zaznaczę, że zanim nie dostałem tego systemu, nie miałem sprecyzowanych oczekiwań, nie emocjonowałem się, podszedłem czysto neutralnie.
Coś mi to niezbyt pasuje do pierwszych słów o systemie "którego zajawki śledziłem uważnie (...) śledziłem perypetie przedsprzedaży (...) czytałem również peany na cześć tego RPG, które tylko podsyciły moje oczekiwania"
No ale przejdę do konkretów:
+ Zdefiniowany target:
Magowcy owszem, ale czemu tylko młodsi? Ja już taki młody okazuje się nie jestem ale mi Crystalicum odpowiada. Również twórcy z tego co wiem lubią chyba swój system i również nie wiem czy byś ich określił jako ów młody target. Oczywiście odbiór Crystalicum to kwestia gustu, ale moim zdaniem nie wieku.
+ Magia i nadmetal
Jakbym grał Rycerzem Imperium to bym sobie pewnie zafundował zamiast miecza czy włóczni metalową rękawicę/kastet, który docelowo też mógłby spełniać rolę tarczy a następnie zbroi
Wydanie
Cóż dla mnie wydanie jest w sam raz - Lepiej niż NS, choć istotnie trochę sucho bez nawet obramowania tekstu. Jednak rysunki są bardzo dobre. No a kolor i kreda - ciekawe ile by to wtedy kosztowało i kto by to kupił. Do tego jeszcze jakby się miało rozpadać po jednym przeczytaniu to wolę tak jak jest.
Infantylne ilustracje
Taki świat + fantasy. Czy Warhammer też Cię irytuje? Aha - zaznaczam, że nie mam na mysli koszmarnej okładki
Olewanie własnej mechaniki przez autorów
To mnie aż zszokowało. Crystalicum jako pierwsze ma naprawdę elastyczną modularną mechanikę. Większość systemów proponuje zwartą mechanikę i na odwal się dopisuje "Mistrzu Gry, jak ci jakaś zasada nie pasuje to ją olej". Crystala naprawdę można dostosować do tego co ci odpowiada i pasuje bez robienia mechaniki od nowa lub przebudowywania całej. Żaden inny system nie wyszedł aż tak do użytkownika. Do tego jak możesz mówić, że mechanika jest oddzielona od systemu, skoro ładnie wpasowuje się w cztery żywioły, kapitalne rozwiązanie z profesją / funkcją fabularną, no i coś czego brakowało większości gier - tabelki "dlaczego jesteś w drużynie".
Do tego jeszcze nie wiem jak możesz krytykować wchodzenie, za przeproszeniem do dupy, kapryśnym ludziom, którzy nie uznają nic poza d20.
Proporcje
No cóż od zawsze zapowiadano drugą książkę jako opis mechaniki. Pierwsza to świat, trzecia będzie o prowadzeniu, specjalnie dla MG.
Nie uświadczysz solidnego rozdziału jak grać w Crystalicum
Jak wyżej, po pierwsze. Po drugie informacje masz rozproszone po podręczniku - jak odgrywać konkretne rasy. Opisy charakteru furii itd dają pewien sugerowany obraz. A i tak każdy gra po swojemu...