Bardzo sympatyczny system. Gra się w nim głównie tytułowymi Exalted, ludzmi którzy zostali wybrani przez Bogów by wspomóc ich w walce z poteżnym przeciwnikiem. Najwspanialsi z Exalted, wybrańcy Boga Słońce (Unconquered Sun) Solar Exalted, byli tak poteżni iż nawet po śmierci, ich moc odradzała się w innym człowieku. W podzięce, Bogowie obdarzyli ich władzą nad ziemia, a sami oddali się tajemniczej rozrywce zwanej bodajże Games of Divinity. Jednakże pokonani wrogowie rzucili klątwe na Exalted. Po latach pokoju i świetności Solarzy zamienili sie w krwiożerczych tyranów etc. i w końcu zostali podstępnie zgładzeni przez najsłabszych z Exalted, Dragon-Blooded. Dragon-Blooded przejęli władze, i ustanowili coś na kształt organizacji zwanej Wyld Hunt, która zajmuje się katrupieniem wszelkich oznak reinkarnacji Solarów. Po wielu latach jednakże, najpotezniejsza władzczyni Dragon-Blooded zniknęła w tajemniczych okolicznościach. Rozpoczęły się intrygi i walki o władze a Imperium Dragon-Blooded zaczyna sie rozpadać. Co wiecej, coraz więcej Solar Exalted zaczyna się pojawiać. I mniej wiecej rozpoczyna się tutaj
Istnieje kilka rodzajów Exalted w zależności od Bogów którzy ich wybrali. Najpoteżniejsi Solar Exalted, wybrańcy Słońca. Zmiennokształtni Lunarzy, wybrańcy Luny. Terrestial Exalted (lub Dragon-Blooded), czempioni Pięciu Elemental Dragons, potrafiacy władać mocami żywiołów. Sidereals, astrologowie i mędrcy potrafiący zmieniać przeznaczenie. I wreszcie wojownicy Władców Śmierci i świata ciemności Underworldu - Abyssal Exalted.
Świat jest bardzo klimatyczny, pełen fantastycznych pomysłow. Przypomina troche pomieszanie azjatyckiej kultury z grecką mitologią. Pełen jest dziwów i cudów, wścibskich duchów, biurokratycznych bogów, zbroi wspomaganych, olbrzymich behemotów, barbarzyńców czy poteżnych artefaktów.
Istnieją dwa rodzaje magii w Exalted, Sorcery i Charms. Sorcery to taka standardowa magia, bardzo poteżna, jeden z podstawowych czarów potrafi dosłownie skosić armie, jednakże czaru rzuca się dosyć długo. Drugi rodzaj Charms, to pomniejsze efekty magiczne, pozwalające na wykonywanie nadludzkich wyczynów. Charmów jest cała masa, praktycznie do każdej umiejętności istnieje kilka Charmów, i każdy rodzaj Exalted ma swoje własne, specyficzne Charmy. Ogólnie mogą one robić proste rzeczy, jak boostować statystyki, zwiększać obrażenia zadawane w walce, ułatwiać wykrywanie przestępstw, albo bardzo wykręcone, jak chociażby szybko zmobilizować, wytrenować i wyekwipować sporą armie, zniszczyć korupcje w mieście, uniknąć ekwiwalentu wybuchu bomby atomowej. Oprócz tego charmy można łączyć w combosy by robić je jeszcze lepsze
System to troche poprawiony Storyteller z Wampira. Rzuca się rzeczywiście masą kości, a walka może się nieźle rozciągnąć gdy wszyscy zaczynają odpalać swoje komba.
W grze jest charakterystyczna zasada stunts'ów. Im lepiej, barwniej i fantastyczniej opisujesz swoją czynność, na tym lepszą nagrode możesz liczyć od mg, głównie w postaci dodatkowych kości do rzutu lub odzykania części esencji (Exaltowej many);
System wydaje mi się troche trudny dla początkujących. Wymaga dosyć aktywnych graczy i dobrego mg, ze wzgledu na olbrzymi power-level postaci. Taka banda solarów może np. spokojnie w kilka tygodni zmontować własne państwo i uczynić je potęgą ekonomiczną.
Jeżeli chcesz się zapoznać dokładniej z systemem, polecam ściagnąć ze strony WhiteWolfa bardzo dobry QuickStart do Exalted. Jest tam podstawowy opis świata i uproszczony system (któy jest znacznie fajnieszy niż ten z corebooka) umożliwiający zagranie kilku testowych sesji.