Wyjaśnienie w podręczniku jest naprawdę sensowne, trzeba po prostu usiąść i przeczytać rozdział "na raz" (Ta sama zasada dotyczy zresztą każdego rozdziału, przerywanie czytania podręczników do D&D co pół zdania jest wyjątkowo słabym pomysłem
)
W mocnym skrócie:
Poziom spotkania to abstrakcyjna ocena tego, jak trudne jest spotkanie dla standardowej* 4 osobowej drużyny. Można to uprościć do zapytania "czy 20 orków jest tak samo potężnych jak smok?"
*Czyli 4 postacie pełniące role odpowiednio: wojownika, kapłana, maga, i łotrzyka
PS używa się do zgrubnego określenia czy dana grupa przeciwników będzie wyzwaniem dla graczy w kontekście pojedynczej walki.
PS modyfikuje przede wszystkim "jakość" (poziom wyzwania) i ilość przeciwników. Dodatkowo mogą na niego wpływać pułapki czy okoliczności "przewidziane" przez MG - np. grupa szkieletów łuczników na balkonie 30 metrów ponad miejscem pojawienia się postaci, które nie posiadają zdolności latania stanowi większe zagrożenie i można uznać, że PS podwyższa się w ten sposób o 1.
Modyfikatory wynikające z PS mają zastosowanie, gdy przyznajesz punkty doświadczenia w sposób podręcznikowy. Wtedy właśnie PS określa jak dużo PD dostanie drużyna. Jeśli stosujesz inne metody nagradzania, PS można zignorować (choć nadal przydaje się do określenia trudności walki.