<br /> <br />Oczywiście, że tak... Innym, może nieco odmiennym i bardziej radykalnym, przykładem może być voodoo - zawierające w sobie mieszankę wielu wierzeń, w tym równiez chrześcijaństwo. <br /> <br />Jednak nadal jestem bardziej za "inspirowaniem" niż "kopiowaniem" na żywca <br /> <br />PozdraW samym chrześcijaństwie dość łatwo dojrzeć wątki z czasów pogańskich (lokalne) i wątki starsze niż samo chrześcijaństwo.
Edo pisze:<br />Magia magów i zaklinaczy w Ghelspadzie nie jest zbyt lubiana, choæ magowie s± lepiej tolerowani. A wi±¿e siê to z histori±... <br /> <br />W czasie konflitku bogów i tytanów mieszkañcy Ghelspadu podzielili siê na dwa fronty. Miêdzy innnymi magowie staneli po stronie "boskich ras", a zaklinacze po stronie "pomiotów tytanów". Po wojnie esencja Mesosa - tytana magii, rozla³a siê po ca³ym ¶wiecie. Kap³ani podejrzewaj±, ¿e rzucanie czarów nie dawanych przez bogów mog± doprowadziæ do odrodzenia Mesosa. Sprawê pogorsza fakt, ¿e rzucaj±c czary "magowskie" wydziela siê ciep³o, co uznaje siê za dowód na teoriê kap³anów. Z tego powodu magowie s± w najlepszym przypadku powa¿ani, natomiast zaklinaczy raczej siê ¶ciaga za to, ¿e opowiedzieli siê po stronie tytanów.<!--QuoteEBegin-->A jak to jest z magi± w SS? Jest ona na porz±dku dziennym czy mo¿e heretyckim wymys³em za który wiesza siê lub pali na stosie?
Ryan O'Connell pisze:<br /> <br />Tak i nie... Pokrętna odpowiedź, ale już spieszę z wyjaśnieniami. <br />Twórcy SL przyjęli trochę dziwną taktykę i zaczęli opisywać świat kontynentami. Nie istnieje oficjalnie żadna mapa pełnego Scarnu. Jednakże znając mniej więcej rozłożenie istniejących kontynentów (Ghelspad i Termana) oraz informacje na temat mającego się w niedalekiej przyszłości ukazać Asherak HC można mniej więcej określić wygląd świata. <br />Na podstawie tego można powiedzieć, że twórcy potraktowali kwestie klimatologiczne nieco po macoszemu. Nie znajdziesz opisów prądów morskich, stref klimatycznych etc. <br />Natomiast patrząc na sąsiadujące ze sobą kontynenty, Scarn przypomina nieco naszą Ziemię. Południe Ghelspadu to klimaty mniej więcej śródziemnomorskie (Shelzar na przykład), podczas gdy jego północna część (Albadia) to klimaty bliskie koła polarnego. <br /> <br /><!--QuoteEBegin-->Nie chciałem zakładać nowego wątku, a mam garść pytań (głównie geograficznych)... <br /> <br />A może raczej: klimatologicznych? Interesuje mnie prosta rzecz: co mamy w Świecie SS? Górki, lasy, miasta z polami uprawnymi - to już wiem. Czy jednak autorzy przepłynęli świat w kierunku równika i biegunów serwując miejsca mrrroźne i gorące?
<br /> <br />Owszem - są zmiany pór roku. Jak już pisałem - strefy klimatyczne nawiązują do "naszych". <br />Istnieją również "smaczki" jak na przykład Krwawe Rozlewisko (Blood Bayou) o klimacie zbliżonym do Florydy. <br /> <br />Jaka pogoda dominuje w poszczególnych (tu wykażę się nieznajomością rozwinięcia słowa 'poszczególnych') miejscach świata? Czy autorzy pomyśleli o zmianach pór roku i wpływie na świat?
<br /> <br />W związku z brakiem mapy świata trudno powiedzieć dokładnie jaki % powierzchni globu zajmują wody. Pływa w nich mnóstwo istot. Od znanych i lubianych merfolków, sahuaginów itd. (czyli generalnie wodnego przeglądu Księgi Potworów), spotkamy również istoty natywne dla samego setting, czyli na przykład pisceany, krwawe krakeny, czy istoty, które zmutowały na skutek kontaktu z krwią tytana Kaduma. <br />Po powierzchni pływają niemal wszystkie "normalne" rasy. <br /> <br />Ile morza mamy i kto (jaka rasa) pływa?
<br /> <br />W opisanych krainach mieszkańcy mają skórę w odcieniach od bladej do ciemno oliwkowej. Nie ma istot o ciemniejszej skórze. W ramach innych ras niż ludzie nie istnieją raczej "odmiany" o innej niż podstawowa barwie skóry. <br /> <br />Czy są różne kolory skóry i u których ras?
<br /> <br />Nie, aczkolwiek jeden z podręczników wprowadza opcję zróżnicowania cech ludzi w zależności od miejsca pochodzenia. Na przykład mieszkańcy Vesh, państwa o bardzo głęboko zakorzenionej wierze otrzymują +2 do Wisdom (Roztropności), ale ich zapatrzenie w bogów czyni ich nieco mniej "chłonnymi" i stąd -2 do Intelektu. Te modyfikacje są w miejsce darmowego atutu na pierwszym poziomie. <br /> <br />Czy ludzie dzielą się na mniejsze rasy (jak krasnoludy czy elfy)?
<br /> <br />Myślę, że jako takie sztampowe dla fantasy rozwiązania obejmują również elfy z Vera-Tre (leśne elfy strzegące swojej leśnej enklawy), wymierające Elfy Wysokiego Rodu (chociaż okoliczności ich wymierania są dosyć ciekawe i nietypowe), a także imperium zła czające się gdzieś na kontynencie, którego mieszkańcy pod wodzą fanatycznego przywódcy tylko czekają by podbić świat <br /> <br />Jakie jeszcze nawiązania do sprawdzonych idei, oprócz Tytanów, Skavenów i broniących przełęczy krasnoludów, można znaleźć w SS?
<br /> <br />Są. Zamieszkują Termanę i daleko im od tradycyjnie przedstawianego gnoma w okularach i wynalezionym miotaczem ognia. To raczej rasa w stylu leśnych gnomów. Rasa raczej ksenofobiczna, unikająca obcych. <br /> <br />Czy są gnomy?
<br /> <br />Nie istnieją żadne znane maszyny latające. Natomiast Elfy z Uriii (nie jestem teraz pewien) dosiadają ogromnych ptaków, a potężny rytuał pozwala grupie wysokopoziomowych magów stworzyć nawet latającą fortecę. <br /> <br />Czy jest latanie (sprzęt latający i nie mam na myśli dywanów )?
<br /> <br />Zagląda i po cichu przygotowuje się do wielkiego powrotu [img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/laugh.gif[/img] <br />Mam nadzieję, że nieco rozwiałem wątpliwości i w sposób w miarę pełny odpowiedziałem na Twoje pytania. <br /> <br />Pozdrawiam, <br />d.Chyba tyle wystarczy... Mam nadzieję, że były wystarczająco szczegółowe (w większości) i da się na nie łatwo odpowiedzieć, oraz że Danant jeszcze tu zagląda.
<br /> <br />Tylko ma³e sprostowanie. Jesli chodzi o nieludzi, to Mroczne Elfy klasycznie maja ciemn± skórê i jasne w³osy, natomiast krasnoludy charduni rodza siê ze skór± w szarawym odcieniu a z wiekiem skóra ich staje sie ciemniejsza i ciemniejaza a¿ do osi±gniecia czerni.<br /> <br />W opisanych krainach mieszkañcy maj± skórê w odcieniach od bladej do ciemno oliwkowej. Nie ma istot o ciemniejszej skórze. W ramach innych ras ni¿ ludzie nie istniej± raczej "odmiany" o innej ni¿ podstawowa barwie skóry.Czy s± ró¿ne kolory skóry i u których ras?
<br /> <br />Dodam także, że staje się również twardsza i coraz bardziej odporna na ewentualne obrażenia. <br /> <br />z wiekiem skóra ich staje sie ciemniejsza i ciemniejaza aż do osiągniecia czerni
<br /> <br />Ghelspad jest kontynentem, na którym przeważają ludzie, ale północ rządzi się swoimi prawami. Typowymi reprezentantami ludzi na północy są mieszkańcy Albadii. To niemal barbarzyńska kraina, w której nadal bardzo silnie zarysowane są wpływy wiary w Tytanów, a konflikty rodzą się często na linii ludzi "udomowionych" (mieszkańców miast) i ich "dzikimi" pobratymcami. <br />Tak - zgodnie z założeniami (i modyfikatorami cech) ludzie z północy są silniejsi i bardziej wytrzymali. Jeżeli chodzi o ich wygląd to z opisów i obrazków tworzy się obraz zbliżony do Skandynawów. <br />Na wschód od Albadii znajdują się Równiny Lede (Plains of Lede), zamieszkałe przez w dużej mierze koczownicze klany orków. Nieopodal również jest Krakadom - główna siedziba Opuszczonych Krasnludów (Forsaken Dwarves). <br />Do tego cała północ roi się od tytanich pomiotów... <br /> <br />Napisałeś, że południe Ghelspadu to klimaty śródziemnomorskie a jego północna część to klimaty bliskie koła polarnego. Jak zatem wyglądają mieszkańcy tego drugiego rejonu? Czy to głównie ludzie, czy może krasnoludy? Jeśli ludzie, to czy są twardsi od mieszkających na 'stepach' braci (np. jak to rozwiązano we wspomnianym przez Ciebie dodatku ze zróżnicowaniem ludzi)?
<br /> <br />Tak, są pustynie. Odpowiem co prawda tylko w oparciu o Ghelspad (nie jestem specem od Termany ), ale na południowym wschodzie znajduje się olbrzymia Pustynia Ukrudan (Ukrudan Desert). Mieszkający tam ludzie to typ "arabskich" nomadów. Do tego dochodzą oczywiście wyznawcy i twory Tytanów. <br /> <br />Czy w ogóle są pustynie i jeśli tak, to czy ich mieszkańcy to bardziej trawdziele z DarkSuna czy może arabowie Al-Quadim?
<br /> <br />Są wilkołaki - o kotołakach nie słyszałem... Wilkołaki są niejako pobłogosławione przez boginię Belsameth, która sprawują nad nimi opiekę. Generalnie pełnią taka samą rolę jak w klasycznych światach fantasy, może poza specjalną przychylnością, którą darzą ich wyznawcy bogini nocy i szaleństwa. Głównymi przeciwnikami zmiennokształtnych są wyznawcy bogini Tanil. Oczywiście - zgodnie z zasadami D&D można nimi grać, biorąc na kark odpowiednie ECL. <br />Z ciekawostek, podręcznik Secrets and Societes opisuje organizację Accursed, czyli Przeklętych. W jej skład wchodzą zmiennokształtni (niedźwiedzio-, dziko-, szczuro- i wilkołaki), którzy nauczyli się panować nad swoim przekleństwem, kontrolować je i za pomocą nowo nabytych mocy toczyć walkę ze złymi zmiennokształtnymi i potworami zamieszkującymi Puszczę Piłorogu (Hornsaw Forest). <br /> <br />Pozdrawiam, <br />d. <br /> <br />P.S. TUTAJ znajdziesz mapę kontynentu Ghelspad.Czy są rasy antropomorficzne (szczególnie wilko- i kotołaki)? Jeśli tak, to jaką grają rolę w świecie i czy można nimi grać?
Ryan O'Connell pisze:<br /> <br />HO darzone s± przez rasy boskie (tych, którzy s³u¿± bogom) z du¿± doz± nieufno¶ci. Wynika to g³ównie z faktu i¿ sa pó³ krwi pomiotem tytanów. W niektórych cze¶ciach Ghelspadu (jak Mullis Town) otzyma³y obywatelstwo i maj± w³asne 'dzielnice'. <br />Z HE jest trochê inaczej, te z okolic lasu Ganjus s± przyjmowanie przychylnie, jako znak elficko-ludzkiego przymierza, natomiast te zrodzone z po³±czenia Forsaken Elfów z lud¼mi traktowane s± z nieufnosci±. <br /> <br />Dotychczas nie spotka³em sie z inna mieszank± <br /> <br /><!--QuoteEBegin--> <br />Przegl±daj±c stronê SSS zauwa¿y³em, ¿e np. w Hollowfaust jest ca³kiem sporo mieszañców (6%). Co poza pó³elfami i pó³orkami ma do zaoferowania SL i czym (je¶li w ogóle) wyró¿niaj± siê SLowe rasy mieszane od tych typowych? Czy wreszcie kto¶ pomy¶la³ o krasnoludoelfach?
<br />Istniej±. Dla przyk³adu Trylogia Martwego Boga (Dead God Trilogy) napisana przez Richarda Lee Byers'a, czy zbiór opowiadañ Champions of the Scarred Lands. <br /> <br />Czy istniej± 'zwyk³e ksi±¿ki' osadzone w realiach DL?
<br />Orkowie g³ównie prowadz± tryb ¿ycia nomadów, choæ ka¿de plemie ma swoje terytorium )na Plains of Lede), którego strze¿e. <br /> <br />Jaki jest poziom ucywilizowania orków?
<br />Ró¿ne regiony maj± swoje gry i zabawy... W Darakeene gra sie w odmianê pi³ki no¿nej po setka zawodników w ka¿dej z dru¿yn, bramki oddalone o milê od siebie i wszystkie chwyty dozwolone. Na Pó³wyspie Fangsfall regularnie odbywaj± siê walki gladiatorów (tzw. pit fights), a w Calastii odbywaja siê zawody atletów. <br /> <br /> <br />Czy s± ludy organizuj±ce co¶ na kszta³t igrzysk czy staræ gladiatorów?
<br /> <br />'Tytanim pomiotem' nazywa sie istoty, czy ludy czcz±ce Tytanów. Do tych ras nale¿± orkowie, gorgony, pisceany itp. stworzenia ale te¿ ludzie, którzy s± prowadzeni przez z³ych druidów. Do krain w których wyznaje sie T. nale¿y Khirdet (gdzie o ile sie nie myle rz±dz± wyznawcy Mormo), czy le¿±ce na po³udniu Ghelspadu ogromne bagna Khan Thet. <br />'Pomiot Tytanów' uznawane jest przez rasy boskie za g³ówne z³o <br />Tyle ile mog³em pomóc. <br />Reszte pytañ pozostawiam znawcyCzy mi siê zdaje, czy powi±zani z Tytanami s± jak niebezpieczni trêdowaci - nikt ich nie chce i wszyscy siê ich boj±? Czy gdzie¶ s± du¿e obszary gdzie wyznaje siê T.? Która rasa przewa¿a w¶ród wyznawców? Co to jest 'tytani pomiot'?
Autor w "Rybim Brzegu" pisze:<br /> <br />A więc są intrygi - to dwa. <br /> <br />No i trzy... Virduk zabił własnego ojca, żeby zająć jego miejsce na tronie. Jak widzisz nie należy on do osób pobłażliwych... Myślę, że raczej straciłby taką osobę. <br /> <br />Docelowo... Trudno powiedzieć. Z pewnością pojawi się już wkrótce Asherak (dosyć dziki i nieprzyjazny kawałek Scarnu) oraz mówi się coś o Dragon Isles (niekoniecznie kontynent, ale archipelag o sporych rozmiarach). <br /> <br />Z ras morskich (poza znanymi z innych światów merfolkami i sahuaginami) na pewno na uwagę zasługują pisceanie. To dziwne istoty, które zmutowały w Krwawym Morzu (Blood Sea) pod wpływem krwi uwięzionego pod powierzchnią Kaduma - jednego z pokonanych Tytanów (Belsameth wycięła mu jego wciąż bijące serce i powstała w ten sposób rana krwawi zatruwając morskie wody). Pisceanie dzielą się na kilka podras. Rządzą nimi czarne pisceany (czarni pisceanie? - mam problem z odmianą), którzy jako jedyni przejawiają talenty do władania magią (jak sorcererzy). Pisceanie co jakiś czas blokują porty, pobierają myto do statków, a czasami je zatapiają... <br />Godne uwagi są również zamieszkujący Krwawe Morze krakeny, które także pod wpływem krwi Kaduma stały się jednymi z najinteligentniejszych istot. Nie tworzą ścisłych społeczności, ale często przewodzą innym morskim rasom. <br /> <br />Pozdrawiam, <br />d.<!--QuoteEBegin-->Nad Rybim Brzegiem zawisły jednak ostatnio czarne chmury. (...) Jego zesłanie na wybrzeże było karą za intrygi na dworze królewskim.
Ryan O'Connell pisze:<br /> <br />Ghelspad, Termana, Asherak, Fenrilik - moze bedzie wiecej. <br /> <br />Pisceans, Merfolk, Blood Krakens - istnieja tez inteligentne stworzenia zamieszkujace morza pomimo tego, ze nie sa na ogol kojarzone z woda (patrz Blood Sea - Crimson Abyss), jak np. czarne smoki). <br /> <br />Regards, <br />Ruemere<!--QuoteEBegin-->A żeby nie był taki całkowity Offtopic, to zadam dwa pytania. Czy wiadomo ile docelowo będzie kontynentów? Jakie są inteligentne rasy morskie i czym się charakteryzują ich społeczności (jeśli takie są)?