Analizując mechanikę Mona, która mimo wszystko dąży do realizmu, zauważyłem pewne braki w niektórych umiejętnościach. Ponieważ system zakłada wpływ kilku współczynników na np. fechtunek (trzeba być silnym, by zabić, zręcznym, by wyprzedzić przeciwnika i sprytnym, by przewidzieć jego ruchy - logiczne) wpadłem na pomysł, by takich współczynników dodatkowych jak fechtunek, wo czy autorytet wprowadzić więcej. I tak:
1) skakanie. Wg obecnej mechaniki wystarczy być zręcznym, by pobić rekord w skoku w dal. Moim zdaniem to nieprawda, ponieważ oprócz zręcznego wybicia się trzeba również mieć siłę, by nadać sobie prędkość. Proponuję (Bud.+Zr.):2
2) Czytanie emocji. Wg podr. tylko spryt decyduje o powodzeniu akcji, a ważna jest tu również spostrzegawczość, by dojrzeć zmiany na twarzy kłamcy; proponuję (Spryt+Spostrzegawczość):2
3)Wspinaczka. Jak skakanie
4)Naprawa, opatrywanie ran, włamywanie się. Wg. podręcznika - tylko spryt. Tu nie jestem tak przekonany do swoich propozycji, lecz wydaje mi się, że niezręczny lekarz próbujący usunąć kulę z rany - aż strach... może więc (Spryt+Zr):2 ?