Zrodzony z fantastyki

 
Awatar użytkownika
Nixos
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 10
Rejestracja: wt sie 30, 2005 12:52 pm

ndz paź 29, 2006 7:24 pm

Pytanie: cecha Ragadańczyka pozwala zadawać rany cięzkie w zwarciu. Ok. Ale jakich akcji używa Ragadańczyk w walce w zwarciu? Akcji szermierczych: rapier, czy Akcji w Zwarciu ?

I drugie pytanie: czy istnieje, a jeśli tak, to jak działa precyzyjny atak (czy ogranicza sie tylko do kończyn / tułowia) ?

I trzecie: gdzie mogę znaleźć informacje na temat Mocy (cecha posiada przez potwory)? Co ona daje stworowi i jak jej używać w walce?

Pozdrawiam
Nixos

P.S. Nie sądzicie, że potwory w Monastyrze nie sa zbyt silne?
 
Awatar użytkownika
Bleddyn
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 885
Rejestracja: wt maja 25, 2004 1:25 pm

ndz paź 29, 2006 8:02 pm

1) W Zwarciu używa się tylko akcji z grupy Zwarcie.

2) Walcząc rapierem można celować w tułów i zadać bazowo ciężką ranę. Przy strzelaniu też można celować np. w tułów (PT +4) i nie widzę powodu, żeby wtedy też nie dać większych obrażeń.
Bardziej szczegółowych zadad na ten temat nie ma.

3) Moc to odpowiednik Wiary dla deviria i niewiernnych, czyli Siła Woli.
Po szczegóły odsyłam do rozdziału o mechanice magii.
 
Awatar użytkownika
oddtail
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 824
Rejestracja: czw maja 20, 2004 5:38 pm

ndz paź 29, 2006 10:43 pm

Nixos pisze:
P.S. Nie sądzicie, że potwory w Monastyrze nie sa zbyt silne?


Nie sprawdzałem wszystkich potworów, ale taki np. ork czy elf jest BARDZO silny. To nie D&D, Bohater nie rozwinie sobie liczby HPków. Przypominam zresztą, że w podręczniku są podane np. statsy *przeciętnego* orka czy elfa. Proponuję porównać takiego z przeciętnym żołnierzem (Fechtunek max 12, Rapier 2? 3?), i zobaczyć, kto wygra.

W pryzgodzie "Wbrew Regułom Wojny" podane są m.in. statystyki wodza orków. Przeprowadziłem "na sucho" walkę tego orka z trzyosobową drużyną (postaci, które były raczej nastawione na walkę, w tym Agaryjczyka z bardzo wysokim Fechtunkiem) - ot, żeby sprawdzić kto wygra. Mimo przewagi 3 do jednego, na 4 próbne walki 3 były wygrane przez orka.

Tak więc nie, NIE uważam, że potwory w Monastyrze nie są zbyt silne. Chyba, że miałeś na myśli, że SĄ zbyt silne (ale w zdaniu które napisałeś jest podwójne przeczenie). Na to też mam odpowiedź: Mon nie jest systemem nastawionym na walkę ;). A poważniej: jeśli szlachcic, obojętne jak potężny, spotyka na swojej drodze wielką, śliniącą się, potężną bestię albo demona, to efekt starcia jest dość łatwy do przewidzenia, prawda? I znowu - to nie D&D, Bohaterowie nie są nadludźmi, są "tylko" ludźmi wybitnymi. A człowiek niektórym stworzeniom nie da rady (nie muszą być to zaraz potwory - ilu ludzi w "prawdziwym świecie" da radę tygrysowi?). Proponuję też analogię do takiego systemu, jak Zew Cthulhu. 99% potężniejszych istot nie jest po to, żeby z nimi walczyć, tylko żeby przed nimi zwiewać.
 
Awatar użytkownika
Coor de Balance
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 14
Rejestracja: czw kwie 27, 2006 8:53 am

śr lis 08, 2006 12:15 am

Witam,
To ja mam takie 2 FAQowe pytanka.
1. Gdy testujemy strzelanie to wynik na kostce modyfikujemy o poziom umiejetnosci pistolet/muszkiet?
Czy tez umiejetnosci te dotycza tylko szybkosci przeladowania, obslugi broni, napraw itp. Nie ma tego nigdzie wprost powiedzianego.

2. Cos nie bardzo pasuje mi cennik w Monku. W Rozszerzonym cenniku ceny ubran np. "elganckich spodni", czy "sukni do jazdy konnej" kosztuja wiecej niz roczne utrzymanie willi w miescie...?

Dzieki
 
Awatar użytkownika
oddtail
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 824
Rejestracja: czw maja 20, 2004 5:38 pm

śr lis 08, 2006 7:23 am

1) Przy próbie strzału wykonuje się normalny test Umiejętności (rzut trzema kośćmi, odejmujemy od jednej z nich Umiejętność), tak jak przy wszystkich innych typowych testach.

2) To nie jest takie znowu nierealistyczne. Nie raz i nie dwa w historii zdarzało się, że za parę butów bogatego arystokraty można było kupić całą wieś albo i kilka. Szlachta w Monastyrze również, jak mniemam, chadza ubrana wystawnie i z przepychem. "Suknia do jazdy konnej" to również ubranie dość eleganckie, na pewno nie nosiłaby go chłopka czy nawet biedniejsza mieszczanka.
 
slann
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 4982
Rejestracja: pt paź 14, 2005 10:35 am

sob kwie 04, 2009 4:07 pm

Powoli przekonuję się do mechaniki mona, ale mam pytanie
Czy jest jakieś duża zbiorowa errata naprawiająca wszystkie bugi w systemie?
 
Awatar użytkownika
Feniks
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 5008
Rejestracja: ndz lis 07, 2004 10:34 am

sob kwie 04, 2009 5:41 pm

Nie ma.
 
slann
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 4982
Rejestracja: pt paź 14, 2005 10:35 am

sob kwie 04, 2009 6:08 pm

Może można, by opublikować na poltu coś takiego? Bo system ma potencjał
 
Awatar użytkownika
Feniks
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 5008
Rejestracja: ndz lis 07, 2004 10:34 am

sob kwie 04, 2009 6:42 pm

No można pomyśleć problem w tym, że co druga poprawka to zasady domowe i ciężko się doprosić o oficjalną erratę Portalu.
 
slann
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 4982
Rejestracja: pt paź 14, 2005 10:35 am

ndz kwie 05, 2009 3:36 pm

Cóż, skoro Portalowi się nie chce, to niech da fanom :razz: wolną rękę i nie przeszkadza Teraz tylko trzeba zrobić listę koniecznych poprawek
 
slann
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 4982
Rejestracja: pt paź 14, 2005 10:35 am

ndz kwie 05, 2009 3:36 pm

Cóż, skoro Portalowi się nie chce, to niech da fanom wolną rękę i nie przeszkadza :razz: Teraz tylko trzeba zrobić listę koniecznych poprawek
 
Awatar użytkownika
Coor de Balance
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 14
Rejestracja: czw kwie 27, 2006 8:53 am

ndz kwie 05, 2009 10:05 pm

Pytania o zasady z PG.
1.Gdy wybierzemy archetyp (np Egzorcysty z Santii) to czy możemy skorzystać z zasady Retuszu odnośnie pochodzenia z "mniej istotnych krain" = 1000k?
2.Gdy korzystamy z cechy dającej minus do PT np. "Piękne słówka" daja -2PT to wówczas gdy MG zarządzi test z PT0 dostajemy bonus do cechy podwyższając ją o 2pkt?

Dzięki
 
Awatar użytkownika
Feniks
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 5008
Rejestracja: ndz lis 07, 2004 10:34 am

ndz kwie 05, 2009 10:29 pm

1. Nie, archetyp nie daje możliwości retuszy dlatego, że sam w sobie jest łączonym bonusem pochodzenia i profesji.

2. -2PT oznacza, że kiedy MG zażąda testu PT 10 gracz testuje PT 8

PS: Slann lista poprawek "by fani" nie przejdzie z prostej przyczyny, każdy fan ma swoją jedyną słuszną wizję jak te poprawki powinny wyglądać.
 
Awatar użytkownika
Coor de Balance
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 14
Rejestracja: czw kwie 27, 2006 8:53 am

pn kwie 06, 2009 9:59 am

Ad 1. To troche oslabia grywalnosc. Zawsze ten 1000k mozna wydac na umiejetnosci - takiem Egzorcyscie sie przyda. Nie ma bowiem punktow do cech - jak to jest przy wyborze pochodzenia.

Ad 2. No, nie do konca o to pytalem. Chodzilo mi o sytuacje gdy z PT robi sie ulatwienie (dodatni bilans) ale OK znalazlem wyjasnienie w podreczniku, ze to jest mozliwe.

Odnosnie FAQ - w pelni popieram Fenixa. Takie zestawienie nie wiele by dalo, bo i tak kazdy korzysta z mozliwosci modyfikowania zasad. A te wymagające wyjaśnienia lub wychwycone błędy są uwględniane w erracie lub opisywane tu na forum.
 
Awatar użytkownika
Feniks
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 5008
Rejestracja: ndz lis 07, 2004 10:34 am

pn kwie 06, 2009 1:20 pm

FAQ ma sen przynajmniej tam gdie pojawiają ię pytania, na które da się odpowiedzieć uważnie czytając podręcznik, bo czasem coś komuś umknie. Errata to jednak coś innego.

Teraz przemyślałem sobie retusz.

PG mówi: " Gracz może zrezygnować w kroku 2 z jednej z Profesji podstawowych..."

Wynika z tego, że jednak krok 1 wykonuje normalnie czyli normalnie wybiera sobie pochodzenie z Santii
 
Awatar użytkownika
Aesandill
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1230
Rejestracja: wt mar 27, 2007 8:12 pm

śr kwie 08, 2009 1:00 pm

Niedawno z czystej mani zbierackiej zakupiłem sobie podręcznik. Wow. Chyle nisko czapkę przed monastyrem.

Jednak mam jedna wątpliwość/pytanie.

Jak to jest z majątkiem?

Przeczytałem że postać ma do rozdysponowani 3 wsie.
A tam dworek to 3 wsie. A dworek kosztuje. Biorę połać lasu, jakąś biedną wioskę i stać mnie na dworek myśliwski.
Coś źle zrozumiałem, czy jednak gra mniej zubożałym kawalerem wymaga retuszu?

Pozdrawiam
Aes
 
Monte_Christo
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 19
Rejestracja: czw lut 05, 2009 2:35 pm

śr kwie 08, 2009 3:51 pm

Pozostaje, dla niektórych niestety, jedynie retusz. Innym rozwiązaniem jest po prostu dać graczom więcej kordinów na tworzenie postaci. Tutaj jeszcze można zrobić zastrzeżenie, że te dodatkowe kordiny mogą być wykorzystane jedynie na majątek (żeby nie okazało się, że gracz właduje wszystko w statystyki), albo i nie dawać takiego zastrzeżenia. Wszystko zależy od MG i graczy.
 
Awatar użytkownika
Aesandill
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1230
Rejestracja: wt mar 27, 2007 8:12 pm

śr kwie 08, 2009 4:03 pm

Dzięki.

Tak też zrobie. A będac dokładnym podwoje Graczom liczbe wsi.

I tu kolejne pytanie.
Jest jakaś liczba optymalna?
Jak to wygląda na ogół, jak Gracze u weteranów M. wykupuja własność? Trzeba to zmieniać, czy może jest jakieś optymalne rozdysponowanie tych trzech wiosek by stworzyć jakis rozsdądny i nie zmuszający do biedowania po domkach myśliwskich model szlachica?
 
Monte_Christo
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 19
Rejestracja: czw lut 05, 2009 2:35 pm

śr kwie 08, 2009 5:45 pm

Powiem tak. Jak chcesz mieć bogatego szlachcica z kilkoma wsiami, jakimś laskiem i normalnym dworem, to nie ma innej drogi niż porządny retusz. Pamiętaj, że gracze grają starymi szlachcicami, ale podnoszącymi się po upadku - bardzo często również odbijało się to na ich statusie materialnym. Jeżeli nie odbiło się na statusie materialnym, to na zdrwoiu i umiejętnościach (czytaj retusz: sprzedajesz trochę statystyk, szkołę szermierczą, ewentualnie coś jeszcze i masz naprawdę dużo kordinów).

Nie ma optymalnej sumy i optymalnych rozwiązań. Jest ich w zasadzie tyle co graczy.
 
Awatar użytkownika
Moraine
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 273
Rejestracja: sob paź 04, 2008 10:15 pm

czw kwie 09, 2009 11:08 pm

Zawsze gracz może być tylko klientem jakiegoś księcia, i mieszkać u niego.

No, bo ciężko znaleźć powód, dla którego posesjonat dzierżący klucz wsi ma ruszać nagle w podróż dookoła świata w pogoni za dawno utraconym ideałem...
 
Monte_Christo
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 19
Rejestracja: czw lut 05, 2009 2:35 pm

pt kwie 10, 2009 1:04 pm

O, to też jest niezły pomysł. Faktycznie wiele ze zubożałej szlachty mieszkało w majątkach swoich patronów. Odnośnie powodu dla którego zamożny szlachcic mogłby ruszyć w świat, to się nie zgodzę z przedmówczynią - równie łatwo znaleźć dla bogacza jakiś sensowny powód, jak i dla szaraka nie świecącego groszem.

Np. taki szlachcic ma te kilka wsi, dworek i coś tam jeszcze, ale to i tak nie wiele z tego co miał w czasach przed upadkiem / tajemnicą. Obiektywnie nie jest biedny, ale kiedyś miał o wiele więcej. Wcześniej był bogaty, wpływowy i potężny, a teraz te kilka wsi i własny kąt to ledwie wspomnienie dawnej świetności. Przegrany, sfrustrowany, świadomy tego co stracił, nagle zyskuje możliwość odzyskania dawnego majątku. Ba! Może nawet podwojenie go i wywarcie zemsty na tych którzy do tego doprowadzili. To co, nie ruszy w świat? Ruszy.

Z innej beczki. Ma te wsie itp., ale w związku z jego dawną tajemnicą wszystko co ma jest zagrożone. Ziemia, którą posiadał jego ojciec i ojciec jego ojca, cała spuścizna może się dostać we wraże łapska, a wszystko to z powodu jego dawnych przewin. Czy nie wyruszy w świat, aby zmyć z siebie piętno swej tajemnicy i uchronić ojcowiznę przed rozgrabieniem, aby w przyszłości przekazać swym dzieciom/kuzynom/cokolwiek ziemie przodków? Wyruszy!

I jeszcze jeden przykład, nieco odmienny. Może nasz szlachcic i ma wielki majątek, może w okolicy się z nim liczą, może nawet dorobił się wysokiej pozycji w danym regionie i jest tam znany i poważany, a jedgo pozycja niezagrożona. Jednak nie samym majątkiem człowiek żyje i nie samą karierą. Może naszego szlachcica palą od środka jakieś demony przeszłości i nie dają mu cieszyć się bogactwem i pozycją. Może smak wina i dobrego jedzenia nie jest już taki jak kiedyś. Może wszystko traci na znaczeniu. Może jedynym ratunkiem przed zgniciem we własnym pałacu jest stawienie czoła demonom z przeszłości, uwolnienia się od ciągłych wyrzutów sumienia, które nie pozwalają cieszyć się życiem. Czy taki szlachcic nie opuści majątku i nie odetchnie pełną piersią na trakcie w drodze na której końcu wreszcie widnieje jakiś cel. Cel, który pozwoli cieszyć mu się życiem i używac swego bogactwa. Wyjedzie.

Spokojnie można wymyślić wiele ciekawych i logicznych powodów dla których bogaty szlachcic rusza świat.

pzdr

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości