Zrodzony z fantastyki

 
Awatar użytkownika
Aesthevizzt
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 53
Rejestracja: pn sty 19, 2015 10:23 pm

Pytania o mechanikę 5e

pt cze 03, 2016 9:44 pm

1. Czy efekt Boots of speed i zaklęcia Haste kumulują się? Jeśli tak, to jaką prędkość będzie miała o bazowej szybkości 30 ft?

2. Czy wojownik 5 lvl pod znajdujący się pod wpływem czaru Haste może wykorzystać dodatkową Akcję do wykonania 1 czy 2 ataków?

Z góry dziękuję za pomoc :)
 
Awatar użytkownika
Lord Xan
Administrator
Administrator
Posty: 602
Rejestracja: ndz gru 07, 2008 7:09 pm

Pytania o mechanikę 5e

pt cze 03, 2016 9:55 pm

2. Co do drugiego, to opis zaklęcia jest jednoznaczny. Dodatkową akcję można wykorzystać na jeden atak.


Bardzo dobre wytłumaczenie poniżej :)
Ostatnio zmieniony pn cze 06, 2016 10:48 am przez Lord Xan, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Siriondel Evendim
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 12
Rejestracja: śr sty 03, 2007 1:13 pm

Re: Pytania o mechanikę 5e

pn cze 06, 2016 2:00 am

Stworzy zasadę? Nie trzeba nic tworzyć - oczywiście, że takie same efekty nałożone na postać nie kumulują się niezależnie od źródła! Mówi o tym sekcja Combining Magical Effects na str. 205 w Podręczniku Gracza. Ponieważ najwyraźniej wielu osobom nie przyszło do głowy, że RAI na pewno chodzi o magiczne efekty ogólnie, a nie tylko rzucane zaklęcia, to dla takich właśnie osób twórcy doprecyzowali kwestię w erracie do DMG i zasadę nie kumulowania się rozszerzyli również RAW do wszystkiego i nazwali to zbiorczo game features.
Game features include spells, class features, feats, racial traits, monster abilities, and magic items. See the related rule in the ‘Combining Magical Effects’ section of chapter 10 in the Player’s Handbook.”

Cała errata znajduje się w TYM miejscu. Nakładanie się takich efektów byłoby przecież absurdalne i wynosiłoby statystyki do wartości, którym przeczą podstawowe założenia systemu, między innymi system bounded accuracy.
 
Awatar użytkownika
Aesthevizzt
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 53
Rejestracja: pn sty 19, 2015 10:23 pm

Pytania o mechanikę 5e

wt cze 07, 2016 4:18 pm

Dziękuję serdecznie za wyczerpujące odpowiedzi :)
 
Awatar użytkownika
Olórin
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 52
Rejestracja: wt lis 25, 2014 10:49 am

Pytania o mechanikę 5e

czw cze 09, 2016 10:02 am

Czy wojownik 5 lvl pod znajdujący się pod wpływem czaru Haste może wykorzystać dodatkową Akcję do wykonania 1 czy 2 ataków?


Jednego ataku. Wynika to bezpośrednio z opisu czaru Haste:
"That action can be used only to take the Attack (one weapon attack only)"
 
Mirar9876
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 2
Rejestracja: sob sie 06, 2016 11:25 pm

Re: Pytania o mechanikę 5e

sob sie 06, 2016 11:27 pm

Witam,
Czy ktoś mógłby mi dokładnie wytłumaczyć na czym polega feat Sentinel? :D
 
Awatar użytkownika
Lord Xan
Administrator
Administrator
Posty: 602
Rejestracja: ndz gru 07, 2008 7:09 pm

Pytania o mechanikę 5e

ndz sie 07, 2016 1:42 am

Atut sentinel pomaga kontrolować pole bitwy.
1. Kiedy trafisz kogoś atakiem okazyjnym (a możliwość takiego ataku pojawia się, kiedy ktoś opuszcza twój zasięg zagrożenia (1,5 m/5 feet zwykle)), jego prędkość spada do 0. Oznacza to, że nie może się już poruszyć (i np. uciec z tego zasięgu). Liczy się tylko trafienie (przebicie AC testem ataku).
2. Drugi benefit zmieniono w erracie. Teraz jest:
Creatures provoke opportunity attacks from you even if they take the Disengage action before leaving your reach.
To poszerza możliwość wykonywania ataków okazyjnych - teraz nawet ackja disengage nie chroni wroga przed posiadaczem atutu.
3. Trzecia zaleta pozwala niejako tankować i zachęcać wroga do atakowania siebie. Jeśli przeciwnik, którego mamy w zasięgu 5 stóp, atakuje kogoś innego niż my, to jest to okazja do ataku okazyjnego.
Co do trzeciego benefitu, to sądzę, że MG powinien dać wskazówki, że tak się stanie, jeśli to wróg ma ten atut.
Pamiętać też trzeba o limicie jednej reakcji/rundę, także często przepadnie któraś z opcji.
 
Awatar użytkownika
Aesthevizzt
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 53
Rejestracja: pn sty 19, 2015 10:23 pm

Pytania o mechanikę 5e

ndz sie 07, 2016 2:02 am

1. wykorzystując okazyjny atak zatrzymujesz przeciwnika (redukujesz jego szybkość do 0) jeśli trafiasz. Trafiony przeciwnik w takiej sytuacji zatrzymuje się obok sentinela i ew. może wykorzystać jeszcze akcję bonusową lub standardową.
2. nie można odejść od postaci z tym atutem nie prowokując ataku okazyjnego nawet jeśli wykorzysta się z akcji "disengage".
3. posiadacz tego atutu może w ramach reakcji zaatakować stojącego obok niego wroga, który atakuje towarzysza posiadacza tego atutu (o ile atakujący również nie ma tego atutu).

Atut dobry dla mocno opancerzonego "tanka" (wojownik, paladyn) osłaniającego delikatniejszych członków drużyny. Poza tym przydaje się do zatrzymywania uciekających przeciwników.

Z drugiej strony jeśli MG nie daje okazji do zastosowania ataków okazyjnych (czytaj: wszyscy jego siepacze, z zombi włącznie, pod względem taktyki są lepiej wyszkoleni adepci West Point) - mało przydatny, a wręcz zabójczy, bo przeciwnicy nie będą próbowali atakować innych członków drużyny, tylko skupią się na sentinelu.
 
Mirar9876
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 2
Rejestracja: sob sie 06, 2016 11:25 pm

Pytania o mechanikę 5e

ndz sie 07, 2016 9:35 pm

Dzięki chłopaki :D
 
Awatar użytkownika
Aesthevizzt
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 53
Rejestracja: pn sty 19, 2015 10:23 pm

Re: Pytania o mechanikę 5e

ndz lis 20, 2016 6:58 pm

Czy 5e przewiduje jakieś kary jeśli postać na wierzchowcu (koniu) będzie strzelała z łuku lub atakowała dwuręczną bronią (wielki miecz)?

Podrozdział MOUNTED COMBAT w PHP nie porusza tej kwestii i skupia się na kierowaniu wierzchowcem.
 
Awatar użytkownika
Lord Xan
Administrator
Administrator
Posty: 602
Rejestracja: ndz gru 07, 2008 7:09 pm

Re: Pytania o mechanikę 5e

pt lis 25, 2016 1:32 am

Żadnych kar nie przewiduje. Ot starsze edycje zakładają, że potrzeba jednej ręki do kierowania wierzchowcem, ale dobry rzut na jeździectwo pozwala kierować samymi nogami - 5e jest  uproszczona i bez jeździectwa, także jeśli tego wymaga pomysł na postać, to zwyczajnie to potrafi.
 
Awatar użytkownika
Aesthevizzt
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 53
Rejestracja: pn sty 19, 2015 10:23 pm

Re: Pytania o mechanikę 5e

sob lis 26, 2016 11:31 pm

OK, dziękuję za odpowiedź. Pozdrawiam :)
 
Awatar użytkownika
Aesthevizzt
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 53
Rejestracja: pn sty 19, 2015 10:23 pm

Re: Pytania o mechanikę 5e

czw lut 16, 2017 11:55 pm

Czarodziej Stefan rzucił w 1 rundzie zbroję maga, więc jego AC wynosi 13 (Stefan był sztywniakiem, jego Zr wynosi 10. Goblin Zdzichu uderzył go pałką (wynik testu trafienia 16). Czy Stefan może uniknąć trafienia jeśli jako reakcję rzuci czar Tarcza? Ile będzie wynosić jego AC przed początkiem jego tury - 15 czy 18 - jeśli wykorzysta czar Tarcza?
 
Awatar użytkownika
Lord Xan
Administrator
Administrator
Posty: 602
Rejestracja: ndz gru 07, 2008 7:09 pm

Re: Pytania o mechanikę 5e

pt lut 17, 2017 3:21 am

Czar tarcza daje flat bonus +5 AC do początku kolejnej rundy. Nie zastępuje istniejącej wartości AC ani nie ma podanego rodzaju bonusu. W takim razie AC będzie wynosiło 18.
 
Awatar użytkownika
Aesthevizzt
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 53
Rejestracja: pn sty 19, 2015 10:23 pm

Re: Pytania o mechanikę 5e

śr paź 21, 2020 11:20 pm

Przedmioty z adamantytu
1. Czy szlamy mogą uszkodzić/zniszczyć broń/pancerz z adamantytu?
2. Czy tarcza z adamantytu kasuje krytyki tak samo jak np. zbroja płytowa?
3. Czy przedmioty z adamantytu należy traktować jako magiczne?
 
Awatar użytkownika
Lord Xan
Administrator
Administrator
Posty: 602
Rejestracja: ndz gru 07, 2008 7:09 pm

Re: Pytania o mechanikę 5e

czw paź 22, 2020 7:55 pm

1. nie wiem – ale z racji kolejnej odpowiedzi (broń z adamantytu nie jest magiczna) – powiedziałbym, że owszem
2. nie, tylko adamantine armor posiada tę funkcję wg DMG i cokolwiek więcej wymyślisz, to już zasada domowa
3. nie, broń z adamantytu nie jest opisana jako magic/magical weapon, za to w XGE bronie z adamantytu są opisane tak, że każde trafienie zadane przedmiotowi taką bronią jest automatycznym trafieniem krytycznym; broń wykonana z adamantytu kosztuje 500 gp więcej od zwykłej; to po prostu specjalny materiał (jak srebro alchemiczne)
 
Awatar użytkownika
Aesthevizzt
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 53
Rejestracja: pn sty 19, 2015 10:23 pm

Re: Pytania o mechanikę 5e

czw paź 22, 2020 8:12 pm

No właśnie ten rozdźwięk między  DMG i XGE jest niezrozumiały - pancerz magiczny, a broń niemagiczna, co wydaje mi się dość nielogiczne.
 Ad. 2 - a czy tarcza z adamantytu ma jakieś właściwości specjalne poza walorami ozdobnymi?
 
Awatar użytkownika
Lord Xan
Administrator
Administrator
Posty: 602
Rejestracja: ndz gru 07, 2008 7:09 pm

Re: Pytania o mechanikę 5e

czw paź 22, 2020 10:32 pm

Nie ma rozdźwięku. XGE mówi: oprócz wykorzystania do tworzenia magicznych zbroi adamantytowych, wykonuje się też z niego oręże – nie jest powiedziane, że magiczne, ergo: niemagiczne. 
Zobacz potwora gargoyle. Ma resistance na obrażenia zadanie niemagiczną bronią, która nie jest z adamantytu. To znaczy, że sama adamantytowość nie czyni broni magiczną.

Z kolei nie ma zasad tworzenia zbroi adamantytowych (craftingiem np.), to tylko i wyłącznie magiczne przedmioty.
 
Awatar użytkownika
Aesthevizzt
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 53
Rejestracja: pn sty 19, 2015 10:23 pm

Re: Pytania o mechanikę 5e

pt paź 23, 2020 9:02 pm

Czyli jeśli jeśli kowal nie "umagiczni" płytówki z adamantytu to taki pancerz nie będzie posiadał żadnych specjalnych właściwości?
Czy w 5e tarcza łapie się pod pancerze, czy tarcza to tarcza?
 
Awatar użytkownika
Lord Xan
Administrator
Administrator
Posty: 602
Rejestracja: ndz gru 07, 2008 7:09 pm

Re: Pytania o mechanikę 5e

sob paź 24, 2020 2:57 pm

Tarcza to tarcza, nie pancerz. W PHB mam nawet rozdział "Armor and shields", wymagają osobnych biegłości i są w rożnych kategoriach w tabeli.

Co do zasad tworzenia magicznych przedmiotów, to masz osobne w XGE (dość jasne) i DMG (luźne, uznaniowe). Nie ma czegoś takiego, jak adamantytowa zbroja, która nie jest przedmiotem magicznym. Stworzenie takiej zbroi wymaga: formuły na magiczny przedmiot (do decyzji mistrza gry), rzadkiego składnika (tutaj to będzie odpowiednia ilość adamantytu (np. ~65 funtów na zbroję płytową), którego zdobycie powinno się wiązać z wyzwaniem o CR w zakresie 4-8), dodatkowych 200 gp na inne różne składniki (wg tabeli z XGE dla przedmiotów uncommon) oraz biegłości w narzędziach (smith's tools). Kowal nie umagicznia wykonanej przez siebie zbroi. On, tworząc ją, tworzy magiczny przedmiot. Nigdzie w XGE nie jest jednak powiedziane, że musi być magiem – ergo nie musi, i super. Oczywiście pamiętajmy o dodaniu czasu potrzebnego na stworzenie niemagicznego składnika zbroi – żeby się nie okazało, że magiczną płytówkę robimy krócej, niż niemagiczną.
 
Awatar użytkownika
Aesthevizzt
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 53
Rejestracja: pn sty 19, 2015 10:23 pm

Re: Pytania o mechanikę 5e

ndz paź 25, 2020 2:42 pm

Dzięki :) Muszę się z XGE zapoznać, bo do tej pory opierałem się na zasadach z DMG.

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości