Bibliotekarz
Wymagania:
Czarowanie: Zdolność rzucania czarów 2. poziomu,
Atuty: Zapisanie Zwoju,
Umiejętności: Odcyfrowanie Zapisków 6 rang, Wiedza (dwa rodzaje) 6 rang
Specjalne: Inny Bibliotekarz musi cię wtajemniczyć i przekazać Bibliotekę pod twój patronat.
Poziom – Zdolności
1 – Zabezpieczenia(Alarm), Pieczęć biblioteki
2 – Zabezpieczenia(Sanktuarium), Dotyk uczonego, Niewidzialny służący
3 – Zabezpieczenia(Większy Alarm), Czytanie magii, Wiedza encyklopedyczna
4 – Zabezpieczenia(Fałszywy obraz), Immunitet bibliotekarza
5 – Zabezpieczenia(Aura przeciwogniowa), Strażnik Biblioteki
6 – Zabezpieczenia(Większe przeczucie teleportacji), L-przestrzeń
7 – Zabezpieczenia(Magiczny krąg), Strażnik biblioteki II, Odnalezienie księgi
8 – Zabezpieczenia(Cisza), Przyzwanie Grimuaru
9 – Zabezpieczenia(Wymiarowy zamek), Strażnik biblioteki III
Kość wytrzymałości: k4
Premia do ataku: 1/2 poziomy
Rzuty obronne: silna Wola, słąby Refleks i Wytrwałość
Punkty umiejętności: 4 + modyfikator z Intelektu
Umiejętności klasowe: Ciche poruszanie(Zr), Czarostwo(Int), Fałszerstwo(Int), Język obcy(-), Koncentracja(Bd), Nasłuchiwanie(Rzt), Odcyfrowanie Zapisków(Int), Rzemiosło(Int), Szacowanie(Int), Wiedza(wszystkie rodzaje)(Int), Wyczucie pobudek(Rzt), Zawód(Rzt), Zbieranie Informacji(Cha)
Zdolności klasowe
Biegłości: Bibliotekarz nie zyskuje nowych biegłości
Czarowanie: Na każdym poziomie tej klasy prestiżowej Bibliotekarz zyskuje nowe czary, komórki i zwiększa swój poziom czarującego tak, jakby awansował w jednej z posiadanych klas czarujących.
Pieczęć Biblioteki(Zc): Bibliotekarz znajdujący się na terenie Biblioteki może na życzenie rzucać Mistyczny Znak, przy czym stworzona runa jest znakiem danej Biblioteki, nie zaś osobistym znakiem bibliotekarza. Książka oznaczona Pieczęcią od tej pory należy do Biblioteki na potrzeby innych zdolności Bibliotekarza i zwiększa swoją trwałość, jakby miała umagicznienie równe 1/3 aktualnego poziomu czarującego Bibliotekarza (+2 twardość i +10 pw za punkt).
Zabezpieczenia biblioteki(Zc): Bibliotekarz uczy się otaczać swoją bibliotekę zmodyfikowanymi wersjami niektórych czarów obronnych. Czary te działają na całym terenie należącym do Biblioteki jako efekty permanentne jak również na książki należące do biblioteki, nawet jeśli znajdują się poza jej obszarem. Zabezpieczenia nie ograniczają w niczym Bibliotekarza, a on sam może je odwołać, wyłączyć jakiś obszar spod ich działania, kazać im nie działać na osoby posiadające Karty Biblioteczne, wyłączać się w określonych godzinach lub wykonywać dowolną kombinację tych trzech opcji. Aby wydawać Zabezpieczeniom rozkazy Bibliotekarz musi znajdować się w Bibliotece i mówić normalnym głosem (takim, jakiego potrzeba do rzucania zaklęć). Wydanie pojedynczego, prostego rozkazu (włączenie/wyłączenie) to akcja darmowa raz na rundę, "programowanie" złożonych dyrektyw trwa co najmniej jedną całą rundę lub dłużej. Rozproszenie magii może rozproszyć fragment zabezpieczeń (ich poziom czarującego to poziom czarującego Bibliotekarza)leżący na obszarze działania Rozproszenia, aby go odtworzyć Bibliotekarz musi po prostu kazać mu z powrotem się uaktywnić.
Alarm: Biblioteka Bibliotekarza 1. Poziomu znajduje się pod działaniem zaklęcia Alarm. Bibliotekarz słyszy alarm mentalny o ile znajduje się w odległości 10km/poziom postaci, może też zadecydować by był także słyszalny (w całej Bibliotece) alarm dźwiękowy. Jeśli Bibliotekarz znajduje się w Bibliotece, o zna miejsce aktywacji alarmu z dokładnością do 6 metrów. Alarm nigdy nie wykrywa samego Bibliotekarza.
Sanktuarium: Dokonanie aktu przemocy wewnątrz Biblioteki wymaga udanego rzutu na Wolę o ST równym 10+poziom najwyższej komórki czarów dostępnej Bibliotekarzowi+premia z atrybutu kluczowego, a istoty które się tego dopuszczą tracą ochronę dopóki nie opuszczą i ponownie nie wejdą w obszar działania. W odróżnieniu od czaru, efekt ten chroni również na przedmioty. Bibliotekarz podlega wszystkim ograniczeniom wynikającym z tego czaru.
Większy alarm: Jak alarm, ale wykrywa istoty na planach współistniejących (np. Eterycznym).
Aura przeciwogniowa: Przedmioty pod wpływem tego efektu zyskują odporność na ogień 10, a jeśli wejdą w kontakt z niemagicznym ogniem – gaszą go.
Większe przeczucie teleportacji: Jeśli na teren Biblioteki spróbuje się teleportować grupa istota lub grupa istot, ich pojawienie się zostaje opóźnione o 3 rundy, a Bibliotekarz zostaje natychmiast powiadomiony o typie tych istot.
Magiczny krąg: Na teren objęty efektem nie mogą wejść istoty przyzwane, a osoby wewnątrz zyskują niewrażliwość na efekty zauroczenia i przymusu.
Cisza: Jak czar, ale Bibliotekarz może słyszeć i rzucać czary normalnie.
Zabezpieczenia wymienione w tabelce ale nie tu działają dokładnie jak zaklęcia o tej samej nazwie.
Dotyk uczonego(Zc): Raz na dzień na poziom klasy Bibliotekarz co najmniej 2 poziomu może magicznie przeczytać jedną dotkniętą książkę a akcji standardowej. Zdolność nie ma efektu na magicznych zapiskach (księgi czarów, zwoje, księgi zwiększające atrybuty itp.)
Niewidzialni służący(Zc): Bibliotekarz może za darmo stworzyć permanentnych niewidocznych służących, którzy mogą się swobodnie poruszać po obszarze Biblioteki. Są oni w stanie bezbłędnie znaleźć dowolny przedmiot oznaczony Pieczęcią biblioteki oraz dodają poziom klasowy Bibliotekarza do swojej Siły (książki bywają ciężkie). Naraz może istnieć liczba służących równa poziomowi klasowemu Bibliotekarza.
Czytanie Magii(Zc): Na życzenie, zdając test Odcyfrowania zapisków ST 25, Bibliotekarz 3 poziomu może rzucić czar Czytanie Magii.
Wiedza encyklopedyczna(Zw): Bibliotekarz 3. Poziomu może powtórzyć test Wiedzy, na którym poniósł porażkę studiując odpowiednie źródła przez jedną minutę. Jeśli poświęci 10 minut, może na tym teście wziąć 10, a jeśli znajduje się w Bibliotece i zużyje 4 godziny może wziąć 20.
Immunitet Bibliotekarza(Zn): Bibliotekarz 4. Poziomu zyskuje odporność na czary 10+poziom postaci + poziom w klasie przeciwko szkodliwym efektom zaklętych ksiąg i pułapek opartych na czytaniu (np. Eksplodujące Runy). Jeśli odporność zadziała, efekt taki w ogóle nie zostaje aktywowany (zatem działa także przeciwko czarom nie pozwalającym na odporność, takim jak Zygzak Atramentowego Węża).
Strażnik Biblioteki: Bibliotekarz 5 poziomu zyskuje usługi jednego Grimuaru Wiedzy lub Emocji, który może strzec biblioteki w czasie nieobecności Bibliotekarza. Liczy się on jako kompan Bibliotekarza, zatem nie może on jednocześnie korzystać z usług jego i kompana zyskanego dzięki atutowi Zdolności przywódcze.
Bibliotekarz 7 poziomu zyskuje usługi dwóch Grimuarów lub jednego Grimuaru Czarnej Magii.
Gdy Bibliotekarz osiąga 9 poziom, liczba służących mu Grimuarów ponownie ulega podwojeniu. Nadto może on zabrać on ze sobą część z nich ze sobą, ale na straży Biblioteki musi pozostać co najmniej połowa.
L-przestrzeń: Bibliotekarz 6. Poziomu może rzucać Drzwi przez Wymiary na życzenie, o ile zarówno on jak i punkt docelowy znajdują się wewnątrz biblioteki. Może także w akcji standardowej przyzwać do ręki książkę należącą do biblioteki i znajdującą się w niej lub odesłać ją z powrotem na miejsce. Jeśli przenosi się za pomocą zaklęć takich jak Teleportacja, Zmiana planów i Cienisty spacer i wybierze Bibliotekę jako punkt docelowy, trafia właśnie tam nie ryzykując pojawienia się poza celem.
Odnalezienie księgi(Zc): Bibliotekarz może na życzenie rzucać czar Zlokalizowanie przedmiotu mające za cel książkę, którą oznaczył Mistycznym znakiem lub Pieczęcią swojej biblioteki. Jeśli zrobi to w Bibliotece, zaklęcie ma nieograniczony zasięg.
Przyzwanie Grimuaru: Bibliotekarz 8 poziomu może spontanicznie zużyć 1 komórkę poziomu 6 aby przyzwać Grimuar Wiedzy lub Emocji lub komórkę poziomu 8 by przyzwać Grimuar Czarnej Magii. Działanie jest takie, jak czaru Przyzwanie Potwora, zatem użycie komórki wyższego poziomu pozwoli na przyzwanie 1k3 Grimuarów. Przyzwane Grimuary liczą się, jakby już zużyły po jednym użyciu każdej ze swych zdolności czaropdobnych.
Byli bibliotekarze
Bibliotekarz, który zostaje wyłączony z organizacji i traci łączność ze swoją Biblioteką traci związane z nią bezpośrednio zdolności i nie może zdobywać kolejnych poziomów w tej klasie prestiżowej.
Przedmioty
Karta biblioteczna
Karta biblioteczna to słaby magiczny przedmiot służący do identyfikacji istot którym nadane zostały przywileje w korzystaniu z Biblioteki. Karta działa tylko dla istoty, dla której została zrobiona i zawiera jej imię oraz jest oznaczona Pieczęcią Biblioteki. Na życzenie może się powiększyć w kartę lub zwój zawierający Regulamin Biblioteki (bądź inną informację, jaką twórca na niej umieścił). Karta istnieje zawsze w dwóch identycznych kopiach(jedna w posiadaniu Bibliotekarza) – wszystkie zmiany na jednej (łącznie ze zniszczeniem) są przenoszone na drugą.
Biblioteka
Biblioteką może stać się dowolny budynek zawierający co najmniej 10 000 książek, o ile jeden z Bibliotekarzy spędzi tydzień zakładając tylko Bibliotekarzom znane umagicznienia.
................................................................................................................................................
Zdaję sobie sprawę że prawie wszystkie zdolności są czaropodobne i klasa nie daje nic, co przy większym wysiłku czysty czarodziej by nie zrobił. Po prostu przypuszczam, że prawdopodobnie gracze niechętnie płaciliby XP za średnio przydatne usprawnienia swojej bazy itp. a poza tym klasy czarujące i tak są mocne, nie potrzebują dodatkowej mocy z prestiżówek, tylko właśnie takie wyłącznie dodające kolorytu zdolności.