Zrodzony z fantastyki

 
Awatar użytkownika
Kubik
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 210
Rejestracja: pn gru 06, 2004 5:35 pm

Dlaczego akurat Monastyr

wt mar 07, 2006 10:33 pm

Witam :P...
W najbloższym czasie zamierzam nabyc podręcznik do dark fantasy, Monastyru.
Chciałbym zasięgnąc waszych opinii na temat systemu. Dlaczego warto w niego zainwestowac, co właściwie oferuje itp.
Mam już jako takie doświadczenie w rpg'ach - gram od mniej wiecej 2 lat w dnd.
 
Awatar użytkownika
Zuhar
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 669
Rejestracja: pn paź 20, 2003 2:11 pm

śr mar 08, 2006 2:53 pm

To bardzo klimatyczna gra. Zawiera wiele niedopowiedzeń, które zostawiają spore pole do popisu dla MG. Barwny, choć nieco mroczny świat, pełen intryg, ciemności, niespełnionych ambicji, wrogów i fałszywych przyjaciół. Jednocześnie pełen bohaterów - takich prawdziwych bohaterów - ginących w milczeniu za własne przekonania, pełnych poświęcenia.

Bardzo subiektywnie - gracze zamęczają mnie o poprowadzenie Monastyru - po prostu coś w nim jest.
 
Awatar użytkownika
Sobek_88
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 92
Rejestracja: pn gru 05, 2005 12:24 am

śr mar 08, 2006 6:07 pm

Co w Monie jest takiego? Nie wiem ale przyciaga. Jak przyciaga tak, ze gdyby nie odrobina rozsadku oddalbym szkole dla niego. :D

A teraz powaznie. System to gra bardzo skupiajaca sie na fabularnosci postaci i przygod. To cos w rodzaju serialu dark fantasy (wedlug mnie niekoniecznie fantasy :) ) Moim zdaniem, zeby wyciagnac wszystko co najlepsze w Monie to trzeba w niego zagrac, przedstawiajac wycinek zycia ludzi, ktorzy konfrontuja swoje idealistyczne podejscie z brutalnym swiatem. To swiat gdzie nie liczy sie czlowiek, liczy sie wartosc: Honor, Duma, Milosc (ta prawdziwa dla, ktorej jedzie sie na drugi koniec swiata, tylko dlatego, ze ktos widzial te osobe z jakims innym mezczyzna) To swiat gdzie otoczka fabularna przygody i postaci jest wiele wazniejsza od pokonania 100 potworow.

Jesli myslisz nad kupnem, to rozwaz kilka spraw.

1. Nastaw graczy na ciezkie sesje, wymagajace wiele sil. Dajace 2 razy wiecej (przynajmniej) przyjemnosci. Ciezka praca w tym systemie naprawde procentuje.
2. Poinformuj graczy o wszechotaczjacym mroku i polityce. W tym systemie slowo jest silniejsze od miecza (ups. rapiera)
3. Jesli graliscie w D&D, to kaz im zapomniec o rasach, ktore stamtad znaja. Niestety tutaj (w monie) uzyto tych samych, ale wyperswaduj graczom, ze to zupelnie inne istoty (wiele klimatyczniejsze :P ) i zeby zapomnieli o tamtym wyobrazeniu, tu nie sa to potworki do bicia, to potezne bestie :evil:
3. Uswiadom ich o wielkosci swiata Monastyru. Wspomnij o 10 panstwach glownych i kilkudziesieciu pobocznych.

To narazie tyle moze pozniej uzupelnie swoja wypowiedz o jakies inne spostrzezenia.

P.S. przeczytaj sobie recencje i jak bedziesz mial jakies pytania to wal smialo...

pzdr CitroNman
 
Awatar użytkownika
Masssło
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 0
Rejestracja: ndz sie 07, 2005 8:34 pm

śr mar 08, 2006 7:19 pm

Właściwie to powtórzyłbym tylko zdanie poprzedników. Dodam tylko, że Monastyr jest naprawdę wart dogłębnego nad nim posiedzenia. Nie znam, i mówię to całkiem poważnie, drugiego tak klimatycznego dla mnie uniwersum. Monek zawsze kojarzył mi się będzie z trzema słowami : mrok, czarny humor i honor, choć te pojęcia wcale się nie uzupełniają. W tym właśnie sęk. W Dominium mało rzeczy się uzupełnia, więcej jest niedomówień, kłamstwa i wojny. Dobre cechy stanowią tu znaczną mniejszość...
 
Kal_Torak
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 343
Rejestracja: wt kwie 01, 2003 11:38 am

czw mar 09, 2006 12:15 pm

Hmmm...Dlaczego Monastyr? Mysle, ze na to znajdzie sie odpowiedz :).

Wczesniej, czyli przez 12 lat regularnie gralem w Warhammera. Gralo sie w duzo systemow, ale ten mial u nas najwieksza zywotnosc do czasu...no wlasnie do czasu pojawienia sie Monastyru :).

Monastyr sledzilem uwaznie z rozwoju pamietnikow i na ten czas jego burzliwego forum. Kubik zachecam do przeczytania ich tresci. Napewno pomoze to w podjeciu decyzji o zakupie systemu.

Kiedy w koncu pojawil sie Monastyr zakupilem bez zwloki. Co tam znalazlem pobilo moje wszelkie oczekiwania.

1) Tworzenie postaci - musze przyznac, ze kreacja bohatera w Monastyrze nalezy do jednej z najbardziej barwnych. MG i gracze otrzymuja olbrzymia ilosc narzedzi do reki, jak majatnosci (dochody, posiadlosci, tytuly, pensje), oslawiona tajemnica, szkoly szermiercze, narodowsc, czy sojusznicy. Wszystko to bardzo ubarwia postac. Widac to od razu. Przykladowo gracze, ktorzy nie przywiazuja wagi do szczegolow postaci (historii etc.), przechodzac przez kolejne etapy kreacji postaci w Monku zostaja niejako zmuszeni do dopracowania koncepcji postaci. Tworzac sojusznikow, majatnosci trzeba sobie odpowiedziec na pytanie, skad sie je ma, dlaczego, po co, jak itd. :). W Monku ciezko zrobic postac na odwal sie. Przy czym pieknie jest wyeksponowanie takiej rzadkiej cechy, jak przynaleznosc do odpowiedniej nacji, ktora zaszczepia pewna dume narodowa, patrotyzm, mentalnosc. W swiatach fantasy ograniczalo sie to zwykle do doboru ras (krasnal, elf, czlowiek). Przy czym ciezko bylo zawsze sobie odpowiedziec, jak takowego elfa nalezy odgrywac. W Monku zostalo to rozwiazane po mistrzowsku, dzieki czemu czuc klimat poszczegolnych panstw.

2) Swiat - to z pewnoscia najlepsza czesc Monastyru. Okolo 60 panstw. Z systemow jak znam swiat MOnastyru (z punktu widzenia historyka, ktorym jestem) nalezy do najlepiej oddanych. Widac golym okiem powiazania polityczne, zaleznosci, wojny, skandale, gospodarke itd. Swiat poprostu zyje i jest przede wszytskim w ciaglym ruchu. Opisy panstw sa czesto zakonczone na wydarzeniach przelomowych, albo waznych wydarzeniach, ktore nadchodza wielkimi krokami. Jest to wspaniale narzedzie dla MG. Z tych wzgledow ruszyla nawet Storylinia w Gwiezdnym Piracie.

3) Sam klimat swiata, na ktory skladaja sie takie wymowne cechy, jak: Religia (monotezim), Walka o Wiare ( zywa idea krucjat), inkwizycja, kosciol, tajemnica swiata i upadek (Rodianie i Katedry), Demony, Upadek moralny (wyjatek bohaterowie - motyw Heroic Fantasy w Darku), wojny domowe, wielka polityka i wszechobecne intrygi, powiazania i zaleznosci.

Dlugo by jeszcze wymieniac ;).
 
Awatar użytkownika
beneq
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 796
Rejestracja: pn paź 10, 2005 4:39 pm

czw mar 09, 2006 1:01 pm

To może tak z perspektywy gracz :wink: :

Na początku byłem dosyć sceptycznie nastawiony do Monastyru(tak samo jak moi gracze do L5K). Jak MG opowiadał o świecie wydawał mi się sztywny jak drut no bo co tu robić? Biegać po świecie?To Cie Inkwizycja przyciśnie i zetnie, a jak nie inkwizycja to jakieś deviria zaszlachtuje.

Potem przyszło tworzenie postaci. Kąt o jaki zmieniło się moje nastawienie do Mona nie zmieściłoby się w tym poście(tyle razy sie przekręciłem:)). Świat okazał się o wiele bardziej dopracowany, ciekawy, a przez to bardziej mogłem sobie wyobrazić grę w ten system. Postać jaką zrobiłem tez wydawała mi się ciekawa. Byłem szczęśliwy, że kolekcja systemów naszego kółka RPG wzbogaciła się o ten system. Szkoda, że to ja gonie kupiłem...

pozdr beneq

L5K i tak jest najlepszym RPG :) hihihi
 
Awatar użytkownika
KRed
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1136
Rejestracja: pt lip 01, 2005 9:12 pm

czw mar 09, 2006 3:24 pm

podpisuję się pod wszystkim co już w tym temacie napisano. Od siebie dodam jeszcze, że Monastyr ma całkiem fajną mechanikę. Nigdzie indziej nie widziałem, żeby mechanika walki tak dokładnie przedstawiała to co dzieje się podczas pojedynku, a przy tym jest nieskomplikowana, dość szybka (po kilku walkach ;) i emocjonująca. Jeszcze jedno podoba mi się w mechanice - są w niej uwzględnione takie rzeczy, które niekiedy bywają przez autorów innych gier zapomniane: skrytobójstwo, uchylanie się przed strzałami.

Przede wszystkim dość łatwo jest się w tej grze odnaleźć: autorzy sięgneli do popularnych wyobrażeń i archetypów, uniknęli nadmiernej, przesadnej fantastyczności. Wreszcie bohaterowie mają własne życie, przyjaciół, majątek, rodzinę (czasami), mają po co żyć.
 
Kal_Torak
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 343
Rejestracja: wt kwie 01, 2003 11:38 am

czw mar 09, 2006 7:31 pm

Jesli chodzi o mechanike to chociaz sa lepsze, to autorzy zawarli w niej kilka swietnych, orginalnych i pomijanych przez innych autorow systemow szczegulow. Chodzi oczywiscie o nauke z ksiazek. Prosto i bardzo realistycznie oddano podejscie do nauki wiedzy. Pozbyto sie w koncu zmory wszystkich systemow, czyli punktow obrazen i hapekow. Co prawda smiertelnosc mechaniki ekstremalna, ale za to niezwykle realna :).
 
Awatar użytkownika
Inkayon
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 294
Rejestracja: sob lut 14, 2004 12:51 pm

pn mar 13, 2006 2:52 am

Hej;)

Kal-Torak, widać że nie widziałeś Gemini;)
Wiele "plusów" mechaniki Monastyru wymyślono i zastosowano o wiele wcześniej, w całej masie erpegów. Prosty przykład - w Cyberpunku 2020 też nie ma hapeków.

Podoba mi się w Monastyrze to, że postaci z założenia są pokoleniem typu "dwadzieścia lat później". I że I.T. czerpiąc z tylu innych erpegów (bo są ślady 7th Sea, Gemini, Wfrp) stworzył coś nowego. Inguisition nie widziałem;P

Pozdrawiam, Inkayon
 
Awatar użytkownika
Kubik
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 210
Rejestracja: pn gru 06, 2004 5:35 pm

pn mar 13, 2006 4:10 pm

Hmm, czyli mam rozumiec, ze watro :) ... No ok, jak tylko w portfelu znajdą się fundusze, (zdaje sie 73 zł na podręcznik z twarda oprawą i aktualizacjami) zaopatrzę się w Mona... To co mnie kusi to fakt, ze nie trzeba wybierac w dziesiątkach tytułów, jak w przypadku dnd... Wydaje mi się (jak mi się źle wydaje, to mnie poprawcie :razz: ), że tak naprawdę wystarczy zaopatrzyc się w podręcznik zrodlowy... <Zero niepotrzebnych dodatkow - tj opisow bostw, mechaniki, czy poradnikow dla poszcegolnych profesj.>
 
Awatar użytkownika
Zuhar
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 669
Rejestracja: pn paź 20, 2003 2:11 pm

pn mar 13, 2006 7:59 pm

Podręcznik podstawowy wystarcza. A dodatków są raptem cztery: 3 przygody i atlas. I kosztują niewiele.
 
Albert
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 617
Rejestracja: pt lip 02, 2004 7:33 pm

pn mar 13, 2006 8:23 pm

Dodam, że w tym roku zapowiada się wiele fajnych dodatków do Monastyru :)
Tak jak powiedział Zuhar- podręcznik główny w zupełności wystarczy do gry.

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość