Witam
Sam go teraz przeczytałem i masz rację. Generalnie idea pozostała, ale troszke namieszałem w wyjasnieniu chyba, więc raz jeszcze (i poprawie powyższego posta
).
Chodzi o to, że w zasadach oryginalnych Zastęp Drabów rzuca tyloma Kośćmi ilu jest Drabów (+ Biegłosć jeśli posiadają) i zatrzymują Zajadłość, ale nie wiecej niż liczba Drabów pozostałych w Zastępie.
Przykład z Przewodnika MG:
Ludzie Kardynała
Zajadłość 3 i sześciu w Zastępie, rzucają 6z3, ale jesli pozostało ich juz tylko dwóch rzucają 2z2.
Tak więc jeśli MG wystawia np. tylko dwóch doborowych strażników - drabów, nie ma wiekszego znaczenia ich doborowość (wysoka Zajadłość) ponieważ i tak nie mogą zatrzymać wiecej Kości niż jest ich w Zastępie.
Przykład:
Muszkieterzy
Zajadłość 3, Fechtunek 3. Jeśli jest ich pełen Zastęp to rzucają 9z3, ale jest ich na patrolu ledwie 2 to rzucają już 5z2.
Stąd nagle okazuje sie, że żeby Draby stanowiły jakiekolwiek wyzwanie musza faktycznie biegać tłumem kilkunastu co najmniej, ponieważ tak naprawdę ich Zajdłość nie ma wiekszego znaczenia. A tłum 20 bandytów wyskakujacych nagle ciemną nocą z zasadzki w ciemnym zaułku jest juz nawet nie tyle filmowy co "lekko" głupi. Według oryginalnych zasad Draby są w ogóle stratą czasu jeśli nie ma ich tłumu co z kolei prowadzi do totalnie głupich sytuacji. Lub wprowadza konieczność wystawiania Popleczników by miało to jakis sens.
Zmiana polega wiec na tym, że Drab zostaje zindywidualizowany niejako (nadal pozostając jednostrzałem). Nie komplikuje to samej mechaniki, nie zmienia jej w sposób odbiegajacy od przyjętej z systemie, ale powoduje, że Zajadłość zaczyna nabierać nowego, faktycznego, znaczenia, ponieważ nawet jeden Drab nadal rzuca liczbą Kosci równą Zajadłosci (+ew. Biegłość) i zatrzymuje tę pierwszą, a nie jedną; a zarazem powoduje, że im liczniejszy Zastęp Drabów staje się on groźniejszy.
Przykład:
Ludzie Kardynała
Zajadłosć 3 i sześciu w Zastępie, rzucają 8z3 (Zajadłość pojedyńczego Draba + 1nz Kosć za każdego ponad pierwszego w Zastępie). Nawet jeśli pozostanie ich dwóch rzucają 4z3, czyli nadal zatrzymują owe 3 Kości (a nie 2z2).
Przykład 2:
Muszkieterzy
Zajadłość 3, Fechtunek 3. Jeśli jest ich pełen Zastęp to rzucają 10z4 (Zajadłość 3 + Fechtunek 3 + 5nz Kosci za dodatkowych pięciu w Zastępie co daje 11z3, czyli 10z4 ponieważ nz Kości ponad 10 zamieniają się zgodnie z zasadami w zatrzymywane). Jeśli natomiast patrol liczyłby dwóch Muszkieterów, lub po prostu każdego gracza atakowałoby dwóch Muszkieterów - drabów, rzucaliby oni 7z3 (a nie jak w powyższym przykładzie 5z2).
Tym samym z zasadzki moze na drużynę wypaść jeden Zastęp Drabów (po dwóch Drabów na Bohatera) stwarzając "realne zagrożenie" a nie będac jedynie kompletna stratą czasu, zamiast trzech zastępów (czyli tłumu 18 ludzi) aby w ogóle był sens ich wystawiać. Powyższa zmiana pozwala zatem nadal prowadzić szybkie walki wykorzystując do tego Zastępy Drabów poprzez ich lekkie zindywidualizowanie i zwiekszenie przez to ich skuteczności działania w mniejszych grupach, przy zachowaniu mechaniki systemu, a nie wprowadzanie zastępów Popleczników czy Łotrów.
Mam nadzieję, że tym razem, mimo późnej pory, wyjaśniłem już wszystko jak należy.
P.S.
Ponadto w polskiej edycji Przewodnika Gracza w opisie umiejętności Ucznia Szkoły Eisenfaust jest błąd, którego nie skorygowano w wydanej Erracie. Jest tam napisane:
"Nadto, jesli przeciwnik nie zdoła przebić się przez twoją Pasywną Obrone, podczas następnego ataku nań otrzymujesz jedno Dodatkowe Podbicie, plus jedno za każde 5 punktów, które zabrakło mu by cię trafić (zaokrąglone w dół)."
Powinno być:
"Nadto, jesli przeciwnik nie zdoła przebić się przez twoją Pasywną Obrone, podczas następnego ataku nań otrzymujesz jedno Dodatkowe Podbicie za każde 5 punktów, które zabrakło mu by cię trafić (zaokrąglone w dół)."
Pozostała część opisu jest poprawna.
Jest to napisane zarówno w oryginalnym Przewodniku Gracza jak i dodatku "Gildia Szermierzy" (gdyby ktoś uznał, że polska edycja zawiera skorygowany gdzieś indziej opis Szkoły).