Psychic bezb³êdnie rozszyfrowa³ pochodzenie zamka – moje uznanie!
Ryfek i
tomasir te¿ siê dobrze spisali, zw³aszcza, ¿e nie znali regu³. Krasnoludzki matematyk to przyk³ad ukrytej m±dro¶ci tej rasy, któr± warto doceniæ. Niby ma³o wiedz±, ale kombinuj± jak trzeba. [img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/laugh.gif[/img]
<br />
<br />To by³ rzeczywi¶cie prosty arytmetyczny kwadrat magiczny. Oprócz kwadratów istniej± te¿ inne figury magiczne, zarówno p³askie (trójk±ty, ko³a), jak i przestrzenne (np. sze¶ciany). Czasami mo¿na ró¿ne ich warianty napotkaæ w tzw. testach inteligencji.
<br />
<br />Kwadraty magiczne znane by³y ju¿ staro¿ytnym Chiñczykom i Hindusom (oczywi¶cie zamiast liczb u¿ywali dziurek, naciêæ, jak na typowych ko¶ciach do gry) oraz Arabom w IX wieku. Do Europy trafi³y na pocz±tkach XV wieku za spraw± tajemniczego Greka Moscopulosa, który podobno ¿y³ w Konstantynopolu (dla mnie to on jest prawdziw± zagadk±, zapomnian± przez historiê...).
<br />Pierwszym i najbardziej znanym historycznym kwadratem magicznym w Europie by³ bez w±tpienia ten, który na swoim miedziorycie
Melancholia I (
*) umie¶ci³ Albrecht Dürer z Norynbergii(
**). Jest tak pomys³owo zrobiony, ¿e mo¿na z niego odczytaæ rok powstania dzie³a. Ale¿ to by³ inteligentny go¶æ!
<br />
<br />16 3 2 13
<br />5 10 11 8
<br />9 6 7 12
<br />4
15 14 1
<br />
<br />Kwadraty magiczne dziel± siê prosto
na: arytmetyczne i geometryczne; nieparzyste (3,5,7 itd. liczb na boku), nieparzysto-parzyste (6,10,14,18...) i parzysto-parzyste (4,8,12,16 ...) oraz na magiczne zwyk³e, magiczne o szczególnych w³a¶ciwo¶ciach i hipermagiczne.
<br />
<br />Wzór
Psychica to tzw. suma magiczna kwadratu. Jest ona taka sama dla sumy rzêdów i kolumn, ale tak¿e dla przek±tnych. Mo¿na j± te¿ inaczej wyliczyæ:
<br />Dla naszego kwadratu jest to (1+9)/2 x 3 = 15.
<br />Suma magiczna dla kwadratu Dürera wynosi (1+16)/2 x 4 = 34.
<br />Czyli po³owa sumy pierwszego i ostatniego wyrazu pomno¿ona przez liczbê “przedzia³ek” boku. Zatem buduj±c kwadrat magiczny 7x7, jego suma wyniesie (1+49)/2 x 7 = 175.
<br />
<br />Wbrew pozorom zbudowanie kwadratu magicznego nie jest zbyt trudne. Istniej± przeró¿ne ciekawe metody, dziêki którym nawet du¿y kwadrat jest prosty do wykonania. Mnie najbardziej utkwi³a w pamiêci metoda hinduska, przekazana podobno matematykom Europy przez wspomnianego Moscopulosa.
<br />
<br />Jednak wiêcej zagadek z takiego kwadratu siê nie wyci¶nie, gdy¿ po poznaniu jego magiczno¶ci nie ma on ju¿ przed nami tajemnic. [img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/crying.gif[/img]
<br />
<br />Na zakoñczenie prosty geometryczny kwadrat magiczny:
<br />
<br />2 256 8
<br />64 18 4
<br />32 1 ?
<br />
<br />Tu jest kilka linków o magicznych kwadratach, jakie znalaz³em przygotowuj±c ten post:
<br />
http://templum.w.interia.pl/html/varia/kwadraty.html
<br />
http://www.kn.bielsko.pl/~mi99lst/zadania/...kwadraty.html#h
<br />
http://www.wsip.com.pl/serwisy/mmm/archiwu...otato13/5_3.htm
<br />
<br />(
*)
Melencolia I Albrechta Dürera jest dzie³em, które doczeka³o siê chyba najwiêkszej liczby interpretacji i komentarzy w historii sztuki. Nale¿y ona do tzw. "sztychów mistrzowskich" Dürera. Tak okre¶la siê trzy miedzioryty powsta³e w latach 1513-1514: ?w. Hieronima w pracowni, Melencoliê I oraz Rycerza, ¶mieræ i diab³a. Najbardziej zagadkow± z tych prac jest w³a¶nie przedstawienie Melancholii. Rycina ukazuje pogr±¿on± w zadumie uskrzydlon± postaæ kobiec± w stroju norymberskiej mieszczki, w wieñcu wawrzynu na g³owie. Otaczaj±ce j± porozrzucane bez³adnie przedmioty pozwalaj± identyfikowaæ j± z personifikacj± Geometrii, która by³a uznawana wówczas za podstawê wszelkich sztuk. Ca³e przedstawienie jest interpretowane jako "Melancholia artysty" - wizja geniusza ogarniêtego rozpacz± i niemoc±, towarzysz±cymi zawsze niepokojowi tworzenia.
<br />Warto go z pewno¶ci± zobaczyæ, np. tu:
http://www.math.umd.edu/~atma/durer.html
<br />
<br />(
**) Dürer Albrecht (1471-1528), niemiecki malarz i grafik, jeden z najwybitniejszych przedstawicieli prze³omu ¶redniowiecza i renesansu, pierwszy wielki drzeworytnik. Dzia³a³ g³ównie w Norymberdze, gdzie stworzy³ w³asny, jednolity styl.
<br />Najwybitniejszym dzie³em pierwszego okresu twórczo¶ci jest cykl 14 drzeworytów do Apokalipsy (1498) wyró¿niaj±cy siê nowatorstwem techniki drzeworytniczej. W tym czasie powsta³y te¿ liczne malowane portrety (Autoportret 1498), rysunkowe pejza¿e i studia przyrodnicze, miedzioryty (Syn marnotrawny 1496) oraz cykle drzeworytnicze (Pasja Chrystusa 1498-1510 i ?ycie Marii 1501-1511).
<br />Dziêki dwukrotnym podró¿om do W³och (Wenecja, Bolonia), przyswoi³ sobie zdobycze tamtejszego odrodzenia i zasady wskrzeszonego antyku.
<br />Dba³ o teoretyczn± podbudowê twórczo¶ci artystów niemieckich, st±d studia nad perspektyw± geometryczn± i proporcjami cia³a ludzkiego, które uj±³ w traktacie na ten temat, wydanym w 1528. Ponadto Dürer udoskonali³ technikê drzeworytu klockowego. Szczytowe osi±gniêcie to tzw. trzy miedzioryty mistrzowskie - Rycerz ze ¶mierci± i diab³em (1513), ?w. Hieronim w celi (1514), Melancholia (1514), w których Dürer wyra¿a swój pogl±d na ¿ycie...
<br /><!--sizeo:9--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->Skrót za encyklopedi± Onetu.<!--sizec--></span><!--/sizec-->
<br />
<br />
Zagadki Psychica.
<br />
<br />Je¶li chodzi o moich graczy, to bez podpowiedzi ani widu, ani s³ychu. Ale liczymy na resztê!
<br />
<br />Adi.