Zrodzony z fantastyki

 
:entropus:
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 3
Rejestracja: śr wrz 14, 2005 1:46 pm

FAQ Monastyrowej mechaniki

śr wrz 14, 2005 2:00 pm

Czy cecha Gordyjczyka "Niezłomność" pozwala automatycznei zdać test Wytrzymałości dla każdej rany, czy tylko dla śmiertelnej, czy też może dla rany, która sprawi, że bohater traci przytomność?
 
Awatar użytkownika
oddtail
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 824
Rejestracja: czw maja 20, 2004 5:38 pm

śr wrz 14, 2005 2:13 pm

Każdej, o ile wiem.
 
Hajdamaka

śr wrz 14, 2005 3:04 pm

Pytanko o Ragadanczykow.

Cecha narodowa "Zwarcie" powoduje, ze kazda rana lekka zadana w zwarciu ( obojetne w jaki sposob i czym ) zamienia sie w rane ciezka.

Szkola szermiercza Ragady powoduje, ze Ragadanczyk uzywajac w zwarciu rapiera zadaje nim rany ciezkie .

Jak widac, te dwie zasady sie pokrywaja. Czy jest to blad podrecznika, czy po prostu cechy "Zwarcie" nie oplaca sie brac i tak mialo byc ??
 
:entropus:
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 3
Rejestracja: śr wrz 14, 2005 1:46 pm

odpowiedź o Ragadyjczykach

śr wrz 14, 2005 3:58 pm

Te dwie cechy nie dublują się. Warto wziąć zwarcie dla możliwości zadania rany ciężkiej nożem (lewakiem trzymanym w 2 ręce). Bardzo zabójcza kombinacja, jak na mój gust.
 
Hajdamaka

śr wrz 14, 2005 4:13 pm

Mozesz mi wytlumaczyc dlaczego wg. Ciebie sie nie dubluja ??

Moje rozumowanie jest takie : skoro "Zwarcie" powoduje ( cyt ) : " kazda rana lekka zadana przeciwnikowi w zwarciu staje sie rana ciezka Dotyczy to zarowno KAZDEJ broni do walki wrecz jak i walki na piesci" to rapierem tez ( czyli dokladnie to samo co daje nam szkola szemiercza, tylko jest jeszcze rozszerzone, bald moj, ze uznalem ceche a nie szkole za bezuzyteczna w poprzednim poscie ).
 
Awatar użytkownika
oddtail
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 824
Rejestracja: czw maja 20, 2004 5:38 pm

śr wrz 14, 2005 5:30 pm

Te dwie cechy wzięte razem nie dają żadnej większej premii. Też uważam to za dziwne, ale jednak tak jest.

Poza tym, jeśli ktoś chce, zawsze może wziąć Ragadańską Nieufność (która ssie, ale cóż poradzić...).
 
:entropus:
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 3
Rejestracja: śr wrz 14, 2005 1:46 pm

2 - ok

śr wrz 14, 2005 10:38 pm

Zgadzam się. w pewnym sensie powtarza się ta sama własciwosc - możliwosc zadawania ciezkich ran w zwarciu. Ale szkola szermierki Ragady daje takze darmowe dobywanie broni. zawsze coś.

mozna jeszcze dyskutowac nad klimatycznoscia ragadanskiego nozownika i odzwierciedleniem tego w mechanice, ale co kto lubi.

masz racje

a ja nadal nie jestem pewien co do gordyjskiej niezlomnosci. napewno kazda ran?
 
Hajdamaka

śr wrz 14, 2005 10:55 pm

Wg. mnie kazda ( w opisie cechy nie ma zadnego slowa sugerujacego, ze jest inaczej ).
 
Awatar użytkownika
Ysabell
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1410
Rejestracja: wt maja 04, 2004 12:48 am

pn wrz 19, 2005 11:56 am

1. Wg mnie, każda rana.


2. Szkoła Ragadańska daje:
- używanie rapiera w zwarciu i zadawnie nim ran ciężkich
- dobywanie noża i pistoletu bez utraty akcji
Cecha "zwarcie" sprawia, że każda rana lekka zadana w zwarciu staje się raną ciężką. Również w walce na pięści.

Oczywiście, jeśli ktoś wierzy, że nigdy w czasie walki nie zostanie mu wytrącony rapier, albo że nigdy nie zostanie bez tego rapiera napadnięty cecha "zwarcie" mu się nie przyda. Jednak pozwala ona przy wysokich krokach wygrać z nożem przeciwko rapierowi.
Ja osobiście zawsze mam straszny problem, którą z tych cech wybrać, ale ze względu na to, że obie ogromnie mi się podobają i są ogromnie przydatne...
 
Hajdamaka

ndz paź 02, 2005 2:27 pm

Ale nie zmienia to faktu ze szkola ragadanska jest w tym momencie bezuzyteczna ( bo cecha daje Ci przewage obojetnie czym walczysz, nawet bez broni ).
 
Awatar użytkownika
Bleddyn
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 885
Rejestracja: wt maja 25, 2004 1:25 pm

ndz paź 02, 2005 5:18 pm

Dobra, zareaguję, bo tutaj ktoś lekcji nie odrobił i pisze bzdury.

Hajdamaka pisze:
Ale nie zmienia to faktu ze szkola ragadanska jest w tym momencie bezuzyteczna ( bo cecha daje Ci przewage obojetnie czym walczysz, nawet bez broni ).


W zwarciu aby zadać lekką ranę pięścią/kolbą pistoletu/koszem rapiera trzeba wydać 4PP, jedynie broń krótka lub do walki w zwarciu w stylu noż/kord pozwala zadać lekką ranę za darmo.
Wniosek taki, że dzięki Zwarciu zamieniamy lekką ranę na ciężką, ale nadal płacimy 4PP (wyjątek to broń do wali w zwarciu lub krótka). W przypadku szkoły ragadańskiej mamy możliwość za darmo zadania rany ciężkiej rapierem co normalnie nie jest możliwe.
Teraz jasne?
 
Awatar użytkownika
oddtail
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 824
Rejestracja: czw maja 20, 2004 5:38 pm

ndz paź 02, 2005 7:31 pm

Słusznie. To CECHA jest bezużyteczna, a nie Szkoła ;P. Jeśli ktoś ma Szkołę, to Cecha jest niepotrzebna już.
 
Awatar użytkownika
Ysabell
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1410
Rejestracja: wt maja 04, 2004 12:48 am

ndz paź 02, 2005 8:50 pm

Chyba, że w tym konkretnym momencie nie masz rapiera ani noża, czyż nie...?
 
Awatar użytkownika
Bleddyn
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 885
Rejestracja: wt maja 25, 2004 1:25 pm

ndz paź 02, 2005 9:22 pm

oddtail pisze:
Słusznie. To CECHA jest bezużyteczna, a nie Szkoła ;P. Jeśli ktoś ma Szkołę, to Cecha jest niepotrzebna już.


Pisanie, że Zwarcie jest bezużyteczne to gruba przesada. Może dla niektórych nie jest to silna cecha, ale wyciągnięcie pistoletu/noża za darmo i przywalenie komuś ciężkiej rany za 4PP to już nie bagatela, a jak mamy Cios głową to wystarczą 2PP. Cóż, nie zawsze mamy rapier pod ręką. Po prostu cecha i szkoła się uzupełniają.
 
Altanis
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 7
Rejestracja: śr lut 02, 2005 12:52 pm

ndz paź 16, 2005 5:04 pm

Nie potrafię znaleźć tego w podręczniku, więc zapytam tutaj. Może ktoś opracował to na własny użytek.

Jeden szermierz walczy z kilkoma. Zasady podziału kostek dla nich są jasno określone. A jak dzieli się (i ew. wykorzystuje) punkty przewagi w sytuacji, gdy mają oni tą przewagę? Zdobywają ją nad jednym przeciwnikiem, ale zasady mówią, że tylko jedna osoba może mieć punkty przewagi na koncie. Czy ktoś zajmował się (a może nawet to opisał, link mile widziany) już podobnym zagadnieniem i wymyślił jakieś sensowne rozwiązanie?
 
Awatar użytkownika
Bleddyn
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 885
Rejestracja: wt maja 25, 2004 1:25 pm

ndz paź 16, 2005 7:57 pm

Najprościej uznaj, że grupa to jeden organizm i PP są dla nich wspólne. Jak broniąc się przed grupą popełniliśmy błąd i przciwnik zdobył PP to tym samym możmy uznać, że odsłoneliśmy się przed następnym, więc może wykorzystać poprzednio zdobyte PP. Tak to stosuję u siebie.
 
Altanis
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 7
Rejestracja: śr lut 02, 2005 12:52 pm

pn paź 17, 2005 5:36 pm

Brzmi rozsądnie, dzięki :)
 
Altanis
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 7
Rejestracja: śr lut 02, 2005 12:52 pm

Another one bites the dust

wt paź 18, 2005 12:42 pm

Pewnie już gdzieś było: szkoła szermiercza pozwala Gordyjczykowi, cytuję: "W walce z kilkoma przeciwnikami, kiedy wyrzuci trafienie krytyczne (wynik 20 na k20) ma prawo do wykorzystania kolejnej k20".

Jak to rozumieć? Atakujący tak czy inaczej ma prawo do wykorzystania "kolejnej k20". To znaczy, że dostaje dodatkowo na tą chwilę jeszcze jedną kość?

I jeszcze jedna sprawa. Tytuł wątku jest bardzo sensowny. Czy istnieje gdzieś taki praktyczny FAQ odnośnie zasad starcia w Monastyrze? Przeglądanie stron postów na forum, jakkolwiek z pewnością pożyteczne, jest dosyć czasochłonne (i ciężko filtrować szukaną informację). Zdaję sobie sprawę, że każdy i tak ma pewien zakres interpretacji zasad, ale taki dokument - przynajmniej z propozycjami rozwiązań - byłby przydatny.
 
Awatar użytkownika
Teukros
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 475
Rejestracja: pt maja 16, 2003 11:39 am

wt paź 18, 2005 2:52 pm

Czy istnieje gdzieś taki praktyczny FAQ odnośnie zasad starcia w Monastyrze?

Jest w pliku pdf na oficjalnej stronie Monastyru (http://monastyr.wydawnictwoportal.pl/), ale trochę stary i nie obejmuje całości zagadnienia.
 
Awatar użytkownika
Bleddyn
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 885
Rejestracja: wt maja 25, 2004 1:25 pm

wt paź 18, 2005 3:49 pm

Altanis pisze:
Jak to rozumieć? Atakujący tak czy inaczej ma prawo do wykorzystania "kolejnej k20". To znaczy, że dostaje dodatkowo na tą chwilę jeszcze jedną kość?


Tak, otrzymujesz czwartą kość w tej turze.
 
Awatar użytkownika
oddtail
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 824
Rejestracja: czw maja 20, 2004 5:38 pm

śr paź 19, 2005 9:55 pm

Bleddyn pisze:
Altanis pisze:
Jak to rozumieć? Atakujący tak czy inaczej ma prawo do wykorzystania "kolejnej k20". To znaczy, że dostaje dodatkowo na tą chwilę jeszcze jedną kość?


Tak, otrzymujesz czwartą kość w tej turze.


A przy fartownych rzutach piątą, szóstą... ;)
 
Altanis
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 7
Rejestracja: śr lut 02, 2005 12:52 pm

sob paź 22, 2005 2:51 pm

Więc to jest taki samonapędzający się bonus? Coś jak 6 na k6 podczas określania obrażeń w Warhammerze?
 
Awatar użytkownika
oddtail
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 824
Rejestracja: czw maja 20, 2004 5:38 pm

sob paź 22, 2005 10:37 pm

Altanis pisze:
Więc to jest taki samonapędzający się bonus? Coś jak 6 na k6 podczas określania obrażeń w Warhammerze?


Disclaimer: dostanie kości w taki sposób zdarza się TYLKO w ok. 15% przypadków. A dostanie dwóch dodatkowych kości TYLKO w 0,7% przypadków. A trzech - w 0,03% przypadków. Czyli, po ludzku mówiąc, nigdy :razz:
 
Jean-Luick de Touraille
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 1
Rejestracja: sob gru 03, 2005 3:35 pm

sob gru 03, 2005 3:48 pm

Witam serdecznie wszystkich forumowiczów.
Mam kilka pytan.

1)Czy mozna sie nauczyc nowej szkoly szrmierczej? Jesli tak to ile to PD kosztuje?
Pytam bo czytalem scenariusz w ktorym przeciwnicy BG walczyli kombinacja dwóch szkól.
2)Tu sie pojawia drugie pytanie. Czy mozna łaczyc szkoły szermiercze? Innymi slowy czy w jednej rundzie/turze walki mozna korzystac z bonusow wiecej niz jednej posiadanej szkoly?
3)Podczeas gry postac moze sie stac czarnoksieznikiem - opanowac magie okultystycznż ale czy moze nauczyc sie ktorejs z profesji magii naturalnej?Czy nauka rytuałów wygladala by tak samo jak nauka rytualow okultystycznych?
jesli tak to jak by to wygladalo?
4)Czy postac wladajaca magia naturalna moze sie nauczyc magi rytualnej i na odwrot?
5)Czy mozan jednoczesnie ,oczywiscie w ramach zdrowego rozsadku zagebiac dwie profesje magii naturalnej?
 
Tammo
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 186
Rejestracja: czw lis 24, 2005 3:26 pm

sob gru 03, 2005 4:37 pm

1. Nie.
2. Nie.

Rozdział "Szkoły szermiercze" w podręczniku stwierdza to wyraźnie. Uczysz się szkoły szermierczej swojego kraju i tyle.

Co do magii się nie wypowiem, bo czytałem rozdziały o niej po łebkach.
 
Awatar użytkownika
Joseppe
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 2393
Rejestracja: śr maja 21, 2003 5:47 pm

sob gru 03, 2005 5:34 pm

To ja odpowiem nie do końca kierują się podręcznikiem, bo sami twórcy pisali, że to nie Biblia.

1. Oficjalnie nie moża. Fabularnie wszystko jest możliwe, ale bym odradzał, ponieważ dzięki temu można stworzyć zdecydowanie zbyt potężną postać. I jeżeli już zrobiłbym to bardzo drogim, z głębokim uzasadnieniem fabularnym i dla postaci dwunarodowej (na przykład matka Matranka, tatuś z Cynazji).
2. Jak wyżej.
3. Nie można nauczyć się magii naturalnej, ale można odkryć w sobie talent do danej magii. Ma to związek z miejscem urodzenia. Jeżeli urodziłeś się w Dorii posiadasz być może wrodzone moce do wróżenia i kontrolowania wiatru. Ale jeżeli urodziłeś się w Matrze na pewno takich mozliwości mieć nie będziesz. Nie można się tego nauczyć, to magia krwi.
4. Postać władająca magią naturalną może (przy spełnieniu mechanicznych wymogów opisanych w podręcznku) nauczyć się magii rytualnej, na odwrót jest to niemożliwe.
5. Nie jest to możliwe ani naturalnie ani fabularnie. Wyjątkiem może być tutaj NPC, który wszedł w odpowiednie konszachty z Demonem, który mu to umożliwi, ale ktoś taki musi mieć wiele do zaoferowania Demonowi i na pewno jest już stracony dla ludzkości, nawet jeżeli o tym nie wie.
 
Awatar użytkownika
Bleddyn
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 885
Rejestracja: wt maja 25, 2004 1:25 pm

sob gru 03, 2005 6:56 pm

Też odpowiem, na dwa pierwsze punkty. :razz:

1) Tak jak juz napisano, oficjalnie nie można.
Tyle, że osobiście bym na to pozwolił i wcale nie trzeba by mieć rodziców różnej narodowości, choć część szkół wiąże się silnie z pochodzeniem i środowiskiem, gdzie postać się wychowała. Jednak kordiny robią swoje.
W trakcie tworzenia u mnie druga szkoła kosztuje 6000 kordinów, później 1800 PD i wymaga Rapiera lub BB (szkoła Kary i Dorii) przynajmniej na 5. Koszt jest obliczony na podstawie stosunku cen szkoły i biegłości. :)

2) Pewnie nie, czemu nie.
 
Tammo
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 186
Rejestracja: czw lis 24, 2005 3:26 pm

sob gru 03, 2005 9:50 pm

Pytanie: umiejętności.

Czy można modyfikować umiejętnością dwie kości?
Np. mamy um. na 3. Rzucamy 3k20 i dostajemy 10, 10, 10.
Potrzebujemy rzucić niżej lub równe 9. Więc jeden punkt umiejętności na jedną kość, drugi na drugą.

Można takie cuś odstawić? Czy też umiejętnością modyfikujemy tylko jedną kość? Wtedy wychodzi na to, że umiejętności wcale nie są takie ważne... :-\
 
Awatar użytkownika
Ion
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 47
Rejestracja: czw lis 25, 2004 7:40 pm

sob gru 03, 2005 10:28 pm

Była już o tym szersza dyskusja. Według podręcznika faktycznie punkty umiejętności obniżają wynik tylko na jednej kości. Wielu, w tym i jak stosuje obniżanie na wszystkich. Nie sprawia to, że wszystkie testy są praktycznie automatycznie zdane (łatwo policzyć. Jeżeli np. takie 4 punkty umiejętności niwelują w zasadzie 4 PT, to w przypadku 6 PT, potrzeba by oczywiście 6 kropek w umiejętnościach, a te mało kto ma), a znaczenie umiejętności wzrasta przez co posiadanie takowych na wysokich poziomach naprawdę się opłaca.
 
Tammo
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 186
Rejestracja: czw lis 24, 2005 3:26 pm

ndz gru 04, 2005 12:56 am

Dzięki Ion! Całkiem dobre podejście, co do którego właśnie zostałem ostatecznie przekonany. :-)

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość