Chyba się z Pawłem powoli przekonujemy do koncepcji FATEowskiej. To znaczy ja nas przekonuję :o] Oto co póki co proponuję.
Polskie tłumaczenie FATE
Kreacja bohaterów polegać będzie na ich rekonstrukcji z obecnej - dedekowej postaci - na aspekty i umiejętności FATE.
Skala:
+5 Nadludzki
+4 Doskonały
+3 Wspaniały
+2 Bardzo dobry
+1 Dobry
+0 Niezły
-1 Znośny
-2 Słaby
-3 Bardzo słaby
-4 Fatalny
Skala jest nieco inna niż w FATE - wywaliłem poziom Average, który jest IMHO nie przypiął ni przyłatał.
Każdy dostaje tyle aspektów ile ma poziomów, uwzględniając Level Adjustment.
Po wzięciu jednego poziomu aspektu postać jest niejako niezłą w tym aspekcie - stad +0 na niezłym.
Aspektem moze być cokolwiek co wyróżnia postać. Np. gnoll, silny, lekkomyślny, koneksje u znanych osób itp. Użycie aspektów dalej.
Zarówno przy tworzeniu postaci, jak i podczas jej późniejszego rozwoju nowy aspekt jest równoważny pięciu poziomom umiejętności.
Wyjątkowo aspekt poziązany ze światem w szczególny sposób [np. ze smoczego rodu itp.] wart jest 6 pkt umiejętności.
Wszystkie umiejętności bazowo definiowane są na poziomie słabym.
Ilość imiejętności i ich nazwy - jeszcze nie zadecydowałem.
Podnoszone umiejętności muszą podlegać regule piramidy. Oznacza ona, ze postac może mieć na danym poziomie tyle o jedną mnieju umiejętności niż ma na niższym poziomie.
Przykład: by mieć dwie niezłe umiejętności postać musi posiadać 3 znośne. Albo: żeby mieć 1 Bardzo dobrą trzeba mieć 2 dobre a zatem 3 niezłe a zatem 4 znośne. Reguła piramidy musi byc zachowana pod koniec przyznawania punktów umiejętności z każdego z aspektów.
Testy:
Testy wykonujemy 4kF, czyli 4ema kostakami do FUDGE'a. Każda z nich to zwykła szóstka któa ma po dwie scianki z plusem, z minusem i puste. Rozrzut wyników: od -4 do +4. Najcześciej wypada zero.
Wynik pozwala na szybką ocenę powoidzenia akcji - bo odczytujemy go z tabeli opisowej i wiemy, czy bohaterowi poszło tym razem wspaniale czy ledwie znośnie.
Aspekty:
Gracz może wywołać dany aspekt w sytuacji, która go w jakiś sposób dotyczy. Np. wyważając drzwi można wywołać aspekt "silny". Odznaczony aspekt zostaje zużyty na czas danej sesji i nie może być ponownie użyty. Jego użyciue pozwala:
1. przerzucić test [wszystkie 4 kości, liczy się drugi wynik]
lub
2. zmienić jedną dowolną kość na +.
Aspekty negatywne:
Niektóre aspekty mogą być albo całkiwicie negatywne, albo mogą być użyte negatywnie. Przykłady: kulawy jest zawsze negatywny, gnoll moze być wywołany negatywnie jeżeli bycie gnollem nie jest mile widzine - np. w pracowni krawieckiej :-) Negatywny aspekt daje -1 do interakcji podczas sceny. Wywołać może go gracz lub MG. Wywołaniu można zapobiec wydając Punkt Losu. Jeżeli gracz godzi się na wywołąnie aspektu negatywnego - w zamian taki włąsnie punkt losu dostaje.
Aspekty negatywne są więc źródłem punktów losu.
Punkty losu:
Każdy gracz startuje z punktami losu równymi połowie ogólnej ilości aspektów plus jeden za każdy aspekt negatywny.
Np. 4 aspekty pozytywne = 2 pkt losu. 2 asp pozyt 2 negat = 4 pkt losu na starcie.
Uzycie punktów losu jest wielorakie:
- dodanie +1 do dowolnego testu
- spowodowanie pomnijszego zbiegu okliczności korzystnego dla gracza
- "przejęcia kamerty" na czas krótkiego monologu
- anulowanie ran po walce [to do opracowania jeszcze]
- odznaczenie już wykorzystanego w czasie sesji aspektu
Prócz uzyskiwania PL za negatywne aspekty gracz moze je wykupić za pedeki po sesji.
Pedeki:
Po sesji gracze dostają pedeki. Przyznaje je uznaniowo MG. Po dobrej sesji możnma się ich spodziewac około 10ciu. Przyznawane za:
- samo uczestnictwo w sesji 1-3
- pomysły i pokonane wyzwania 3-5
- odgrywanie postaci 1-3
Czasami po sesji skapnie tez jakiś bonusowy punkt losu.
Pedeki można wydawać na:
- podniesienie umiejętności - 7PD za 1 umiejętność za poziom [pamiętamy o zasadzie piramidy - niektórych umiejętności nie mozna podnieść]
- wykupywanie lojalności/znajomości u BNów 1-3 na BNa
- wykupywanie sławy ogólnej/ reputacji - jeszcze nie obmyśliłem cen
- kupowanie punktów losu - 3 PD za jeden
- dawanie BNom bliskiego zasięgu - przeliczenie 3 za 1go przyznanego.
Piramida BNów:
BNi nie mają zazwyczaj zabyt wiele aspektów. Jeden, dwa - dal typowego mieszkańca swiata. Piramida dział jednak u nich mniej restrykcyjnie - BN musi mieć podbudowę z niższego poziomu conajmniej równą ilości umiejętności z wyższego.
BG:
1 Dobry musi być podbudowany 2ma Nizłymi i 3ma Znośnymi
BN:
1 Dobry musi być podbudowanu 1nym Niezłym i 1nym Znośnym
Jak widać można łątwo utrzymać Nowego na wysokim poziomie. ;-)
Wymaksowane piramidy dla BNów i BG:
1aspekt: [] - odpowiada Bardzo Słabemu znaczeniu postaci w świecie - niewolnik, plebejusz itp. np. męt z Kamienia Zbiorczego, któremu wklepał Roten
BG 1 Nzł 3 Znś
BN 1 Nzł 3 Znś
[][] 2 Słabe znaczenie - goblin Brodek - zbiegły niewolnik plemienia Potaga
BG 1 Db 2 Nzł 3 Znś
BN 1 Db 2 Nzł 3 Znś
Róznica pojawia się tutaj:
[][][] 3 Znośne wpływy - szef Pchlego Targu w Sharn goblin Skakan
BG 1 Db 3 Nzł 6 Znś
BN 2Db 3 Nzł 3 Znś
[][][][] 4 Niezłe wpływy np. kwatermistrz straży w Rhukaan Draal
BG 2 Db 4 Nzł 6 Znś
BN 1 Bdb 2 Db 3 Nzł 4 Znś
[][][][][] 5 Dobre wpływy np. Hithor d'Deneith
BG 1 Bdb 2 Db 4 Nzł 7 Znś
BN 1Wsp 1 Bdb 2 Db 3 Nzł 4 Znś
[][][][][][] 6 Bardzo dobre wpływy np. generał ir'Tot
BG 2 Bdb 3 Db 4 Nzł 5 Znś
BN 1 Wsp 2 Bdb 2 Db 3 Nzł 5 Znś
[][][][][][][] 7 Wspaniałe wpływy np. król Lhesh Haaruc
BG 1 Wsp 2 Bdb 3 Db 4 Nzł 5 Znś
BN 1 Dsk 1 Wsp 2 Bdb 2 Db 3 Nzł 4 Znś
[][][][][][][][] 8 Doskonałe - król Brelandii Boranel
BG 1 Wsp 2 Bdb 3 Db 5 Nzł 8 Znś
BN 1 Dsk 2 Wsp 2 Bdb 2 Db 3 Nzł 4 Znś
[][][][][][][][][] 9 Nadludzkie - ulubiony BN Mistrza Gry
BG 1, 2, 4, 6, 8
BN 1 Ndl 1 Dsk 2 Wsp 2 Bdb 2 Db 2 Nzł 4 Znś
10
BG 1, 3, 4, 6, 9
11
BG 2, 3, 4, 6, 9
12
BG 1 Dsk 2 Wsp 3 Bdb 4 Db 6 Nzł 10 Znś
Magia:
Użyjemy
four-by-five. Potencjał magiczny będzie się wykupować jako atuty. Szczegóły dopracuje na dniach, ale system jest prawie w całości do łyknięcia.
Atuty:
Zamiast wykupić umiejętność można wykupić atut. Koszt jest ten sam. Atuty [ang.
extras] to permanentnie działające zdolności. Np. atut zmysł walki neguje ujemny bonus za pierwszego nadmiarowego przeciwnika walczącej postaci [normalnie: za kazdego dodatkowego adwersarza postać otrzymuje -1 do testów]. Atuty mają jednak wadę: nie licza się do piramidy umiejętności - a zatem spowalniają ich podnoszenie. Możemy podyskutować o tym jak w FATE działąć będą atuty z DnD.
Aspekty systemowe:
Aspekty ważne dla świata są premiowane dodatkowym punktem an umiejętność [przy tworzeniu postaci], będą jednak [zapewne] mieć pewne zdolności zafiksowane. Np. aspekt "zbrojnokształtny" wart będzie 6 punktów umiejętności, ale powiedzmy dwa z nich pojdą na zafiksowane zdolności tej rasy [np. naturalny pancerz i odporności zbrojnokształtnego, które gdzieśtam będą dawać +1 do jakichś testów].
Do opracowania:
- Mechanika walki - póki co odpowiada mi uproszczona, domyślna dla FATE, ale chciałbym to jakoś ropzbudować.
Patrz:
tu.
Wstepna lista umiejętności:
Postępowanie ze zwierzetami
Jeżdziectwo
Pojazdy
Występy
Wysportowanie
Równowaga
Bieg
Wspinaczka
Skok
Uniki
Pułapki
Fałszerstwo
Przebranie
Otwieranie zamków
Kradzież kieszonkowa
Skradanie się
Rzemiosło
Podziemia
Alchemia [tu pewnie dalsze zasady do opracowania]
Wiedza: historia
Wiedza: gegra
W. Tajemna
Języki
Oszukiwanie
Zastraszanie
Uwodzenie
Medycyna
Przetrwanie
Wiedza: natura
Tropienie
Profesje
Szulerstwo
Spostrzegawczość
Cwaniactwo [streetwise ;-]
Dowodzenie
Wyczucie pobudek
i walka
Bijatyka
Broń krótka
Broń jednoręczna
Broń dwuręczna
Łuk
Kusza
Różdżki
Coś połączyć w jedną umiejętność, jakieś umiejętności dodać?