Zrodzony z fantastyki

 
slann
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 4982
Rejestracja: pt paź 14, 2005 10:35 am

Zalety Monastyru

wt sie 18, 2009 1:16 pm

Dużo się mówiło na temat wad mona teraz będzie nieco o jego zaletach
Co wam się podoba w monie? Dlaczego, mimo wszystkiego, trwacie przy tym systemie?
Dla mnie są to:
1 Państwa. Żadne z wielkich państw Mona nie jest kalką państwa rzeczywistego. Żadnych Szocji i Estalii. Na dodatek wszystkie są cudownie opisane
2 Niektóre pomysły mechaniczne. Choć mechaniki mona nie trawię, to niektóre rzeczy są nawet fajnie. Cechy narodowe i posesyjne, szkoły szermiercze, sojusznicy. Naprawdę, gdyby nie…
3 Nastrój. Lubię klimat mona. Nieco, smutny, trochę heroiczny i tragiczny zarazem. Mroczny, a jednocześnie wzniosły.
A co w macie do powiedzenia na ten temat?
 
Awatar użytkownika
Blanche
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 343
Rejestracja: pn sie 11, 2008 1:42 pm

Zalety Monastyru

wt sie 18, 2009 8:54 pm

Z Monastyrem zetknęłam się niedawno, ale to, co od razu bardzo mi się spodobało to możliwość rezygnowania z różnych bonusów mechnicznych na rzecz pieniędzy podczas tworzenia postaci - rewelacyjny pomysł, który wspiera tworzenie ciekawych, chociaż słabszych bohaterów.
 
DeathlyHallow
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 276
Rejestracja: pt sie 24, 2007 8:00 pm

Re: Zalety Monastyru

wt sie 18, 2009 10:01 pm

Przede wszystkim możliwość tworzenia fabuł i historii w konwencji - uwaga - 'realistycznych filmów historycznych'. Nie umiem inaczej wyjaśnić sedna sprawy. Jest teraz moda na pulpowe granie i spoko - Klanarchia mnie nie podnieciła, ale na Wolsunga czekam z utęsknieniem. Nie zmienia to jednak faktu, że zasadniczo jestem miłośnikiem bardziej realistycznej konwencji. Mimo to powieściowo-filmowej, bez przesady, w rpg chodzi o przygody. Chcesz się huśtać na żyrandolach i zabijać setkami zbirów pchających się pod rapier - super, zagraj w 7th Sea. Chcesz przygody o garstce ludzi przedzierających się przez kraj pogrążony w wojnie? Monastyr. Chcesz dworskich intryg i gęstniejącej atmosfery zdrady i zagrożenia rodem z "Gry o Tron"? Monastyr. Oczywiście i to i to można sobie rozegrać w Warhammerze czy w 7th Sea i zrobić to fajnie, ale żaden z tych systemów nie wspiera takiego grania tak mocno jak Monastyr właśnie. Świat jest mroczny, ale nie groteskowy. Brutalny, ale nie zalewany nieustającym potokiem czerwonej farby zza kadru. Zepsuty, ale nie przeżarty cynizmem tak do cna, że aż nierealistycznie (casus literatury Sapkowskiego). Generalnie po prostu coś co lubię.
 
slann
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 4982
Rejestracja: pt paź 14, 2005 10:35 am

Re: Zalety Monastyru

śr sie 19, 2009 6:42 pm

Hmmm, a co rozumiesz przez „Realistyczny film historyczny”? Bo za idealnie Monowe filmy zwykle uznaje się „Braterstwo wilków” „Rob Roya” i „Vidoq” z czego za realistyczny uznaję tylko ten drugi. Pytam tylko, bez złośliwości.
Zgadzam się z ostatnim punktem. W polskiej fantastyce poziom cynizmu osiąga niekiedy absurdalne poziomy. Kurde, GoT niby jest mroczne i realistyczne, ale w porównaniu z „Wiedźminem” to przecz szkole dla dzieci
 
DeathlyHallow
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 276
Rejestracja: pt sie 24, 2007 8:00 pm

Re: Zalety Monastyru

śr sie 19, 2009 7:02 pm

Gra o Tron jest właśnie względnie realistyczna w swojej moralnej diagnozie człowieka. Wiedźmin jest absurdalny. Cóż, różnimy się, bo dla mnie "Braterstwo Wilków" to dęty kicz, a "Vidoq "to fajna inspiracja do (oczekiwanego przeze mnie w napięciu) Wolsunga, a nie do Monastyra.
 
Awatar użytkownika
Feniks
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 5008
Rejestracja: ndz lis 07, 2004 10:34 am

Zalety Monastyru

czw sie 20, 2009 7:28 am

"Dutches" to przykład realistycznego filmu historycznego.
 
Awatar użytkownika
Moraine
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 273
Rejestracja: sob paź 04, 2008 10:15 pm

Zalety Monastyru

czw sie 20, 2009 8:32 am

"Ciało i krew" dla mnie, Feniksie. Albo "Kochanice króla", "Brave new world"... Te mi się bardzo kojarzą z Monem.

Ja uwielbiam realizm, i Monastyr daje mi poczucie realnośc. Na przykład postrzał to powazan sprawa, a nie drobiazg, który nie przeszkadza w kontynuowaniu walki jak w 7th Sea. Świetnie rozwiązana mechanika walki. ilustracje, które do dziś rzucaja mnie na kolana i pomagaja wyobrazić sobie inny świat.

Jednoczesnie, realizam w Monastyrze nie niszczy mzliwości postaci, nie sprowadza jej do nic nie wartego robaka uparcie pełzającego w gnoju. Daje szansę zabłysnąc i dokonać czegos wielkiego, wbrew wszystkiemu i wszystkim . To lubię. Żadnych łatwych zwycięztw :)
 
Awatar użytkownika
Michap
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 106
Rejestracja: sob lip 22, 2006 9:51 am

Re: Zalety Monastyru

czw sie 20, 2009 8:39 am

DeathlyHallow pisze:
dla mnie "Braterstwo Wilków" to dęty kicz


Otóż to. A za największą zaletę mechaniki monastyru uznaje fakt, iż w swej nieudolności nie daje możliwości rozgrywania tak heroicznych pojedynków para kung-fu, z obowiązkowymi zwolnieniami i zbliżeniem na twarz bohatera, jakie występują w powyżej wymienionym dziele, choć stara się ona udawać, iż do tego właśnie została stworzona.

A największa zaletą Monastyru jest dla mnie to, że jest dark, jakkolwiek niejasnym miałoby być to określenie.
 
Lesnik
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 7
Rejestracja: sob sty 24, 2009 5:47 pm

Zalety Monastyru

czw sie 20, 2009 7:58 pm

Gracze w Monastyrze mają naprawdę duże pole do popisu - z reguły BG to postacie wpływowe i potężne w porównaniu np. do Warhammer'a. Dzięki temu stoją przed nimi rózne mozliwości pokonywania przeszkód, przynajmniej jeśli ktoś prowadzi przygody z dominującym wątkiem polityki i dworskich intryg. Monastyr to świetny system dla doświadczonych graczy, którzy mają już za sobą nieśmiałe początki i etap manczkinizmu, a gra prostymi najemnikami nie daje im już satysfakcji. Prowadzenie Monastyru również wymaga sporego doświadczenia od MG, ale z drugiej strony tworzenie przygód do tego systemu jest przyjemnością samą w sobie:) Genialny jest system tworzenia postaci - wymusza wręcz na Graczu głębsze zastanowienie się nad historią swojej postaci, itd. Dzięki temu postać nie jest tabelką liczb, a Prawdziwym BG przyjemniej się gra i przyjemniej się prowadzi.

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość