Zrodzony z fantastyki

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 16
 
Awatar użytkownika
Szczur
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 3991
Rejestracja: ndz mar 16, 2003 8:48 pm

Re: Mechanika - pytania i odpowiedzi

śr paź 14, 2009 9:18 am

Silidan pisze:
3. Czy w działaniu mocy Uderzenie nie ma błędu? Czy oparcie testu walki na bardzo istotnej dla "maga" umiejętności nie jest jakimś mechanicznym bublem?


Ramka na stronie 138 wiele wyjaśnia :)
Nie, nie jest to błąd.


@Tadeus - Dobrze piszesz, dwa gadżety zawsze ma się na starcie :)
 
Awatar użytkownika
Malkav
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 539
Rejestracja: wt lis 04, 2003 9:30 pm

Mechanika - pytania i odpowiedzi

śr paź 14, 2009 10:59 am

Dobra, to teraz wujek malkav.
Mam pomysł na gadżet - są to dwa miecze wysuwane z rąk przy pomocy sprężynowych mechanizmów. Teoretycznie jest to jeden gadżet, ale w praktyce to dwa - bo każdy na jedną rękę. Czy w związku z tym wydać muszę dwa razy 3 punkty (dwa oddzielne gadżety) czy 10 (jeden z dwoma cechami)?
 
Awatar użytkownika
Szczur
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 3991
Rejestracja: ndz mar 16, 2003 8:48 pm

Re: Mechanika - pytania i odpowiedzi

śr paź 14, 2009 2:07 pm

@Silidan - domyślnie Joker obniża tylko raz próg przerzutu (drugi raz można sobie obniżyć AFAIR z cechy rasowej). I niżej się nie da. Premia +20 za dwa Jokery jest dość wystarczającym rozwiązaniem ;)

@Malkav - to jeden gadżet - zestaw ostrzy :)
 
Awatar użytkownika
Kot
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 2551
Rejestracja: wt lut 03, 2004 11:20 am

Mechanika - pytania i odpowiedzi

śr paź 14, 2009 2:41 pm

Szczur, a czemu nie miałoby? Niech marnują te Jokery na marne przerzuty, a jak będą naprawdę potrzebne... <tu wstaw śmiech Geniusza Zbrodni vel MG>
 
elirian
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 7
Rejestracja: czw kwie 28, 2005 1:45 pm

Mechanika - pytania i odpowiedzi

śr paź 14, 2009 7:52 pm

Zastanawia mnie jeszcze sens atrybutu Opanowania - definitywnie pod względem umiejętności i wykorzystania w grze jest mniej istotny od wielu innych - jest on fabularnie zdecydowanie ważny, ale mechanika tego nie odzwierciedla... No chyba, żeby robić testy odwagi na każdym kroku i również w konfrontacjach społecznych?
 
DeathlyHallow
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 276
Rejestracja: pt sie 24, 2007 8:00 pm

Re: Mechanika - pytania i odpowiedzi

śr paź 14, 2009 7:54 pm

Ja mam pytanie innego rodzaju, obawiam się, że trywialne, ale nie jestem w stanie tego ustalić - czy zagrywając kartę 'odpalającą' artybutowe buzery otrzymujemy też bonus z tej karty, czy to są dwa różne rodzaje użycia kart, których skutki się na siebie nie nakładają?

Z góry dzięki!
 
Awatar użytkownika
lucek
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 348
Rejestracja: pn mar 01, 2004 6:55 pm

Mechanika - pytania i odpowiedzi

czw paź 15, 2009 1:48 am

elirian pisze:
Zastanawia mnie jeszcze sens atrybutu Opanowania - definitywnie pod względem umiejętności i wykorzystania w grze jest mniej istotny od wielu innych - jest on fabularnie zdecydowanie ważny, ale mechanika tego nie odzwierciedla... No chyba, żeby robić testy odwagi na każdym kroku i również w konfrontacjach społecznych?


Dużo zwierzaczków z bestiariusza wzbudza różnego rodzaju strachy - tam się opanowanie przydaje. Zimną krew jak trzeba zachować też może się przydać. Jeśli uważasz, że to niepotrzebny (czytaj: olewany przez graczy) atrybut, to wprowadź więcej testów opartych na nim :-) Kara musi być :-)


DeathlyHallow pisze:
Ja mam pytanie innego rodzaju, obawiam się, że trywialne, ale nie jestem w stanie tego ustalić - czy zagrywając kartę 'odpalającą' artybutowe buzery otrzymujemy też bonus z tej karty, czy to są dwa różne rodzaje użycia kart, których skutki się na siebie nie nakładają?

Z góry dzięki!


W taki właśnie sposób otrzymuje się dopałkę.
Test wspinaczki, ST 20, podstawa 3, przerzuty 9+. Rzucam 5 i 16 (9->10 i 6) - czyli słabo, brakuje 4. Jestem Eksploratorem, dorzucam Damę trefl: "przed rozpoczęciem wspinaczki dokładnie przyjrzałem się tym skałom, szukając wystających półek, dobrych chwytów i korzeni, które ułatwią mi wejście na górę". Dostaję +4 do wyniku testu - i zdane :-)
"Buzery" wprowadzasz po to, żeby przetłumaczyć na język narracji ten bonus mechaniczny - czyli z poziomu meta-gry.


l.
 
Tadeus
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 143
Rejestracja: pn wrz 19, 2005 12:02 pm

Re: Mechanika - pytania i odpowiedzi

czw paź 15, 2009 4:10 pm

Wedle ramki przy elfach, żelazna broń jest "zazwyczaj" gadżetem, więc może nim być ale nie musi. Jeśli już ma być gadżetem i jest produkowana na zamówienie, to pewnie będzie miała dodatkowe cechy, poza samym dobiciem (ale to już raczej wybór MG). Poza tym, użycie żelaznej broni (zapewne i amunicji) grozi skandalem, więc dla graczy jest mało opłacalne.
Ostatnio zmieniony czw paź 15, 2009 5:32 pm przez Tadeus, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Szczur
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 3991
Rejestracja: ndz mar 16, 2003 8:48 pm

Re: Mechanika - pytania i odpowiedzi

czw paź 15, 2009 5:16 pm

elirian pisze:
Zastanawia mnie jeszcze sens atrybutu Opanowania - definitywnie pod względem umiejętności i wykorzystania w grze jest mniej istotny od wielu innych - jest on fabularnie zdecydowanie ważny, ale mechanika tego nie odzwierciedla... No chyba, żeby robić testy odwagi na każdym kroku i również w konfrontacjach społecznych?


Jest pod niego przypisane mniej umiejętności, niemniej w innych aspektach mechaniki jest ważny - w dyskusjach osoby z wysokim Opanowaniem mają zdecydowaną przewagę, gdyż tylko od tego atrybutu zleży odporność w dyskusji, a dodatkowo wyznacza on również Reputacje (a co za tym pewność siebie).
Opanowanie wcześniej miało więcej umiejętności przypisanych, ale testy pokazały nam, że staje się wtedy zdecydowanie za mocne w stosunku do innych atrybutów.
Strach to tylko dodatkowy bonus :)


@Silidan - zazwyczaj jest gadżetem (raczej nie pojedynczy pocisk, a broń nimi załadowana przykładowo). I tak, zgodnie z elfią słabością, jest to niedeklarowane dobicie elfa.
 
Awatar użytkownika
Wiron
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 91
Rejestracja: sob kwie 11, 2009 12:23 pm

Re: Mechanika - pytania i odpowiedzi

czw paź 15, 2009 6:16 pm

Jakiego typu stawki powinno się użyć, gdy w grę wchodzi zarażenie lykantropią? Jest to efekt długotrwały, w dodatku w czasie przemiany traci się kontrolę nad postacią, więc stawka poważna raczej odpada. Va bank też się za bardzo nie nadaje, gdyż przez większość czasu postać jest grywalna.
 
Awatar użytkownika
lucek
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 348
Rejestracja: pn mar 01, 2004 6:55 pm

Mechanika - pytania i odpowiedzi

pt paź 16, 2009 2:29 am

Wiron pisze:
Jakiego typu stawki powinno się użyć, gdy w grę wchodzi zarażenie lykantropią? Jest to efekt długotrwały, w dodatku w czasie przemiany traci się kontrolę nad postacią, więc stawka poważna raczej odpada. Va bank też się za bardzo nie nadaje, gdyż przez większość czasu postać jest grywalna.


Powiedz to doktorowi Jekyllowi ;-) Chłopak nie ma co szukać w towarzystwie.
Lykantropia to nie tylko kilka kłopotliwych dni w miesiącu - ujawniona jest śmiercią towarzyską. Nikt przecież nie zaprosi chorego na wściekliznę gościa w swoje progi tylko dlatego, że dziś akurat jeszcze nikogo nie rozerwał na strzępy.


l.
 
Awatar użytkownika
Szczur
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 3991
Rejestracja: ndz mar 16, 2003 8:48 pm

Re: Mechanika - pytania i odpowiedzi

pt paź 16, 2009 3:09 pm

Jeżeli jest to opowieść o poszukiwaniu lekarstwa na lykantropię to najbardziej by pasowała poważna stawka. Tak, że gdy bohaterowie znajdą lekarstwo, to nieprzyjemne efekty porażki (mogą być długotrwałe) ustaną.
A problematyczne dni w miesiącu, regularne Skandale i takie tam to już dostarczą zabawy na sesji :)

Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, żeby ktoś zagrał va banque - w takim wypadku najpewniej stanie się wściekłą bestią, przerażony tym co się z nim stało popełni samobójstwo albo wyjedzie gdzieś do samotni spędzić resztę życia na kontemplacjach z dala od czegokolwiek co mógłby rozszarpać ;)
 
Awatar użytkownika
Malkav
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 539
Rejestracja: wt lis 04, 2003 9:30 pm

Mechanika - pytania i odpowiedzi

ndz paź 18, 2009 12:58 am

Q: Czy można apgrejdować gadżety? Np. mam brykę sportową. Ma ona dwie cechy (standardowe podręcznikowe sportowego paromobilu), ale chce dołożyć do niej pinezki (raz na sesję za żeton), drugi silnik (każda oś z niezależnym napędem - powiedzmy +3 do uciekania/pościgów/prowadzenia) albo wyrzutnie rakiet. Czy za każde 5 pointów mogę dorzucić jedną cechę?
 
Awatar użytkownika
Alchemique
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 310
Rejestracja: wt lip 13, 2004 9:33 pm

Mechanika - pytania i odpowiedzi

ndz paź 18, 2009 10:30 am

Dokładnie tak szczegółowy opis znajdziesz na stronie 71 :)

Pozdr Alch
 
Awatar użytkownika
Malkav
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 539
Rejestracja: wt lis 04, 2003 9:30 pm

Mechanika - pytania i odpowiedzi

ndz paź 18, 2009 9:54 pm

Alchemique pisze:
Dokładnie tak szczegółowy opis znajdziesz na stronie 71 :)

Hyh, wiedziałem, że gdzieś o tym czytałem :D
 
elirian
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 7
Rejestracja: czw kwie 28, 2005 1:45 pm

Mechanika - pytania i odpowiedzi

pn paź 19, 2009 3:03 pm

jak to jest z kartami w testach przeciwstawnych - czy oferują tylko (generalnie niewielkie) plusy do testu, czy też większe wartości jakoś wpływają w większym stopniu na jego wynik? bo raczej nie widzę opcji automatycznych sukcesów lub przerzutów w przypadku testu przeciwstawnego...
 
Awatar użytkownika
Kot
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 2551
Rejestracja: wt lut 03, 2004 11:20 am

Mechanika - pytania i odpowiedzi

pn paź 19, 2009 4:52 pm

W teście przeciwstawnym otrzymujesz tylko premię od +3 (za blotkę) do +10 (joker) za kartę, plus ew. zwiększony zakres przerzutu w przypadku Jokera. Żadnych automatycznych sukcesów - te zapisy w tabelce dotyczą tylko testów prostych.
 
Awatar użytkownika
Erpegis
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1095
Rejestracja: sob cze 28, 2003 9:18 am

Mechanika - pytania i odpowiedzi

pn paź 19, 2009 5:32 pm

Jak określa się aktywną obronę w dyskusji?

Blef kontruje się empatią (a może wiedzą?) i vice versa, zastraszanie odwagą, a perswazję i ekspresję?
 
elirian
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 7
Rejestracja: czw kwie 28, 2005 1:45 pm

Mechanika - pytania i odpowiedzi

pn paź 19, 2009 8:03 pm

wg. mnie to zależy od argumentu, jakiego użyje przeciwnik lub gracz - perswazję kontrowałbym jakąś "wiedzą" lub analizą, ekspresję czymkolwiek - np. chłodny, "ścinający" kontrargument (perswazja), albo równie emocjonalna uwaga (ekspresja) - ogólnie użycie umiejętności dopasowywałbym do rzeczywistych argumentów i argumentacji wynikającej z narracji i rzeczywistej rozmowy, a nie na odwrót
 
Awatar użytkownika
Garnek
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1469
Rejestracja: wt maja 13, 2003 3:32 pm

Mechanika - pytania i odpowiedzi

pn paź 19, 2009 9:32 pm

DeathlyHallow pisze:
Tak więc mamy namiętne tango, w którym partnerzy chcą się skompromitować (poprzez kroki wymuszające błąd), a jednocześnie nasz bohater będzie chciał uwieść elfkę. A to wszystko na oczach staromodnego towarzystwa, więc wszystko grozi iście gigantycznym skandalem. Oczywiście nasuwa się jednoznacznie konfrontacja społeczna, ale czy nie byłoby fajnie oprzeć ją o Zręczność?


Szczerze mówiąc, to zależy :) Ja bym pewnie rozegrał to głównie na ekspresji i blefie, podpowiadając graczowi, że może robić manewr na wysportowaniu, który - jeśli udany - odbiera dwa znaczniki. Ale sam mechanizm jest na tyle elastyczny, że można podejść do tego w inny sposób.

beacon pisze:
Czy taka wymiana
- ja dorzucam kartę, bronię się ledwo ledwo
- to ja też dorzucam kartę, nie bronisz się!
- to ja odpalam bonus z tego i tego i bronię się!
- to ja...
może trwać aż do wyczerpania zapasów?


Tak. Bardzo często mieliśmy coś w tym stylu podczas konfrontacji finałowych - bardzo podkręcało emocje, zwłaszcza, gdy boss nagle wyciągał coś z rękawa (np. +5 z osiągnięcia) a gracze już jechali na rezerwie.
Swoją drogą spostrzeżenie: w poważniejszych starciach taka licytacja wzmagała nam bardzo ducha zespołowego - postaci pomagały sobie, dorzucając karty głównemu aktorowi i tak wespół w zespół dawali sobie radę.

gower pisze:
Czy dodatkowa moc/zaklęcie dawana przez Magię w teorii i w praktyce może być zmieniana na każdej sesji, czy też trzeba ją wybrać przy wykupieniu gadżetu?


Koszernie jest wybrać przy wykupieniu gadżetu, choć przyznam, że zdarzało mi się pozwolić graczowi za żeton użyć innej mocy niż ta wybrana.

silidan pisze:
1. Czy zgrywając dwa jokery (jeden z mocy, drugi z archetypu) obniżam zakres przerzutu o dwa?

2. Teraz mam pytanie o Dziki Talent: w opisie atutów dających nową moc/zaklęcie jest napisane, że mogą je wykupić postaci z profesją magiczną lub Szkoleniem Magicznym. Czyli Dziki Talent ma dostęp tylko do jednej mocy, kupowanej na starcie?


1. O, ciekawy pomysł :-) Jakoś nikt mi tak na sesji nie zagrał (ale może Jokery graczom nie podchodziły). Jak pisał Szczur, rozsądek nakazuje, by zakres przerzutu zwiększał się tylko o jeden. Ale jeśli pozwolisz graczowi zwiększyć o dwa, to się nie pogniewamy :-D

2. No i znalazłeś babola - Dziki talent również może wykupywać nowe moc. W wymaganiach powinno być profesja magiczna, szkolenie magiczne lub dziki talent.

elirian pisze:
jak to jest z kartami w testach przeciwstawnych - czy oferują tylko (generalnie niewielkie) plusy do testu, czy też większe wartości jakoś wpływają w większym stopniu na jego wynik? bo raczej nie widzę opcji automatycznych sukcesów lub przerzutów w przypadku testu przeciwstawnego...


Jeśli gracz chce, może podczas testu przeciwstawnego zdecydować, że chce wykorzystać automatyczny sukces - wtedy uznaje się, że wyrzucił tyle, ile wynosi ST związane z daną kartą (czyli np. zagrywając Asa może albo rzucać kośćmi i dodać +5 albo nie rzucać i uznać, że wypadło 20). Czasami się może to opłacać.

Erpegis pisze:
Jak określa się aktywną obronę w dyskusji?
Blef kontruje się empatią (a może wiedzą?) i vice versa, zastraszanie odwagą, a perswazję i ekspresję?


W dużej mierze zależy to od opisu gracza. Domyślnie perswazję najsensowniej perswazją (wymiana argumentów) lub blefem (ściemnianie), a ekspresję empatią (skupiasz się na treści, nie na formie) lub ekspresją (starasz się przyćmić przeciwnika) - ale można też perswazją (emocjom przeciwstawiasz argumenty). Generalnie, jak się wpadnie na fajny pomysł, to można uzasadnić praktycznie dowolną umiejętność.
 
Awatar użytkownika
Erpegis
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1095
Rejestracja: sob cze 28, 2003 9:18 am

Mechanika - pytania i odpowiedzi

wt paź 20, 2009 10:36 am

Czy za Bogactwo zyskane na sesji, 'fabularnie' (szczerozłoty posążek faraona Thoth-ei-kamona odnaleziony w grobowcu, nadania ziemskie przez króla Piastuna, przetrwanie nocy w domu zmarłego ekscentrycznego wuja-milionera) muszę płacić PD?
 
Awatar użytkownika
Garnek
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1469
Rejestracja: wt maja 13, 2003 3:32 pm

Mechanika - pytania i odpowiedzi

wt paź 20, 2009 11:17 am

Bogactwo, za które nie zapłacisz PD, co sesję resetuje się o jeden w stronę poziomu wykupionego za PD. Czyli jeśli masz Bogactwo 6, zobędziesz posążek, który MG wyceni na +2 Bogactwa, to do końca sesji masz Bogactwo 8, na kolejnej sesji masz 7 a później znowu 6.
Ostatnio zmieniony wt paź 20, 2009 11:17 am przez Garnek, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Awatar użytkownika
CE2AR
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 1575
Rejestracja: pn sie 30, 2004 9:17 pm

Mechanika - pytania i odpowiedzi

pt paź 23, 2009 7:30 pm

Posiadane wyposażenie nie ma żadnego wpływu na walkę (pomijając gadżety)? Mogę się rzucić goły-bosy, z pięściami na uzbrojonych przeciwników i efekt jest taki sam, jakbym rzucił się na nich w ubraniu ;) i z szablą w dłoni?
 
Awatar użytkownika
beacon
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 2186
Rejestracja: ndz lis 21, 2004 7:08 pm

Mechanika - pytania i odpowiedzi

pt paź 23, 2009 7:35 pm

Z pewnością bez ubrań łatwiej o skandal.
 
Awatar użytkownika
Szczur
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 3991
Rejestracja: ndz mar 16, 2003 8:48 pm

Re: Mechanika - pytania i odpowiedzi

pt paź 23, 2009 10:15 pm

Ekwipunek jedynie umożliwia niektóre akcji, nie daje żadnych premii.
Jak wspomniał beacon, uczestniczenie w bójkach nago z pewnością jest doskonałą drogą ku utracie Reputacji ;)
 
Aureus

Mechanika - pytania i odpowiedzi

pt paź 23, 2009 11:43 pm

Poza tym testować można różne specjalizacje. Postać ze specjalizacją w walce wręcz z pewnością wybierze kung-fu niż szablę. ; )
 
Awatar użytkownika
Gerard Heime
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 3299
Rejestracja: czw mar 20, 2003 9:02 am

Re: Mechanika - pytania i odpowiedzi

sob paź 24, 2009 9:30 am

CE2AR pisze:
Posiadane wyposażenie nie ma żadnego wpływu na walkę (pomijając gadżety)? Mogę się rzucić goły-bosy, z pięściami na uzbrojonych przeciwników i efekt jest taki sam, jakbym rzucił się na nich w ubraniu ;) i z szablą w dłoni?


Znam przynajmniej kilka postaci z popkultury, które zwykły walczyć za pomocą pięści z przeciwnikami uzbrojonymi po zęby. I o to tu właśnie chodzi :-)
 
Awatar użytkownika
CE2AR
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 1575
Rejestracja: pn sie 30, 2004 9:17 pm

Mechanika - pytania i odpowiedzi

ndz paź 25, 2009 4:48 pm

Gerard Heime pisze:
Znam przynajmniej kilka postaci z popkultury, które zwykły walczyć za pomocą pięści z przeciwnikami uzbrojonymi po zęby. I o to tu właśnie chodzi :-)

Mi to nie wadzi, ale może doprowadzić do nieco absurdalnych sytuacji, nawet jak na standardy "filmowe" ;) Poza tym, wychodzi, że najlepiej specjalizować się w walce na pięści, zamiast w używaniu jakiegoś narzędzia zbrodni, które nie zawsze musi być pod ręką.

Czy silny cios działa również w boju ze statystami? Ściąga dwóch nieszczęśników za jednym zamachem?
 
Awatar użytkownika
beacon
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 2186
Rejestracja: ndz lis 21, 2004 7:08 pm

Mechanika - pytania i odpowiedzi

ndz paź 25, 2009 5:15 pm

Proponuję myśleć o mechanice Wolsunga jako o takiej, w której wiele rzeczy przesuwa się z mechaniki do koloru po to, żeby fajne akcje (walka na mięści z miotającym ogniste kule superbohaterem) nie przeważały szali zwycięstwa na stronę tego z mocniejszą cechą. To utrudnia dopakowywanie postaci, ale wynika z filozofii gry i chyba niekoniecznie powinno się tego czepiać.
 
Huncwot
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 6
Rejestracja: ndz paź 25, 2009 8:14 pm

Re: Mechanika - pytania i odpowiedzi

ndz paź 25, 2009 8:25 pm

Jaki jest sens działania gadżetów reaktywujących moce i zaklęcia za żetony (Czarny Lotos, Bateria Maniczne, itp.) kiedy standardowo i tak można aktywować moce i zaklęcia za żetony?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 16

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości