Zrodzony z fantastyki

 
Awatar użytkownika
Kilik Lodowa Zamieć
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 75
Rejestracja: ndz paź 26, 2008 6:28 pm

FATE ACCELERATED EDITION

pt lut 21, 2014 3:20 pm

FAE wydaje się być bardzo fajnym i dającym nieograniczone możliwości systemem, a jego mechanika jest do bólu wręcz uproszczona i bardzo "szybka", w końcu to niecałe 40 stron podręcznika... Za to rozpisana jest miejscami tak ogólnikowo, że czasem się w niej gubię. O ile dobrze zrozumiałem, praktycznie wszystko sprowadza się do postaw i aspektów. Nie za bardzo jednak paru rzeczy rozumiem:
1. Wartość odświeżania. Jak to działa? Co mogę z nimi zrobić? Zupełnie nie rozumiem przełożenia odświeżania na pkt. losu... Przykład z podręcznika jest taki, że mam 2 pkt. odświeżania i zgromadziłem 5 pkt. losu, więc na następnej sesji mam 5 pkt. losu. Za to gracz z 3 pkt. odświeżania i 1 pkt. losu zaczyna następną sesję z aż 3 pkt. losu. Gdzie tu logika?
2. Co to znaczy, że uzyskuje się "okazję"? Podręcznik mówi, że to bardzo krótkotrwałe (do końca sceny) przewagi-aspekty. Czym się przejawiają, jakimś plusem do postawy? Jeśli tak, to jakim? Czy mając "okazję" po prostu wywołuję aspekt? Jeśli tak, to jaki?
3. Czy FAE przykłada jakąkolwiek rolę do ekwipunku? Sam podręcznik nic o tym nie mówi w zasadzie... Jest to gdzieś opisane, czy trzeba sobie to samemu dopowiedzieć? Podobnie z ceną usług i bogaceniem się postaci; FAE to pomija, czy ja tego nie wyłapałem?
4. Aspekty. To strasznie ogólna definicja, na pierwszy rzut oka wydaje mi się, że można stworzyć jeden aspekt "na każdą okazję", np. Czarodziej (zaklęcia pasujące do każdej sytuacji). Tak właśnie ma być? Wszystko sprowadza się do kreatywności opisu?
Ostatnio zmieniony wt lut 25, 2014 12:42 pm przez Kilik Lodowa Zamieć, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Heretyk
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 5036
Rejestracja: pn mar 28, 2005 12:23 pm

FATE ACCELERATED EDITION

pt lut 21, 2014 4:59 pm

Tak na szybko
1 - wartość odświeżania to liczba punktów losu z którymi zaczynasz kolejna sesję o ile masz mniej pkt, niż wartość odświeżania.

2- Okazja to jednorazowy aspekt, który pojawia się gdy zaistnieją odpowiednie okoliczności, mg Ci mówi o nim gdy osiągniesz odpowiedni rezultat w teście (poczytaj o testach i wynikach), możesz tez samemu tworzyć okazje, oczywiście mg musi to zaakceptować.
Możesz go użyć do:

Co daje wywołanie aspektu? Wybierz jeden z poniższych efektów:
•Dodaj +2 do wyniku rzutu. To działanie kosztuje punkt losu.
•Powtórz rzut kośćmi. To najlepsze wyjście przy bardzo słabym wyniku (zazwyczaj wyrzucenie na kostkach -3 lub -4). To działanie kosztuje punkt losu.
•Skonfrontuj przeciwnika z aspektem. Użyj tej opcji, gdy przeciwnik próbuje coś zrobić, a ty uważasz, że istniejący aspekt może mu to utrudnić. Na przykład obcy opryszek próbuje dobyć blastera, będąc Przysypanym gruzem; możesz wydać punkt losu, aby wywołać ten aspekt, a poziom trudności działania przeciwnika wzrośnie o +2.
•Pomóż aspektem sprzymierzeńcowi. Użyj tej opcji, gdy sojusznikowi przydałaby się pomoc, a ty uważasz, że istniejący aspekt może mu ułatwić działanie. Wydaj punkt losu, aby wywołać aspekt – twój przyjaciel otrzyma +2 do wyniku rzutu.


Płacisz za ich użycie punkt losu, a jeśli w teście miałeś imponujący sukces (+3 lub więcej) to możesz użyć aspektu za darmo.

3. We własnym zakresie, FAE to mechanika nie setting

4. I tak i nie.
Jeśli stworzysz aspekt czarodziej to oczywiście możesz forsować ozywanie go w każdej sytuacji, ale pamiętaj że to kosztuje punkty losu.
Bycie czarodziejem w FAE rozwiązuje się inaczej. Stylem w jakim podchodzisz do testów. Jako czarodziej zamiast wykopywać drzwi z futryny rzucasz zaklęcie, które to robi :)
Stworzenie bardziej szczegółowych aspektów jest ciekawsze, zwłaszcza takich których możesz użyć przeciw sobie, dzięki czemu odzyskasz punkty losu.
Tu nie ma jednej słusznej drogi.
 
Awatar użytkownika
gacoperz
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1397
Rejestracja: sob paź 01, 2011 8:44 am

FATE ACCELERATED EDITION

pt lut 21, 2014 5:04 pm

Grałem na FAE i jak dla mnie uproszczenia poszły w nim aż za daleko w stosunku do tego, co ten system jest w stanie udźwignąć.

Ad.3. Nie okresla się szczegółowo ekwipunku bo typ historii, które ma wspierać FAE i FATE tego nie wymaga. Przyjmuje się, że masz to co ci potrzebne do używania twoich umiejętności. Wyszczególniany jest tylko ekwipunek dający Sunts, mający Aspekty itp. Ale rozdział o tym, chyba się w FAE nei znalazł, za to jest w FATE Core jako Extras.
 
Awatar użytkownika
Kilik Lodowa Zamieć
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 75
Rejestracja: ndz paź 26, 2008 6:28 pm

FATE ACCELERATED EDITION

sob lut 22, 2014 9:13 am

Wielkie dzięki za rzetelne odpowiedzi:)
FAE mnie zaciekawiło swoją szybkością, ale teraz mam wątpliwości... jednak z uzbrajania postaci i zdobywania skarbów też jest fun, a FAE ten element pomija. Skoro nie ma znaczenia, czy walczy sie legendarnym mieczem, czy drewnianym kijem, to nie opłaca się starac o ten pierwszy. Dla mnie ekwipunek to teź element mechaniki. Ale i tak spróbuję w to zagrać choć raz:) dlatego jeszcze dwa pytania:
1. Czy jest jakaś maksymalna ilość punktów losu?
2. Nie czuję tej okazji... czy mając ją mogę zrobić właściwie wszystko co uzgodnię z mg? Wywołać jakikolwiek aspekt?
 
Awatar użytkownika
Petros
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 242
Rejestracja: wt lis 01, 2011 6:21 pm

FATE ACCELERATED EDITION

sob lut 22, 2014 5:10 pm

Wszystko jest napisane w podręczniku i nie bardzo wiem, skąd te problemy. :)

2- Okazja to jednorazowy aspekt, który pojawia się gdy zaistnieją odpowiednie okoliczności, mg Ci mówi o nim gdy osiągniesz odpowiedni rezultat w teście (poczytaj o testach i wynikach), możesz tez samemu tworzyć okazje, oczywiście mg musi to zaakceptować.
Możesz go użyć do:

Co daje wywołanie aspektu? Wybierz jeden z poniższych efektów:
•Dodaj +2 do wyniku rzutu. To działanie kosztuje punkt losu.
•Powtórz rzut kośćmi. To najlepsze wyjście przy bardzo słabym wyniku (zazwyczaj wyrzucenie na kostkach -3 lub -4). To działanie kosztuje punkt losu.
•Skonfrontuj przeciwnika z aspektem. Użyj tej opcji, gdy przeciwnik próbuje coś zrobić, a ty uważasz, że istniejący aspekt może mu to utrudnić. Na przykład obcy opryszek próbuje dobyć blastera, będąc Przysypanym gruzem; możesz wydać punkt losu, aby wywołać ten aspekt, a poziom trudności działania przeciwnika wzrośnie o +2.
•Pomóż aspektem sprzymierzeńcowi. Użyj tej opcji, gdy sojusznikowi przydałaby się pomoc, a ty uważasz, że istniejący aspekt może mu ułatwić działanie. Wydaj punkt losu, aby wywołać aspekt – twój przyjaciel otrzyma +2 do wyniku rzutu.


Płacisz za ich użycie punkt losu, a jeśli w teście miałeś imponujący sukces (+3 lub więcej) to możesz użyć aspektu za darmo.


Bzdura, panie kolego. Za Okazje nie płaci się PL. Okazje są zawsze darmowe. A przy imponującym sukcesie, to akurat aspekt można dwa razy za darmo wywołać, a nie raz (raz, to przy remisie i sukcesie).

FAE mnie zaciekawiło swoją szybkością, ale teraz mam wątpliwości... jednak z uzbrajania postaci i zdobywania skarbów też jest fun, a FAE ten element pomija.

Co kto lubi. :)

Skoro nie ma znaczenia, czy walczy sie legendarnym mieczem, czy drewnianym kijem, to nie opłaca się starac o ten pierwszy.

A to trudno dać legendarnemu mieczowi jakiś modyfikator obrażeń, stworzyć zeń aspekt, czy po prostu dać jakieś fabularne perki?

ad.1 A czy podręcznik mówi "Postać nie może mieć więcej punktów odświeżania niż x"? Przy przełomowych osiągnięciach dostajesz możliwość zwiększenia odświeżania o 1 i tyle.

ad.2 Stary, przeczytaj ten podręcznik porządnie, bo naprawdę jest napisany łopatologicznie. ;) Okazja nie pozwala Ci wywołać jakiegokolwiek aspektu. Okazja sama w sobie jest aspektem. Masz tam nawet przykłady (Rozkojarzony, Niestabilne podłoże itd.). Wywołujesz raz i dziękujemy bardzo.
Ostatnio zmieniony sob lut 22, 2014 5:13 pm przez Petros, łącznie zmieniany 2 razy.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Kilik Lodowa Zamieć
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 75
Rejestracja: ndz paź 26, 2008 6:28 pm

FATE ACCELERATED EDITION

pn lut 24, 2014 8:25 am

Widzisz, dla Ciebie problemów nie ma, ale ja np. nie wiem, gdzie jest napisane, że okazje są darmowe (są aspektem, a za aspekt postać płaci punkt losy chyba, że wygra test). Mój przedmówca jak widać też nie wiedział ;) Przeczytanie podręcznika nie jest więc do końca wystarczające :P czy FAE jest napisane łopatologicznie? Hm, nie jestem tego taki pewien, bo mój spaczony DeDekiem umysł jest zdziwiony, że mechanika nie opisuje każdej.pieprzonej.rzeczy.w.grze... Przerzucenie się z jednego bieguna na ten zupełnie przeciwny sprawia problemy.

Wracając do ekwipunku: myślałem o tym, czy nie zrobić przedmiotu magicznego w FAE, ale pod względem mechanicznym jest ciężko, bo przedmiot taki dawałby: plus do postawy/sztuczkę/aspekt. Przy czym danie KTÓREGOKOLWIEK z wymienionych mogłoby zupełnie rozchwiać mechanikę. Dając graczowi miecz z aspektem nie da się przewidzieć, jak go wykorzysta (w przeciwieństwie do dania mu miecza +1).

Jeszcze jedna rzecz: FAE się sprowadza do opisów i wymyślania, jak gracz chce wykorzystać jakiś aspekt. Czy jest tu jakaś rola MG, który może ograniczyć to graczowi i powiedzieć "nie, bez przesady"? I czy MG też ma analogicznie odgrywać aspekty NPc-ów? Macie pewnie jakieś doświadczenia z tej gry, dlatego pytam, czy nie ma tu ryzyka bycia "zakrzyczanym" przez graczy - i odwrotnie? W takim DeDeku opisy skilli/czarów są na tyle wyczerpujące, że nie bardo jest z czym polemizować, a aspekty z FAE mogą objąć właściwie wszystko...
 
Awatar użytkownika
Petros
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 242
Rejestracja: wt lis 01, 2011 6:21 pm

FATE ACCELERATED EDITION

pn lut 24, 2014 11:28 am

@Kilik Lodowa Zamieć

str.12
Gdy tworzysz nowy aspekt lub odkrywasz istniejący:
• Jeśli poniosłeś porażkę: nie stworzyłeś lub nie odkryłeś aspektu albo stworzyłeś
lub odkryłeś aspekt, lecz to przeciwnik może go wywołać za darmo. Tej drugiej opcji używaj, jeśli stworzony lub odkryty aspekt to coś, czego także inni mogą użyć do
uzyskania przewagi (jak np. Wyboisty teren). Być może będziesz musiał sformułować
aspekt w taki sposób, aby pokazać korzyści, jakie odniesie inna postać – ustal to z graczem, który skorzysta z darmowego wywołania. Jeśli chcesz, nadal możesz wywołać
aspekt, musisz jednak wydać punkt losu.
• Jeśli uzyskałeś remis: tworząc nowy aspekt, zyskujesz okazję (patrz str. 22). Nazwij
aspekt i wywołaj go jednokrotnie za darmo – potem okazja znika. Jeśli próbowałeś
odkryć istniejący aspekt, traktuj wynik jako sukces (patrz niżej).
• Jeśli uzyskałeś sukces: stworzyłeś lub odkryłeś aspekt i możesz (ty lub twój
sprzymierzeniec) wywołać go jednokrotnie za darmo. Zapisz aspekt na karteczce i po-łóż ją na stole.
• Jeśli uzyskałeś imponujący sukces: stworzyłeś lub odkryłeś aspekt i możesz (ty lub
twój sprzymierzeniec) wywołać go dwukrotnie za darmo. Zazwyczaj nie wolno
wywołać tego samego aspektu dwukrotnie w tym samym rzucie, lecz to jest wyjątek
od reguły: imponujący sukces pozwala osiągnąć DUŻĄ przewagę!

Gdy próbujesz uzyskać przewagę dzięki aspektowi, o którym wiesz:
• Jeśli poniosłeś porażkę: nie odnosisz żadnych dodatkowych korzyści z istnienia
aspektu. Jeśli chcesz, nadal możesz go wywołać, wydając punkt losu.
• Jeśli uzyskałeś remis lub sukces: ty lub twój sprzymierzeniec możecie jednokrotnie
wywołać aspekt za darmo, teraz lub później. Na karteczce z zapisanym aspektem
możesz narysować kółko i przekreślić je, gdy aspekt zostanie wywołany.
• Jeśli uzyskałeś imponujący sukces: ty lub twój sojusznik możecie dwukrotnie
wywołać aspekt za darmo
.


str. 24
Darmowe wywołania: czasami możesz
wywołać aspekt za darmo, bez konieczności wydawania punktów losu. Jeśli tworzysz lub
odkrywasz aspekt za pomocą akcji stworzenia przewagi, pierwsze wywołanie danego
aspektu (przez ciebie lub sprzymierzeńca) jest darmowe (jeśli uzyskałeś znaczący sukces,
masz dwa darmowe wywołania – patrz str. 10). Jeśli twój atak spowodował konsekwencję,
ty lub twój sprzymierzeniec możecie wywołać ją za darmo. Okazje (str. 19) są szczególnymi
przypadkami darmowych, jednorazowych wywołań.

[Odnośnik do strony 10 jest błędem autorów]
Tak więc, jak widzisz, w podręczniku wyraźnie jest napisane, że aspekty czasem są darmowe, ba, nawet jest napisane, jakie to aspekty i w jakiej sytuacji są darmowe. :)

Jeśli chodzi o Twój drugi akapit, to ograniczyłbym się do sztuczki tylko i wyłącznie (lub do jakichś rozwiązań czysto fabularnych - zależnie od rodzaju przedmiotu). Aspekt po prostu będzie nudny. Moim zdaniem dodatkowa sztuczka nie zachwieje gry w żaden sposób.

Trzeci akapit pozwolę sobie rozbić nieco:
FAE się sprowadza do opisów i wymyślania, jak gracz chce wykorzystać jakiś aspekt. Czy jest tu jakaś rola MG, który może ograniczyć to graczowi i powiedzieć "nie, bez przesady"?

Autorzy w kilku miejscach zaznaczają, że konsultacja z MG jest wskazana i to on ma ostatnie słowo. Tak więc, chociaż ustaliłeś z graczem, kiedy i jak może odpalić dany aspekt, to wciąż możesz jego wniosek zawetować, jeśli jego aspekt (lub jego argumenty) jest średnio kompatybilny z daną sytuacją.
I czy MG też ma analogicznie odgrywać aspekty NPc-ów?

Z tym bym sobie jednak trochę pofolgował. Gracze mogą trafić na tylu NPCów, że Ty nie nadążysz z tworzeniem dla nich aspektów. Aspekty twórz dla kluczowych NPCów - z pozostałymi uprawiaj freestyle.
Macie pewnie jakieś doświadczenia z tej gry, dlatego pytam, czy nie ma tu ryzyka bycia "zakrzyczanym" przez graczy - i odwrotnie?

Nie jestem doświadczony. Wczoraj prowadziłem pierwszą sesję na FAE i jedną z pierwszych w życiu. Owszem, jest takie ryzyko JEŚLI przed grą nie upomniałeś graczy, że to Ty jesteś MG i we wszelkich sporach ostatnie słowo należy do Ciebie. W RPG IMO demokracja się nie sprawdza. Lepsza jest monarchia, gdzie MG jest królem, a gracze jego doradcami - to król rządzi, ale bierze pod uwagę rady i korzysta z nich, jeśli uważa je za słuszne.
W takim DeDeku opisy skilli/czarów są na tyle wyczerpujące, że nie bardo jest z czym polemizować, a aspekty z FAE mogą objąć właściwie wszystko...

Jeśli pijesz w tym momencie do aspektów postaci, a nie aspektów ogólnych - po to jest pierwsza sesja, żeby ustalić, jak dany aspekt ma działać. Nie daje to oczywiście wszystkich możliwych opcji, ale daje pewne rozeznanie i wciąż to Ty masz ostatnie słowo. Jeśli zaś chodzi o pozostałe aspekty, to one na ogół są węższe w działaniu i bardziej łopatologiczne.
Ostatnio zmieniony pn lut 24, 2014 11:35 am przez Petros, łącznie zmieniany 2 razy.
Powód:
 
Heretyk
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 5036
Rejestracja: pn mar 28, 2005 12:23 pm

FATE ACCELERATED EDITION

pn lut 24, 2014 11:07 pm

Mój przedmówca jak widać też nie wiedział Przeczytanie podręcznika nie jest więc do końca wystarczające

Jest wystarczające, ja go całego nie przecztałem, tylko sledziłem zmiany :) Znam Fate od 2 edycji i tam części tych zasad nie było. :)
 
Awatar użytkownika
Kilik Lodowa Zamieć
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 75
Rejestracja: ndz paź 26, 2008 6:28 pm

FATE ACCELERATED EDITION

wt lut 25, 2014 8:15 am

W takim razie korzę się :P
Mnie jest ciężko ogarnąć tak ogólną mechanikę po przyzwyczajeniu do tak szczegółowej, jak DnD :)
Chyba muszę po prostu przetestować to w praktyce, bo pojęcie aspektu jest strasznie pojemne :P
Jeszcze raz dzięki za wszystkie odpowiedzi :)
 
Heretyk
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 5036
Rejestracja: pn mar 28, 2005 12:23 pm

FATE ACCELERATED EDITION

wt lut 25, 2014 12:20 pm

Nic tak nie pomaga jak praktyka :)
A aspekty to najfajniejsza rzecz jaka jest w Fate :)
 
Awatar użytkownika
Petros
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 242
Rejestracja: wt lis 01, 2011 6:21 pm

FATE ACCELERATED EDITION

wt lut 25, 2014 5:59 pm

Mnie jest ciężko ogarnąć tak ogólną mechanikę po przyzwyczajeniu do tak szczegółowej, jak DnD :)

DeDek, czy nie DeDek, to w sumie większość mechanik jest w ten, czy inny sposób szczegółowa. Chociaż Fate (czy FAE) jest fajny i bardzo mi się podoba z perspektywy gracza, to jednak wciąż pozostaję fanem RQ6th, bo załatwianie z graczami wszystkiego na gębę jest upierdliwe czasem.

Proponuję Ci najpierw pograć sobie, a potem poprowadzić. Może w ten sposób oswoisz się z tą ogólnikowością.
 
Awatar użytkownika
Kilik Lodowa Zamieć
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 75
Rejestracja: ndz paź 26, 2008 6:28 pm

FATE ACCELERATED EDITION

pn mar 03, 2014 9:55 am

Pierwsza sesja na mechanice FAE za mną. Wyjątkowo byłem Graczem, ale wszyscy (w tym nasz MG) pierwszy raz grali na tej mechanice. Graliśmy w świecie Neuroshimy, ale po sesji stwierdzam, że FAE da się zagrać w naprawdę dowolnej konwencji...
Zanudzać szczegółami sesji nie będę, ale chciałem Was jeszcze pomęczyć paroma kwestiami.
Ciężko nam było (nam-Graczom i MG) wdrożyć się w system aspektów i okazji. Chyba na przykładzie będzie najlepiej, więc pokrótce opiszę sytuację. Jeżeli komuś się będzie chciało i będzie miał chwilę czasu, to prosiłbym o komentarz (dotyczący mechaniki), tj. co zastosowaliśmy/zrozumieliśmy źle, czy postacie zostały dobrze zrobione etc.

Drużyna:
Gracz1-Kain: zabójca mutantów (koncepcja ogólna), honorowy i cierpiący na skrupuły (utrapienie), mający mechaniczną protezę ręki (aspekt) i potrafiący dzięki niej zyskać przewagę w walce wręcz (sztuczka-+2 do siłowej postawy w walce wręcz na pięści)
Gracz2-Alex: 15-sto letnia dziewczynka, geniusz informatyk i mechanik (koncepcja ogólna), której nikt nie bierze na poważnie (utrapienie), zawsze mająca jakiś wynalazek czy sprzęt w licznych kieszeniach ubrania (aspekt), posiadająca legendarną flanelową koszulę Mistrza Informatyków (sztuczka-raz na sesję może hackować dowolny sprzęt bez testu).

Sytuacja: Kain i Alex pomagają mieszkańcom małego miasteczka w problemie z suszą. Zwiadowcy z tego miasta znaleźli co prawda spory kontener gdzieś na pustkowiu, ale woda w nim była skażona. Następnie poszli do starego bunkra, żeby wymontować stamtąd urządzenie do uzdatniania wody, ale zaginęli bez wieści. Tutaj wkracza drużyna, która ma dokończyć misję zwiadowców.
Przy wynoszeniu z urządzenia z bunkra Kain znajduje ciała zwiadowców, którzy zginęli w czasie penetracji tego miejsca i decyduje się je wynieść, żeby odprawić im chociaż prowizoryczny pogrzeb (utrapienie: honor i skrupuły. Czy taki akt to już powód dla wzięcia punktu losu, czy jeszcze nie?). Każe Alex nieść urządzenie uzdatniające i iść przodem. W tym czasie z dolnej części bunkra wychodzi wygłodniały Pajęczy Horror, wynaturzony mutant żyjącym wielkości małej stodoły (dobry w walce wręcz +4, słaby we wszystkim innym -2).

Walka: Kain każe Alex uciekać i strzela serią w Pajęczy Horror, aby dać Alex możliwość odwrotu i dodatkowo nie chcąc zostawić na pożarcie ciał zwiadowców (jw. - czy Kain powinien dostać za to pkt losu?). Testujemy, Kain ma remis. Zyskuje okazję: trafia w strop i zasypuje Pająka drobnymi kamyczkami (aspekt sytuacyjny: Rozproszony). Alex, korzystając z sytuacji (tj. z aspektu sytuacyjnego Rozproszony) strzela ze swojej broni-samoróbki na baterie słoneczną (korzystaliśmy tutaj do testów z postawy Pomysłowej). Dzięki temu, że Pająk jest Rozproszony, Alex ma +2 do testu i zyskuje jedno przebicie w spornym teście - Pająk dopisuje sobie punkt presji. Pajęczy Horror atakuje Kaina odnóżami, a ten zasłania się mechaniczną ręką (poświęcił punkt losu, żeby użyć tego aspektu i zyskać +2 do testu obrony; nie jestem pewien, czy premia ze sztuczki też tutaj się wlicza, czy ona dotyczy tylko testów ataku). Pająk zyskuje jedno przebicie - Kain zakreśla jeden punkt presji. Potem Kain wbija stalową prawicę w miękki brzuch mutanta (+2 ze sztuczki, dodatkowo poświęca punkt losu z aspektu łowca mutantów, żeby wyszukać słaby punkt potwora i zyskać +2 do testu) i zyskuje aż trzy przebicia. Obniża przebicia o jeden punkt, żeby zyskać okazję - obolały. Alex korzystając z tej okazji (+2 do testu), wyjmuje jakiś przyrząd z licznych kieszeni (aspekt-kolejne +2 do testu) i łączy go ze swoją bronią, zwiększając siłę strzału. W teście zyskuje 2 przebicia i zabija potwora.

Powyższa walka została skrócona i opisałem najważniejsze punkty. Kilka innych wątpliwości:
- w czasie walki Alex korzystała często z postawy szybki dla strzelania z broni (nie powinno być siłowej? Alex miała do niej +0, ale chyba dla "po prostu" strzelania siłowa bardziej pasuje);
- Alex (a raczej jej Graczka) miała problemy z ogarnięciem tego, do czego wykorzystać swoje aspekty. Czy dobrze rozumiem, że mogła próbować postawą Pomysłowy zrobić test Zdobycia przewagi, żeby np. jakimś wynalazkiem zwalić cały strop na ryj Pajęczemu Horrorowi (aspekt sytuacyjny: przywalony kamieniami) lub rozlać mu olej pod nogi (aspekt: śliskie podłoże)? I dopiero po rzuceniu kośćmi mogłaby ustalić, czy chce spalać punkt losu z aspektu do testu? Czy taki test byłby testem spornym z Pajęczym Horrorem, czy jakimś stopniem trudności wymyślonym przez MG? I w końcu - jak Kain mógłby wykorzystać stworzone przez Alex aspekty? Miałby po prostu plusy do testu ataku, czy musiałby zrobić inny test (np. Zdobycie przewagi) dla wykorzystania aspektu?
- czy jeśli jedna postać tworzy okazję, to dobrze rozumiem, że ta okazja trwa tylko do końca tury i de facto tylko inne postacie mogą ją wykorzystać (bo tura tworzącego okazję się już skończyła)?
Ostatnio zmieniony pn mar 03, 2014 12:21 pm przez Kilik Lodowa Zamieć, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Petros
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 242
Rejestracja: wt lis 01, 2011 6:21 pm

FATE ACCELERATED EDITION

pn mar 03, 2014 12:48 pm

ad. Drużyna
Jakbyś jeszcze w miarę konkretnie napisał, jak wywołujecie i jak wymuszacie każdy z tych aspektów, to byłoby super.

ad. Sytuacja
Zależy, co masz na myśli pisząc "Czy taki akt to już powód dla wzięcia punktu losu, czy jeszcze nie?". Gracz sam to odegrał, czy MG to wymusił? Jeśli sam to odegrał, to nie dostaje PSa - życia mu to przecież nie utrudniło i postanowił to od razu odegrać. Jeśli natomiast MG to wymusił na nim, to powinien dostać PSa. To, czy był wystarczający powód do wymuszenia, to trudno powiedzieć. To Wy graliście, Wy znacie dokładnie sytuację i Wy powinniście to ocenić.

ad. Walka
Jeśli chodzi o działanie sztuczki, to wszystko zależy od tego, jak to ustaliliście. Z tego, co na początku napisałeś (+2 do siłowej walki wręcz) wynika, że w ataku i w obronie działa. Reszta wydaje się być ok.

ad. ostatni akapit
- IMO bardziej Siłowa powinna być...no chyba że waliła serią z automatu
- tu niech się wypowie ktoś mnie roztrzepany ode mnie
- okazja trwa do końca sceny (zależy, co definiujesz jako scenę) lub do zniknięcia przewagi, którą reprezentuje. Jeśli chodzi o wywołanie okazji, to z tego, co ja rozumiem, możesz ją od razu wywołać lub dać ją wywołać jakiejś postaci, ale jest to wywołanie jednorazowe, później okazja znika
Ostatnio zmieniony pn mar 03, 2014 12:49 pm przez Petros, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Kilik Lodowa Zamieć
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 75
Rejestracja: ndz paź 26, 2008 6:28 pm

FATE ACCELERATED EDITION

pn mar 03, 2014 2:21 pm

Petros pisze:
ad. Drużyna
Jakbyś jeszcze w miarę konkretnie napisał, jak wywołujecie i jak wymuszacie każdy z tych aspektów, to byłoby super.


Nie wiem, czy do końca rozumiem, o co Ci chodzi, więc napiszę tak: aspekty wywoływaliśmy przez opis sceny. Np. Kain: mam stalową rękę, więc osłaniam się nią przed wrogim atakiem (normalną ręką blokowanie podobnego ataku skończyłoby się tragicznie). Albo (również Kain) - jestem łowcą mutantów, więc przywołuję swoje doświadczenie i szukam słabego punktu w ciele Pajęczego Horroru i tam właśnie uderzam (ktoś inny miałby z tym trudności). O to Ci chodziło? Aspektów nikt na nas nie "wymuszał". Albo sami je wywoływaliśmy (jako Gracze), albo wcale z nich nie korzystaliśmy.
Btw. Czy jest możliwe wywołanie dwóch aspektów na raz (jak w powyższym przykładzie, z tym, że jednocześnie korzystam z doświadczenia łowcy mutantów i stalowej ręki-za 2 pkt losu)?

I czy dobrze wykorzystywaliśmy te okazje (tzn. poprzez ustalenie +2 do rzutu)? Nie jestem pewien, czy to potwierdziłeś, czy nie :)
 
Awatar użytkownika
Petros
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 242
Rejestracja: wt lis 01, 2011 6:21 pm

FATE ACCELERATED EDITION

pn mar 03, 2014 2:28 pm

Nie wiem, czy do końca rozumiem, o co Ci chodzi, więc napiszę tak: aspekty wywoływaliśmy przez opis sceny. Np. Kain: mam stalową rękę, więc osłaniam się nią przed wrogim atakiem (normalną ręką blokowanie podobnego ataku skończyłoby się tragicznie). Albo (również Kain) - jestem łowcą mutantów, więc przywołuję swoje doświadczenie i szukam słabego punktu w ciele Pajęczego Horroru i tam właśnie uderzam (ktoś inny miałby z tym trudności). O to Ci chodziło? Aspektów nikt na nas nie "wymuszał". Albo sami je wywoływaliśmy (jako Gracze), albo wcale z nich nie korzystaliśmy.

No i tu jest pies pogrzebany. Aspekty służą zarówno do Wywoływania (czyli jakiś efekt pomagający postaci) oraz do Wymuszania przez MG (czyli jakiś efekt utrudniający postaci życie). Moje pytanie odnosiło się w zasadzie z grubsza do Wymuszania, bo o ile z Waszego nazewnictwa można wyciągnąć sposoby Wywołania tych aspektów, o tyle nie wiem, jak je Wymuszaliście - w Fate ważną rzeczą w kwestii aspektów jest jasne i zrozumiałe nazewnictwo.

I czy dobrze wykorzystywaliśmy te okazje (tzn. poprzez ustalenie +2 do rzutu)? Nie jestem pewien, czy to potwierdziłeś, czy nie :)

Okazje są pewnego rodzaju aspektami, więc tak, +2 do danego rzutu - zakładając, że podejmowana akcja jest logiczna. Za darmo, jednorazowo.
 
Awatar użytkownika
Kilik Lodowa Zamieć
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 75
Rejestracja: ndz paź 26, 2008 6:28 pm

FATE ACCELERATED EDITION

pn mar 03, 2014 2:38 pm

Okej. Rozumiem.
Czyli wywoływałem aspekty Kaina źle czy dobrze? (opis z grubsza w poprzednim poście)

Teraz uświadomiłem sobie, że jeden raz wymusiłem na sobie Aspekt - utrapienie. Tzn wtedy, gdy kazałem Alex uciekać i zamiast sam spieprzać i rzucić bestii umarlaków na pożarcie, zostałem i walczyłem, chcąc osłaniać odwrót towarzyszki. Chyba nawet wziąłem za to punkt losu.
Ostatnio zmieniony pn mar 03, 2014 3:08 pm przez Kilik Lodowa Zamieć, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Petros
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 242
Rejestracja: wt lis 01, 2011 6:21 pm

FATE ACCELERATED EDITION

pn mar 03, 2014 2:56 pm

Moim zdaniem dobrze były Wywoływane. Zresztą kwestia dobrego/złego Wywoływania/Wymuszania aspektów w dużej mierze leży w Waszych ustaleniach. Aspekty wymyślili gracze i ich zadaniem było wytłumaczyć Ci, jak oni je rozumieją i jak proponują je Wywoływać/Wymuszać. Ale jak mam bazować na samym nazewnictwie i na Twoim opisie, to IMO wszystko gra.
 
Awatar użytkownika
Kilik Lodowa Zamieć
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 75
Rejestracja: ndz paź 26, 2008 6:28 pm

FATE ACCELERATED EDITION

pn mar 03, 2014 3:17 pm

Super, dzięki wielkie za wszystkie komentarze, Petros :)
Moja przygoda z FAE raczej się jeszcze nie skończyła i pierwsze wrażenie związane z tym systemem jest bardzo pozytywne. Nie tylko prostota zasad, ale też szybkość i intuicyjność ich stosowania (skoro wychodzi na to, że dobrze wszystko robiłem, to mogę chyba mówić o intuicyjności :P) jest w FAE niesamowita. A walka, która w DeDeku trwałaby pół godziny, tutaj zajęła 10 minut i obyła się bez mozolnego przeglądania zasad dotyczących zasięgów, opisów czarów i zdolności, robienia obliczeń i rzucania na x różnych współczynników. Lubię DnD, ale czasem ma go za tą dokładność dosyć. FAE jest tego pozbawione i chociaż nie jestem pewien, czy na dłuższą metę będzie mnie bawiła gra i prowadzenie w tym systemie (do jednostrzałowców to system idealny, do dłuższych kampanii nie wiem, czy chciałbym łapać się za ten system), to miałem sporą frajdę grając w niego :)
 
Awatar użytkownika
kaellion
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 111
Rejestracja: pt kwie 01, 2005 8:37 am

FATE ACCELERATED EDITION

wt mar 04, 2014 11:31 pm

Do kampanii masz FATE CORE (nieprzetłumaczony na język polski).
 
Mord
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 23
Rejestracja: wt paź 16, 2012 9:54 pm

FATE ACCELERATED EDITION

sob mar 15, 2014 2:36 pm

Z ciekawości - gra ktoś może w Buldogi na FATE'ie?

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość