Słowo wstępu
Praca jest poprawioną i mocno zmienioną wersją klasy podstawowej Wróżka. Mam jednak nadzieję, że nie będzie to miało wpływu na Waszą krytykę.
BIAŁY MAG
Biały czarodziej, biały wędrowiec
Cóż, wszyscy znamy opowieści o wspaniałych bitwach, ale także o bratobójczych wojnach. Nikt też nie jest zaskoczony istnieniem smoków, wampirów i goblinów. Tak właśnie prezentuje się nasz świat – przemoc to klucz do władzy, pieniędzy i luksusu. Szczęście to, jednak kończy się zanim jeszcze je posmakujemy. Zadana rana powoduje kolejną – takie jest prawo. Czym jest, więc, zasada bez wyjątku?
Biały mag. Persona obdarzona szczególnym sposobem odbierania świata. Postrzeganie go, polega na rozumieniu i odkrywaniu, poznawaniu i ratowaniu.
Magia jest czymś naturalnym, pochodzącym z głębi serca. Jest jak droga, po której stąpa każdy wystarczająco spostrzegawczy, aby ją zauważyć.
Dla białego maga, każda istota ma w sobie wewnętrzny czar, czy zaklęcie. Są one zapisane przez czyny tej osoby, w jej głowie i duszy. To nazywamy białą magią – najczystszą esencją tego, co jest wokół nas, ukazaną przez białego maga.
Świat, więc jest źródłem, a sam czarodziej naczyniem białej magii.
O takiej osobie, można mówić wiele, wiele więcej. Czy jednak, aby na pewno jest to całkowitą prawdą? Każdy może coś przecież dodać lub ująć. Tak właśnie powstają legendy. Ciekawe jest, więc to, że o tych, którzy żyją baśniami, powstają te nowe.
Każdy jednak, wie, że w baśniach i legendach istnieje ziarenko prawdy…
Biały mag jest zwykłą osobą - taką jak ja, wy, oni. Żyje własnym życiem, które obrał. Korzysta z prostych przywilejów świata, który odkrywa z każdym postawionym przez siebie krokiem. Jest, więc magiem.
Jego celem jest ochrona świata i jego mieszkańców. Ratuje ich słowem, nie mieczem. Nie jest, więc rycerzem, ani wojem.
Otaczający go teren jest dla niego domem. Jest, więc podróżnikiem, gdyż nigdy się nie gubi.
W życiu białego maga jednak, nie chodzi (jak mogłoby się zdawać) o zdobywanie wiedzy podręcznikowej, czy o stęchłe księgi, w których mógłby ją zapisać. Ważna jest tutaj inspiracja, intuicja i wyobraźnia. Sam fakt odkrycia nie jest interesujący, ale przedstawienie go, zapoznanie się z nim, jak najbardziej.
Mądrość białych czarodziei ukazuje możliwość i piękno, a wyobraźnia jest do tego kluczem.
Każdy może być białym magiem, rasa czy stan majątkowy nie ma na to wpływu. Zrozumienie i bycie otwartym – to warunki do pojęcia białej magii.
Najłatwiej przychodzi to minstrelom – bardom, których życie to najczystsza postać podróży po świecie, a także strażnikom druidycznej wiedzy, których miłość do przyrody jest najprawdziwszą ze wszystkich.
Kości Wytrzymałości: k4
WYMAGANIA
Oto wymagania, która postać musi spełnić, aby zostać białym magiem:
Umiejętności: Odcyfrowywanie zapisków 4, Sztuka przetrwania 4, Wiedza (lokalna) 4, Wiedza (natura) 8, Wiedza (tajemna) 8.
Atuty: Krzepa, dowolny atut metamagiczny.
Czary: Postać musi znać zaklęcia 2. poziomu.
Charakter: Dowolny dobry.
UMIEJĘTNOŚCI KLASOWE
Umiejętności białego maga (oraz kluczowy atrybut dla każdej z nich) to Czarostwo (Int), Dyplomacja (Cha), Koncentracja (Bd), Leczenie (Rzt), Nasłuchiwanie (Rzt), Odcyfrowywanie zapisków (Int), Rzemiosło (Int), Spostrzegawczość (Rzt), Sztuka przetrwania (Rzt), Wiedza (lokalna, natura, tajemna) (Int), Zawód (Rzt).
Punkty umiejętności na każdym kolejnym poziomie: 4 + modyfikator z Intelektu.
Tabela 1-1: Biały mag
__________Bazowa premia__________Rzut obronny na_______________
Poziom______do ataku________Wytrwałość__Refleks__Wolę__Specjalne
__1_____________+0_______________+0________+0______+2____Biała magia I, Pacyfista
__2_____________+1_______________+0________+0______+3____Biały wędrowiec I
__3_____________+1_______________+1________+1______+3____Biała magia II, Pojęcie świata
__4_____________+2_______________+1________+1______+4____Biały wędrowiec II
__5_____________+2_______________+1________+1______+4____Biała magia III, Mistyczna droga
Tabela 1-2: Czary
Poziom_______Czary
__1__________poziom czarującego +1
__2__________poziom czarującego +1
__3__________poziom czarującego +1
__4__________poziom czarującego +1
__5__________poziom czarującego +1
WŁAŚCIWOŚCI KLASOWE
Oto właściwości klasowe białego maga:
Biegłość w broni i pancerzu: Biały czarodziej nie zyskuje żadnych biegłości.
Czary: Co każdy poziom w tej klasie prestiżowej biały mag zyskuje zaklęcia, tak jakby awansował na kolejny poziom klasy rzucających czary, której był przedstawicielem, zanim zdecydował się na klasę prestiżową. Nie otrzymuje jednak żadnych innych korzyści wynikających z awansu w zwykłej klasie (nowe atuty metamagiczne lub tworzenia przedmiotów oraz punkty wytrzymałości – oczywiście inne niż wynikające z klasy prestiżowej – i tak dalej), z wyjątkiem wzrostu efektywnego poziomu czarującego. Jeżeli bohater miał więcej niż jedną klasę pozwalającą na rzucanie zaklęć, zanim został białym magiem, musi zdecydować, z której z nich wynikać będą nowe czary dziennie, a zatem, w której uzyska "wirtualny poziom".
Biała magia: Wraz z wejściem na poziom tej klasy, postać zaczyna powoli dostrajać się do nowego rodzaju magicznego źródła – białej magii.
Od pierwszego poziomu biały mag nie może rzucać zaklęć ze szkoły nekromancja, ani tych, które zadają bezpośrednio obrażenia. Użycie ich wiąże się z pewnymi karami (patrz: Dodatek)
Na trzecim poziomie, biały mag staje się niewrażliwy na efekty pola dzikiej magii.
Od piątego poziomu, biały czarodziej, znajdując się w polu antymagii, może rzucać zaklęcia. Musi jednak, za każdym razem wykonać test poziomu czarującego (ST = 20 + poziom czaru).
Pacyfista: Na pierwszym poziomie biały mag otrzymuje darmowy atut Zamiana na stłuczenia (Księga i Krew). Może z niego korzystać w momencie czarowania (nawet jeśli wcześniej nie przygotował odpowiednio zaklęcia), którego czas nie jest wydłużany (tak, jak w przypadku zaklinaczy i bardów).
Poza tym, biały mag może zadawać bronią stłuczenia zamiast obrażeń bez żadnych kar.
Pojęcie świata: Od trzeciego poziomu biały mag może dodawać do każdej kategorii umiejętności Wiedza i Odcyfrowywania zapisków modyfikator z Roztropności zamiast Intelektu (w zależności od tego, który jest większy).
Biały wędrowiec: Biały mag od drugiego poziomu nie potrzebuje żadnych składników odżywczych (jedzenia, wody itp.) do życia.
Od czwartego poziomu biały mag, gdy chce wytrzymać noc bez snu może wykonać test Budowy o zmniejszonym ST równym 13 + 1 za każdą spędzoną już w ten sposób noc.
Mistyczna droga (zc): Zdolność ta, którą biały mag otrzymuje na piątym poziomie, ma na celu dosłowne wymieszanie magii przeciwnika. Zdolność ma zasięg średni (30 m + 3 m/poziom postaci) i trwa 5 rund.
Gdy ofierze, na której zostanie użyta ta zdolność, nie uda się rzut obronny na Wolę (ST = 15 + mod. z Roztropności lub Intelektu białego maga [zależy, który atrybut jest wyższy]) zaczyna działać na nią Mistyczna droga.
Zdolność pozostaje aktywna dopóki ofiara nie rzuci zaklęcia, albo dopóki nie minie czas jej trwania (zależy co nastąpi pierwsze).
Gdy przeciwnik zaczyna rzucać własny czar, następuje zamiana rzucanego zaklęcia na inne z tego samego poziomu (decyzja MP lub losowanie). Jeśli to zaklęcie wymaga kosztu w PD, ofiara musi je zapłacić.
Biały mag może zamieniać czary, pochodzące z niższych poziomów niż najwyższy poziom czarów, do którego ma sam dostęp.
Np. Czarodziej 7/Biały mag 5 może zamieniać zaklęcia z poziomów 5-1, ale już nie z szóstego, siódmego itd.
W przeciwnym wypadku zdolność zostaje zmarnowana i nie pozostawia po sobie żadnego efektu.
Zdolności tej można użyć raz dziennie.
DODATEK
Byli biali magowie: Nie możesz powodować bólu ani cierpienia innym istotom. Zadanie obrażeń poprzez czary lub broń (a także wszelkie zdolności) sprawia, że stajesz się byłym białym magiem. Zadawanie stłuczeń nie podlega tej karze. Rzucanie zaklęć, których efektem jest śmierć, także sprawia, że stajesz się byłym białym magiem.
Były biały mag nie może korzystać z żadnych swoich zdolności specjalnych poza Białym wędrowcem i awansować na poziom w tej klasie dopóki nie poniesie odpowiedniej pokuty (patrz czar pokuta)
Biała magia: Biała magia nie jest traktowana jako nowy rodzaj tejże. Jest pewnego typu „szablonem”, który jest nakładany na magię wtajemniczeń, albo objawień. Dlatego też, nie ogranicza kapłanom kontaktu ze swoimi boskimi opiekunami itp.
Magiczne przedmioty, stworzone przez białych magów działają normalnie (jeśli biały czarodziej osiągnął odpowiedni poziom w tej klasie) w polu dzikiej magii i antymagii (w tym wypadku wykonuje się test ich poziomu czarującego).
Biali magowie w Krainach
Faerun. Kraina żyjąca własnym życiem, posiadająca własny puls – Splot. Dzięki niemu śmiertelnicy potrafią tkać zaklęcia. A nad tym wszystkim stoi uważna Mystra.
Biali magowie nie są wyjątkiem. Wszak to dzięki bogini powstała Biała Magia.
Powstanie Cienistego Splotu, zmusiło Mystrę do podjęcia odpowiednich środków nawet, jeśli miałoby to zaburzyć równowagę w świecie magii.
Stworzyła coś na rodzaj osobnej rzeki prawdziwego Splotu. Czystej, przepełnionej światłem i dobrem. Nazwano ją Białą Magią, najprawdziwszą esencją Splotu i zarazem największym przeciwnikiem Cienistego Splotu Shar.
Aby zapewnić nieskazitelność Białej Magii, Mystra wyznaczyła jej użytkownikom srogie wymagania i zakazy. Od kiedy czarownik zaczął korzystać z Białej Magii, nie mógł krzywdzić innych, ani powodować niepotrzebne rozlewy krwi. Sam mag, przed zespoleniem się z nowym rodzajem Splotu, musiał mieć także nieskazitelnie dobre serce i duszę.
Pierwszym użytkownikiem Białej Magii był Alan Ciccone, pochodzący z Halruaa. Tam, ucząc się o Splocie i prawach, którymi się rządzi, zaczął sam prowadzić eksperymenty i badania na temat jego dobrego odbicia, a konkretniej – wpływem charakteru użytkownika na magię, której używa. Sam Ciccone odznaczał się dobrem i współczuciem, na które żaden mag w Halruaa nie mógł się zdobyć – tam rządziła moc i władza, nie było miejsca na życzliwość. Mystra, zauważając czarownika, zaczęła go bacznie obserwować. Po stworzeniu Białej Magii, zaszczepiła jej fragment w Alanie, dzięki czemu ten mógł z niej korzystać.
W ten sposób, mogła sprawdzić go, jak i nową energię.
Alan, znudzony życiem w Halruaa, wyruszył w podróż. Chciał odkrywać i badać dalej magię. Odwiedzał miasta elfów, krasnoludów, ale także zwykłe wioski. Poznając nowe aspekty Splotu, ale także zwyczajnego życia, poznawał i Białą Magię.
Podczas wędrówki spisał kilkaset ksiąg, traktujących o naturze magii, w tym też o jego odkryciach dotyczących nowego źródła.
Pan Ciccone po wieloletnich podróżach, zatrzymał się w wiosce, znajdującej się niedaleko Gwiezdnych Gór. Według plotek, osiadł się tam i umarł ze starości, choć istnieją też takie, które mówią, że dotarł na szczyt Gór i tam żyje do dziś.
Według nowych pokoleń białych magów, Alan nigdy nie dowiedział się, że to Mystra zesłała na niego Białą Magię.
Po tajemniczym zniknięciu Alana, jego księgi i zapiski rozeszły się wśród ludów Faerunu. Niektórzy czarodzieje, na podstawie wiedzy Ciccone, zaczęli sami badać Splot i jego nową odnogę. W ten sposób, wśród następnych pokoleń, rodziły się osoby, które były uczone według nauk Alana. Zdarzały się także takie, które miały naturalny dar Białej Magii.
Jeśli chodzi o samą boginię magii - większość białych magów nie oddaje jej czci, choć i tak dzięki samemu użytkowaniu z Białej Magii, zwiększają jej siłę i zmniejszają pozycję Shar.
Wśród białych magów, są kapłani, druidzi, czarodzieje i inni użytkownicy magii.
Choć mogłoby się to wydawać racjonalne, do tej pory nie powstała zwarta organizacja białych magów. Jest to spowodowane tym, że ich naturą jest podróż i poznawanie świata, co uniemożliwia ugrupowanie użytkowników Białej Magii.
Kilka lat temu, w prawdzie, powstał luźno uformowany dom dla białych magów na Grzbiecie Świata, choć nie posiada zbyt wielu stałych członków. Można jednak, zauważyć, że coraz więcej osób tam przybywa…