Zrodzony z fantastyki

 
Awatar użytkownika
Savarian
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 70
Rejestracja: pn mar 30, 2009 9:59 am

Dies Irae

wt lis 24, 2009 8:04 am

Witam

Gierka, którą piszę ma już tyle lat, że większość rzeczy zrobiła się w niej tak nieaktualna, iż musiałem je wyrzucić i zacząć spisywać od początku. Niemniej ciekaw jestem waszego zdania odnośnie samego pomysłu na grę.

Poniżej mała zajawka gry i P19

Dies Irae

" Anioły przychodzą po to, byśmy mogli uciec z tych piekieł i uwolnić się od naszych wyjących demonów.
Anioły przychodzą powiedzieć nam, że jesteśmy wolni, że nie powinniśmy żyć w strachu i nienawiści"
("Księga aniołów", S. Burnham)


Tę bitwę przepowiadała niemal każda religia znana człowiekowi, ale kiedy nadeszła , nikt nie był na nią przygotowany. Przelały się fale kataklizmów; powodzi, trzęsień ziemi, pożarów i wichrów, kiedy starły się zastępy niebieskie z hordami Samaela. Ziemia pękała kiedy ciała upadłych aniołów padały martwe i drżała kiedy armia Gabriela kroczyła po ich truchłach. Spadł z nieba deszcz ognisty, gdy zwarły się miecze Michała z Archaniołów i Mefistotelesa, Księcia Ciszy. I trwała Druga Bitwa od wschodu do zachodu słońca, a na ziemi zdawało się, ze trwa całe lata. Kiedy Przeciwnik uciekał do swego schronienia, Gabriel spojrzał na oblicze ziemi i zapłakał... gdyż było zmienione na zawsze.

Dies Irae to gra w konwencji dark fantasy lub uściślając urban dark fantasy w alternatywnej wersji bardzo odległej przyszłości. Świat w konwencji industianego gotyku (kolejne trudne słowa :/) to miejsce, w którym na zgliszczach starej ziemi, archanioł Gabriel zbudował nowy świat. Nie udało mu się jednak wznieść królestwa niebieskiego na ziemi. Zamiast tego dał ludziom totalitarny system, w którym kościół, przy pomocy okrutnych narzędzi narzucił jedyną prawdziwą wiarę. Wzniósł kolosa w postaci Kościoła Jedynego Boga, który stosami i torturami, wojnami, podbojami, milicją i wojskiem podporządkował sobie cały zachód kontynentu. Ludzie stali się szarymi trybami w maszynie systemu. Marionetkowe głowy państw sterowane przez dostojników kościoła nie miały niemal żadnego wpływu na wydarzenia kształtujące zachód od kilkuset lat. Do czasu...
Od początku panowania Gabriela, na ziemi miejsce miały wydarzenia, o których nieświadomi ludzie nie mieli pojęcia. Aniołowie schodzili z pustego nieba na ziemię, by pomagać i prowadzić lud Boży w najczarniejszych chwilach. Upadli mataczyli w ich świecie, a każda z dusz ludzkich, która zasiliła hordy Samaela przybliżała Ostatnią Bitwę, starcie kończące istnienie wszechrzeczy, bitwę pod Har-magedon.
Minęło 2000 lat od dnia Drugiej Bitwy. Gabriel, Mesjasz stał się legendą dla żyjących i tylko nieliczni świadomi są jego istnienia oraz Zimnej Wojny, która toczy się poza wzrokiem śmiertelników.
Wojny między Gabrielem i jego braćmi, nie godzącymi się na tyranie kościoła. Pomiędzy Upadłymi i posłańcami nieba. Pomiędzy Sanhedrynem; Wielką Radą, która przejęła władzę w Mieście Wierz po tym jak Samael zabił Ojca oraz Szarą Armią, która sprzeciwiając się jej woli zaczęła pomagać ludziom. Wojny, której kartą przetargową nie są już tylko dusze ludzkie ale i dusze samych aniołów, którzy z połamanymi skrzydłami, ukryci, przed wzrokiem ludzi w śmiertelnych ciałach, krocza pomiędzy nimi. Wojny w której wspólny wróg stawia ramię w ramię Upadłych i Synów, a przeciw sobie kieruje dawnych braci, bo czyż większym przeciwnikiem jest kościół, którego szarą eminencją jest Gabriel, Upadli sterujący życiem mieszkańców świata, czy Sanhedryn, który chętnie zobaczył by kres cywilizacji ludzi.
Wojna w niebie podzieliła zastępy aniołów, przymierze Samaela z Michałem Archaniołem rozerwało potęgę Otchłani, a pomiędzy tym wszystkim znajdujesz się Ty graczu. Jako anioł, błogosławiony lub Upadły, wtopisz się w świat ogarnięty wojną kościoła z niewiernymi, inkwizycji z heretykami i Sanhedrynu z Szarą Armią aby każdego dnia walczyć o swoją nieśmiertelną dusze, gdyż jeśli utracisz także ją, będziesz nikim więcej, jak mięsem, które po śmierci rozpada się w nicość.

P19

O czym jest twoja gra?

Gra opowiada o aniołach i demonach, które ukryte w cielesnych, śmiertelnych powłokach toczą ukrytą walkę; ze sobą, między sobą oraz z systemem, który reprezentuje totalitarystyczny Kościół Jedynego Boga założony przez archanioła Gabriela po Drugiej Bitwie.
Walka ta nie jest jednak sednem systemu. Jest tylko wypełnieniem, treścią, gdyż prawdziwa walka każdej z istot toczy się w niej samej, a stawką jest jej nieśmiertelna dusza, którą tak łatwo stracić w świecie, gdzie ludzkie słabości, zależności, pasje, emocje i namiętności nie są obce ani Synom ani Upadłym. A jej utrata oznacza koniec nadziei na zbawienie.

Co robią postacie?

Postacie wcielają się w demony (Upadłych), anioły (Synów) lub półludzkich mieszaców - Nephilimów (Pierworodnych) by jako członkowie jednej z trzech frakcji walczyć ze sobą lub przeciw sobie o dusze ludzi, walczyć o ich wolność lub deprawację, by prowadzić ich lub zwodzić na manowce.
Wszystko to zaś dzieje się w świecie opanowanym przez fanatyczną wojnę, którą kościół wypowiedział swoim przeciwnikom. Gdzie wojna domowa pomiędzy Państwem Kościelnym i Konfederacją rozrywa zachód kontynentu, a wojna totalna z "niewiernymi" ze wschodu ogarnia coraz większe tereny.

Co robią gracze (w tym MG, jeśli takowy istnieje)?

Gracze prowadzą swoje postacie w przygodzie prowadzonej przez MG. Klasyczny schemat. W DI jednak gracze muszą poświęcić nieco więcej miejsca na zastanowienie się i dokonywanie takich wyborów aby pozostając w zgodzie ze swoją koncepcją postaci i jej rolą w grze nie doprowadzić do degeneracji jej duszy, która to stanowi o być lub nie być bohatera.

W jaki sposób opisany świat (setting) lub jego brak wzmacnia to, o czym jest gra?

Setting opisuje i ukazuje najwyraźniej te elementy gry które stanowią o jej klimacie (kolorze czy jakkolwiek się to zwie w GNSach). Uwydatnia elementy istotne dla świata: "Miasta", Farmy, Faktorie, Garnizony etc Poza standardowym i koniecznym opisem świata, historii etc zwraca uwagę na fabularną część rozgrywki. Zawiera dużo informacji o aniołach i demonach, o zależnościach jakie panują między nimi, o ich wzajemnym stosunku, o mocach no i oczywiście duszy, bez której bohaterowi są niczym.

W jaki sposób tworzenie postaci wzmacnia to, o czym jest gra?

Proces tworzenia postaci nie zawiera tylko samych mechanicznych mechanizmów (masło maślane :p ) odpowiadających za wartości współczynników czy cech. Uwzględniono w nim też specyfikę postaci w jakie wciela się gracz. Wybór odpowiedniego chóru u aniołów lub kręgu otchłani u demonów ma znaczenie zarówno mechaniczne (moce) jak i fabularne. Podobnie jak wybór archanioła lub księcia (w przypadku demonów) któremu się służy. Wybory te bowiem świadczą o tym jakie zapatrywania ma bohater, co nim kieruje, w czym jest dobry i co najważniejsze, jak musi egzystować w świecie i jakich zasad się trzymać aby (i tu powraca jak mantra, nie wiem czy dobrze czy źle) nie stracić swojej duszy.

Jakie zachowania/style gry nagradza twoja gra (lub karze, jeśli to
konieczne)?


Gra utrzymana jest w konwencji z pogranicza horroru i dark fantasy, w której opowieść powinna brać górę nad turlaniem kostkami. Sugerowanym i nagradzanym stylem gry jest storrytelling i skupienie się na odgrywaniu postaci.

W jaki sposób style gry/zachowania są w twojej grze nagradzane lub karane?

Opisywanie swoich poczynań ma duży wpływ na podejmowane akcje. Tzw. modyfikatory sytuacyjne, w tym przypadku są o wiele częściej stosowane niż w innych systemach. MG ma możliwość/prawo/obowiązek nagradzania dodatkowymi kostkami do puli kiedy gracz opisuje zachowanie swojej postaci, a nie tylko chwyta za kostki.
Ponadto odgrywanie postaci i wczucie się w specyfikę świata nagradzane jest typowymi PD. To jednak nie wszystko, po zebraniu odpowiedniej ich liczby bohater otrzymuje Punkt Łaski, który jest wyjątkową zmienną, dającą mu możliwość odzyskania punktu duszy, skorzystania z nadprzyrodzonych mocy czy też wykonania niestandardowej rzeczy w czasie gry.
Tak więc odpowiedni styl gry (zgodny z kolorem i założeniami bohatera) jest nagradzany na kilka sposobów.
Inne odgrywanie nie przewiduje kar. Karą staje się brak nagród.

Jak w twojej grze rozdzielone są możliwości narracji i
odpowiedzialność za rozgrywkę?


Narracja jest klasyczna. Gracze mają jednak możliwość (a nawet powinni) nie ograniczać się tylko do suchych opisów ale być częścią rozgrywki, choć nie mogą (jak w przypadku wielu gier indie) przejmować roli MG.
W grze są też mechanizmy pozwalające wykazać się i aktywować graczy. Np. podczas sukcesu na teście (takiego nazwijmy go szczęścia) to gracz, a nie MG opisuje jak dobrze mu się udało, czego dokonał, jaki osiągnął efekt.

W jaki sposób twoja gra przyciąga uwagę graczy, motywuje ich do działania i wzmacnia zaangażowanie (czyli co twoja gra robi, żeby gracze się nią przejmowali)?

Gra pozwala wykreować bohatera takie jakiego gracze chcą. Mało jest losowości i przypadkowości w procesie tworzenia BG. Dzięki temu (mam nadzieję) gracze będą bardziej przywiązywać się do swoich bohaterów i będzie im na nich zależało.
Gra nie daje też możliwości "wskrzeszenia", a walki są śmiertelne co tym bardziej stymuluje do lepszego wczuwania się w postać. Utrata duszy przez gracza, sprawia, że postać znika, po śmierci jest niczym. (taki smaczek. Jeśli bohater zginie tracąc swoja duszę, gracz może spalić swoją kartę na koniec sesji, aby oddać to, że cały byt i jestestwo jakim była postać zmieniło się w pył. (ale pojechałem ;p)

Jaki jest sposób rozstrzygania/mechanika w twojej grze?

Mechanika oparta jest na kościach k6 i jest bardzo uproszczonym narzędziem, które pomaga MG i graczom, a nie stanowi istoty gry. Jej konstrukcja umożliwia każdemu elastycznemu MG szybko znaleźć rozwiązanie bez przekopywania się przez dziesiątki tabelek lub przyznać odpowiednie modyfikatory wynikające z sytuacji w grze. Uproszczenia jak wszystko inne mają też swoją złą stronę. Wymagają dobrej intuicji i doświadczenia oraz czynią grę dość trudną, bo śmiertelną jeśli chodzi o walki (szczególnie bronią palną). W tym systemie jednak sądzę, ze dobrze wpasowuje się to w jego klimat.
Sama mechanika bazuje na zasadzie Stopni Trudności i puli kostek. Wyniki 1-3 to porażka, wyniki 4-6 to sukcesy. Po rzucie pulą kości gracz musi mieć co najmniej tyle sukcesów ile wcześniej ustalił MG.
Nie chcę robić mechaniki "realistycznej". Chciał bym aby umożliwiała ona dokonywanie brawurowych, filmowych akcji. Przede wszystkim jednak ma być do maximum uproszczona. Nawet jeśli stanie się to kosztem jej "sprawiedliwości" Powtórzę bowiem raz jeszcze, ze to tylko narzędzie, konieczna pomoc dla MG i graczy i do tego narzędzie, na które bardzo duży wpływ mają opisy i odgrywanie.
(mechanika jest w fazie zmian i testowania. to rzecz nad którą pracuję aktualnie najwięcej)

W jaki sposób rozstrzyganie wspomaga to o czym jest gra?

Na rzuty ma wpływ zachowanie fabularne postaci, a także czynniki stanowiące o nietypowości świata oraz postaci, jak choćby nadprzyrodzone moce.

Czy w twojej grze postacie się rozwijają? Jeśli tak, to w jaki sposób?

Za PD gracze podnoszą swoje "ludzkie" cechy i umiejętności.
Za Punkty Łaski mogą wpływać na swoja dusze (jej kolory czyli charakter i zdolność korzystania ze "złych" i 'dobrych" mocy nadprzyrodzonych)

W jaki sposób rozwój postaci lub jego brak wspomaga to, o czym jest gra?

PŁ są jedynym czynnikiem mogącym odwlec moment, kiedy bohater z istoty nadprzyrodzonej zmieni się w zwykłego śmiertelnika bez szans na zbawienie. Czyli wpływają istotnie na główny element gry.

Jaki efekt chcesz swoją grą wywołać u graczy?

Zmobilizować graczy do wczucia się w rolę istoty, która niegdyś wszechpotężna, teraz udarta z większości swej mocy, toczy walkę z samym sobą aby nie przecząc swoim ideałom, dążyć dalej obraną ścieżką.
Ukazać problemy, wyostrzyć dylematy i zmusić do podejmowania wyborów, z których żaden może nie być idealnym. Pokazać, że świat nie jest czarno biały, a wręcz przeciwnie. Świat to nic więcej jak odcienie szarości.
(oj chciał bym, żeby mi się to udało ;)

Jakie elementy twojej gry zostaną dokładniej opisane i dlaczego właśnie te?

Poza rzeczami niezbędnymi grze (świat, mechanika itp) przede wszystkim elementy świadczące o specyfice gry (istoty nadprzyrodzone, totalitarny system, Miasta itd) i różnice pomiędzy światem naszym i światem gry (specyfika architektoniczna miast, różnice w technologii, obyczajowość...)

Jakie elementy twojej gry najbardziej cię ekscytują/interesują i dlaczego?

Żyjące w cieniu istoty nadprzyrodzone, które wpływają na świat ludzi.
Sfera sakralna i demonologiczna (klimat grozy, horroru i tajemniczości)
Wpływ fanatyzmu religijnego na szarych ludzi i ich walka z systemem.

Co twoja gra daje graczom, czego inne gry na dają, nie mogą dać lub nie dadzą?

Chyba nie da się napisać (już) gry, która da coś tylko nowego. Dies Irae w pewien inny sposób, na innej płaszczyźnie zbiera elementy, które pojawiały się już w kilku systemach. żadnego z nich jednak (przynajmniej taki jest mój zamysł) nie kopiuje i nie powiela. Kreuje nowe uniwersum z elementami, które gdzieś już się pojawiały.
Mamy więc anty-utopijny świat, w którym ludzie walczą z systemem ale bez cybernetyki, wszczepów ani bladerunnerów. Jest to w zamian świat rozwiniętych olbrzymich miast, metropolii, które łączą elementy urban-industrialne z ciężarem i przytłaczającym kształtem nowoczesnego gotyku i ciasnotą wąskich, brudnych uliczek leżących u stup "wspaniałych" drapaczy chmur.
Bohaterowie nie są ludźmi i są od nich potężniejsi. Więcej nawet; sądząc po zjawiskach pop kulturowych (film, gry, muzyka, książki) możliwość wcielenia sie w anioły i demony jest atrakcyjna dla wielu graczy.
Gra nie polega jednak na siekaniu wszystkich, miotaniu fireballi i sianiu zagłady (choć może takie przygody zawierać). Potężni bohaterowi żyją w ukryciu, a za każde wykorzystanie swych nadnaturalnych zdolności płacą cenę najwyższą, tracą duszę.
Świat rozrywany jest wojnami na każdej płaszczyźnie. Wojna z niewiernymi, wojna z heretykami, wojna z buntownikami ale też wojna pomiędzy demonami i aniołami. Nic jednak nie jest oczywiste i jednostronne. Dlatego nie raz Upadły i Syn stają ramię w ramię do walki z wrogiem wspólnym, który może równie łatwo zmienić się w sojusznika.

Czy chcesz swoją grę opublikować i w jaki sposób?

Jeśli opinia publiczna (fandom) potwierdzi, iż projekt jest wart świeczki zamierzam stworzyć stronę/forum gry, gdzie mógł będę konsultować, zbierać krytykę (to chyba częściej) i poprawiać system. Jestem bowiem otwarty na porady i sugestie. Nie chce się trzymać kurczowo swojej wizji bo nie zawsze mogą być słuszne czy optymalne. (choć z pewnych elementów raczej nie zrezygnuje :twisted: )
Gdy podręcznik będzie kompletny w grę wchodzi wydanie go w formacie PDF w celu propagowania w szerszym gronie.
Marzenie czyli wydanie systemu na papierze jest zbyt odległym, nierealnym na razie planem.

Jaki jest twój docelowy odbiorca?

Sądzę, że gra może trafić do osób, które lubią gry takie jak Dark Heresy, Kult czy In Nomine. Które cenią książki p. M.L. Kossakowskiej "Siewca wiatru, "Żarna niebios"
(napisałem sądzę, bo co muszę wyjaśnić i podkreślić nie dane mi było przeczytać ani żadnego z wymienionych podręczników ani książek wymienionej autorki - znam je tylko z recenzji i opisów)
Którym podobała się seria filmów "The Prophecy" lub którzy pamiętają starą grę na PC; Requiem: Avenging Angel
Ponadto osoby interesujące się sprawami tajemnymi, sakralnymi, lubiące klimat grozy i 'cięższe" światy etc

Pozdrawiam
Savko
 
Awatar użytkownika
Zychu
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1235
Rejestracja: sob kwie 29, 2006 2:50 pm

Dies Irae

sob lis 28, 2009 3:31 pm

Mmm, podoba mnie się :) Lubię RPGi które odważnie przerabiają nasz świat i nawet widziałbym siebie tutaj jako gracza :wink:
Sam wpadłem ostatnio na podobny, ale zdecydowanie bardziej hardcorowy pomysł ale jakbyś chciał o tym pogadać to uderzaj w gg.
Co do samego systemu - jest biblia i interpretacja najwspanialszej fantastyki czyli mitologii naszej rzeczywistości, więc jest dobrze :wink:
 
Awatar użytkownika
chimera
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 298
Rejestracja: pn mar 06, 2006 10:57 pm

Re: Dies Irae

sob lis 28, 2009 3:49 pm

Ja bardzo lubię takie klimaty, a to, co napisałeś, brzmi bardzo fajnie. Zdecydowanie bym się tematem zainteresował. Z moich trzech ulubionych gier, dwie wykorzystują wątki biblijne i apokaliptyczne (Engel i Books of Pandemonium). Jakbyś chciał nawiązać kontakt, daj znać na priv-ie.

Pozdrawiam
 
Awatar użytkownika
Savarian
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 70
Rejestracja: pn mar 30, 2009 9:59 am

Re: Dies Irae

pn lis 30, 2009 7:58 am

Dzięki za odp :)
Jeśli mieli byście ochotę poczytać więcej o DI to zgadamy sie na prv
 
Awatar użytkownika
XLs
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 76
Rejestracja: śr gru 16, 2009 9:38 pm

Dies Irae

śr sty 27, 2010 11:58 pm

Twoje p19 pomogło w moim p19, wiem tak to ugryźć. Wiec twoja praca pomogła juz jednemu człowiekowi!!

Dziękuje!!!
 
Awatar użytkownika
Savarian
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 70
Rejestracja: pn mar 30, 2009 9:59 am

Dies Irae

czw sty 28, 2010 4:25 pm

He he ;)
Fajnie

Powodzenia w pracach :)

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości