Zrodzony z fantastyki

 
Awatar użytkownika
Olorin Rapidedge
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 207
Rejestracja: sob mar 03, 2007 8:47 pm

Re: [2 ed.] Mechanika - pytania

czw cze 15, 2017 4:57 pm

Przypominam, że poruszamy się teraz po nieofijalnych zasadach, żeby nie było że krzewię kłamstwa :)
Według mnie Odporność nadawała by się, ale jest odrobinę mniej logiczna w tym przypadku. Śpieszę z wyjaśnieniem. Wyobraźmy sobie osobę o niskiej odporności, ale wysokiej krzepie. Będzie to osoba silna, postawna, umięśniona. Ale podatna na choroby, łatwo zarażająca się, ulegająca szybko truciznom itp.
Oczywiście Odporność jest dodawana do Wytrzymałości, która wpływa na wytrzymywanie ciosów fizycznych, ale sama w sobie wydaje się mieć jednak troszkę inne zastosowanie, bardziej... "wewnątrz-ciałowe" (piękny neologizm, nieprawdaż?).
Nie wyobrażam sobie postaci o niskiej Krzepie, ale wysokiej Odporności, dzięki której nie traci przytomności. Wyobraź sobie taką osobę. 22 Krzepy, 60 Odporności. Chuchro totalne, ale jego organizm znakomicie radzi sobie z truciznami, chorobami, zakażeniami. Uderzasz takiego człowieka kijem w głowę. A on stoi dalej nieporuszony? Jak dla mnie bezsens :)

Tak, moim zdaniem najlogiczniej byłoby dać łotrzykowi po prostu modyfikator. PRzeciwstawny test krzepy, ale +20 dla łotrzyka. Jeżeli używa narzedzia ogłuszającego, może nawet +30 (bo jakby nie patrzeć podejście w 100% niezauważenie i użycie tłuczka jest generalnie najłatwiejszym sposobem ogłuszania, więc +30 jest IMHO jak najbardziej uzasadnione).
 
Nyklu
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 3
Rejestracja: pn sie 13, 2018 1:14 pm

Re: [2 ed.] Mechanika - pytania

pn sie 13, 2018 1:22 pm

Pytanie o magię kapłańską mam
Czy jak zmienię profesje to tracę przychylność Boga i możliwość rzucania czarów kapłańskich?
 
Awatar użytkownika
wysłannik
Moderator
Moderator
Posty: 665
Rejestracja: śr cze 09, 2010 10:54 am

Re: [2 ed.] Mechanika - pytania

wt sie 14, 2018 4:52 pm

Mechanicznie absolutnie nie. Jeśli wykonujesz profesje kapłana i masz już zdolności do rzucania czarów i punkt magii, to gdy przejdziesz na inną profesje to stare zdolności zostają, podobnie jak umiejętności czy statystyki. 
Natomiast fabularnie zależy to od waszego MG i profesji na jaką chcesz przejść. Jeśli będzie to coś, co jest zupełnie przeciwne twojemu bóstwu, to MG może uznać (oczywiście nie powinien tego robić "od tak sobie"), że twoje bóstwo przestaje ci sprzyjać. Może się też tak stać jeśli byś zaczął łamać przykazania danego boga.
 
Nyklu
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 3
Rejestracja: pn sie 13, 2018 1:14 pm

Re: [2 ed.] Mechanika - pytania

wt sie 14, 2018 11:50 pm

Innymi słowy, póki wierny jestem bóstwo to zmiana profesji nie pozbawi mnie możliwości rzucania czarów kapłańskich?
 
Awatar użytkownika
Olorin Rapidedge
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 207
Rejestracja: sob mar 03, 2007 8:47 pm

Re: [2 ed.] Mechanika - pytania

śr sie 15, 2018 3:39 pm

Wystarczy się w sumie zastanowić. Dlaczego Twoja postać może rzucać "czary"? Nie może tego robić jako Akolita, mimo że w boga wierzy. Nie zrobi tego również osoba postronna. Dopiero Kapłan, osobnik o głębokiej wierze i cieszący się przychylnością bóstw, jest w stanie rzucać najprostsze czary. Wybraniec boży, jak sama nazwa wskazuje, to ktoś już na zupełnie innym poziomie, ktoś kto w widoczny sposób przypodobał się bogom i zyskał możliwość "proszenia ich o pomoc", rzucając dużo silniejsze zaklęcia, oczywiście poprzez gorliwą modlitwę.
Teraz wyobraźmy sobie, że taki Wybraniec boży, czyli nie byle kto, z różnych przyczyn zmienia profesję i zaczyna być powiedzmy łowcą. Jaka logika przyświecałaby temu, żeby stracił możliwość czarowania? Taka, że nie sławi już swojego boga. A jeżeli jednak wciąż to robi? Żadna, oczywiście.
Przez to mam na myśli, że aby móc ZACZĄĆ rzucać czary, trzeba się wyjątkowo postarać i zwrócić uwagę bogów (czyt. wejść na pozycję kapłańską lub wybrańca bożego). Ale żeby stracić taką możliwość (oczywiście fabularnie, bo mechanicznie się nie da), należy zrobić coś zupełnie przeciwnego - zhańbić się w oczach bóstwa tak, aby przestał ci być przychylny. Bo, jak się zastanowić, były kapłan to wciąż kapłan. Nie przestajesz być wiernym tylko dlatego, że zająłeś się czymś innym niż nawracanie ludzi. Przestajesz być wiernym, jeżeli nie stosujesz się do wiary i nie sławisz swego boga należycie.
Tak ja to widzę i wydaje mi się to logiczne.

A z mechanicznego punktu widzenia, oczywiście dopóki posiadasz zdolność magii kapłańskiej, dopóty możesz rzucać czary. Jako że w Warhammerze zdolności nigdy nie znikają od tak, poprzez zmianę profesji, rzucać czary możesz już aż po grób.
 
Nyklu
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 3
Rejestracja: pn sie 13, 2018 1:14 pm

Re: [2 ed.] Mechanika - pytania

czw wrz 20, 2018 2:25 pm

Czy kapłani mogą tworzyć magiczne przedmioty?
 
Aramil_S
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 91
Rejestracja: śr sie 12, 2009 5:37 pm

Re: [2 ed.] Mechanika - pytania

czw wrz 20, 2018 5:07 pm

Tak czarodzieje jak i kapłani mogą tworzyć przedmioty, PG s.177
 
kajak1980
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 1
Rejestracja: ndz sty 06, 2019 6:34 pm

Re: [2 ed.] Mechanika - pytania

ndz sty 06, 2019 6:37 pm

A na jakiej podstawie ustalacie jakie przedmioty mogą tworzyć ? Są jakieś dodatki rozszerzenia itp opisujące ?
 
Aramil_S
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 91
Rejestracja: śr sie 12, 2009 5:37 pm

Re: [2 ed.] Mechanika - pytania

wt sty 08, 2019 1:58 pm

W kwestii przedmiotów tworzonych przez ludzkich czarowników to rytuały, "zwykle z bezcennymi rzadko spotykanymi składnikami" - Królestwo Magii s.204
 
Awatar użytkownika
Vindreal
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 462
Rejestracja: pn mar 31, 2008 7:21 pm

Re: [2 ed.] Mechanika - pytania

wt mar 05, 2019 12:27 pm

Mogło być i przeoczyłem, ale czy jest możliwe, by ludzki Mistrz Magii miał równocześnie zdolności magia tajemna (Ogień) i magia czarnoksięska (Chaos)?


(miło wrócić na Poltera)
 
Awatar użytkownika
wysłannik
Moderator
Moderator
Posty: 665
Rejestracja: śr cze 09, 2010 10:54 am

Re: [2 ed.] Mechanika - pytania

śr mar 06, 2019 8:27 pm

Oczywiście, że tak. Wędrowny Czarodziej ma do wyboru magie tajemną albo czarnoksięską. Jeśli wybierze tajemną, to po skończeniu profesji może wykupić resztę zdolności, a w tym magię czarnoksięską.

Przykładem może być czarodziej z kampanii Ścieżki Przeklętych, część druga Wieże Altdorfu.  
 
Awatar użytkownika
Khemlish Val'Drach
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1055
Rejestracja: czw gru 01, 2005 6:00 pm

Re: [2 ed.] Mechanika - pytania

pn wrz 23, 2019 9:17 pm

wysłannik pisze:
Oczywiście, że tak. Wędrowny Czarodziej ma do wyboru magie tajemną albo czarnoksięską. Jeśli wybierze tajemną, to po skończeniu profesji może wykupić resztę zdolności, a w tym magię czarnoksięską.

Przykładem może być czarodziej z kampanii Ścieżki Przeklętych, część druga Wieże Altdorfu.  

Witam również po długim okresie nieobecności. Co do pytania.
Odpowiedź poprawna. Wytłumaczenie już nie. Zasady (o ile nie wyszła jakaś errata) pozwalają na wykupienie wszystkich umiejętności i zdolności przez gracza podanych na liście profesji. Wyjątkiem są te, które stanowią listę do wyboru lub są podawane jako opcje do wyboru(coś "albo" coś). Przykładem są np. Wiedzę (nekromancja albo historia) u Łowcy Wampirów, lub zdolności u czarodzieja. Te drugie są poukładane w pary tak by kończąc Arcymaga gracz mógł mieć je wszystkie. Z jednym wyjątkiem. Zdolność do rzucania czarów z konkretnej szkoły (lore'a).  
Gdyby było tak jak pisze wysłannik to kolejne profesje Maga nie miałyby sensu. Ale nie jestem Alfą i  Omegą i mogę się mylić. Zwłaszcza jeśli wyszła jakaś modyfikacja do zasad. Jednak wg informacji ze strony 31 głównego podręcznika do 2 ed.  "W przypadku zdolności do wyboru, musisz wybrać jedną z nich". Dlatego nie można wykupić Magii Czarnoksięskiej i Tajemnej. Jednak jest wyjątek od tej zasady. Wybierając Magie Tajemną lub Czarnoksięską(nekromancja) można nadal zdobyć zdolność Magia Czarnoksięska (Chaos). Wystarczy Katastrofalna manifestacja Chaosu (Heretycka Wizja). Prócz obłędu postać otrzymuje możliwość wykupienia powyższej zdolności.
Edit. Jeśli rzeczywiście coś źle pamiętam lub wyszła errata chętnie poproszę o namiary fragmentu, który to potwierdzi. Chętnie się doszkolę.
Edit  II. Tak teraz na spacerku pomyślałem, że jest jeszcze druga opcja. Profesje Kultystów i Czempionów Niszczycielskich potęg z Księgi Spaczenia pozwalają jeszcze na nabycie zdolności Magia czarnoksięska (do wyboru Nurgle, Slannesh i Tzeentch). 
Ja jako Mistrz gry pozwolił bym też graczowi by odnalazł nauczyciela magii (demon szepczący z artefaktu czy lustra też by się nadał). Musiał by się naszukać oczywiście. Wtedy gracz musiałby tylko wydać 200 pd na ponownie rozpoczęcie profesji ucznia czarodzieja, wykupić część umiejętności co symbolizowało by ponowny trening tym razem spaczonych ścieżek magii [Jez. tajemny (magiczny), Splatanie magii, Wykrywanie magii,] zamiast "czytania i pisania" kazał bym mu poznać czarną mowę lub norski, (dla chaosu) lub strigoiski, lamijski, khemrijski lub arabski (dla nekromancji) a potem już tylko 100 pd na wędrownego, i może kupić Czarnoksięstwo (o ile już nie ma) i Magię Czarnoksięską stosowną do celu nauki. Oczywiście po drodze musi zdobyć odpowiednią "czarnoksięską" Księgę Wiedzy Tajemnej. A tu mogą być schody. Przy czym chce nadmienić, że pozwolił bym na to tylko z jedną gałęzią magii. Dwie dał bym tylko BN-owi.
Pozwolił bym też na jeszcze jedną opcje. Alternatywą dla nauczyciela może być też potężny artefakt lub słynne źródła wiedzy jak Księga Niebiańskiej Przepowiedni czy Księga Nagasha. Potraktował bym je jak źródło podobne do "Heretyckiej Wizji". Ale to już tylko moje wariacje z zasadami, więc nie należy traktować tego jak odpowiedzi zgodnej z zasadami, co raczej ułańską fantazje w naginaniu ich do granic możliwości by spełnić życzenie graczy dla dobrej zabawy. 
 
Awatar użytkownika
wysłannik
Moderator
Moderator
Posty: 665
Rejestracja: śr cze 09, 2010 10:54 am

Re: [2 ed.] Mechanika - pytania

wt wrz 24, 2019 11:06 pm

@Khemlish Val'Drach
Piszę zgodnie z zasadami. Na 28 stronie podręcznika głównego jest podrozdział "Profesja początkowa". Akapit 1 potwierdza, to o czym pisałem wyżej. Na str. 29 i podrozdział "Opcjonalne rozwijanie umiejętności i zdolności" rzuca jeszcze jaśniejsze światło na te sprawę.

Kolejne profesję czarodziejów mają jak najbardziej sens. Zwróć uwagę, że taki Mistrz Magii nie ma w zdolnościach już do wyboru magii tajemnej ani magii czarnoksięskiej. Tego wyboru dokonuje się na wędrownym. Ma natomiast kolejne magie powszechne. I to się wcale nie dubluje, tylko wybiera kolejne. Z wędrownego dwie powszechne a z mistrza kolejne dwie.
Odniosę się po raz kolejny do dodatku Wieże Altdorfu, bo znajdują się tam świetne przykłady rozpisanych czarodziei. Przeanalizuj kartę Wolfganga Scheunacht'a i Dietera Klemperer'a. Obie zgodne z tym co mówią przytoczone zasady.
 
Awatar użytkownika
Khemlish Val'Drach
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1055
Rejestracja: czw gru 01, 2005 6:00 pm

Re: [2 ed.] Mechanika - pytania

śr wrz 25, 2019 11:52 pm

ok. masz racje. Przegapiłem ten fragment.
 
Awatar użytkownika
wysłannik
Moderator
Moderator
Posty: 665
Rejestracja: śr cze 09, 2010 10:54 am

Re: [2 ed.] Mechanika - pytania

czw wrz 26, 2019 12:37 pm

Koniec końców jest to zasada opcjonalna, ale myślę że bardzo dobra i raczej gości przy większości rpg'owych stołach. 

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości