Zrodzony z fantastyki

 
Awatar użytkownika
Shakaras
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 103
Rejestracja: sob lip 07, 2007 8:32 am

pt cze 26, 2009 9:58 pm

Chavez pisze:
Shakaras - a skad wiesz?


Droga dedukcji drogi Watsonie :hahaha:
Dziś jest piątek, to też w sobote i niedziele na pewno nie przywiozą. Kolega dostał cynk, że wysłali (na jego adres było zamawiane), a że dziś nie przyszło, znaczy, że będzie w przyszłym już tygodniu. Ufffff.
 
Awatar użytkownika
Chavez
Dreamer
Dreamer
Posty: 3529
Rejestracja: ndz lis 13, 2005 3:42 pm

pt cze 26, 2009 10:03 pm

Ja tam sie jutro na poczte wybiore. Jak wyslali i przyszlo po poludniu, znaczy ze lezy na oddziale ;) A jak nie przyszlo, to sie po numerku dowiem gdzie jest :)
 
jano4
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 16
Rejestracja: czw maja 29, 2008 1:38 pm

sob cze 27, 2009 10:52 am

Niezłe tempo, na allegro jest już klanarchia po 79 złoty.
Mam nadzieję, że rebel zacznie wysyłkę w poniedziałek.
 
slann
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 4982
Rejestracja: pt paź 14, 2005 10:35 am

sob cze 27, 2009 1:09 pm

Klanarchia niedługo będzie u mnie w domu. Gdyby wydano ją wcześniej, to pewnie informacje na jej temat znalazłyby się w mojej pracy licencjackiej. Jeszcze tylko będę musiał to skserować, bo 400 stronicowego potwora moje chude łapki nie udźwigną.
 
Awatar użytkownika
Chavez
Dreamer
Dreamer
Posty: 3529
Rejestracja: ndz lis 13, 2005 3:42 pm

sob cze 27, 2009 3:42 pm

Shakaras - i sie dowiedzialem, sortownia w Szczecinie sobie postanowila zrobic predzej weekend i dlatego pody nie dotarly w piatek. A dzisiaj nie mozna odebrac nawet, bo magazyn nie pracuje w weekend.
 
Koniuszko
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 4
Rejestracja: sob cze 27, 2009 7:27 pm

sob cze 27, 2009 7:41 pm

I ja mam już od wczoraj swój egzemplarz.

Jak na razie przeczytałem kawałek i mam mieszane uczucia, ale o wrażeniach będę mówił dopiero jak zagram (niestety - dopiero po wakacjach).

Ale ja nie o tym. Chciałem aby ktoś mi dokładnie wyjaśnił działanie "Inkarnacji Duchów"

Według opisu: Gdy uda Ci się już w pierwszym rzucie zdać zwykły test [...] a na trzech kościach wypadła liczba 10, Twój bohater otrzymuje wsparcie mieszkańców Pomroku

Pytanie: Czy słowo 'zwykły' odnosi się do poziomu trudności testu, czy zostało użyte w sensie, że nie chodzi o żadne specjalne, dodatkowe rzuty itd. ?

Teraz o strachu. Według podręcznika, strach powoduje np. pojawienie się grupy zwierząt o agresywnych zamiarach w stosunku do postaci.

Czy to oznacza, że gracze mają "rzucać na strach" za każdym razem gdy na ich drogę wyjdzie wróg? W końcu przeciwnicy zazwyczaj mają agresywne nastawienie do BG a rzucanie za każdym razem wydaje mi się głupim pomysłem.

Chyba że czegoś nie rozumiem. No ale po to w końcu pytam, żeby zrozumieć :P
 
Awatar użytkownika
KRed
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1136
Rejestracja: pt lip 01, 2005 9:12 pm

sob cze 27, 2009 8:52 pm

Koniuszko pisze:
Pytanie: Czy słowo 'zwykły' odnosi się do poziomu trudności testu, czy zostało użyte w sensie, że nie chodzi o żadne specjalne, dodatkowe rzuty itd. ?

"Zwykły test" to w tym wypadku błędne określenie. Tak na 99%, o ile nic się nie zmieniło od betatestów :)
Chodzi o "test prosty" (s.66). A więc jeśli test prosty (o dowolnej trudności) jest zdany bez dorzutów, i wypadły przynajmniej trzy dziesiątki to zachodzi inkarnacja.

Koniuszko pisze:
Czy to oznacza, że gracze mają "rzucać na strach" za każdym razem gdy na ich drogę wyjdzie wróg?

Myślę, że tak. Rozumiem to jako konieczność testowania gdy pojawia się zagrożenie dla życia postaci. Ktoś przyzwyczajony do niebezpieczeństwa podejdzie do sprawy rutynowo (to tylko "zwykły" test), ale ktoś mniej odporny może spanikować nawet jeśli zostanie poszczuty psem, albo gdy jakiś rzezimieszek postraszy go nożem.

To nie D&D gdzie są losowe spotkania, a dzień bez kilku walk jest dniem straconym. W Klanarchii ryzyko utraty życia robi najwyraźniej wrażenie na postaciach.
 
Awatar użytkownika
Bearbomber
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 30
Rejestracja: pn cze 29, 2009 1:00 pm

pn cze 29, 2009 1:02 pm

Dzisiaj zaczyna się wysyłka Rebela prawdopodobnie. Zmienili cenę Klanarchii na tę po premierze, a w statusie zamówienia mam napis ,,wysyłka dzisiaj".
 
Rudra
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 4
Rejestracja: wt kwie 07, 2009 11:02 am

pn cze 29, 2009 6:44 pm

Dzisiaj Klanarchia dotarła do mnie. Przejrzałem, czytam, kiwam głową z uznaniem: widać ogrom włożonej pracy. Kawał dobrej, fachowej roboty, który należy docenić. Projekcik od początku do samego końca modelowo prowadzony. Brawa i gratulacje Furiath.
 
gwylliam
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 185
Rejestracja: pt mar 12, 2004 11:31 am

pn cze 29, 2009 7:47 pm

Dobra, to podręczniki już mamy. Czs na pytania.

1) walka: przytaczny przykład z jednym bohaterem i 2 psami. W walce prostej rzucamy RAZ za bohatera i DWA razy za psy, tak? (czy też jednego robimy liderem, ale często osłabi to atakujących w grupie) I teraz co będzie jeśli w rzucie bohatera wypadną 4 przebicia na każdym z psów. Oba psiaki dostają po 4 rany? (powiedzmy, że bohater z buta walił dla uproszczenia).

I ten sam przykład na Pentagramie, czy wybieramy dla każdego psiaka inną Akcję? czy też jednego awansujemy na lidera? I potem porównujemy sukscesy i przebicia, ten kto ma więcej rani wroga?

2) zagrywki: zagrywki przypisane Rodzinom i Archetypom nie przechodzą na następną opowieść w rozumieniu: jeśli nie skorzystasz z zagrywki teraz to nie dostaniesz 2 w następnej opowieści. Z tekstu wynika, iż zagrywki te przysługują tylko w pierwszej opowieści i do następnych nie przechodzą. Wydaje mi się, że należy potraktować je jako gratisy otrzymywane przed każdą opowieścią. Mam rację?

3) fetysze i artefakty: każdy może z nich korzystać, czy tylko egzorcyści/technomanci? Zawahałem się, gdy przeczytałem o egzopancerzach obsługiwanych przez szturmowców.

Na początek tyle.
 
Awatar użytkownika
Shakaras
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 103
Rejestracja: sob lip 07, 2007 8:32 am

pn cze 29, 2009 8:50 pm

Klanarchia jest już u kolegi, a ja jutro ją biorę do czytania :P
aha kolega był zachwycony podręcznikiem, i pentagramem, coś mi tłumaczył, ale był tak podniecony, że nic z tego nie zrozumiałem hehehehe ;)
 
Awatar użytkownika
KRed
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1136
Rejestracja: pt lip 01, 2005 9:12 pm

pn cze 29, 2009 10:11 pm

Moim skromnym zdaniem:

gwylliam pisze:
I ten sam przykład na Pentagramie, czy wybieramy dla każdego psiaka inną Akcję? czy też jednego awansujemy na lidera? I potem porównujemy sukscesy i przebicia, ten kto ma więcej rani wroga?

Jeżeli psiaki to grupa (mają taki sam cel) to możesz jednego uznać za lidera, ale nie musisz. W obu wypadkach grupa będzie wybierała jedną Akcję.

Jeśli psy nie mają lidera, to każdy pies rzuca osobno, i osobno porównuje swój wynik z wynikiem bohatera.
Przykładowo, jeśli bohater uzyskał 8 sukcesów, pies A - 3 sukcesy, a pies B - 5 sukcesów, to bohater nie otrzymuje ran, ale zadaje 5 psu A, i 3 psu B (+ewentualne modyfikacje z broni i pentagramu).
Jeśli bohater uzyskałby 4 sukcesy (psy jak wyżej, 3 i 5), to bohater otrzyma 1 ranę od psa B, a zada jedną ranę psu A. Pies B nie otrzyma ran.

gwylliam pisze:
Wydaje mi się, że należy potraktować je jako gratisy otrzymywane przed każdą opowieścią. Mam rację?

Chyba można oprzeć się na zapisie widniejącym przy opisach archetypów/rodzin: raz w czasie opowieści możesz skorzystać z Zagrywki. Opowieść = sesja. A więc na początku każdej sesji dostajesz te zagrywki. Ale jeśli ich nie zastosujesz to przepadną na końcu sesji.

gwylliam pisze:
fetysze i artefakty: każdy może z nich korzystać, czy tylko egzorcyści/technomanci?

W opisie egzorcysty jest mowa o tym, że "z mocy wykonanych przez ciebie talizmanów mogą korzystać także zwykli ludzie".
A artefakt może działać nawet po śmierci twórcy, więc logiczne jest, że może go stosować dowolna postać.
 
skreng
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 12
Rejestracja: pt cze 26, 2009 3:46 pm

wt cze 30, 2009 10:17 am

Czy w klanie mogą być przedstawiciele rożnych rodzin?
Czy jest coś takiego jak miejsce trafienia w walce, ale nie zadeklarowane?
Czy są jakieś tabele upadków i np poparzeń?
P.S Ogólnie super podręcznik:)
 
Awatar użytkownika
Alekssy
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 7
Rejestracja: pn mar 23, 2009 12:57 pm

wt cze 30, 2009 10:24 am

Nadal nie mogę pojąć, jak mają się zaklęcia w konflikcie bezpośrednim...

Znaczy się, czy mechanika pentagramu jest wykorzystywana w przypadku starcia okultysta <-> siepacz czy też nie?
 
Kali81
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 6
Rejestracja: wt cze 30, 2009 10:21 am

wt cze 30, 2009 10:26 am

Jeśli psy nie mają lidera, to każdy pies rzuca osobno, i osobno porównuje swój wynik z wynikiem bohatera.
Przykładowo, jeśli bohater uzyskał 8 sukcesów, pies A - 3 sukcesy, a pies B - 5 sukcesów, to bohater nie otrzymuje ran, ale zadaje 5 psu A, i 3 psu B (+ewentualne modyfikacje z broni i pentagramu).
Jeśli bohater uzyskałby 4 sukcesy (psy jak wyżej, 3 i 5), to bohater otrzyma 1 ranę od psa B, a zada jedną ranę psu A. Pies B nie otrzyma ran.


A co jesli wybor akcji bohatera jest taki ze otrzymuje 3 kostki przeciw tylko jednej bestii a przeciw 2 nie. W tym przypadku chyba potrzebne by byly 2 rzuty.
 
Awatar użytkownika
spermologos
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 11
Rejestracja: wt cze 02, 2009 10:21 pm

wt cze 30, 2009 12:08 pm

"A co jesli wybor akcji bohatera jest taki ze otrzymuje 3 kostki przeciw tylko jednej bestii a przeciw 2 nie. W tym przypadku chyba potrzebne by byly 2 rzuty."

W walce grupowej zdaje się, że każda grupa wybiera wspólnie akcję i potem każdy dopiero rzuca kostkami za siebie, dodając swoje własne modyfikatory (np. manewry, umiejętności bijatyki itp.).
 
Awatar użytkownika
Chavez
Dreamer
Dreamer
Posty: 3529
Rejestracja: ndz lis 13, 2005 3:42 pm

wt cze 30, 2009 12:18 pm

Ja bym polecal zakladac nowe tematy na podforum, bedzie sie wygodniej dyskutowalo http://forum.polter.pl/klanarchia-vf442.html
 
Kali81
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 6
Rejestracja: wt cze 30, 2009 10:21 am

wt cze 30, 2009 12:18 pm

Czyli dla przykladu z psami:
powiedzmy ze psy tworza grupe (a nie lider + poplecznik).
Dla obu z nich wybiera sie akcje np wsciekly atak
bohater wybiera utrzymanie pozycji.

Ze schematu pentagramu wynika ze psy dostaja +3k10.

powiedzmy ze:
psy uzyskaly 4 sukcesy a bohater 3
biorac pod uwage podyfikacje ze szkod wychodza 2 rany (ale od kazdego pas?? czy wspolnie). Na to moga sie nalozyc jeszcze manewry rzucane np przez kazdego z psow osobno?
 
Awatar użytkownika
senmara
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1377
Rejestracja: ndz kwie 06, 2003 2:42 pm

wt cze 30, 2009 12:26 pm

skreng pisze:
Czy w klanie mogą być przedstawiciele rożnych rodzin?

Tak, np. przez małżeństwo. Zdarza się także, ze np. w klanie Rytualistów przez wiele lat na zasadzie wymiany specjalistów lub wynajętej ochrony przebywają Soldaci, Technoklanyci.

Po kilku latach "pomieszkiwania" może się zdarzyć, że ktoś dorobił się żony, dzieci, przyjaciół, zaawansowanych prac w grupie ekspertów itp, wówczas klany "dogadują się" między sobą i ustalają wymianę, żeby nikt nie był poszkodowany. Jako, że ludzie nie są bezwolnymi niewolnikami, ani maszynami takie sytuacje się zdarzają i muszą być brane pod uwagę. Czasem taki "wynajęty" specjalista przywozi ze sobą rodzinę.

Możliwe jest, że np. w technoklanie który jest nastawiony na "produkcję" na stałe mieszka kupiec Hanzy na mocy umowy handlowej (prowadzi handel, zawiera umowy, pilnuje interesów). On może tu mieszkać do śmierci, mieć rodzinę itp. Nie musi być włączony do klanu, ale żyje jego życiem.

Bywa też, że dzieciaki wychowują się w innym klanie u znanego mistrza, by po wielu latach wrócić do rodziny. Zrobiliśmy kiedyś kampanię zakładającą, że po wielu latach nasi bohaterowie wrócili na wezwanie klanu po wielu latach szkolenia się. Wszyscy znali się jako małe dzieciaki, później pisaliśmy do siebie, czasem widywaliśmy, ale "technicznie" mieliśmy współczynniki innych rodzin - skutek wychowania w różnych klanach.

Czasem w klanie zjawia się "ostatni z klanu" np. Soldat, którego wszyscy bracia zginęli w potyczkach z nekrozytami. Wcale nie musi przyłączyć się do klanu z rodziny soldackiej, może przyłączyć się do Technoklanu, który np. walczy z tymi samymi wrogami, którzy wykończyli jego klan.
 
Awatar użytkownika
spermologos
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 11
Rejestracja: wt cze 02, 2009 10:21 pm

wt cze 30, 2009 12:35 pm

"powiedzmy ze: psy uzyskaly 4 sukcesy a bohater 3"

Można tak powiedzieć, pod warunkiem, że każdy pies zrobił osobny rzut i obu tak wyszło. Grupa nie rzuca jak lider+poplecznicy jednego rzutu tylko każdy członek za siebie. Dlatego w tym przykładzie dalej jest jak mówisz:

"biorac pod uwage podyfikacje ze szkod wychodza 2 rany (ale od kazdego pas?? czy wspolnie). Na to moga sie nalozyc jeszcze manewry rzucane np przez kazdego z psow osobno?"

Mam tylko nadzieję, że to tylko przykład i psy w Klanarchii nie chodzą do szkół kung fu czy coś. ;)

A tak w ogóle to dajcie mi doczytać do rozdziału o walce :) A jak macie wątpliwości to popróbujcie najpierw podczas gry różne warianty i ewentualnie zmodyfikujcie zasady, dopóki nie wybierzecie stałego.
 
Kali81
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 6
Rejestracja: wt cze 30, 2009 10:21 am

wt cze 30, 2009 12:39 pm

Hmm to jak kazdy rzuca osobno to "robi sens" :spoko:

A te psy z przykladu to tylko taka metafora:) Jak dla mnie mozemy w to wplesc szkoly Kung-Fu :mrgreen:
 
Awatar użytkownika
Furiath
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 3802
Rejestracja: ndz mar 23, 2003 12:10 am

wt cze 30, 2009 12:58 pm

Już tłumaczę walkę grupową.

W walce w danej rundzie zawsze występują tylko dwa stronnictwa. I oba stronnictwa wybierają Akcję Pentagramu. Nie można w czasie jednego starcia pozwolić aby wybierano trzy Akcje Pentagramu (gdyż prowadziłoby to do błędu, ale nie ma sensu się teraz zagłębiać w bebechy).

Wyobraźmy sobie walkę 4 bohaterów (dwóch dobrych siepaczy i dwóch społeczników, beznadziejnych w walce) przeciwko potworowi (samiec alfa, nazwijmy go mięsogłaz) i jego trzem mniejszym pomocnikom (samce beta)

1. Taką walkę grupową można przeprowadzić na dwa sposoby. Pierwsza, to po prostu dwóch liderów w rundzie i ich poplecznicy:

lider (siepacz1) + poplecznicy (siepacz2, społecznik 1, społecznik2) vs lider (mięsogłaz) + poplecznicy (samiec beta1, beta2, beta3)

Walka jest wówczas szybka i prosta, siepacze mogą w każdej rundzie zmieniać się liderowaniem. Tylko lider zagrywa manewry, tylko lider wybiera Akcję pentagramu. Lider robi test Konfrontacji, a poplecznicy dorzucają Siłę Wsparcia.

2. Cała różnica drugiego sposobu polega na tym, że jedno stronnictwo może mieć wielu liderów. Można też rozegrać tę walkę tak, aby w tej samej rundzie dwóch siepaczy naraz mogło zagrać manewry bojowe. Jest to pewna komplikacja, ale czasami jest to ważne kiedy np. obaj siepacze mają mocne manewry tylko do pierwszej rundy (jak np. bestialskie zwarcie) i każdy z nich wolałby zaatakować na swoich manewrach.

Schemat walki może wyglądać tak:

Nadal mamy dwa stronnictwa. Drużynę i potwory. Każde stronnictwo wybiera wspólnie Akcję Pentagramu. Stronnictwo ma też więcej liderów, np.

Stronnictwo1:
Lider1 (siepacz1) + poplecznicy (społecznik1, społecznik2)
Lider2 (sipacz2) + poplecznicy (brak)

vs

Stronnictwo 2:
lider (Mózgogłaz) + poplecznicy (samiec beta1, 2, 3)

Walka wygląda tak:
Stronnictwo 1 wybiera akcję Pentagramu, która będzie wspólna dla obi liderów.
Stronnictwo 2 wybiera akcje Pentagramu. Porównujemy akcje, wliczamy broń.

Lider1 zagrywa swoje manewry bojowe.
Lider2 zagrywa swoje manewry bojowe.
Mózgogłaz zagrywa swoje manewry bojowe.

Lider1 robi test konfrontacji, poplecznicy dorzucają.
Lider2 robi test konfrontacji, poplecznicy (gdyby miał jakiś) dorzucają.
Mózgłgłaz robi jeden test konfrontacji, poplecznicy dorzucają.

Mózgogłaz i jego poplecznicy porównują swój wynik przeciwko Lider1+poplecznicy.
Mózgogłaz i jego poplecznicy porównują swój wynik przeciwko Lider2+poplecznicy.
Nanoszone są szkody.

Ta wersja walki grupowej była znacznie rzadziej wykorzystywana i osobiście radzę prostszą wersję jednego lidera i popleczników, a jeśli jest więcej dobrych wojowników, niech zamieniają swoje liderowanie co rundę.
 
Kali81
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 6
Rejestracja: wt cze 30, 2009 10:21 am

wt cze 30, 2009 1:01 pm

O wlasnie o taka odpowiedz mi chodzilo:)

Przykald ktory dobrze dociera do mojego analitycznego umyslu.

Dzieki Furiath :spoko:
 
slann
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 4982
Rejestracja: pt paź 14, 2005 10:35 am

wt cze 30, 2009 2:54 pm

Klanarhia dotarła dziś do siedziby prastarego slanna. Teraz trzeba wysłać sługi do kopisty, bo przecie niegodni się, by prastara żaba dźwigała takie opasłe tomiszcze. A potem studiujemy wiedzę tajemną z pojedynczych kart
 
Awatar użytkownika
Siman
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 400
Rejestracja: wt lis 16, 2004 3:34 pm

wt cze 30, 2009 3:56 pm

Proponuję zmienić tytuł topicu np. na "Klanarchia - dyskusja ogólna" i przenieść go na nowoutworzone forum systemu. :)
 
Awatar użytkownika
Mroczny Pomiot
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 235
Rejestracja: sob lis 25, 2006 5:27 pm

wt cze 30, 2009 4:57 pm

Podręcznik idealny, boski, cudny. Swym wykonaniem przebił jeśli chodzi o wydanie mój dotychczasowy ideał Arthesie. Zmiotło mnie, poprostu zmiażdżyło. Dziękuje za wiele sesji, które nadejdą :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D .
 
okapi1975
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 63
Rejestracja: ndz maja 10, 2009 8:05 pm

wt cze 30, 2009 5:01 pm

Pierwsza uwaga po dorwaniu w rączki karty technik i podobne mogły by być wydrukowane na jakimś twardszym materiale tak aby można je było wyciąć i używać w grze oczywiście osobno. Z tym wiązę się prożba aby dodać gdzieś te strony może do materiałów udostępnianych przez CC albo na stronie klanarchii. Pozatym jakość wykonania bardzo dobra.
 
Atoran
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 70
Rejestracja: ndz cze 21, 2009 11:33 am

wt cze 30, 2009 6:45 pm

A ja nadal nie jestem zdecydowany czy wydać może ciężko uciułane pieniądze na Klanarchię czy na Tome of Salvation/Królestwo Magii... Czy ktoś mógłby mi doradzić w tej kwestii :razz: ?
 
skreng
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 12
Rejestracja: pt cze 26, 2009 3:46 pm

wt cze 30, 2009 6:57 pm

1.Czy można łączyć pancerze np. na skórzana kurtkę nakładać napierśnik płytowy albo na skórzane spodnie nagolenniki płytowe?
2. Czy jest coś takiego jak miejsce trafienia w walce, ale nie zadeklarowane?
 
Awatar użytkownika
Furiath
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 3802
Rejestracja: ndz mar 23, 2003 12:10 am

wt cze 30, 2009 7:03 pm

skreng pisze:
1.Czy można łączyć pancerze np. na skórzana kurtkę nakładać napierśnik płytowy albo na skórzane spodnie nagolenniki płytowe?

Tak, bez problemu.

2. Czy jest coś takiego jak miejsce trafienia w walce, ale nie zadeklarowane?

2. Czy jest coś takiego jak miejsce trafienia w walce, ale nie zadeklarowane?
Jest tylko deklarowane. Po długich testach miejsca trafienia, właśnie takie rozwiązanie przypadło większości do gustu.

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość