Zrodzony z fantastyki

 
Awatar użytkownika
Squid
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 706
Rejestracja: wt maja 09, 2006 2:22 pm

Uczeń Wielu Szkół - pytania

wt kwie 24, 2007 11:12 am

Jeśli wezmę podaną zaletę, to kiedy uczę się nowych technik? Czy jest tak, że zamiast 2 rangi mam 1 technikę drugiej szkoły, na 3 randze 2 itd? Wtedy byłoby to cienkie, nie można by poznać piątej, najlepszej techniki. I ww jakim tempie uczą się technik samuraje podczas Pielgrzymki Wojownika?
 
Awatar użytkownika
Seadragon
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 575
Rejestracja: pn wrz 25, 2006 9:58 am

wt kwie 24, 2007 4:54 pm

Nowych technik uczysz się przy awansowaniu na wyższą rangę postaci - po osiągnięciu odpowiednich poziomów Prestiżu.

Zaleta ta jest zaletą dlatego, że możesz poznać techniki innych szkół. Ale ma to swoją cenę w tym sensie, że osiągając 5 Rangę postaci i ucząc się technik 2 różnych szkół, nie będziesz mógł poznać żadnej techniki 5 rangi danej szkoły.

A czy jest to cienkie? Jest to dość swobodne stanowisko, gdyż zazwyczaj w grze rzadko kiedy dochodzi się do osiągnięcia technik 5 rangi postaci, a z drugiej strony w międzyczasie - grając na niższych poziomach rang (co jest zwyczajowe) - można korzystać z technik różnych szkół, urozmaicając tym swoją postać i rozgrywkę.

pozdro
 
Craven

wt kwie 24, 2007 6:38 pm

1. zgadzam się z przedmówcą, do tego np wyobraź sobie jak mordercze kombo można robić, jeśli weźmiesz pierwszą technikę fenola i potem już jakiejś innej szkoły.

2. w przypadku 3 edycji - nic straconego, bo można mieć więcej niż 5 rang.
 
Awatar użytkownika
Squid
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 706
Rejestracja: wt maja 09, 2006 2:22 pm

śr kwie 25, 2007 10:49 am

w przypadku 3 edycji - nic straconego, bo można mieć więcej niż 5 rang.

Na czym to polega?
I czy nauczenie się techniki zależy od Rangi w znaczeniu odpowiednich predyspozycji fizycznych/psychicznych czy też od chęci sensei?
 
Craven

śr kwie 25, 2007 6:12 pm

Squid pisze:
Na czym to polega?


Po pierwsze jest rozróżnienie na rangę prestiżu i rangi szkoły. No i po pierwsze jak osiągniesz 5 rangę szkoły (czyli z prestiżu wyniknie ci 5) to możesz się dalej rozwijać i kiedy z prestiżu wyniknie ci 6 ranga to możesz wziąć chyba 1 rangę innej szkoły.
Ponad to są rozszeżenia dla szkół, np. takie że po 3 randze Hidy, możesz wziąć technikę dodatkową specjalną dla Krabów (jako prestiżową 4) i po niej (czyli gdy z prestiżu wynika ci 5) wziąć rangę 4 szkoły (zwykłą). I dopiero na 6 prestiżowej bierzesz 5 rangę Hidy.

Squid pisze:
I czy nauczenie się techniki zależy od Rangi w znaczeniu odpowiednich predyspozycji fizycznych/psychicznych czy też od chęci sensei?


W/g prodręcznika sensei musi postanowić, że już się nadajesz (no i musi być pod ręką). To chyba ma być furtka dla MG by postacie nie levelowały za szybko. Moim zdaniem jest to głupawe, bo nagle wychodzi na to, że techniki są dość prostymi trikami, które przy odpowiednich uwarunkowaniach, rozwoju fizyczno-duchowo-umysłowym można przekazać w trybie ekspresowym. Dla mnie kolejne techniki do po prostu skokowe zgłębianie samodzielne tego czego nauczył sensei.
 
Awatar użytkownika
Squid
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 706
Rejestracja: wt maja 09, 2006 2:22 pm

czw kwie 26, 2007 9:46 am

Dzięki, Craven. Wprowadzę to u siebie.
 
Awatar użytkownika
fairhaven
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1486
Rejestracja: śr cze 02, 2004 8:14 am

wt maja 08, 2007 3:08 pm

Miałam ostatnio ciąg dyskusji z graczami, właśnie w sprawie technik i rang. Moja interpretacja jest taka, że techniki to coś więcej niż fizyczne tricki - część jest ewidentnie metafizyczna i wykracza ponad ludzkie zdolności. W związku z tym postać zdecydowanie potrzebuje sensei by pokonać kolejny szczebel wtajemniczenia - u mnie sam proces zdobywania odpowiedniej wiedzy pod okiem nauczyciela trwa minimum pół roku.

Można argumentować, że to głupawa zasada wynikająca z mechaniki, ale moim zdaniem daje to wiele możliwości (poza opóźnianiem rozwoju - ale 5to rangowi samuraje w wieku 24 lat, no dajcie spokój!). Można prowadzić jedynki, które są przygotowywanymi przez sensei próbami, można osadzić w szkole całą dużą przygodę dla graczy, można (w późniejszych etapach kariery) odwrócić kota ogonem i z samych graczy uczynić sensei knąbrnych uczniów, można pokombinować z wędrownymi sensei czy specjalnymi technikami... Jest wiele możliwości i nie traktowałabym przejścia na rangę jako nowego znaczka na karcie.
 
Craven

wt maja 08, 2007 9:03 pm

Idea półrocznego treningu chwalebna, ale nie wiem na ile fair wobec graczy, jeśli np część kampanii toczy się na przestrzeni dwóch tygodni czasu świata gry. Pięć sesji minęło, pdki poleciały, prestiżu aż nadto, a upragnionej techniki nie ma. Oczywiście absolutna zgoda, ze technika to nie fizyczny trik.

Natomiast co do sensei - bardzo mi się podoba motyw, że w 3 ed. są dokładnie wyjaśnione zasady nauczania innych umiejętności. W końcu postać czyjegoś sensei jest super sprawą w L5K.
 
Awatar użytkownika
Drachu
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 1617
Rejestracja: sob cze 26, 2004 1:50 pm

śr maja 09, 2007 11:45 am

Może niektóre techniki to coś więcej, ale... nie doszukiwałbym się metafizyki we wszystkim co dotyczy technik w L5K - Krab zawsze biega w zbroi, a Jednorożec więcej jeździ konno niż chodzi - i to odzwierciedlają ich pierwsze techniki :)

Ale wracając do tematu - faktycznie. 24 lat i 5 ranga to przegięcie...
Ale czyżby?
Doji Hoturi, Hida Yakamo, Mirumoto Hitomi - okazuje się, że czwartą rangę można bez problemu wyciągnąć. A skoro można wyciągnąć czwartą, to i do piątej nie taki kosmos.
Zresztą - to gra, a nie życie - ranga nie jest uzależniona od wieku, a od nastukanego expa.
Craven słusznie zauważył, można zrobić kampanię obejmującą dwa tygodnie czasu gry - ba może być to długa kampania (na przykład 15 sesji - u mnie to dość, by spokojnie wskoczyć na 3 rangę). I co wtedy?

Pół biedy, jeśli sam awans jest istotnym elementem kampani, wtedy jasne, może to być zabawne. Ale wcale być nie musi - prowadzę teraz długą kampanię - gracze wcielają się w przyjaciół (i obstawę zarazem) Moshi Wakizy i wspólnie walczą z tymi złymi (konkretnie z Onim podszywajacym się pod Hoturiego - ze storylinii można brać fajne rzeczy). Jest polityka, spiski, przyjaźnie, intrygi, bitwy i pojedynki. Drużyna wieloklanowa (Hida, Otaku, Shosuro i ronin). Kampania jest długa i tak, nie chce mi się jej rozwadniać dodając jeszcze szkolenia i tak dalej. Zwłaszcza, że każdy śmigałby do innego sensei :)
Oczywistym jest, że w tym przypadku realizm stoi w sprzeczności z zabawą, więc realizm idzie w diabły.

Dobra - jest jeszcze coś. Spróbujmy rozkminić problem od strony legendziarskiej logiki. Zakładamy, że faktycznie - techniki są czymś metafizycznym, wymagającym długiego przygotowania zarówno fizycznego, jak i duchowego. Czyli trzeba rozwijać ciało i umysł.

W filmie o sztukach walki problem byłby pokazany następująco - sensei przez kilka tygodni/miesięcy nakłada na ucznia bezsensowne zadania (malowanie płotu, wbijanie gwoździ, czyszczenie samochodu, czy te wszystkie cuda z Kill Billa), które jednak z czasem okazują się mieć sens - pozwalają uczniowi poprawić kondychę i koncentrację. Ok, zgoda.

Ale w L5K uczniowie rozwijają ciało i umysł podczas przygód (Wiecie, kręgi, expy prestiż) i do sensei przyjeżdżają po ten błysk zrozumienia. Bohater L5K nie rozwija ciała malując płot pana Miyagi. On łapie kondychę ucinając goblinom głowy.

Do czego zmierzam - jasne, historycznie taki trening ninja, czy samuraja zajmował kawał czasu. Ale ich zdolności były czysto fizyczne, tu zaś mówimy o metafizyce. Nie jestem do końca pewny, czy jedno i drugie można mierzyć tą samą miarą.
 
Craven

śr maja 16, 2007 1:25 pm

Bieganie do sensei, nawet po ten blysk zrozumienia moze byc klopotliwe, choc moze sluzyc jako niezla blokada dla MG ktory nie chce by jego gracze zbyt szybko zdobywali kolejne techniki.

Generalnie oczywiste jest to, ze mamy do czynienia z gra RPG ktora bedzie rozna od ksiazki, filmu, historii, rzeczywistosci... Dla mnie istotna jest opowiesc, fabula i ogolna frajda.

Jak dla mnie bushi od poczatku treningu klepie "miecz" kakity czy "niten" mirumoto i sila rzeczy ma go wkutego na pamiec. Do tego poczatkowo uczy go sensei, potem doskonali sie ratujac corki Daimyo od goblinow, tlukac potworki, czy taplajac sie w dworskich intrygach (przerywanych cwiczeniem kata w lokalnym dojo). Skad sie bierze nowa technika? Wraz z duchowym i cielesnym rozwojem (czytaj zdobywaniem i wydawaniem PDkow) wreszcie ma ten przeblysk oswiecenia i dociera do niego ukryty sens slow Kakity, ktore przeciez tak wielokrotnie czytal i powtarzal sobie w pamieci.

Wytlumaczenie jeszcze inne - tak jak nagle z przygody na przygode bushi staje sie lepszym wojownikiem (bo nagle kenjutsu skoczylo mu z 3 na 4) tak samo nagle moze zaczac dodawac poziom honoru do wyniku turlania (Akodo #2).
 
Lriot
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 38
Rejestracja: pt maja 11, 2007 3:11 pm

śr maja 16, 2007 1:54 pm

Drachu pisze:
Może niektóre techniki to coś więcej, ale... nie doszukiwałbym się metafizyki we wszystkim co dotyczy technik w L5K - Krab zawsze biega w zbroi, a Jednorożec więcej jeździ konno niż chodzi - i to odzwierciedlają ich pierwsze techniki :)


Wtrącając swoje 3 grosze to w pełni zgadzam się z powyższym cytatem.
(To ile czasu zabiera nauka technik to zupełnie inna sprawa i leży ona tylko i wyłącznie w gestii MG. )

Co do traktowania technik jako metafizycznych umiejętności to jeśli czyjś Rokugan tak jak fairhaven jest pełen magii to jak najbardziej wyjaśnienie metafizyczne Technik może pasować aczkolwiek nie zapominajmy, że wiele z tych technik zostało stworzonych przez zwykłych śmiertelników a nie tylko Kami. Rokugan to nie Earthdown gdzie każda zdolność z unikami włącznie wypływa z magii i jest swego rodzaju magicznym talentem.

Dodatkowo zależność między wewnętrznym oświeceniem/zrozumieniem/poznaniem (Insight Rank) a Rangą w szkole jest tylko i wyłącznie taka, że w chwili wewnętrznego rozwoju (skok w Insight Rank) postać teoretycznie jest gotowa na poznanie nowego sekretu swojeje szkoły. Udaje się więc do swojego nauczyciela i prosi o uznanie godnym poznania kolejnej sekretnej techniki. Nauczyciel niezależnie od prośby i punktów "zrozumienia" sam własnymi kryteriami ocenia czy warto nauczyć postać techniki - często poddając ją testom.
Przy takim przedstawieniu technik i sposobu ich nauki (co btw. jest zgodne z podręcznikiem) stają się one "jedynie" sekretnymi ciosami/technikami danej szkoły a nie nadprzyrodzonymi zdolnościami tudzież czymkolwiek innym.

Czytanie od początku kariery nitten w żaden sposób nie pomoże bushi w poznaniu sekretnych technik szkoły, których nie ma w kopiach nitten a jedynie w oryginalnym dziele i kilku jego pierwszych kopiach.

Tą kwestie bardzo dobrze rozwiązano w Sengoku RPG. gdzie postacie mogą uczyć się okunden (sekretna technika) swojej szkoły.
I tak jak ja to rozumiem to właśnie większość technik szkół szermierczych Rokuganu to właśnie takie okunden.
Dzięki temu moi gracze mają aktualnie Insight 4 i zasłużyli ostatnio na 3 technikę.
 
Urukhar
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 2
Rejestracja: wt wrz 04, 2007 1:05 pm

wt wrz 04, 2007 1:45 pm

Co do tego kiedy czy i jak postać może zasłużyć na kolejna technikę to tu się nie wypowiadam.

Natomiast co do techniki wielu szkól to jest to zabójcze w połączeniu z przodkiem Mirumoto, ponieważ pozwala na osiągnięcie 5 rangi smoka + 1 jakiegokolwiek innego klanu (choć chyba fenix jest tu nie do pobicia) :lol:
 
Awatar użytkownika
koszal35
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 136
Rejestracja: czw gru 01, 2005 11:01 am

czw sty 24, 2008 10:56 pm

Urukhar pisze:
..zabójcze w połączeniu z przodkiem Mirumoto, ponieważ pozwala na osiągnięcie 5 rangi smoka + 1 jakiegokolwiek innego klanu (choć chyba fenix jest tu nie do pobicia) :lol:


Nie wiem, o której mówisz edycji ale w pierwszej jest to niewykonalne. Dobrze jest oprócz korzyści wynikających z posiadania godnego przodka wczytać się jeszcze w ograniczenia;)
 
Awatar użytkownika
MorfiQ
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 329
Rejestracja: ndz lut 05, 2006 9:46 am

pn maja 19, 2008 5:56 pm

Mam pytanie, czy pozwalacie graczom zdobyć zaletę "Uczeń wielu szkół" już podczas gry? Oczywiście wiązałoby się to z uzasadnieniem fabularnym i powiedzmy jakimś wydatkiem w expie.
 
Awatar użytkownika
Uszaty
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 252
Rejestracja: czw paź 06, 2005 7:46 pm

pn maja 19, 2008 10:41 pm

Co prawda mechanika pierwszej edycji nie posiada mechanizmów (masło maślane?) kupowania Zalet już w czasie gry to jednak nie widzę powodu zabronienia graczom kupowania tychże. Również Ucznia Wielu Szkół. Tak jak wspomniałeś wymagałoby to gimnastyki fabularnej oraz prawdopodobnie kosztu w XP (może 2 x koszt zalety, jak w 3 edycji?). Sam dopuszczam (chociaż nigdy nie stosowałem :razz: ) nagradzanie wybitnych osiągnięć graczy Zaletami. Wtedy możnaby pominąć koszt w XP.
 
Nikolaj
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 97
Rejestracja: pt mar 16, 2007 1:50 pm

wt maja 20, 2008 2:34 pm

A wyuczony czar? Go tez można zdobyć w trakcie gry. Na takiej samej zasadzie kierowałbym się w Uczniu Wielu Szkół.
 
Awatar użytkownika
MorfiQ
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 329
Rejestracja: ndz lut 05, 2006 9:46 am

śr maja 21, 2008 7:12 am

Mnie się wydaje, że tak. Jeśli postać często korzysta z danego czaru, to za jakiś tam koszt powinna móc sobie wykupić zaletę.

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość