Zrodzony z fantastyki

 
Awatar użytkownika
dreamwalker
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 2250
Rejestracja: pn gru 19, 2005 9:39 pm

Erpegowe pomysły I

czw lip 24, 2008 12:20 pm

Postanowiłem zacząć rozmyślać nad stworzeniem własnego systemu RPG. Jako bazę potraktowałem system d20. Nie znaczy to jednak, że system będzie kalka d20 ze zmienionymi umiejętnościami i paroma nowymi klasami - nie. Może sie okazać, że zmiany będą tak wielkie, że z bazowego systemu zostaną tylko artybuty i k20.

Na razie wstrzymuję się od szerzej zakrojonych prac koncepcyjnych. Staram się poznawać inne systemy i inspirując się ich mechaniką tworzyć coś, co będzie efektywne i wygodne w użyciu.

Tak więc przychodzą mi do głowy różne dziwne pomysły na mechaniczne rozwiązania do mojego nowego systemu. Prawdopodobnie nie są oryginalne albo o nieorginalność mocno się ocierają, ale na pewno nie są to rzeczy żywcem ściągnięte z innych systemów.

Gdy wpadnie mi taki pomysł do głowy chciałbym przedstawić go szerokiemu gronu erpegowców tutaj i na paru innych forach aby ocenili na ile takie mechaniczne rozwiązania do nich przemawiają. Możecie oceniać, dawać rady, kłócić się. Co dusza zapragnie - wszystko to aby dojść do tego jaki system byłby najlepszy dla graczy i MG.

Co do nagrody - oczywiście jeśli kiedyś system ten ujży światło dzienne w postaci pdfa - w podziękowaniach znajdzie się forum Poltergeist i nicki (lub nazwiska) najbardziej pomocnych użytkowników. Jeśli nie - cóż - na pewno będzie to pouczające doświadczenie, które być może pomoże innym w tworzeniu ich systemów.

No to zaczynamy

Pomysł I - klasy inaczej

Pomysł ten jest po części inspirowany systemem Warhammer Fantasy Roleplaing, no ale nie do końca.
Zastanawiając się nad tym jak rozegrać kwestię klas i doświadczenia postanowiłem zrezygnować z czegoś takiego jak poziomy. Mamy umiejętności, bazową peremię do ataku, rzuty obronne i zwiększamy je sobie za punkty doświadczenia (czy też za określoną ilość sensownych użyć umiejętność wzrasta sama). Do tego dochodzą klasy. Klasy, które są nagrodą za poniesiony trud a nie profesją postaci. To raczej tytułły niż profesje.

No, ale zacznijmy od początku.
Na samym początku gracz wybiera profesję startową - to profesje zdefiniowane bardzo ogólnie - np poborowy (wyjsciowa do wojowników i paladynów), nowicjusz (mnisi, kapłani), łotrzyk (złodzieje, fałszerze, bardowie itp), akolita (magowie, zaklinacze). Klasy w nawiasach pisałem w liczbie mnogiej, bo nie wiem jeszcze jak będą dokładnie wyglądać te nazwy i czy nie będzie kilka klas odpowiadających w D&D jednej.
Potem, wraz z rosnącą ilościa punktów doświadczenia, czy też rosnącymi statystykami, gracz może wybrać klasę o ile spełnia pewne wymagania. Taka klasa ma kilka podstawowych cech:
  • wymagania określone w mechanice
  • Rytuał przejścia (odbycie szkolenia u mistrza, wstąpienie do zakonu/gildii itdp)
  • Zdolności specjalne

Zdolności specjalne dostaje się raz i nie wzrastają one wraz z przybywającymi punktami doświadczenia. To jednorazowy podarunek za osiągnięcie takiego poziomu biegłości w umiejętnościach.

Przykład (proszę się nie czepiać treści, to ma służyć tylko pokazaniu formy):
Zbir
Wymagania: łotrzyk, zastraszanie +6, atak +3, siła 12
Rytuał przejścia: Postać napadła i obrabowała kilka osób i była z tego powodu ścigana przez prawo (obojętnie jak to ściganie się skończyło)
Zdolności specjalne: +3 do inicjatywy, premia ze szczęścia +2 do ataku przy napadach rabunkowych, +3m szybkości.

Jak widzimy, w wymaganiach może pojawić się klasa, którą trzeba mieć przed wejściem na określoną profesję. Nie musi być to wyłącznie klasa początkowa. Może to równie dobrze być inna klasa, a więc stworzymy całe drzewko rozwoju postaci dodając nowe profesje bardzo łatwo. Po części może to też zastąpić klasy prestiżowe. Co do czarów - na razie proszę założyć, że ich nie ma. Atutów też. O umiejętnościach powiem w następnym pomyśle :)

Co o tym sądzicie? A może nie doprecyzowałem jakiejś istotnej kwestii?
Czekam (jak zwykle) na kk (konstruktywną krytykę) i pomysły.
Ostatnio zmieniony czw lip 24, 2008 2:54 pm przez dreamwalker, łącznie zmieniany 1 raz.
 
Awatar użytkownika
Darken
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 300
Rejestracja: ndz sty 15, 2006 12:00 pm

czw lip 24, 2008 1:48 pm

Wiesz, piszesz którąś z kolei gier, które już zostały wymyślone i skopiowane przez kogoś.

Ale, ten fragment mnie zainteresował:

Zbir
Wymagania: łotrzyk, zastraszanie +6, atak +3, siła 12
Rytuał przejścia: Postać napadła i obrabowała kilka osób i była z tego powodu ścigana przez prawo (obojętnie jak to ściganie się skończyło)
Zdolności specjalne: +3 do inicjatywy, premia ze szczęścia +2 do ataku przy napadach rabunkowych, +3m szybkości.

Nice, przypomina mi klucze z TSOY, tylko że one działają w zupełnie inną stronę.

Np.
Klucz Misji
Twoja postać ma szczególną misję, którą musi wypełnić.
Otrzymujesz 1 PD jeżeli postać podejmie akcję zbliżającą ją do wykonania zadania.
Dostajesz 2 PD jeżeli ta akcja się powiedzie.
Zdobywasz 5 PD jeżeli powzięta akcja w znacznym stopniu przybliży postać do zakończenia misji.
Sprzedaż: Porzuć misję.

Ty masz rzecz, która daje bonusy za to, jak postać wejdzie w jakąś konkretną sytuacje fabularną, a klucze w zamian za konkretną sytuacje w grze dają punkty doświadczenia.
 
MaWro
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 326
Rejestracja: pt kwie 04, 2008 9:41 pm

czw lip 24, 2008 2:04 pm

Pomysł z modyfikacja systemu klas wydaje mi sie całkiem ciekawy, tylko jeśli postacie będą tak łatwo zdobywać profesje trzeba uważać przy tworzeniu systemu aby nie stały sie one dużo silniejsze od potworów na ich poziom.

Pokombinował bym też z nazwą profesji startowej dla czarodziejów i zaklinaczy bo akolita moim zdaniem dużo bardziej pasowałby do postaci któe potem przekształcą sie w kapłana.
 
Awatar użytkownika
dreamwalker
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 2250
Rejestracja: pn gru 19, 2005 9:39 pm

czw lip 24, 2008 2:33 pm

MaWro pisze:
Pokombinował bym też z nazwą profesji startowej dla czarodziejów i zaklinaczy bo akolita moim zdaniem dużo bardziej pasowałby do postaci któe potem przekształcą sie w kapłana.


To tylko przykładowa nazwa. Chciałem przedstawić tylko koncepcję a nie gotowe rozwiązanie.

Darken - Ciekawa sprawa z tymi kluczami, ale to bardziej pasuje do gry narracyjnej.
A o TSOY'u nigdy nie słyszałem, będę musiał się z nim zapoznać :)
 
Aureus

czw lip 24, 2008 3:52 pm

Nie kumam. Piszesz:

własny system RPG


i podajesz rozwój profesji.

Czy to znaczy, że nie masz na myśli nowego świata fantasy czy gry fabularnej, a jedynie mechanikę?

Pytam, bo nie wiem, czy warto mi tu zaglądać i czytać...
 
Awatar użytkownika
dreamwalker
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 2250
Rejestracja: pn gru 19, 2005 9:39 pm

czw lip 24, 2008 3:55 pm

Pisałem też że to będą tylko luźne pomysły, a nie od razu cała wizja świata.

Co do świata - będzie on zrobiony osobno, jako że system z założenia ma być uniwersalny (uniwersalny pod heroic)
 
Awatar użytkownika
Darken
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 300
Rejestracja: ndz sty 15, 2006 12:00 pm

czw lip 24, 2008 4:49 pm

The Shadows of yesterday jest darmową grą, dostępną po angielsku tutaj

Tutaj znajdziesz zapis z sesji w tej grze.

Gra w wersji polskiej powinna wyjść gdzieś tak na jesień, będzie wydana w pdf za darmo.
 
Awatar użytkownika
dreamwalker
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 2250
Rejestracja: pn gru 19, 2005 9:39 pm

czw lip 24, 2008 5:49 pm

Wujek Google nie jest mi obcy.
Ale dzieki za poswięcenie, Darken :)
 
Nukereal

pt lip 25, 2008 11:08 am

Dodałbym jeszcze powiedzmy 4 cechy początkowe dotyczące charakteru, które zmieniają w lekki sposób statystyki (współgrając z odpowiednimi ścieżkami) . Przy zmianie charakteru ulegają zmianie. Pierwsza z nich to linia dobro-zło. Druga prawo-chaos. Trzecia harmonia-niestabilność. Na deser honorowość-bezwstydność. Każda daje karę oraz zaletę. Jeśli nie można jednoznacznie określić poczynań nie dostaje się żadnej z cech (czyli brak zarówno wad oraz zalet) .
Ciekawi mnie również jak takie coś wyglądałoby bez PD-ków. To znaczy- na podstawie czynów MG wybiera odpowiednią profesję (również w oparciu o charakter) i oznajmia że postać poczyniła odpowiednie kroki w osiągnięciu jej. Co oczywiste dodać jakiś system porzucania swej dawnej ścieżki życiowej (nawracanie się łotra, upadek paladyna). Do tego oprócz rozgałęzień możliwość zaczęcia typowym wieśniakiem (od zera do... - czegoś czego brakuje w D&Dkach, każdy z początku nie był herosem).
Takie coś chciałbym zobaczyć... dostosowane do Planescape'a już wogóle... :wink:
 
Awatar użytkownika
silvanis
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 112
Rejestracja: śr mar 12, 2008 8:34 am

pt lip 25, 2008 2:28 pm

Dobry pomysł z "rytuałem przejścia" dobrze brzmi, jest sensowne i logiczne. Poza tym to na razie reszta juz była. Napisz wiecej jak ci sie pomysl skrystalizuje do konkretnej formy :D
 
Awatar użytkownika
dreamwalker
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 2250
Rejestracja: pn gru 19, 2005 9:39 pm

pn lip 28, 2008 2:13 pm

Nukereal pisze:
Dodałbym jeszcze powiedzmy 4 cechy początkowe dotyczące charakteru, które zmieniają w lekki sposób statystyki (współgrając z odpowiednimi ścieżkami) . Przy zmianie charakteru ulegają zmianie. Pierwsza z nich to linia dobro-zło. Druga prawo-chaos. Trzecia harmonia-niestabilność. Na deser honorowość-bezwstydność. Każda daje karę oraz zaletę. Jeśli nie można jednoznacznie określić poczynań nie dostaje się żadnej z cech (czyli brak zarówno wad oraz zalet) .

Na sam charakter będzie osobny pomysł (tak, już sie powoli krystalizuje), więc odłóżmy tę dyskusje na później. Powiem tylko że pomysł będzie podobny do tego który tu przedstawiłeś (Inspiracja light side i dark side points z kotora :P). Ale na razie ćśśśś...
Nukereal pisze:
Ciekawi mnie również jak takie coś wyglądałoby bez PD-ków. To znaczy- na podstawie czynów MG wybiera odpowiednią profesję (również w oparciu o charakter) i oznajmia że postać poczyniła odpowiednie kroki w osiągnięciu jej. Co oczywiste dodać jakiś system porzucania swej dawnej ścieżki życiowej (nawracanie się łotra, upadek paladyna). Do tego oprócz rozgałęzień możliwość zaczęcia typowym wieśniakiem (od zera do... - czegoś czego brakuje w D&Dkach,

Mi też tego brakuje. Ale popatrz - wieśniak to już jakaś profesja :) Zaczynasz dosłownie od nikogo.
Nukereal pisze:
Takie coś chciałbym zobaczyć... dostosowane do Planescape'a już wogóle... :wink:

Heh, planuje jednak stworzenie własnego świata do tego. Ale w sumie czemu nie, jeśli pomysł wypali ;)

silvanis pisze:
Napisz wiecej jak ci sie pomysl skrystalizuje do konkretnej formy :D

Póki co to zostaje w fazie pomysłu i dopóki nie będę miał gotowych pomysłów na umiejętności, czary, charakter i walkę to nie ma co nawet brać się za doprecyzowywanie żeby potem nie trzeba było kreślić.
 
Awatar użytkownika
dreamwalker
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 2250
Rejestracja: pn gru 19, 2005 9:39 pm

czw sie 07, 2008 11:22 am

Podsumowanie
Dyskusje na forach umarły, myślę więc, że temat jest wyczerpany i zasługuje na pewne podsumowanie przed przedstawieniem nastepnej koncepcji.

  1. Aby zachować najlepsza elastyczność, profesje startowe należałoby wyrzucić. Gracz zaczynałby dosłownie od nikogo.
  2. Wymagania w mechanice i fabule są fajne, ale nie pozwalają na udawanie. Np przeniknięcie do gildii złodziei, czy też wejście na profesję Złodzieja kogoś, kto nie spełnia bazowych wymagań, ale nadaje sie z innych powodów. Co sądzicie o tym, żeby dla każdej klasy oprócz zwykłych wymagań były wymagania dla oszustów. Np chcąc wstąpić do Zakonu, zamiast wypełniać ważnej misji należy skontaktować się z jakąś szychą, zagrozić czymś i w ten sposób dostać się do organizacji.
  3. Wygląda na to, że źle przedstawiłem całą ideę, albo była ona przez niektórych źle zrozumiana. Wejście na jakąś klasę nie jest koniecznością. Można mieć postać bez żadnej klasy, która będzie bardzo wszechstronna, ale za słaba w każdej z dziedzin. Mimo to - system klas posiada pewna hierarchię. Tak jak w naszym świecie - najczęściej nie zostaje się od razu dyrektorem firmy, w wojsku zaczyna się od szeregowego albo podporucznika - w zależności od skończonej szkoły. Nie ma problemów żeby zrobić tak i w moim systemie rpg. Np na klasę kapitan statku dać w wymaganiach "obecna klasa I oficer, przejęcie kontroli nad statkie albo awans" lub "Ukończenie z wyróżnieniem Akademii Morskiej".
  4. Pomysł awansu za sensowne uzycia umiejętności zebrał baty. Być może rozważę stworzenie systemu hybrydowego - są punkty doświadczenia, a jeśli w kryzysowej sytuacji bohater się wykazał, to dostaje premię do odpowiedniego skillu.


Zapraszam do dalszego komentowania tego pomysłu, dzisiaj pojawi się natomiast następny.
 
Awatar użytkownika
silvanis
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 112
Rejestracja: śr mar 12, 2008 8:34 am

pn sty 26, 2009 9:38 pm

Co do przyznawania PD na poszczególne skille - to się nie sprawdza tak jak w grach komputerowych. Jest po prostu uciążliwe dla graczy i MG, bo muszą cały czas pamiętać żeby zaznaczać to co użyli, a potem i tak jest problem z ocena przez MG ile tych punktów przyznać, bo i tak nie pamięta się jak bardzo dany skill był używany - wiem bo tak próbowaliśmy :)

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości