Zrodzony z fantastyki

 
Awatar użytkownika
LordRuthwen
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 6
Rejestracja: sob maja 13, 2006 5:44 pm

D&D - Paladyn - wyczuwanie aury (dobry/zły)

śr kwie 10, 2013 12:06 pm

Witam.
Chciałbym się upewnić jak to dokładnie działa. Mam gracza, który delikatnie mi pokrzyżował plany biorąc tą klasę, no ale cóż, bywa.
Jak to dokładnie działa?
Ocena aury jest od strony bohatera czy osoby sprawdzanej?
Co jeżeli osoba, której test dotyczy uważa, że robi dobrze? Nawet jeśli jest to coś dokładnie odwrotnego patrząc od strony BG?
Coś jak fanatycy, oni twierdzą, że nie mogą robić źle, czyli uważają się za dobrych, w jaki sposób to rozwiązać?


======================
Zły dział, proszę o przeniesienie tematu tutaj: umiejetnosci-i-atuty-vf202.html
Ostatnio zmieniony śr kwie 10, 2013 12:23 pm przez LordRuthwen, łącznie zmieniany 2 razy.
Powód:
 
Raziel.Devils
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 43
Rejestracja: czw gru 20, 2012 11:21 pm

D&D - Paladyn - wyczuwanie aury (dobry/zły)

śr kwie 10, 2013 12:44 pm

Zasadniczo ów zdolność wykrywa aurę złego charakteru. Jeśli postać mechanicznie ma takowy to zostanie wykryta.
 
Awatar użytkownika
Amon
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 554
Rejestracja: śr sie 25, 2004 9:19 pm

D&D - Paladyn - wyczuwanie aury (dobry/zły)

śr kwie 10, 2013 1:22 pm

LordRuthwen, pamiętaj o pewnej umowności konceptu charakterów w dnd. Są one uwarunkowane kulturą w jakiej wzrastamy (my gracze). Osoba która która w czasie wojny spuści bomby atomowe na miasto pełne cywilów i przez to złamie przeciwnika, wygra wojnę i przez to ocali miliardy ludzi na planecie, dalej jest zła w świetle tego konceptu.

Praworządny zły charakter bardzo cząsto może święcie wierzyć w słuszność swoich decyzji i wielu nie złych towarzyszy może zgadzać się z jego rozumowaniem. Zatrucie źródła wody z którego korzysta wioska okrów może być uznana przez grupę, za świetny pomysł, nawet jeśli oznacza to, ze orki, w tym kobiety i dzieci, zgną w strasznych mękach, nawet jeśli nie miały jeszcze możliwości zaatakować (lub nie) BG.

Jednak paladyn wyczuje w takim bohatarze tą "niemoralność"
Ostatnio zmieniony śr kwie 10, 2013 1:24 pm przez Amon, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Awatar użytkownika
LordRuthwen
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 6
Rejestracja: sob maja 13, 2006 5:44 pm

D&D - Paladyn - wyczuwanie aury (dobry/zły)

śr kwie 10, 2013 2:16 pm

Rozumiem, no to będę kombinował co z nimi zrobić :)
 
Raziel.Devils
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 43
Rejestracja: czw gru 20, 2012 11:21 pm

D&D - Paladyn - wyczuwanie aury (dobry/zły)

czw kwie 11, 2013 12:39 am

Należy jeszcze dodać, że miejsca popełnienia wyjątkowo plugawych czynów również wytwarzają aurę zła, którą paladyn wykryje.
Zasady do owych miejsc reguluje bodajże Księga Plugawego Mroku.
 
Awatar użytkownika
Zsu-Et-Am
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 9825
Rejestracja: sob cze 26, 2004 11:11 pm

D&D - Paladyn - wyczuwanie aury (dobry/zły)

czw kwie 11, 2013 1:43 am

Właściwie czemu pytanie znalazło się w dziale ogólnym RPG a nie D&D? Przenoszę.
Ostatnio zmieniony czw kwie 11, 2013 1:43 am przez Zsu-Et-Am, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Gwjazdor
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1287
Rejestracja: czw sty 25, 2007 10:53 pm

D&D - Paladyn - wyczuwanie aury (dobry/zły)

sob kwie 13, 2013 10:08 pm

W D&D charaktery dobre i złe są dosyć konkretne, a zarazem dyskusyjne. Zło to brak poszanowania dla życia, dbanie głównie o siebie, brak litości, własne dobro ponad dobro innych itp. Dobro wręcz przeciwnie - altruizm, ofiarność, przebaczenie. Nigdy ich nie lubiłem, bo mimo dosyć jasnego opisu, każdy miał zawsze własną wersję "jak powinno się to dokładnie rozumieć".

Amon pisze:
Są one uwarunkowane kulturą w jakiej wzrastamy (my gracze). Osoba która która w czasie wojny spuści bomby atomowe na miasto pełne cywilów i przez to złamie przeciwnika, wygra wojnę i przez to ocali miliardy ludzi na planecie, dalej jest zła w świetle tego konceptu.

Dokładnie o tym mówię. W Księdze Plugawego Mroku, jest wprawdzie opisana "Szara Strefa", rozkminy nad tym czy czyn był dobry czy zły, ale to naprawdę miesza w przypadku takich zdolności jak ta paladyńska. Ale jest i plus tego. To miecz obosieczny :) Zły, który tak naprawdę nie jest zły. Robi źle, ale zły nie jest. Głupi, naiwny, wykorzystany, ale wg DnD to Dobry człowiek, którego czyny po prostu "powodują zło". On jednak o tym nie wie (jeszcze, lub po prostu nie wie). BG tak samo, bo przyzwyczaili się do "paladynie weź smyrnij detectem, zobaczymy czy go zabijać czy nie". U mnie się nauczyli właśnie tak działać: jak paladyn wykryje zło, to tego kogoś można bezkarnie zabić albo przynajmniej na niego uważac bo jest zły. Jak nie to ok, możemy mu zaufać. Ponad pół roku (grania) mieli "węża w gnieździe" który był poza wszelkim podejrzeniem bo paladyn u niego zła nie wykrył.

Druga zagrywka - nie każdy o Złym charakterze musi być zaraz do likwidacji/przeciwnikiem. Dajim BN'a sojusznika, ale złego. Zły człowiek, ale mogą na niego liczyć w każdej sytuacji. Nie dałby sobie za nich palca obciąć (Zły w końcu, samolub, ceni siebie ponad ich xD). Praworządny Zły powiedzmy. Stojący twardo na ziemi, wierny tylko własnym zasadom. Nawet spisz sobie jego "osobisty kodeks" którego trzyma się PRZEDE WSZYSTKIM, tak by nigdy nie zdradził BG, był im pomocny, ale żeby było widać że to zły jegomość.

Po kilkukrotnym zastosowaniu tych dwóch "tricków", Gracze powinni przestać uważać wykrytą złą aurę (lub jej brak) za niepodważalny dowód, a paladyna za swego rodzaju jasnowidza.

LordRuthwen pisze:
Ocena aury jest od strony bohatera czy osoby sprawdzanej?Co jeżeli osoba, której test dotyczy uważa, że robi dobrze? Nawet jeśli jest to coś dokładnie odwrotnego patrząc od strony BG? Coś jak fanatycy, oni twierdzą, że nie mogą robić źle, czyli uważają się za dobrych, w jaki sposób to rozwiązać?


Jak jest wg zasad, wyjaśniłem na początku. Amon również. Ale nic nie stoi chyba na przeszkodzie byś "dogadał się" z Graczem odnośnie zasad. My to u siebie house-rulowaliśmy. W "naszym" DnD, pojęcie dobra było subiektywne, a czary typu Detect Evil, wykrywały złych przybyszów, kapłanów/gorliwszych wyznawców złych bóstw, czary o określniku [Evil], przedmioty oparte na nich itd. Jednak NIE wykrywały kogoś kto ma po prostu zły charakter. I zarówno mnie prowadziło sie dużo łatwiej, jak paladynowi grało się dużo ciekawiej. Ale to zależy od Gracza. Temu akurat to pasowało, bo wolał bawić się w dylematy moralne, główkowanie itd. i czuł sie trochę "jak ostatnia ciota" (nie moje określenie :razz: ) wiedząc że wystarczy po prostu machnąć wykryciem zła które ma zresztą na życzenie. Miałem z kolei również takiego Gracza z którym bym nawet tego nie próbował, bo z góry wiem że nie zgodziłby się NA NIC co osłabia jego postać w jakimkolwiek stopniu, pod jakimkolwiek względem. Ba - byłyby nawet pretensje że za mało złych spotykają i on uważa że jego detec evil jest za mało użyteczne z winy MG ^^
 
Awatar użytkownika
Amon
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 554
Rejestracja: śr sie 25, 2004 9:19 pm

D&D - Paladyn - wyczuwanie aury (dobry/zły)

ndz kwie 14, 2013 2:45 pm

Paladyna łatwo jest fabularnie zmarginalizować. Jeśli gram to zazwyczaj złymi postaciami (mój własny charakter wg dnd jest pz.) Zły bn/bg skonfrontowany przez paladyna powinien oprzeć swoją argumentację na fakcie subiektywizmu wiary paladyna. jestem dla ciebie zły ale dla ciebie seks przedmałżeński też jest grzechem, podobnie jak obżarstwo. Wytykając na oczach grupy oczywiste dewoctwo paladyna podkopuje się jego autorytet oceny dobra i zła. zły mag może argumentować że paladyńska magia zwyczajnie pokazuje dobro i zło w ujęciu wiary jaką paladyn wyznaje i wszystko co jest niezgodne z kanonem tego konkretnego wyznania jest "złe".
Ostatnio zmieniony ndz kwie 14, 2013 2:47 pm przez Amon, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Albiorix
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 2265
Rejestracja: pn gru 20, 2010 10:10 pm

D&D - Paladyn - wyczuwanie aury (dobry/zły)

pn kwie 15, 2013 6:10 pm

Co jest dobre a co złe w D&D nie decydują kultury tylko bogowie. A bogowie z powodów metagrowych przyjmują system etyczny zdroworozsądkowego XXI-wiecznego amerykanina :)

Seks przedmałżeński nie jest w tym systemie zły. Jest niepraworządny ale nie jest zły. Chaotyczne dobre postaci mogą go uprawiać, jako i neutralnie dobre :)
 
teraw
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 20
Rejestracja: ndz sty 25, 2004 10:41 pm

D&D - Paladyn - wyczuwanie aury (dobry/zły)

śr maja 29, 2013 5:57 pm

Praworządne dobre też mogą. Nie będą się puszczać na lewo i prawo, ale w seksie bez ślubu w stałym związku nie widzę nic chaotycznego.

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości