scenopisie. Pewnie, można się bez tego obyć, ale fajnie jest czasem coś wyłowić z mroku i nadać temu dodatkowy wymiar. Dlatego jak najbardziej do scenariusza należy.

Pozdrówka
 
Awatar użytkownika
Karczmarz
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1000
Rejestracja: pn sie 08, 2005 11:27 am

śr lut 27, 2008 9:37 pm

Hmmm

repek pisze:
Dlatego jak najbardziej do scenariusza należy.


Nigdy w życiu nie miałem prawdziwego scenariusza (filmowego/teatralnego) w ręku (choć od dawna chciałem jakiś taki przeczytać) więc nie wiem czy uwagi odnośnie ustawienia światła zapisuje się w scenariuszu czy pozostawia reżyserowi. Na chłopski rozum wydawałoby się, że takie rzeczy jak ustawienie światła to już broszka reżysera a nie scenarzysty, ale to tylko takie moje myślenie. Ty się na tym znasz więc pewnie tak jest :] Chociaż moim zdaniem to nieintuicyjne.
 
Craven

śr lut 27, 2008 9:42 pm

Karczmarz pisze:
nie wiem czy uwagi odnośnie ustawienia światła zapisuje się w scenariuszu czy pozostawia reżyserowi.


Różnie. Taki Randall Wallace pisze praktycznie same dialogi, Lucas opisuje sceny, u Camerona niemal mam przed oczami montaż (ale to pewnie dlatego, że znam te filmy zanim przeczytam scenariusz), Tarantino opisuje nawet pewne detale jak, co będzie zagrane :)

I myślę, że równie różnie ludzie spisują scenariusze.

Generalnie wiele wątpliwości tutaj może rozwinąć jedno pytanie: Repku - ile prac zostało odrzuconych w 9 edycjach Quentina?
 
Awatar użytkownika
Repek
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 8702
Rejestracja: śr mar 24, 2004 4:41 pm

śr lut 27, 2008 10:33 pm

Karczmarz,
Zauważ, że użyłem określenia 'scenopis'. Co do scenariusza - jak napisał Craven, bywa różnie, co nie znaczy, że scenariusz z sugestiami światła przestaje być scenariuszem.

Na takiej samej zasadzie polecam przeczytanie jakiejś sztuki Becketta.

Craven,
Nie sądzę, by Karczmarz obawiał się dyskwalifikacji.
O tym, ile tekstów odrzuciliśmy, pisałem jakoś wyżej. Wydaje mi się, że dwa ze względu na formułę [opowiadanie i forma nie nadająca się do lektury], jeden ze względu na publikację gdzie indziej.

Pozdrawiam
 
Awatar użytkownika
konishiko
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 110
Rejestracja: pn kwie 12, 2004 7:48 pm

śr lut 27, 2008 11:56 pm

Skomentuje tylko krotko sprawe wykorzystywania BNow i lokacji z dodatkow, bo na ten temat wypowiedzialo sie najmniej osob.

Osobiscie bardzo lubie, kiedy autor korzysta z dostepnych do danego systemu materialow, jesli czyni to w sposob umiejetny i przejrzysty. Umiejetny, czyli jesli potrafi wykorzystac elemnty opisane przez kogos innego do opowiedzenia wlasnej historii i przejrzystym czyli jesli wyraznie zaznacza, ktore elementy zapozyczyl i skad.

Oczywiscie nikt nie zostanie skreslony za wykorzystanie takich elementow, natomiast to, w jaim stopniu sie bedzie na nich opieral to juz inna sprawa. Wydaje mi sie, ze granica jest tu dosc plynna i zalezy zarowno od jakosci uzyskanego przez nich efektu jak i stosunku ilosci wlasnych pomyslow do zapozyczen.

Wydaje mi sie jednak, ze wykorzystujac znanych BNow z podrecznikow, czesto popteznych, autor moze miec wieksza niz zwykle pokuse rozegrania fabuly miedzy nimi zaqmiast miedzy bohaterami graczy. Na to radze uwazac, bo to akurat powod, dla ktorego stracilo nasza sympatie wiele ciekawych skadinad scenariuszy (patrz lata poprzednie i mnostwo finalistow bez nagrod).

Pozdrawiam,

wasz sekretarz

PS. Anonimowosc autorow zostala wprowadzona dla zapewnienia wiekszej obiektywnosci naszych ocen. Jesli ktos na tym forum opisze swoj tekst tak dokladnie, ze go rozpoznamy, to juz jego sprawa, ale na ocene zapewne bardzo nie wplynie ;)
 
Awatar użytkownika
Karczmarz
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1000
Rejestracja: pn sie 08, 2005 11:27 am

czw lut 28, 2008 11:26 am

Hmmm

No dobra, kolejne, tym razem chyba nie aż tak durne pytanie:

Co ze stroną? Rok temu pytałem czy przewidujecie jakieś ulepszenia odnośnie strony, by bardziej skłaniały do ściągnięcia scenariusza. Wtedy pojawiły się głosy, że owszem wypadałoby jakieś zmiany wprowadzić, ale wspomnieliście, że planujecie je na jubileuszową X edycję. Jak się sprawa ma?

Obecnie tak jak wcześniej, scenariusze nie prezentują się zbyt ciekawie i w zasadzie to czy ktoś je ściągnie czy nie zależy tylko i wyłącznie od chwytliwego tytuły - bo tylko tytuł widać. Czy pojawią się krótkie opisiki pod scenariuszami, by ewentualny odbiorca mógł od razu z miejsca zobaczyć co mniej więcej ściąga i czy mu się opłaca po to sięgnąć? I czy pojawi się możliwość komentowania userów pod pracami? I czy w jakikolwiek sposób prace Quentinowe będą zachęcały do tego by po nie sięgnąć?
 
Awatar użytkownika
Repek
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 8702
Rejestracja: śr mar 24, 2004 4:41 pm

czw lut 28, 2008 1:09 pm

Karczmarz,
Jeśli ktoś w kapitule będzie miał na to dodatkowy czas - być może pojawią się opisy. To od wuja roboty - jak będzie ochotnik lub ochotniczka to się może pojawią. To samo dotyczy zmian technicznych.

Pozdrawiam
 
Awatar użytkownika
Karczmarz
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1000
Rejestracja: pn sie 08, 2005 11:27 am

czw lut 28, 2008 2:11 pm

Hmmm

A nie można by poprosić autorów by przysyłając pracę dodali 2-3 zdania opisu, który będzie się wyświetlał?
 
Awatar użytkownika
Repek
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 8702
Rejestracja: śr mar 24, 2004 4:41 pm

czw lut 28, 2008 2:17 pm

Może by można, całkiem dobry pomysł, ale w tej chwili nie będziemy już robić zamieszania. Jeśli wystarczy czasu, w czasie lektury, podczas pisania recenzji na bieżąco, spróbuję coś takiego sklecić. Oby tylko żaden autor potem nie miał pretensji. :) Ale nic nie obiecuję.

Pozdrawiam
 
Awatar użytkownika
Repek
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 8702
Rejestracja: śr mar 24, 2004 4:41 pm

ndz mar 16, 2008 8:06 pm

Quentin: Ostatni tydzień!

23 marca, o północy z niedzieli na poniedziałek, upływa ostateczny termin nadsyłania tekstów na konkurs na najlepszy scenariusz do gry fabularnej. To ostatnia chwila, by zmobilizować siły, spisać swój pomysł i powalczyć o nagrody, których nominalna wartość przekracza tysiąc złotych.

Wszelkie szczegóły na stronie konkursu pod adresem: http://www.quentin.rpg.pl
 
Craven

ndz mar 16, 2008 8:54 pm

dang :)

Pisanie - 3 dni
"ostatnie poprawki" - 30 dni
 
Awatar użytkownika
Erpegis
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1095
Rejestracja: sob cze 28, 2003 9:18 am

pn mar 17, 2008 8:14 am

Ech, znowu odstąpię. To znaczy, wiedziałem już o tym wcześniej, ale nie zdążę nic napisać. Generalnie coraz trudniej jest mi jest napisać taki typowy rolplejowy scenariusz...
 
Awatar użytkownika
Kiender
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 182
Rejestracja: wt paź 12, 2004 4:15 pm

pn mar 17, 2008 8:30 am

Zapytam kontrolnie dla jasności. gotowy scenariusz z ewentualnymi załącznikaimi wysyłany jest na adres [email protected] trafiając prosto w ręce sekreterza ?
 
Awatar użytkownika
Karczmarz
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1000
Rejestracja: pn sie 08, 2005 11:27 am

pn mar 17, 2008 1:43 pm

Hmmm

Uff.. dziś zamknąłem wersję bardzo bardzo alfa scenariusza :P Teraz został tydzień na dorabianie szczegółów, poprawianie tego co się zmieniało z czasem, dodanie kilku smaczków i powinno być git. Co prawda nie jestem z niego zadowolony ale zobaczymy, może przez tydzień uda się coś jeszcze z tego wykrzesać.
 
Awatar użytkownika
Fenran
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 189
Rejestracja: śr paź 13, 2004 7:46 pm

pn mar 17, 2008 1:54 pm

Zapytam kontrolnie dla jasności. gotowy scenariusz z ewentualnymi załącznikaimi wysyłany jest na adres [email protected] trafiając prosto w ręce sekreterza ?


Tak
 
Craven

czw mar 20, 2008 1:42 pm

Raz kozie śmierć :) poszło.
 
Awatar użytkownika
Gorath
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 40
Rejestracja: ndz maja 09, 2004 9:39 pm

śr mar 26, 2008 9:25 am

Tak z ciekawości... Możecie zdradzić ile prac w tym roku przyszło?
 
Awatar użytkownika
Repek
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 8702
Rejestracja: śr mar 24, 2004 4:41 pm

śr mar 26, 2008 1:12 pm

Szesnaście.

Niebawem pojawi się oficjalna informacja.

Pozdrawiam
 
Awatar użytkownika
Gorath
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 40
Rejestracja: ndz maja 09, 2004 9:39 pm

śr mar 26, 2008 1:26 pm

Nie jest źle, ale rekord to to nie jest.

W każdym razie - życzę Wam przyjemnej pracy przy czytaniu i ocenianiu.
 
Awatar użytkownika
Eliash
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 474
Rejestracja: wt lut 26, 2008 4:34 pm

śr mar 26, 2008 2:01 pm

Nie jest źle, ale rekord to to nie jest.


Wiesz.. dla uczestników zasadniczo im mniej tym lepiej, ponieważ procentowo rosą szanse trafienia do pierwszej piątki =P
 
Awatar użytkownika
Repek
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 8702
Rejestracja: śr mar 24, 2004 4:41 pm

śr mar 26, 2008 5:13 pm

Quentin 2008: Czas minął

W nocy z 23 na 24 marca upłynął termin nadsyłania prac na konkurs na najlepszy scenariusz do gry fabularnej Quentin. O zwycięstwo i pokaźne nagrody walczyć będzie szesnaście tekstów. Finałową piątkę poznamy około 23 kwietnia, a zwycięzcę 3 maja w Krakowie na oficjalnym zakończeniu konwentu ConStar.

Organizatorzy dziękują wszystkim uczestnikom za odwagę oraz poświęcony czas i zabierają się do lektury.
 
Awatar użytkownika
Repek
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 8702
Rejestracja: śr mar 24, 2004 4:41 pm

śr mar 26, 2008 5:17 pm

I mniej oficjalnie. :)

Co do ilości, mamy jeden mniej niż rok temu, więc konkurs wygląda na ustabilizowany. :) Oczywiście, byłoby fajnie, gdyby pojawiło się 20-30 prac, ale pozostaje cieszyć się z tego, co przysłali odważni. I liczyć na solidny poziom. :)

Pozdrawiam!
 
Awatar użytkownika
Karczmarz
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1000
Rejestracja: pn sie 08, 2005 11:27 am

śr mar 26, 2008 11:03 pm

Hmmm

Ciekawe jak wyglądałaby ocena 30 prac każda po 20-30 stron w ciągu 30 dni :P
 
Awatar użytkownika
Eliash
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 474
Rejestracja: wt lut 26, 2008 4:34 pm

śr mar 26, 2008 11:20 pm

repek pisze:
Oczywiście, byłoby fajnie, gdyby pojawiło się 20-30 prac, ale pozostaje cieszyć się z tego, co przysłali odważni.


Pomyśl, że gdyby nie ja to byłoby ich tylko 15 =D

Karczmarz pisze:
Ciekawe jak wyglądałaby ocena 30 prac każda po 20-30 stron w ciągu 30 dni


Barykada w domu, wyłączenie telefonu, wywieszka na drzwi *Quentin, nie przeszkadzać* i jedziesz :D
 
Craven

śr mar 26, 2008 11:42 pm

To ja życzę wytrwałości przy przebijaniu się przez nadesłane wypociny :)

Ciekawe jaki czynnik wspólny znajdziecie tym razem...
 
Awatar użytkownika
Eliash
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 474
Rejestracja: wt lut 26, 2008 4:34 pm

śr mar 26, 2008 11:44 pm

Craven pisze:
Ciekawe jaki czynnik wspólny znajdziecie tym razem...


A jaki był ostatnio? @@
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości