Karczmarz pisze:przewiduje, że pewnie kilka zmian wprowadzę, jakie i kiedy? Trza będzie sprawdzić podczas gry.
Karczmarz pisze:System mówi jasno - krótkie kampanie, nowe postacie. Tylko przy intensywnej grze oznaczać to może kilkanaście postaci w ciągu roku (uwzględniając to, że część kampanii naturalnym cyklem pójdzie w niebyt z różnych powodów przed zakończeniem). Zastanawiam się, czy obecnie zaproponowany system daje wystarczająco różnorodności by dało się bez problemu wymyślić tych kilkanaście różnych postaci. Losowość dodaje sporo, ale czy wystarczy?
Tu jest pierwsza zmiana, którą ja bym wprowadził. Dlaczego grać krótko i odbierać graczom, którzy przywiązują się do swoich specjalistów, radość z gry?
Tak bardzo prosisz się o odpowiedź spermologos, że się skusiłem:
spermologos pisze:1) Beta-testy trwały dwa lata i jest szansa, że wszystkie możliwe warianty zostały sprawdzone i ten w podręczniku jest najlepszy.
"2 lata testów", "5 lat tworzenia systemu" itd. - to tylko liczby, którymi można manipulować. Nic nie mówią one o intensywności, jakości, częstotliwości itd. Np. Aphalon był tworzony przez 5 lat, a w temacie poświęconym mu na tym forum ludzie masowo wylewali nań "pomyje", skarżąc się na mechanikę. Zresztą nie tylko na tym forum, najpierw został zjechany równo i dokładnie w pamiętnym nr "Magii i Miecz".
Zresztą co do losowości, którą wymieniliście jako rzekomą nowość w Klanarchii, także Aphalon posiadał, i za którą bywał - na ironię - krytykowany, za co teraz Klanarchia bywa chwalona. Włącznie z takimi szczegółami, jak bogata lista pochodzenia w Aphalonie i wynikających z tego konsekwencji.
spermologos pisze:2) Jeśli punkt 1) nie jest prawdą, bo ktoś tu zaraz odkryje lepszy sposób na jakiś element systemu to wszyscy mu za to będziemy wdzięczni i zagramy przy jego użyciu.
I na tym opierają się właśnie nasze dyskusje. Co to znaczy zresztą "lepszy"? Lepszy - czyli bardziej dostosowany do indywidualnych preferencji. A indywidualny przeczy słowu "wszyscy" - więc na pewno nie wszyscy.
spermologos pisze:3) Jeśli ktoś twierdzi, że zna lepszy sposób na jakiś element systemu ale inni się z tym nie zgadzają to niech każdy gra przy użyciu sposobu jaki mu najbardziej odpowiada.
A nawet jak się zgadzają, ale im z jakiegoś powodu nie odpowiada, to i tak będą grać po swojemu.
spermologos pisze:4) Jeżeli z czasem okaże się, że punkty 2) i 3) są gorsze niż rozwiązania w podręczniku, wracamy do punktu 1).
Ok. Dziękujemy za instrukcję obsługi podręcznika RPG.
Teraz wypadało by napisać instrukcję obsługi instrukcji obsługi w punktach, jak: 1. Zmieniamy instrukcję 2. Sprawdzamy czy nam odpowiada 3. Jeśli tak, to wszyscy ją tak używamy 4. Jeśli nie, to wracamy do punktu 1