wt sie 26, 2008 9:40 pm
Jeśli chodzi o wskazówki, to parę mam:
Po pierwsze skupić się na tym co potrzebne do gry, jeśli nie ma się ambicji na publikację świata to opracowywanie elementów z którymi gracze nie wejda w interakcję jest stratą czasu. Nie mówię oczywiście o tym żeby przygotowywać tylko i wyłącznie scenariusz sesji a wszystko na więcej niż 10 metrów od osi fabuły zastąpić kartonowymi makietami. Ale o tym aby sporo uwagi poświęcić najbliższemu otoczeniu a dalsze krainy tylko naszkicować.
Po drugie przekazywać graczom wiedzę o świecie, bo cóż z tego że świat jest świetnie opracowany jeśli jest on tylko w głowie czy zeszycie MG a gracze rozgrywając dungeon crawle nie widzą żadnej różnicy pomiędzy nim a generycznym fantasy. Jeśli gracze mają się wczuć to muszą mieć dość punktów zaczepienia.
Dodatkowo można wciągnąć graczy do kreacji świata, jak ktoś już tworzy postać to może też wymyślić przy okazji i rodzinę, miasto pochodzenia a nawet kraj gdzie się urodził. Wymaga to pewnej kontroli MG ale może też stanowić dobry sposób na wypełnienie białych plam.
Po trzecie, uważać z niektórymi pomysłami racjonalizatorskimi, ja na przykład kiedyś próbowałem zrobić narody z językami narodowymi. Niby bardziej realistyczne niż wsp€lny, ale skończyło się najpierw półgodzinnym tłumaczeniem kto skąd pochodząc będzie miał jakie języki, potem szukaniem na kartach wspólnego dla par które chciały porozmawiać a jeszcze później zapomnieniem że w ogóle są inne języki niż normalnie.
Później może dopisze więcej porad.