Zrodzony z fantastyki

 
BuryZenoslaW
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 2
Rejestracja: śr kwie 11, 2012 4:45 pm

Banita [3.5]

śr kwie 11, 2012 5:42 pm

Banita

Powszechne utrapienie królewskich lasów, bagien i gościńców, banici to najróżniejszego rodzaju łotry, kłusownicy i bandyci, którzy „na czas bliżej nieokreślony” zamieszkali w głuszy, jednak zazwyczaj tej niezbyt oddalonej od miast i wsi. W końcu gdzieś trzeba spieniężyć łupy, kupić lepszy sprzęt, o który trudno w lesie, napić się czegoś mocniejszego od wody... A życie w lesie, zwłaszcza czyimś, do najłatwiejszych nie należy.

Przygody: Całe ich życie to przygoda, mniej lub bardziej pożądana. Czy dzisiaj złapię coś do jedzenia? A może na trakcie pojawi się karawana? Czy może znowu będzie trzeba porachować się z bandą wściekłych bestii? Ponadto większość przedstawicieli tej klasy jest poszukiwana listem gończym. Część z nich z tego powodu udaje się poza granice swojego rodzinnego regionu, szukając swojego miejsca w świecie.

Charakterystyka: Banici posiadają duże zdolności walki na dystans, najlepiej z ukrycia. W razie gdyby jednak wróg podszedł zbyt blisko, mogą posłużyć się dowolną bronią prostą lub żołnierską, by go odegnać, zabić, albo przynajmniej poczekać na wsparcie. Na szlaku przydają mu się również umiejętności złodziejskie, których nabył przy penetrowaniu jaskiń lub plądrowaniu wsi i karawan. Z tego powodu jest cenionym fachowcem. Jest również niezgorszym łgarzem, oraz wie, jak przekonać kupca do dobrowolnego poddania się i oddania oszczędności i towarów.

Charakter: Podobnie jak łotrzyk klasa ta bardziej skłania się ku chaotyczności, chociaż nie jest to regułą. Zazwyczaj spotyka się złych lub neutralnych przedstawicieli klasy, ale zdarzają się też jednostki dobre, oddające przynajmniej część swych "dochodów" na rzecz biednych, lub po prostu nikomu nie wadzące. Nie mniej jednak praworządność jest wśród nich rzadko spotykana.

Religia: Ta klasa zazwyczaj nie należy do najlepszych wyznawców, jednak jeśli już trafi się jakiś wierny, to zapewne wierzy w bóstwa dziczy lub złodziei.

Pochodzenie: Zazwyczaj tą klasą interesują się niższe stany - chłopi, mieszczanie, czasami inteligentni mieszkańcy lasów, jednak historia zna i przypadki lordów zmuszonych do życia w kompanii banitów. Nie mają jakiegoś konkretnego miejsca powstania. Zazwyczaj spotkać ich można przy gościńcach, w lasach, górach, bagnach, i innych nie do końca przyjaznych i łatwych do eksploracji miejscach.

Rasy: Najczęściej tą klasę wybierają ludzie oraz półefy, gdyż szybko potrafią się oni dostosować do sytuacji. Często można zobaczyć elfa tej profesji - ich zdolności jako łuczników są szeroko znane, zręczność przy otwieraniu zamków i rozbrajaniu pułapek również. Czasami na tę klasę decydują się też niziołki (głównie jako zwiadowcy), półorkowie (jako wsparcie w razie walki wręcz, lub pierwsza linia), a jeszcze rzadziej krasnoludy (podobnie jak półorkowie, lub specjaliści od zabezpieczeń).

Inne klasy: Mimo, iż zazwyczaj banici wolą swoje towarzystwo (własne lub innych tej samej klasy), potrafią się dogadać z łotrzykiem (ale zazwyczaj ostrożnie, bo nigdy nie wiadomo, kiedy ten bandyta będzie chciał cię oszukać, myśląc, że jeśli siedzisz pół życia w lesie, to znaczy że będziesz naiwny i łatwy do obrobienia), czasami też z mało praworządnymi magami, wojownikami ("Będę cię wspierał z odległości!") lub kapłanami, rzadziej z paladynami, którzy raczej nie pałają miłością do tego typu osób. Najczęściej wymaga od swoich kompanów posłuchu, wykonywania wszystkich jego poleceń, oraz ciszy i skupienia, gdy tego trzeba.

Obrazek
Właściwości klasowe

Biegłość w broni i pancerzach:
Banita jest biegły we wszystkich broniach prostych oraz żołnierskich oraz kuszy ręcznej, a także lekkim pancerzem, ale nie tarczami.

Umiejętności klasowe:
Blef(Cha), Ciche poruszanie się(Zr), Jeździectwo(Zr), Nasłuchiwanie(Rzt), Otwieranie zamków(Zr), Pływanie(S), Postępowanie ze zwierzętami(Cha), Przebieranie(Cha), Przeszukiwanie(Int), Rzemiosło(Int), Skakanie(S), Spostrzegawczość(Rzt), Szacowanie(Int), Sztuka przetrwania(Rzt), Ukrywanie się(Zr), Unieszkodliwianie mechanizmów(Int), Używanie lin(Zr), Wiedza (Natura, Geografia, Lokalna)(Int), Wspinaczka(S), Wyczucie pobudek(Rzt), Wyzwalanie się(Zr), Zachowanie równowagi(Zr), Zastraszanie(Cha), Zawód(Rzt), Zręczna dłoń(Zr), Zwinność(Zr).

Pkt. Umiejętności na 1. poziomie: (6+modyfikator z Int) x 4
Pkt. Umiejętności na kolejnych poziomach: 6+modyfikator z Int
KW: k6
Charakter: Dowolny

Zdolności:

Precyzyjne ranienie – Zamiast wykonania Zabójczego strzału, banita może uderzyć w którąś z kończyn, raniąc ją na tyle, że staje się do czasu wyleczenia (wyjęcia strzały i zaleczenia standardowo lub za pomocą magii) bezużyteczna. Np. trafienie w rękę automatycznie powoduje wytrącenie trzymanego przedmiotu, oraz niemożność wykonania jakiejkolwiek akcji tą ręką, a trafienie w nogę spowoduje upadek, lub spowolnienie biegu do 1,5m na rundę (Gracz decyduje o efekcie).

Zabójczy strzał – Podobnie do Podstępnego ataku łotrzyka, ale tylko przy użyciu broni dystansowej z max 21m.

Skupienie na broni dystansowej – Banita na 2 poz. poznaje głębiej tajniki swej broni dystansowej, i otrzymuje efekt analogiczny do Skupienia na broni. Banita może wybrać bronie: krótki łuk, długi łuk, kusza ręczna, lekka kusza, ciężka kusza, oszczep. Nie kumuluje się z atutem Skupienie na broni.

Nieświadomy unik – Banita 3poz. otrzymuje zdolność Nieświadomy unik, utrzymując premię ze zręczności do KP (jeśli ową posiada) nawet wtedy, gdy jest atakowany z zaskoczenia lub przez niewidzialnego przeciwnika.

Wykrywanie pułapek – Banita otrzymuje zdolność Wykrywanie pułapek analogicznie jak łotrzyk.

Tropienie – Banita otrzymuje atut Tropienie

Uchylanie – Banita 2poz. otrzymuje zdolność Uchylanie
Celowanie – Banita 5poz. może poświęcić rundę na dokładne wycelowanie, otrzymując w następnej rundzie +2 do trafienia (na 10 poz. +3, 15 poz. +4, a na 20 +5), chyba że cel się przemieści o 1,5m lub więcej.

Kamuflaż – Banita 11poz. potrafi ukrywać się na terenie naturalnym, nawet jeśli nic nie zapewnia mu osłony lub ukrycia.

Ostre strzały – na 8poz. banita wystrzeliwuje swoje pociski precyzyjniej, podnosi więc swój mnożnik trafienia krytycznego o 1 (na 16. poz o 2), czyli np. 8 poz. banita z długim łukiem po trafieniu krytycznym mnoży obrażenia x4, zamiast standardowego x3.
Ostatnio zmieniony śr kwie 11, 2012 9:02 pm przez BuryZenoslaW, łącznie zmieniany 10 razy.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Radnon
Szef działu
Szef działu
Posty: 4461
Rejestracja: czw maja 06, 2004 3:35 pm

Banita [3.5]

śr kwie 11, 2012 8:08 pm

Na początek pozwól, że powitam Cię na naszym forum.

Co do samej klasy to muszę powiedzieć, że już od jakiegoś czasu nie było w twórczości pracy tego typu i dlatego ze sporym zainteresowaniem ją przeczytałem.

Muszę jednak przyznać, że nie jestem do końca przekonany do koncepcji banity jako klasy podstawowej. Zauważasz, że jest to dość wyspecjalizowana "rola społeczna", której brak ogólności charakteryzującej zazwyczaj klasy podstawowe. Tym bardziej, że banitę można spokojnie rozpisać w oparciu o łotrzyka, wojownika, tropiciela albo mieszankę tych trzech profesji. Z tego względu zastanowiłbym się nad przerobieniem tej klasy na prestiżówkę (z pięcioma albo z dziesięcioma poziomami), która opisywałaby takich "elitarnych" rozbójników (hersztów, weteranów czy przysłowiowego Robin Hooda). Niby mamy już podobną klasę prestiżową (w "Pieśni i Ciszy"), ale Twój jest skoncentrowany bardziej na walce dystansowej, więc nie będzie zbytniego problemu z dublowaniem (poza tym "Pieśń" to dodatek do 3.0, którego nie każdy używa).

Co do samej profesji to jest rozpisana solidnie i wydaje się dość dobrze zrobiona pod względem mechaniki. Spory plus za czytelność (pogrubienia, ramka, kursywy). Jedyne techniczne zastrzeżenie jakie mam to ta biegłość w broni żołnierskiej - nie za bardzo pasuje mi takie wojskowe szkolenie w szeregach bandy rozbójników. Lepiej chyba zostać przy broni prostej i ewentualnie dodać kilka rozbójniczych rodzajów uzbrojenia (na przykład łuki).

Generalnie muszę jednak powiedzieć, że klasa jest ok. Po przerobieniu na prestiżówkę powinna być całkiem grywalna.
 
Korbel
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 458
Rejestracja: sob kwie 03, 2010 2:09 pm

Banita [3.5]

śr kwie 11, 2012 8:39 pm

BuryZenoslaW pisze:
Precyzyjne ranienie – Zamiast wykonania Zabójczego strzału, banita może uderzyć w którąś z kończyn, raniąc ją na tyle, że staje się do czasu wyleczenia bezużyteczna. Np. trafienie w rękę automatycznie powoduje wytrącenie trzymanego przedmiotu, oraz niemożność wykonania jakiejkolwiek akcji tą ręką, a trafienie w nogę spowoduje upadek, lub spowolnienie biegu, itp.

Trzeba by doprecyzować... np. co rozumiesz przez "do czasu wyleczenia" (odzyskanie jednego PW, test leczenia, itd.), albo jakie konkretnie ma być zmniejszenie szybkości.

BuryZenoslaW pisze:
Zabójczy strzał – Analogicznie do Podstępnego ataku łotrzyka

A jeśli zaatakuje bronią do walki wręcz, to nadal będzie to "zabójczy strzał"? Jeśli tak, to nazwa nietrafiona.

BuryZenoslaW pisze:
z max 20m.

Zazwyczaj stosuje się wielokrotności liczby 3; dla mnie 18 lub 21m wyglądało by o wiele mniej.. rażąco.

BuryZenoslaW pisze:
Nieświadomy unik – Banita 3poz. otrzymuje zdolność Nieświadomy unik.

A więc zachowuje premię ze zręczności, czy nie można go flankować? Trzeba dokładnie napisać.

BuryZenoslaW pisze:
Uchylanie – Banita 2poz. może za pomocą udanego rzutu na refleks w sytuacjach wymagających tego rzutu zredukować obrażenia o 100%, zamiast 50%.

Wystarczy, że otrzymuje zdolność "uchylanie".

BuryZenoslaW pisze:
Skupienie na broni dystansowej – Banita na 2 poz. poznaje głębiej tajniki swej broni dystansowej, i otrzymuje efekt analogiczny do Skupienia na broni. Banita może wybrać bronie: krótki łuk, długi łuk, kusza ręczna, lekka kusza, ciężka kusza, oszczep.

A kumuluje się to z atutem?
 
BuryZenoslaW
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 2
Rejestracja: śr kwie 11, 2012 4:45 pm

Banita [3.5]

śr kwie 11, 2012 9:04 pm

Cóż, poprawiłem, mam nadzieję, że rozwiałem wszelkie wątpliwości :)
Po poprawkach, Korbel, jakie masz zdanie na temat klasy? :) Bo w sumie siedzę na tym forum od kilku godzin i zaglądam co chwila, by zobaczyć, co ludzie sądzą o moim "dziele" :D

PS: A co do prestiżówki - hm, pomyślę nad nią, czemu nie... zobaczymy jak to wyjdzie z czasem i pomysłem :)
Ostatnio zmieniony śr kwie 11, 2012 9:05 pm przez BuryZenoslaW, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Korbel
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 458
Rejestracja: sob kwie 03, 2010 2:09 pm

Banita [3.5]

śr kwie 11, 2012 9:10 pm

A co tu sądzić? Po prostu kilka zdolności różnych klas, w jednym.

Potrzebna Ci do czegoś konkretnego ta klasa? Bo sam tak robiłem, gdy przy pomocy wieloklasowości / dodatkowych podręczników nigdy nie wychodzilo dokładnie to, czego chciałem. Jeżeli tak, i dobrze spełnia swoje zadanie, to mogę się ograniczyć tylko do poprawiania małych błędów.

A jeżeli praca ma być "fajna", to posłuchałbym Radnona i zrobił prestiż, może przy okazji spróbował wymyślić i dodać jakąś unikatową zdolność.
 
Awatar użytkownika
Radnon
Szef działu
Szef działu
Posty: 4461
Rejestracja: czw maja 06, 2004 3:35 pm

Banita [3.5]

śr kwie 11, 2012 10:10 pm

Korbel pisze:
(...) może przy okazji spróbował wymyślić i dodać jakąś unikatową zdolność.

To bardzo dobry pomysł. Klasa powinna mieć jakąś wyjątkową zdolność, która zachęca do brania w niej wszystkich poziomów. W sumie można dodać też jakąś zdolność związaną ze sławą/reputacją - pamiętam, że gdzieś były do tego zasady i przy tej profesji można je wykorzystać.
 
Awatar użytkownika
Gwjazdor
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1287
Rejestracja: czw sty 25, 2007 10:53 pm

Banita [3.5]

czw kwie 12, 2012 2:28 am

Radnon pisze:
W sumie można dodać też jakąś zdolność związaną ze sławą/reputacją - pamiętam, że gdzieś były do tego zasady i przy tej profesji można je wykorzystać.

W Unearthed Arcana, ale bardzo biednie to rozwiązali :/
 
Awatar użytkownika
Ruffle
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 503
Rejestracja: pt lip 13, 2007 10:21 am

Banita [3.5]

pt kwie 20, 2012 11:54 pm

Właściwie to wymyślenie unikatowej zdolności, takiej "z prawdziwego zdarzenia" dla tej klasy, jest wg mnie dość ciężkie. Pierwsze, co przyszło mi na myśl, to coś z zastraszaniem. Może jakaś premia na odpowiednim poziomie? W końcu ten typ powinien mieć ją przez samą reputację - kupcy, mieszczanie i wszyscy podobni niewprawieni w boju, którą taka zgraja banitów napotka, powinni trząść portkami. Ale to luźna propozycja.

Pomysł z prestiżówką jest przedni. Wtedy nie byłoby takiego poczucia, że to zlepek kilku klas. Dość oryginalnym wymogiem byłaby historia postaci i jakieś standardowe wymogi do tego.

Tak myślę i przypomina mi się, że w wielu takich bandach istnieją rytuały, które mogą być ciekawym elementem opisu tej klasy. Tyle, że każda ma pewnie inne, no i nierzadko mogłaby panować wśród nich zupełna anarchia.

Niezbyt wyszukany pomysł mam, by dodać banitom jakiś kod, którym mogą się porozumiewać między sobą, np. imitowanie odgłosów zwierząt (test Nasłuchiwania o ST ileśtam, by odróżnić imitację od oryginalnych dźwięków). Ale to w sumie należałoby się także druidom czy tropicielom, więc dalej ciąży nad klasą widmo jakiejś "powtarzalności".

Mimo to zachęcam, by popracować nad klasą, głównie ze względu na jej fabularny urok. Pozdrawiam.

Edit: Może ogólnie oprzeć zdolność na samej reputacji banity? Uzależnionej od charakteru i dość wysokiego poziomu. Np. dla prostego ludu taki dedekowy Robin Hood będzie bohaterem, i ogólnie otrzyma powiedzmy jakiś bonus do testów charyzmy względem istot dobrych, neutralny - bonusy względem przeżycia w dziczy (głównie tym by się zajmował po wygnaniu), a zły - do zastraszania i tego typu umiejętności. Co o tym sądzisz?
Ostatnio zmieniony sob kwie 21, 2012 12:01 am przez Ruffle, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Gwjazdor
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1287
Rejestracja: czw sty 25, 2007 10:53 pm

Banita [3.5]

sob kwie 21, 2012 9:08 pm

Ruffle pisze:
W końcu ten typ powinien mieć ją przez samą reputację - kupcy, mieszczanie i wszyscy podobni niewprawieni w boju, którą taka zgraja banitów napotka, powinni trząść portkami. Ale to luźna propozycja.
To samo można powiedzieć o zdecydowanej większości bohaterów którzy są na odpowiednim poziomie by awansować na dowolną prestiżówkę. Za to ja widziałbym tutaj jakąś zdolność podobną trochę do Leadership, bez kompana a z samymi poplecznikami. Tylko wiadomo, trzeba jakoś to ograniczyć.
Ruffle pisze:
Niezbyt wyszukany pomysł mam, by dodać banitom jakiś kod, którym mogą się porozumiewać między sobą, np. imitowanie odgłosów zwierząt (test Nasłuchiwania o ST ileśtam, by odróżnić imitację od oryginalnych dźwięków). Ale to w sumie należałoby się także druidom czy tropicielom, więc dalej ciąży nad klasą widmo jakiejś "powtarzalności".
Może uczynić z tego "język" na podobieństwo drowiego języka migowego? A rozpoznać by to pozwalał udany test Wiedza (Natura) sporny z testem jakiejś umiejętności np Blefowania.
 
Awatar użytkownika
Ruffle
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 503
Rejestracja: pt lip 13, 2007 10:21 am

Re: Banita [3.5]

ndz kwie 22, 2012 1:01 am

Gwjazdor pisze:
To samo można powiedzieć o zdecydowanej większości bohaterów którzy są na odpowiednim poziomie by awansować na dowolną prestiżówkę.


Właściwie to racja, chociaż jeśli ktoś znajduje się np. na listach gończych, złupił mnóstwo karawan, wymordował cywilów i ścigających go przedstawicieli prawa, czy wręcz przeciwnie - napada na bogaczy, którzy rządzą poprzez terror i ich po cichu eliminuje/osłabia ekonomicznie/militarnie, to mimo wszystko bardziej oddziałuje na wyobraźnię. Ogólnie wokół takiej osoby robi się większy szum. Niekiedy samo imię takich osób jest tematem tabu. Chodzi tu chyba o sposób działania: po cichu, ale otwarcie, właśnie po to, by okryć się (nie)sławą. Zła drużyna, czy dobra, musi się chyba trochę więcej postarać, by ich czyny były docenione lub potępione przez prawo/ludzi itp. I nawet, jeśli reputacja jest zła, to nadal często mogą przebywać w mieście bez większych konsekwencji. A tu mamy do czynienia z kimś wygnanym ze społeczności. Może to średnie argumenty, lecz moim zdaniem wystarczające.
Ostatnio zmieniony ndz kwie 22, 2012 1:03 am przez Ruffle, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Radnon
Szef działu
Szef działu
Posty: 4461
Rejestracja: czw maja 06, 2004 3:35 pm

Re: Banita [3.5]

pn kwie 23, 2012 8:01 am

Wydaje mi się, że kwestie społecznego odbioru przedstawicieli danej klasy powinno się zostawić w sferze fabularnej. Każdy MG będzie sobie raczej zdawał sprawę, że postać, której listy gończe wiszą na każdym skrzyżowaniu nie będzie raczej mogła swobodnie chodzić po praworządnym mieście. Próba oddania tego przy pomocy mechaniki może być problematyczna i na dłuższą metę niekoniecznie warta zachodu.

Podoba mi się za to tworzenia bandy rozbójników. Wydaje mi się, że możnaby to powiązać jakoś z zasadami "sławy" (tak to się chyba nazywało) z Power of Faerun. Ewentualnie rzeczywiście wykorzystac jakąś zmodyfikowaną wersję Zdolności przywódczych.
 
Awatar użytkownika
Gwjazdor
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1287
Rejestracja: czw sty 25, 2007 10:53 pm

Banita [3.5]

pn kwie 23, 2012 11:55 am

Radnon pisze:
Podoba mi się za to tworzenia bandy rozbójników. Wydaje mi się, że możnaby to powiązać jakoś z zasadami "sławy" (tak to się chyba nazywało) z Power of Faerun. Ewentualnie rzeczywiście wykorzystac jakąś zmodyfikowaną wersję Zdolności przywódczych.


Ano było coś takiego. Influence chyba się zwało, ale o ile pamiętam odnosiło się głównie do atutu Leadership właśnie.

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość