Zrodzony z fantastyki

 
Kastor Krieg

[Awakening] Dryf - Arkana vs. Praktyki

ndz maja 13, 2007 1:17 am

Napisałem poniższe jako część wpisu w [Awakening] Practices, zamiast offtopować tam, mogę zrobić od razu wątek:

Zastanawiam się właśnie, pod wpływem lektury Tome of the Mysteries, czy nie zrobić dryfu mechaniczno-expowego w którym kropki Arkan w ogóle by nie występowały, albo nie one decydowałyby o dostępie do danej Praktyki.

Przykładowo, możnaby "wchodząc na trzecią kropkę" zdecydować, czy chce się zacząć naukę od nauki Rozdzierania (zyskując do niej dostęp), Doskonalenia, czy Tkania. Jeśli wybrałoby się jedną z nich, kolejne Praktyki trzeba byłoby wykupować oddzielnie, a żeby wziąć dowolną z "czwartej kropki", trzeba byłoby mieć wszystkie "z trzeciej" - chcąc umieć Rozplatać Życie, trzeba byłoby je umieć najpierw Rozdzierać, Doskonalić i Tkać. Oczywiście, poszczególne koszty byłyby zredukowane, tak aby wykupienie Praktyk z danego poziomu kosztowało circa tyle, co oryginalnie dana kropka Arkanum.

Gdyby zachodziła potrzeba sprawdzenia czy postać "ma kropkę więcej" w danym Arkanum (przykładowo, gracz chce rzucić czar Poznania z Arkanum Ducha na inną osobę, zamiast na siebie), sprawdzałoby się, czy postać zna choć jedną Praktykę z wyższego ("drugiego") poziomu - umie Duchem władać, Ukrywać go lub przed nim się Osłaniać. Tak samo, jeśli osoba ta chciałaby kogoś przed Duchem Osłonić, musiałaby umieć Ducha Rozdzierać, Doskonalić lub Tkać. To jest, oczywiście, dryf - wydaje mi się, iż wystarcza wyższy aspekt zrozumienia, niekoniecznie komplet wiedzy - pozwala to jednak rzucać takie czary wcześniej. By-the-book, wypadałoby mieć wszystkie Praktyki wyższego poziomu od rzucanego "na zewnątrz".

Mogłoby to dawać więcej szans na naukę, podkreślać wagę poszczególnych zdolności i wiedzy magicznej, oraz treningu. Pozwalałoby też na in-game'owy banter w hubrisowym stylu "Ha! Kimże jesteś, nieudaczniku, skoro nie umiesz Niweczyć Ducha, Ciała i Materii!" :wink:

Poza tym, podoba mi się wizja zmniejszonej ziarnistości proweniencji poszczególnych czarów i być może ułatwienie przypisywania ich poszczególnym poziomom mocy (wytyczne w TotM są).
 
Awatar użytkownika
Kot
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 2551
Rejestracja: wt lut 03, 2004 11:20 am

ndz maja 13, 2007 7:44 am

Kastor Krieg pisze:
Zastanawiam się właśnie, pod wpływem lektury Tome of the Mysteries, czy nie zrobić dryfu mechaniczno-expowego w którym kropki Arkan w ogóle by nie występowały, albo nie one decydowałyby o dostępie do danej Praktyki.

Wybacz, ale bez sensu. Praktyki to po prostu wykorzystanie kolejnych poziomow zrozumienia do szerszego dzialania, cos, jakby podzial magii na Ochronna, Bojowa, Wspomagajaca, Tworzaca... Itd., itp..
Z kolei Arkana odpowiadaja za poziom zrozumenia calosci jednej z nici Gobelinu.

Robienie dryfu, ktory wywraca do gory nogami mechanike nie ma za bardzo sensu. Przynajmiej dla mnie...
 
Kastor Krieg

ndz maja 13, 2007 12:13 pm

Zaraz, ale dlaczego akurat "bez sensu"?
Nie ma być tak, że uczysz się poszczególnych Praktyk zamiast kropek, tylko poszczególnych Praktyk w ramach danego Arkanum, zamiast jego kropek.

To nie taka znowu rewolucja. Po prostu, zamiast kupić trzecią kropkę Śmierci, kupujesz (taniej) jedną z Praktyk (do wyboru), a potem musisz się douczyć kolejnych.

Ba, myślałem o tym nawet żeby w ogóle zrobić Praktyki tanimi, tak aby dało się z nich zrobić coś na kształt Umiejętności, z poziomem 1-5. To już jest mój pomysł posunięty in extremum. Wtedy jednak, każda Praktyka mogłaby rzeczywiście być nauczana, trenowana, etc. Gruszczemu brakowało bardzo nauki magii, treningu, dążenia do wiedzy i rozmawiania o niej. Mi z kolei nie podoba się, że automatycznie po kupieniu kropki Arkanum - cyk! - i mag umie trzy czy cztery bardzo skomplikowane rzeczy więcej. Wolałbym spowolnić ten proces, a przynajmniej uszczegółowić go na tyle, by można było mu się przyjrzeć i żeby postępy w wiedzy magicznej i umiejętnościach w obrębie danego Arkanum były lepiej widoczne.

Owszem, jest to wywrócenie mechaniki magii do góry nogami, z drugiej strony nie wiem czy koniecznie. Można oddzielić naukę od rzucania magii - testować można nadal z kropki na której jest wykorzystywana praktyka, by-the-book, a zmieniać możemy tylko zasady dostępu do Praktyk.
 
Awatar użytkownika
Gruszczy
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 2775
Rejestracja: wt sty 20, 2004 10:25 pm

ndz maja 13, 2007 12:27 pm

Nie jest to takie głupie. Jeszcze fajniejsze by było, gdyby były ścieżki rozwoju, to jest - nie musisz kupić wszystkiego z poziomu niżej, by móc kupować praktyki z 3 kropy. Można by było zrobić tak, że każda praktyka ma po prostu swoje wymagania, niekoniecznie oznaczające "wszystko co było dotąd". Zaś posiadanie dodatkowych praktyk, nie wymaganych przez wykupowaną, mogłoby dawać jakiś upuścik. Wtedy byłoby kombinowanie - może jednak kupić tą praktykę osłaniania (tarcze wymagają modyfikacji przy tym dryfie - sugeruje, by dawały to samo, co Wampiry mają miejsca - lethale -> bashe), bo potem będzie taniej, choć w ogóle mi już ona nie potrzebna, bo mam w dwóch innych arkanach.

Przydałby się solidny opis mechaniczny tego dryfu.
 
Kastor Krieg

ndz maja 13, 2007 1:09 pm

Na razie jest to tylko rzucony pomysł. Przydałby się ktoś, kto byłby w stanie ubrać to w mechaniczne szatki.

Co do ścieżek rozwoju, to imo niedopuszczalnym na przykład byłoby wykupienie Unraveling bez Fraying, czy Making bez Patterning. Może trzeba zrobić po prostu takie "drabinki" a'la Diablo, czy Cywilizacja? :razz:

Może jakoś tak, z przyrostem mocy w obrębie danego typu?

Compelling (1) >> Ruling (2) >> Perfecting (3) >> Weaving (3) >> Patterning (4) >> Making (5)

Knowing (1) >> Unveiling (1) >> Veiling (2) >> Shielding (2)

Fraying (3) >> Unraveling (4) >> Unmaking (5)

Wiele, bez mieszania znaczeń, się tu nie zakombinuje, jest ich tylko trzynaście. Nie wiem czy Unveiling i Knowing nie powinny być zamienione, być może Weaving i Perfecting, wedle uznania.
 
Awatar użytkownika
Gruszczy
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 2775
Rejestracja: wt sty 20, 2004 10:25 pm

ndz maja 13, 2007 2:00 pm

O coś w tym guście mi właśnie chodzi i drabinki z Diablo miałem w głowie. Przydałoby się to troszkę zmieszać, poprzelatać i byłoby super.
 
Kastor Krieg

ndz maja 13, 2007 2:12 pm

Oprócz wymienionych dwóch potencjalnych zmian, może jeszcze zamiany Shielding z Veiling, wiele tu nie zmienisz bez mieszania znaczeń. Na więcej drabinek chyba też nie ma sensu rozbijać.

Jakieś pomysły na pokrzyżowanie ich ze sobą? Chyba też niekoniecznie się da :|
 
Awatar użytkownika
Gruszczy
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 2775
Rejestracja: wt sty 20, 2004 10:25 pm

ndz maja 13, 2007 2:18 pm

Mogłoby być do wyboru albo knowing, albo unveiling oraz podobnie weaving i perfecting. Z czego bierze się fraying - musi też wychodzić z czegoś niżej (pewnie z ruling).
 
Kastor Krieg

ndz maja 13, 2007 3:03 pm

Fraying wyprowadzałbym raczej albo z Perfecting albo z Weaving (raczej z tego pierwszego, lepiej pasuje - wzmacnianie vs. prucie - a Weaving samo z siebie jest już zbyt wszechstronne, jak na zapewnianie dostępu do czegoś więcej).
 
Kastor Krieg

śr maja 16, 2007 10:35 pm

Zaczynam prowadzić Leaf na tym dryfie (houserule raczej?) - zobaczymy jak to się spisze.

Na razie nie przypisałem kosztów expowych, każdą praktykę zrobiłem "Skillem", oddzielnym dla każdego Arkanum, od 1 do 5. Wzięcie danej kropki Arkanum na starcie daje Praktyki tego Arkanum na (o), wykupienie nowej kropki dawało będzie zapewne jedną kropkę w jednej z praktyk danego poziomu.

Muszę jakoś zagęścić ceny, praktyki z Ruling Arcana kosztowały będą zapewne x2, x3 z Common, x4 z Inferior. Koszt awansu na nowy poziom Arkanum będzie znacznie niższy, bliski symbolicznemu (analogicznie jak wyżej - x2/x3/x4?).

Tak, wiem, nadal jest drożej niż w podstawce - planuję dawać więcej XP żeby to skompensować nieco.

Rzucać się będzie Zastosowana Praktyka + Gnoza, zamiast Arkanum + Gnoza. Wszelkie "wymogi" typu "Space 2" dla magii powiązań traktuję jako wymóg przynajmniej jednej kropki w każdej z Praktyk Space 2.

Proszę uprzejmie o traktowanie tego tematu jako swego rodzaju AP i komentowanie wyłącznie w sposób konstruktywny. Wszystkie opinie w rodzaju "beznadziejne", "do bani", nie poparte merytoryką i odrobiną życzliwości wobec pomysłu, będą kierowane do moderacji.

Dziękuję za zachowanie porządku w tym temacie.
 
Awatar użytkownika
Gruszczy
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 2775
Rejestracja: wt sty 20, 2004 10:25 pm

czw maja 17, 2007 2:26 am

Kastor, Ty i Mag?! Zgroza! :razz:

Przede wszystkim niewiele zbadasz w ten sposób, Kastor, przynajmniej nie przez pierwsze 5 - 6 sesji, Postać musi zebrać wystarczająco dużo doświadczenia, by coś można było zobaczyć No i musisz/powinieneś używać doświadczenia dokładnie tak, jak w podręcznikach, chyba, że zaznaczysz dokładnie na początku, jak rozdzielasz doświadczenie. W razie podręcznikowego pamiętaj o wielokrotnym tajemnym doświadczeniu, myślę też że rozsądne byłoby pozwalać kupować za nie arkana, ale już nie praktyki - poznanie kolejnego poziomu arkanum to lepsze zrozumienie rzeczywistości, ale praktyki to już zwykła umiejętność.

Napisz, jak wygląda postać na początku, jak rozdałeś (lub graczka rozdała) punkty na arkana i praktyki (jeśli możliwe było rozdanie na pratyki jakichś punktów). Potem zaś opisuj, jak wygląda rozwój - czy jest wszerz (rozwój arkan) czy w głąb (praktyk).

I od razu jedno spostrzeżenie - bardzo źle robisz, zmniejszając wymagania na kolejne poziomy arkan. W ten sposób bardzo łatwo zostać mistrzem - nawet z tylko jedną kropką w praktyce mag staje się niezwykle potężny. Radzę zmniejszyć koszt arkan o 1 (ruling 5x, common 6x i inferior 7x), ustawić taki sam mnożnik dla wszystkich praktyk (praktyka nie powinna być stopniowana, to tylko umiejętność tworzenia zaklęć; arkanum jest stopniowane, bo wynika to z jego powiązania z odpowiednią krainą, do której wkroczyłeś) oraz zwiększyć (podwoić) wewnętrzna utrudnienia dla zaklęć - w ten sposób początkujący będzie miał problemy, ale jak się wyszkoli w danym arkanum, to będzie czesał jak w normalnym Magu - ale musi być specjalistą.

Kurcze, podoba mi się ta zmiana zasad. Dołożyć do tego jeszcze jakieś specjalizacje w arkanach (na przykład pozwalające zmniejszać pule paradoksu), dodać uczenie się praktyk od innych magów lub z ksiąg albo przez eksperymenty, i zrobi się bardzo smakowicie.
 
Awatar użytkownika
Kot
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 2551
Rejestracja: wt lut 03, 2004 11:20 am

czw maja 17, 2007 8:11 am

Gruszczy pisze:
Kurcze, podoba mi się ta zmiana zasad. Dołożyć do tego jeszcze jakieś specjalizacje w arkanach (na przykład pozwalające zmniejszać pule paradoksu), dodać uczenie się praktyk od innych magów lub z ksiąg albo przez eksperymenty, i zrobi się bardzo smakowicie.

Tylko czy to jeszcze ten sam mag bedzie? Bo ja sadze, ze juz nie... Takie zabawy moznaby inaczej spozytkowac...
Ten pomysl bladzi po mojej glowie od jakiegos czasu...
A moze by tak...

No bo zastanowcie sie, co, oprocz metaplotu, zabilo starego Maga? Mechanika? A jakze...
Moze by tak wiec przerobic mechanike nWoDowego maga w celu adaptacji Wstapienia? Co wy na to? Bo ja mam ochote troche nad tym posiedziec. Biedni, zapomniani Mowcy Marzen, Eterycy i Wirtualni Adepci...
 
Awatar użytkownika
Gruszczy
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 2775
Rejestracja: wt sty 20, 2004 10:25 pm

czw maja 17, 2007 11:50 am

Tylko czy to jeszcze ten sam mag bedzie? Bo ja sadze, ze juz nie...


Mnie zaś się wydaje, że w ten sposób mechanika Maga staje się bliższa jego warstwie fabularnej. Więc to będzie jeszcze bardziej ten sam mag.

No bo zastanowcie sie, co, oprocz metaplotu, zabilo starego Maga? Mechanika? A jakze...


Nie grałem w starego Maga, nie znam starego Maga i - szczerze mówiąc - nie chce starego Maga :wink: Z tym mi dobrze - tylko pewne rzeczy trzeba odrobinkę zmienić. Z tego co pamiętam, sam zmieniłeś dość intensywnie paradoksy - a mimo to wtedy nie twierdziłeś, że to już nie jest ten sam mag. Póki to nie zmienia konstrukcji świata przedstawianej w systemie, to natura maga zostaje zachowana. Ten dryf nie wydaje mi się jej zmieniać i chętnie zobaczę go w działaniu.
 
Kastor Krieg

czw maja 17, 2007 1:28 pm

Gruszczy pisze:
Kastor, Ty i Mag?! Zgroza! :razz:

Też się boję :razz:

Przede wszystkim niewiele zbadasz w ten sposób, Kastor, przynajmniej nie przez pierwsze 5 - 6 sesji, Postać musi zebrać wystarczająco dużo doświadczenia, by coś można było zobaczyć No i musisz/powinieneś używać doświadczenia dokładnie tak, jak w podręcznikach, chyba, że zaznaczysz dokładnie na początku, jak rozdzielasz doświadczenie.

Wiem, wiem. Na razie jeszcze niczego nie rozdaję. Wczoraj zrobiliśmy postać śmiertelnika i Przebudziliśmy ją. Sama mechanika jeszcze nie zaczęła grać roli.

W razie podręcznikowego pamiętaj o wielokrotnym tajemnym doświadczeniu, myślę też że rozsądne byłoby pozwalać kupować za nie arkana, ale już nie praktyki - poznanie kolejnego poziomu arkanum to lepsze zrozumienie rzeczywistości, ale praktyki to już zwykła umiejętność.

Mniej więcej tak właśnie to widzę. Zastanawiam się, czy skoro jest ogrom miejsca do wydawania XP więcej, nie zwiększyć nieznacznie podręcznikowego limitu XP na sesję - może 2 automatyczne zamiast 1? Żeby 1 XP automatyczny mógł pójść sobie na Praktyki?

Napisz, jak wygląda postać na początku, jak rozdałeś (lub graczka rozdała) punkty na arkana i praktyki (jeśli możliwe było rozdanie na pratyki jakichś punktów).

Zrobiliśmy śmiertelnika, rozdaliśmy Arkana wedle podręcznika (Przeznaczenie 2, Czas 2, Śmierć 2) i w każdym z Arkan postać dostała po sześć Praktyk - Przymuszanie (o), Poznanie (o), Odkrywanie (o), oraz Władanie (o), Osłanianie (o), Ukrywanie (o).

Do tego sześć kropek Rot - Quantum Flux (Fate 1), Momentary Flux (Time 1), Interconnections (Fate 1), Winds of Chance (Fate 1) i The Perfect Moment (Fate 2).

Postać na starcie wygląda tak (zastrzegam, że jak zwykle pozwoliłem wykropkować ją 12 / 22):
[spoiler]True Name: Luiza (nazwisko jeszcze do ustalenia)
Shadow Name: Arachne
Wiek: 15 lat
Koncept: Mała upiorna dziewczynka

Cnota: Umiarkowanie
Skaza: Pycha

Inteligencja: ooo
Czujność: oo
Determinacja: ooo

Siła: o
Zręczność: oo
Wytrzymałość: oo

Prezencja: ooo (+2 dzięki Atutowi)
Manipulacja: oo
Opanowanie: oooo (+2 dzięki Atutowi)

Dedukcja: o (schematy - wzory)
Informatyka: o
Okultyzm: ooo
Rzemiosło: o (krawiectwo)
Wykształcenie: o
Broń biała: o
Skradanie się: oo
Wysportowanie: o
Ekspresja: oo
Empatia: oo
Obycie: o
Perswazja: oo
Zastraszanie: oo (kontakt wzrokowy)
Zwierzęta: oo

Atuty:
Zasoby: o
Języki: o (angielski)
Uderzające piękno: oooo
Ćma barowa: o

Wady:
Lekkie zaburzenie psychiczne - podejrzliwość
[/spoiler]

Potem zaś opisuj, jak wygląda rozwój - czy jest wszerz (rozwój arkan) czy w głąb (praktyk).

Sure will. Osobiście, na miejscu gracza z taką postacią, rozwijałbym przynajmniej trochę wgłąb, zanim poszedłbym wyżej z Arkanami.

Nie pamiętam pisząc teraz, czy zaznaczałem to powyżej, wymóg do awansu w Arkanum ustalę na posiadanie przynajmniej jednej kropki w każdej Praktyce obecnego poziomu.

I od razu jedno spostrzeżenie - bardzo źle robisz, zmniejszając wymagania na kolejne poziomy arkan. W ten sposób bardzo łatwo zostać mistrzem - nawet z tylko jedną kropką w praktyce mag staje się niezwykle potężny.

Some point, przemyślę, spróbuję sobie jakoś to rozpisać.

Radzę zmniejszyć koszt arkan o 1 (ruling 5x, common 6x i inferior 7x), ustawić taki sam mnożnik dla wszystkich praktyk (praktyka nie powinna być stopniowana, to tylko umiejętność tworzenia zaklęć; arkanum jest stopniowane, bo wynika to z jego powiązania z odpowiednią krainą, do której wkroczyłeś) oraz zwiększyć (podwoić) wewnętrzna utrudnienia dla zaklęć - w ten sposób początkujący będzie miał problemy, ale jak się wyszkoli w danym arkanum, to będzie czesał jak w normalnym Magu - ale musi być specjalistą.

Ociupinkę mnie tu zgubiłeś z tymi utrudnieniami - jakiś przykład?

Tak czy inaczej, ze stopniowania 1-5 samych Praktyk nie chcę rezygnować, ładnie wpasowuje się w mechanikę jako test (zamiast + Fate dodaje się np. + Fate Weaving), poza tym to mi się właśnie podoba, że można być lepszym lub gorszym w Tkaniu, albo Osłanianiu, można być wymiataczem w Poznaniu, mimo to ssać w Odsłanianiu, albo rządzić w Ukrywaniu, będąc cieniasem w Osłanianiu, etc. - to wszystko wychodzi właśnie ze "skillowatości Praktyk".

Ponieważ jednak Praktyki swoje kosztują, gdzieś trzeba uciąć koszty (Arkana w dół o jeden jak proponujesz) i mimo to dawać nieco więcej XP - 2 automatyczne zamiast 1, czyli do 6 na sesję. Sądzę że to mniej więcej zamortyzuje koszta Praktyk.

Kurcze, podoba mi się ta zmiana zasad. Dołożyć do tego jeszcze jakieś specjalizacje w arkanach (na przykład pozwalające zmniejszać pule paradoksu), dodać uczenie się praktyk od innych magów lub z ksiąg albo przez eksperymenty, i zrobi się bardzo smakowicie.

Ba, można nawet dodać do tego jakieś Atuty pozwalające postaci być lepszym w Praktyce A kosztem ssania w Praktyce B, albo Specjalizacje w konkretnych Praktykach - jak Poznanie Życia (stan zdrowia), albo Osłanianie Ducha (vs. moce duchów).
 
Awatar użytkownika
Gruszczy
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 2775
Rejestracja: wt sty 20, 2004 10:25 pm

czw maja 17, 2007 1:53 pm

Ociupinkę mnie tu zgubiłeś z tymi utrudnieniami - jakiś przykład?


Hmm.. Mind: Breach the vault of memory. Ma wewnętrzne utrudnienia -1 do -5. Praktycznie nie grają roli - sugeruję dać od -2 do -10. Podejrzewam, że i u postaci znajdziesz zaklęcia z wewnętrznymi modyfikatorami.

Chociaż po tej zmianie, którą wprowadziałeś może to nie jest konieczne. Teraz się ma dużo mniejsze pule, o ile zaklęcie nie jest w rocie.

Ba, można nawet dodać do tego jakieś Atuty pozwalające postaci być lepszym w Praktyce A kosztem ssania w Praktyce B, albo Specjalizacje w konkretnych Praktykach - jak Poznanie Życia (stan zdrowia), albo Osłanianie Ducha (vs. moce duchów).


Jeszcze fajnie by było w to wkręcić arcana purviews (co arkanum obejmuje - na początku opisu każdego), pozwolić graczom samemu wymyślać nowe i je badać, i powinna być mechanika solidnie wspierająca badanie, naukę i eksperymentowanie.
 
Awatar użytkownika
Qendi
Wydawnictwo Imaginator
Wydawnictwo Imaginator
Posty: 281
Rejestracja: śr paź 26, 2005 10:52 pm

czw maja 17, 2007 1:54 pm

MacKotek pisze:
No bo zastanowcie sie, co, oprocz metaplotu, zabilo starego Maga? Mechanika? A jakze...
Moze by tak wiec przerobic mechanike nWoDowego maga w celu adaptacji Wstapienia? Co wy na to? Bo ja mam ochote troche nad tym posiedziec. Biedni, zapomniani Mowcy Marzen, Eterycy i Wirtualni Adepci...


To by siędało zrobić. Chłopaki na SnE nawet nad tym pracowali. Wizje są zasadniczczo dwie
1. Wpakowanie starych tradycji do nMaga
2. Wpakowanie całej nMechaniki do Wstąpienia(za tą personalnie się opowiadam ale wymaga spro roboty)
 
Kastor Krieg

czw maja 17, 2007 2:07 pm

Gruszczy pisze:
Hmm.. Mind: Breach the vault of memory. Ma wewnętrzne utrudnienia -1 do -5. Praktycznie nie grają roli - sugeruję dać od -2 do -10. Podejrzewam, że i u postaci znajdziesz zaklęcia z wewnętrznymi modyfikatorami.

Chociaż po tej zmianie, którą wprowadziałeś może to nie jest konieczne. Teraz się ma dużo mniejsze pule, o ile zaklęcie nie jest w rocie.

Ot, właśnie. Postać rzuca czary z dwóch kostek, roty ma na 3-6 kościach.

Ba, można nawet dodać do tego jakieś Atuty pozwalające postaci być lepszym w Praktyce A kosztem ssania w Praktyce B, albo Specjalizacje w konkretnych Praktykach - jak Poznanie Życia (stan zdrowia), albo Osłanianie Ducha (vs. moce duchów).


Jeszcze fajnie by było w to wkręcić arcana purviews (co arkanum obejmuje - na początku opisu każdego), pozwolić graczom samemu wymyślać nowe i je badać, i powinna być mechanika solidnie wspierająca badanie, naukę i eksperymentowanie.

Znaczy, nowe purviews? Fajna idea, obawiam się tylko przekrętów przy zastosowaniach Arkan - można to chyba jednak jakoś regulować przy uznawaniu. Fajne.
 
Awatar użytkownika
Gruszczy
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 2775
Rejestracja: wt sty 20, 2004 10:25 pm

czw maja 17, 2007 2:14 pm

Ot, właśnie. Postać rzuca czary z dwóch kostek, roty ma na 3-6 kościach.


No tak, bo w rocie też jest praktyka, a nie całe arkanum. Całkiem rozsądne rozwiązanie.

No nic, czekam na wyniki testów - mam nadzieję, że będą udane, to też może wprowadzę.
 
Awatar użytkownika
Qendi
Wydawnictwo Imaginator
Wydawnictwo Imaginator
Posty: 281
Rejestracja: śr paź 26, 2005 10:52 pm

czw maja 17, 2007 2:16 pm

Ja szczerze mówiąc jakoś nie widzę tego rozwiązania od strony mechanicznej. Kastor mógłbyś mi je wyłożyć tak prosto i po koleji? Bo brzmi nto dość ciekawie...
 
Awatar użytkownika
Gruszczy
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 2775
Rejestracja: wt sty 20, 2004 10:25 pm

czw maja 17, 2007 2:21 pm

Nom, pełny, jasny opis zmian mechanicznych by się przydał. A na koniec dokładny raport z testów wprowadzonych zmian. Wtedy byłaby jasność co testujesz i jakie są efekty.
 
Kastor Krieg

czw maja 17, 2007 3:10 pm

OK, spróbuję to streścić jakoś względnie przystępnie.

Mamy, jak wiadomo, 10 Arkan. Mamy też 13 Praktyk magicznych. Po trzy na pierwszych trzech kropach Arkanum, po dwie na kolejnych dwóch.

(1) Compelling (Przymuszanie), Knowing (Poznanie), Unveiling (Odsłanianie)
(2) Ruling (Władanie), Shielding (Osłanianie), Veiling (Ukrywanie)
(3) Fraying (Rozpruwanie), Perfecting (Doskonalenie), Weaving (Splatanie)
(4) Patterning (Tkanie), Unraveling (Rozplatanie)
(5) Making (Tworzenie), Unmaking (Niweczenie)

To już jest w systemie, każdy czar z każdego Arkanum przypisany jest do danej Praktyki. W praktyce jednak (nomen omen), niewiele to znaczy, ponieważ o tym czy możesz rzucić czar danej Praktyki decyduje nie to, czy "umiesz rzucać czar z danej Praktyki", a jedynie czy masz odpowiednią kropkę w Arkanum. Nie możesz też być lepszym lub gorszym w danej Praktyce, nie możesz jej trenować, specjalizować się, etc.

W moim homerule, każde Arkanum znane postaci zachowuje się jak grupa Umiejętności. Umiejętnościami jednak, z poziomami od 1 do 5, są same Praktyki. Można więc mieć Rozplatanie Życia 3, Poznanie Śmierci 1, Odsłanianie Pierwszej 0 albo 5.

Arkana nadal mają swoje pięć poziomów, to jednak nie one decydują już o dostępie do Praktyk.

W procesie tworzenia postaci, poziomy Arkan przyznajemy po staremu. 2 na jedno, 2 na drugie, 1 na trzecie - dwa z tych muszą być Ruling Arcana - a potem 1 kropkę na dowolne. Posiadanie na starcie poziomu w danym Arkanum daje 1 kropkę w każdej praktyce na tym poziomie.

Tworząc więc postać z Życiem 2, Duchem 2, Pierwszą 1, Przestrzenią 1 dostajemy "Umiejętności":

Przymuszanie Życia o
Poznanie Życia o
Odkrywanie Życia o

Władanie Życiem o
Osłanianie Życia o
Ukrywanie Życia o

Przymuszanie Ducha o
Poznanie Ducha o
Odkrywanie Ducha o

Władanie Duchem o
Osłanianie Ducha o
Ukrywanie Ducha o

Przymuszanie Przestrzeni o
Poznanie Przestrzeni o
Odkrywanie Przestrzeni o

Przymuszanie Pierwszej o
Poznanie Pierwszej o
Odkrywanie Pierwszej o

Do tego, oczywiście, sześć kropek Rot, wedle podręcznika.

Teraz, rzucając czar improwizowany albo rotę z danej Praktyki, testujemy nie Arkanum + Gnoza, a odpowiednia Praktyka + Gnoza, albo Atrybut + Umiejętność + Praktyka w przypadku Rot.

Dzięki powyższemu, można specjalizować się w danym rodzaju magii, a przez to danym aspekcie Arkanum. Można pakować XP w Osłanianie, albo w Poznanie i Odsłanianie, albo w Ukrywanie i Poznanie, wedle woli.

W przypadku expowania, są dwie opcje - albo podnoszenie poziomu Arkan, albo rozwijanie posiadanych już Praktyk.

Do podniesienia Arkanum o jedną kropkę wyżej wymagam posiadania przynajmniej jednej kropki w każdej z Praktyk poziomu z którego się awansuje. Podniesienie poziomu Arkanum daje jedną kropkę w wybranej Praktyce z nowego poziomu.

Ponieważ jest to dużo miejsca do wydawania XP, Arkana na razie roboczo tanieją o 1 (Ruling x5, Common x6, Inferior x7), a na każdej sesji przyznawane automatycznie będą dwa punkty XP zamiast jednego.

Ciekawe pomysły do spisania:

Specjalizacje w poszczególnych Praktykach pozwalające lepiej kompensować Paradoks

Specjalizacje w Praktykach analogiczne do Specek z Umiejętności; np. Poznanie Życia (stan zdrowia), albo Władanie Śmiercią (zjawy), etc.

Atuty pozwalające na osiągnięcie wyższych poziomów w jednej Praktyce danego Arkanum (albo startowania z dwóch kropek), kosztem trudniejszego lub ograniczonego do 4 rozwijania się w innej Praktyce tego samego Arkanum

Mechanika uczenia się Praktyk od innych magów, z ksiąg, przez eksperymenty

Opcje rozwijania Arcana Purviews, wymyślania nowych, rozwijania istniejących

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości