Zrodzony z fantastyki

 
Awatar użytkownika
Dravin
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 164
Rejestracja: ndz cze 18, 2006 12:06 am

Materiały do tworzenia własnego settingu

wt wrz 05, 2006 5:04 pm

Drodzy Forumowicze,
Zwracam się do Was z prośbą o podanie mi linków do stron internetowych, na których mógłbym znaleźć materiały pomocne w tworzeniu własnego settingu do DnD. Nie chcę stworzyć czegoś rewolucyjnego czy oryginalnego. Chcę stworzyć setting, z którego będzie mógł skorzystać każdy MP i dostosować go do swojego stylu gry. Jeśli możecie, dodajcie też od siebie jakieś pomocne wskazówki.

Z góry dziękuje za pomoc :D
 
Awatar użytkownika
Liverrin
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 623
Rejestracja: pt lip 15, 2005 9:45 pm

Re: Materiały do tworzenia własnego settingu

wt wrz 05, 2006 5:29 pm

Dravin pisze:
Zwracam się do Was z prośbą o podanie mi linków do stron internetowych, na których mógłbym znaleźć materiały pomocne w tworzeniu własnego settingu do DnD. (...) Jeśli możecie, dodajcie też od siebie jakieś pomocne wskazówki.

Ja również chciałem stworzyć swój własny setting, lecz dział "Światotworzenie" w PMP nie wystarcza mi. Tutaj możecie znaleźć temat, w którym mniej więcej opisałem moje założenia (mam nadzieję, że link nie łamie w jakiś sposób regulaminu):
[zmoderowano]
:)

P.S. Mam nadzieję, że dobrze pojąłem, że "setting" to innymi słowy świat do D&D. Jeżeli nie, to prosiłbym o wytłumaczenie mi, co oznacza "setting"... :razz:
 
Awatar użytkownika
Qball
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 643
Rejestracja: śr lis 02, 2005 11:43 pm

śr wrz 06, 2006 12:41 am

Liverin pisze:
Mam nadzieję, że dobrze pojąłem, że "setting" to innymi słowy świat do D&D. Jeżeli nie, to prosiłbym o wytłumaczenie mi, co oznacza "setting"



Dobrze pojąłeś.

A propos tematu. Nikt i nic nie wskaże Ci właściwej drogi do stworzenia settingu. Tylko Ty i Twoja wyobraźnia jesteście w stanie to zrobić.
Sam kiedyś tworzyłem sobie setting. Różnie ludzie gadają, alewedług mnie na początek powinieneś skupić się nie na całym świecie, ale na czymś mniejszym. Może być państwo a może nawet miasto. Opisz je sobie i przemyśl dobrze a będziesz miał solidne podwaliny aby móc dobudowywać kolejne klocki wokół niego. Zaczynasz od czegoś stosunkowo małego jako punktu zaczepienia, a potem już rozbudowujesz to wszystko coraz mocniej. Moim zdaniem to jest najlepsza metoda, ale to tylko moje zdanie :) .
 
Awatar użytkownika
Liverrin
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 623
Rejestracja: pt lip 15, 2005 9:45 pm

śr wrz 06, 2006 12:56 pm

Qball pisze:
Dobrze pojąłeś.

Cieszę się niezmiernie. :)
Qball pisze:
według mnie na początek powinieneś skupić się nie na całym świecie, ale na czymś mniejszym. Może być państwo a może nawet miasto. Opisz je sobie i przemyśl dobrze a będziesz miał solidne podwaliny aby móc dobudowywać kolejne klocki wokół niego. Zaczynasz od czegoś stosunkowo małego jako punktu zaczepienia, a potem już rozbudowujesz to wszystko coraz mocniej.

No tak... ale to jest jedna z metod opisana na samym początku działu "Światotworzenie" w PMP! Ja uważam, że lepiej jest zacząć od mapy całego np. kontynentu, jak to opisano w wspomnianym dziale.
Qball pisze:
[Nikt i nic nie wskaże Ci właściwej drogi do stworzenia settingu. Tylko Ty i Twoja wyobraźnia jesteście w stanie to zrobić.

Ale każdy ma jakieś dobre rady (uczymy się na błedach ;)), co należy, a czego nie należy robić np. na początku. Chociaż Wasze "metody" na ułatwienie sobie sprawy...
 
Awatar użytkownika
Qball
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 643
Rejestracja: śr lis 02, 2005 11:43 pm

śr wrz 06, 2006 11:30 pm

No tak... ale to jest jedna z metod opisana na samym początku działu "Światotworzenie" w PMP! Ja uważam, że lepiej jest zacząć od mapy całego np. kontynentu, jak to opisano w wspomnianym dziale.


Nigdy nie przeczytałem rozdziału światotworzenie :razz: . A uważam że metoda tam opisan, skoro mówisz że taka tam jest, jest najlepsza. Skupiamy się na mieście, potem relacje z sąsiadami, jakimi sąsiadami, jak daleko do sąsiadów itd.

A co do rad: na początku nie próbuj nawet wymyślać kilku rzeczy naraz, skup się na jednym i konsekwentnie do przodu. I raczej na początek ogólnikowo, czas na szczegóły przyjdzie potem - najpierw szkic. Nic Ci więcej nie poradzę, bo nie wiem o jaki świat Ci chodzi - fantasy, dark fantasy, jakieś cybercoś, a może gotyk punk?
 
Awatar użytkownika
M.S.
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 3035
Rejestracja: sob gru 24, 2005 7:42 pm

ndz wrz 10, 2006 2:08 pm

Tworzenie nowego settingu, to ciężka sprawa. Zwłaszcza jak się ma zbyt duże ambicje. ;) Nawet przy gotowych setingach trzeba się sporo namęczyć (co z tego, że Żyjący Greyhawk ma kompletny opis kontynentu, skoro przy każdym mieście z osobna muszę się namęczyć, by ciekawie przedstawić go graczom :razz: - Srebrne Marchie ze swoimi dokładymi opisami miast, to jednak dobry wynalazek ;) ).

W każdym razie, jeżeli masz ambicje stworzyć własny świat, w którym mieszczą się mase kontynentów, dziesiątki miast, setki bohaterów i tysiące pagórków, to zarzuć prace już na etapie wymyślania. Zaufaj mi - oszczędzi Ci to późniejszego bólu, przy zaprzestawaniu prac. A już na pewno, jeśli to ma być Twój pierwszy setting.

Odradzam Ci też pomysł Moonte Cooka i Qballa, zwłaszcza jeśli Ci się niepodoba. Nie wiem jakie jest Twoje doświadczenie RPG-owca, ale jeśli grałeś w Zapomnianych Krainach, Greyhawku lub jakimkolwiek innym settingu, to wiesz ile w rzeczywistości świata zostanie wykorzystanego w czasie jednej kampani - niewiele. Twórcy specjalnie robią takie słabo opisane molochy, aby mogły służyć graczom przynajmniej przez kilka kampani (ktoś musi kupować dodatki).

Dlatego proponuję Ci wziąć przykład z Ptolusa, którego recenzję trzech pierwszych rozdziałów możesz przeczytać tutaj.

Zamiast tworzyć od razu cały kontynent skup się raczej na jednym miejscu - może to być państwo, a nawet miasto. Żeby graczy nie kusiło opuszczenie dobrze opisanego miejsca, możesz uznać, że owy "teren"jest zawieszony w próżni, gdzieś w odległym planie, z którego nie ma ucieczki. Może to być też wyspa, otoczona oceanami, z których nie ma ucieczki - każdy statek, który wypłynie z wyspy w którymkolwiek kierunku, najdalej po miesiącu, cokolwiek by nie zrobił i tak w końcu trafia na tą wyspę. Gracze byliby zdeterminowanymi mieszkańcami owej wyspiarskiej społeczności i szukali sposobu na opuszczenie owego lądu. Powodem byłoby zbytnie przeludnienie, które w końcu zmusiloby mieszkańców do wzajemnych egzekucji, bo przecież niemogliby wykorzystać pomysłu ludów polinezyjskich, ktorzy pakowali słabszych osobników do łudek i wysyłali siną w dal, licząc, że uda im się podróż w nieznane.

Podsumowując, stwórz coś małego, ale za to konkretnego. Zarówno Ty, jak i Twoi gracze, lepiej na tym wyjdziecie. :)
 
Awatar użytkownika
Qball
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 643
Rejestracja: śr lis 02, 2005 11:43 pm

wt wrz 12, 2006 4:55 pm

M.S. pisze:
Odradzam Ci też pomysł Moonte Cooka i Qballa, zwłaszcza jeśli Ci się niepodoba. Nie wiem jakie jest Twoje doświadczenie RPG-owca, ale jeśli grałeś w Zapomnianych Krainach, Greyhawku lub jakimkolwiek innym settingu, to wiesz ile w rzeczywistości świata zostanie wykorzystanego w czasie jednej kampani - niewiele.


Ale ten pomysł jest właśnie najlepszy z tego względu że można zarysowywać po kolei te obszary które zostaną wykorzystane. Więc jeśli stworzymy sobie dobrze zarysowane miasto i potem po kolei będziemy dorysowywać kolejne miejsca to spełnimy wymagania graczy i nie naplączemy zbytnio. Zaczynamy od miasta, gracze chcą wyruszyć do sąsiedniego - dorysowujemy je i tworzymy współzależności. Jak gracze nie będą się ruszać z miejsca to nie potrzebujemy nic dokładać. W końcu nie muszą interesować się lokalną ekonomią, monarchią i układami - jak coś jest nam niepotrzebne w grze to tego nie tworzymy. I dlatego ten sposób jest najlepszy. Po prostu doszło do złej interpretacji mojego posta.
 
Awatar użytkownika
M.S.
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 3035
Rejestracja: sob gru 24, 2005 7:42 pm

śr wrz 20, 2006 7:24 pm

Qball pisze:
I dlatego ten sposób jest najlepszy.



Co za samokrytyka. :D

Może to Ci się wydawać dziwne, ale nawet Twój zachwyt własnym pomysłem nieprzekonał mnie do zaprezentowanego przez Ciebie poglądu. ;)

Subiektywnie, zwyczajnie nie przypadł mi o gustu - osobiście wolę mieć setting przygotowany już przed kampanią, niż później na bieżąco wymylać do niego kolejne państwa itd. Oczywiście można było już wcześniej przygotować rozpiskę jak mniej więcej wygląda kontynet, tyle że od Żyjącego Greyhawka będzie sięto różniło tylko objętością. ;)

Obiektywnie nie podoba mi się ten pomysł, bo jest zbyt męczący. Mianowicie, co innego najpierw stworzyć porządny opis świata, a później zaczynać kampanię i tylko wymyślać do niej przygody, niż wymyslać zarazem przygody i świat. Zwłaszcza jest to wyczerpujące, gdy sesję prowadzi się co tyzień- dwa. :)
 
Awatar użytkownika
Qball
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 643
Rejestracja: śr lis 02, 2005 11:43 pm

czw wrz 21, 2006 3:47 pm

M.S. pisze:
Może to Ci się wydawać dziwne, ale nawet Twój zachwyt własnym pomysłem nieprzekonał mnie do zaprezentowanego przez Ciebie poglądu. Wink


Dziwne mi się nie wydało. W końcu każdy ma czas żeby zrozumieć swój błąd i skorygować swoją całkowicie błędną opinię na dany temat. Masz więc czas.
To tyle jeśli chodzi o uszczypliwe uwagi :razz: .

Pomysł mógł Ci się nie podobać. Ale ja nie napisałem że na bieżąco wymyślamy setting. Po prostu wymyslamy na początek świat gry i lokacje w której gracze zaczną. Potem w miaręrozwoju wypadków i postaci które mogą chcieć się wybrać gdzieś indziej, dorysowujemy dzień lub dwa dni przed sesją kolejny kawałek świata. A różnić się może od Greyhawkaw znacznym stopniu - to już jest kwestia pomysłowości autora.

I jeszcze raz powtarzam - nie wymyślamy świata w trakcie sesji, tylko kilka dni wcześniej dorysowujemy odpowiednie szczegóły. Chcesz żeby naprzeciw graczy stanęła jakaś potężna organizacja z innego miasta? Dorysowujesz miasto, główne celei założenia organizacji a potem pozostaje już tylko kwestia standardowej procedury, czyli wymyślenie spójnego scenariusza.
 
Awatar użytkownika
M.S.
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 3035
Rejestracja: sob gru 24, 2005 7:42 pm

czw wrz 21, 2006 5:14 pm

Qball pisze:
Dziwne mi się nie wydało. W końcu każdy ma czas żeby zrozumieć swój błąd i skorygować swoją całkowicie błędną opinię na dany temat. Masz więc czas.


Co za twarde słowa... :razz:


Qball pisze:
Po prostu wymyslamy na początek świat gry i lokacje w której gracze zaczną. Potem w miaręrozwoju wypadków i postaci które mogą chcieć się wybrać gdzieś indziej, dorysowujemy dzień lub dwa dni przed sesją kolejny kawałek świata. A różnić się może od Greyhawkaw znacznym stopniu - to już jest kwestia pomysłowości autora.


Widać źle się zrozmuieliśmy. Jednak nie z mojej winy, lecz dlatego, że uwierzyłem w istnienie jakiegoś nowego pomysłu Twojego autorstwa, dotyczącego tworzenia setingu. Tymczasem, wytłumacz mi czym zacytowany fragment miałby się różnić od sposobu rozpisania Greyhawka lub FR? Niczym. - Masz ogólnie stworzony świat i tworzysz do niego szczegółowy opis np. miasta, jeżeli akurat zawitają do niego BG. Jest to ogónie przyjęta metoda tworzenia settingu, niewyróżniająca się po prostu niczym. :) Pisząc poprzednie posty, myslałem, że masz pomysł podobny do tego, co jest zamieszczony w Przewodniku Mistrza Podziemi, na stronie 153, czyli Na zewnątrz.

W każdym razie taki wniosek wyciągnąłem po przeczytaniu tego:

Qball pisze:
A uważam że metoda tam opisan, skoro mówisz że taka tam jest, jest najlepsza. Skupiamy się na mieście, potem relacje z sąsiadami, jakimi sąsiadami, jak daleko do sąsiadów itd.


i tego:


Qball pisze:
Opisz je sobie i przemyśl dobrze a będziesz miał solidne podwaliny aby móc dobudowywać kolejne klocki wokół niego. Zaczynasz od czegoś stosunkowo małego jako punktu zaczepienia, a potem już rozbudowujesz to wszystko coraz mocniej.
 
Awatar użytkownika
Dravin
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 164
Rejestracja: ndz cze 18, 2006 12:06 am

sob wrz 23, 2006 5:37 pm

Teraz kiedy ruszył megakonkurs pewnie większej liczbie osób przygadzą się ciekawe wskazówki dotyczące tworzenia własnego settingu. Dlatego też podaję kilka linków znalezionych przeze mnie
http://www.zielonawieza.pl/www/?id2=./fantasy/kartograf - tu macie trochę o kartografii.
http://dnd.wrota.com.pl/index.php?mod=art&id=690 - ogólnie o tworzeniu. Bardzo ciekawy artykuł.

Na razie tyle, ale wciąż czekam na wasze znaleziska. Szkoda tylko, że nie można dawać linków do innych for, bo tam można znaleźć istne perełki jak np. wskazówki dotyczące tworzenia pojedynczych miast.
 
Awatar użytkownika
Qball
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 643
Rejestracja: śr lis 02, 2005 11:43 pm

sob wrz 23, 2006 11:32 pm

Och, M.S....

Pytano się o to jak tworzyć własny setting, więc odpowiedziałem. Zrobiłem to w taki sposób jak ja to widzę. To że Ty wiesz jak to się robi, nie znaczy że zakładający temat to wiedział. Więc ośmieliłem się wyjaśnić, a Ty mi teraz wyjeżdżasz z pytaniem:

Tymczasem, wytłumacz mi czym zacytowany fragment miałby się różnić od sposobu rozpisania Greyhawka lub FR? Niczym. - Masz ogólnie stworzony świat i tworzysz do niego szczegółowy opis np. miasta, jeżeli akurat zawitają do niego BG. Jest to ogónie przyjęta metoda tworzenia settingu, niewyróżniająca się po prostu niczym.


I odpowiadam: Nie różni się niczym. Po prostu napisałem jak to się robi dla Dravina a nie dla Ciebie który wiesz w czym rzecz.

M.S. pisze:
W każdym razie taki wniosek wyciągnąłem po przeczytaniu tego:


Nadinterpretowałeś :razz:
 
Yeneth
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 5
Rejestracja: pt paź 27, 2006 8:58 pm

sob paź 28, 2006 12:40 am

Dawno temu podczas prac nad wlasnym settingiem napotkalem zbior artykułów dotyczacych tworzenia MMORPG ale takze klasycznych eRPeGow autorstwa Pana Howarda Collinsa.
Link do stony tutaj -> http://mu.ranter.net/theory/index.html (wersja angielska)

Osobiscie z częścią treści się nie moge zgodzic ale sa to raczej szczegoly w stylu cieżaru pancerzy itp "bzdet" - reszta tekstu jest w pełni pomocna i solidnie opracowana a działy o ekonomi i żywnosci są szczególnie przydatne tym ktorzy zapominają o tak "przyziemnych sprawach".

Pozdawiam

PS. Polecam tez spacer do biblioteki - przeczytanie kilku opracowan zachaczających o ekonomie, kulturoznawstwo itp. jeszzce nikogo nie zabilo a zapewniam ze po takich lektorach nieco inaczej spojrzycie na "lepienie świata" nie mówiac juz o istniejacych firmowych settingach :hahaha:
 
Awatar użytkownika
Yuber
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 23
Rejestracja: śr kwie 04, 2007 11:54 pm

czw kwie 05, 2007 11:20 pm

Kiedyś chciałem zrobić setting w konwencji Suikodena , lecz nie miałem czasu. A czas też jest potrzebny do robienia settingu , ale można czeroać z tego pewną przyjemność. Dlatego Dravin jeżeli masz czas i chęć , to rób setting - nie ma to jak prowadzenie gry we własnym świecie.
 
Awatar użytkownika
Liverrin
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 623
Rejestracja: pt lip 15, 2005 9:45 pm

ndz lip 19, 2009 11:43 am

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości