<!--coloro:darkred--><span style="color:darkred"><!--/coloro--><!--sizeo:23--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->
GLADIATORIS<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--colorc--></span><!--/colorc-->
<br />
<br />
?mierci prosto w oczy patrzymy sk±pani w krwi i promieniach ¶ródziemnomorskiego s³oñca.
<br />
<br />
(Dla mojego przyjaciela JP - Adi).
<br />
<br />T³um poderwa³ siê na nogi, patrz±c, jak retiarius chwyta broñ, od której wzi±³ swoj± nazwê, rozkrêca j± zrêcznym ruchem i rzuca w kierunku biegn±cego secutora. Ten uniós³ rêce, ale obrona okaza³a siê nieskuteczna: sieæ owinê³a mu siê wokó³ nóg i pasa i przewróci³a go na ziemiê. Z 50.000 garde³ wydoby³ siê tryumfalny krzyk, kiedy retriarius, sam na wpó³ ¿ywy, uniós³ wysoko trójz±b, by wbiæ go w pier¶ wroga.
<br />
<br />W tym momencie secutor uniós³ lew± rêkê i pokaza³ retiarusowi, widzom i cesarzowi palec wskazuj±cy. Znaczenie tego gestu by³o jasne: w ostatnim momencie ¿ycia zdecydowa³ siê b³agaæ o ³askê, o pozwolenie na opuszczenie areny i zachowanie ¿ycia, aby znów móg³ pewnego dnia stan±æ do walki, a mo¿e nawet zwyciê¿yæ.
<br />
<br />Retiarius odrzuci³ trójz±b i chwiej±c siê na nogach czeka³ na werdykt t³umu...
<br />
<br />---
<br />
<br />
„Hermes jest osobisto¶ci± Rzymu i swego stulecia. Hermes jest mistrzem w pos³ugiwaniu siê wszelak± broni±. Hermes jest gladiatorem i mistrzem walki mieczem. Hermes budzi obawê w przeciwnikach. Hermes wie, jak zwyciê¿aæ i zwyciê¿a bez trudu. Nikt nie mo¿e go zast±piæ, tylko on sam.”
<br />
<br />Tak u schy³ku I wieku pne poeta Marcjalis s³awi³ jednego z gladiatorów.
<br />
<br />---
<br />
<br />Kim byli gladiatorzy?
<br />Dlaczego wychodzili na pokryt± piachem arenê i wywo³ywali ekstazê t³umu?
<br />Czy Kommodus (zabójca filmowego gladiatora-genera³a Maximusa) rzeczywi¶cie walczy³ na takiej arenie?
<br />Czy cesarz Domicjan lubi³ podziwiaæ kobiety gladiatorki walcz±ce z kar³ami?
<br />Jak brzmia³a pe³na grozy przysiêga sk³adana przez gladiatorów?
<br />Kto i dlaczego napisa³ na murach staro¿ytnych Pompejów „(gladiator) Thrax jest po¿eraczem serc wszystkich dziewcz±t”?
<br />Czy klasa presti¿owa Gladiator ma jakiekolwiek powi±zania z histori±?
<br />
<br /><!--sizeo:9--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->A.Baker, „Gladiatorzy”, B.Media 2002.<!--sizec--></span><!--/sizec-->
<br />
<br />---
<br />
<br />Dziêki zaanga¿owaniu pisz±cych, temat ten przerodzi³ siê w ciekaw± podró¿ historyczn± na motywach przygody. Poniewa¿ nazbiera³o siê trochê lektury, zamieszczam na wstêpie aktualizowane na bie¿±co streszczenie dotychczasowych wydarzeñ oraz spis postaci wg chronologii pojawiania siê na w±tku. Nowym czytelnikom pozwoli to szybko zorientowaæ siê w aktualnych wydarzeniach, bez czytania ca³o¶ci. Zachêcam jednak do lektury w±tku wolnych chwilach. Gwarantujê, ¿e dok³adamy wszelkich starañ, aby nie by³ to czas stracony. W takim przypadku najlepiej ów skrót pomin±æ i przej¶æ do czytania postów.
<br />
<br />Oczywi¶cie nie jest to temat zamkniêty. Je¶li macie ochotê, czas i mo¿liwo¶ci wzbogacenia w±tku swoim uczestnictwem proszê o kontakt przez PW.
<br />
<br />Aby przeczytaæ tekst wystarczy go zaznaczyæ przez pod¶wietlenie.
<br />
<br /><!--coloro:white--><span style="color:white"><!--/coloro-->
81 rok pne.
<br />
<br />Adinius, skryba Legio IV zostaje porwany i wtr±cony do szko³y gladiatorów Ludus Superbum, któr± zarz±dza tajemniczy Vertius Desmenus. Poznaje tam Coena – by³ego ¿o³nierza Legio XV oraz Ezerusa, pó³ krwi Numidyjczyka. Wspólna niedola sprawia, i¿ zostaj± przyjació³mi.
<br />
<br />Skryba podejrzewa, ¿e jego porwanie ma zwi±zek z legionow± legend± sprzed 14 lat. W 95 roku pne, podczas patrolu w lasach Galii w tajemniczy sposób zginê³o siedmiu ¿o³nierzy. Prze¿y³ tylko jeden - Lucjusz Cynnus:
celtyckie tajemnice
<br />Poszukiwania w legionowym archiwum pozwoli³y odkryæ fa³szerstwo dokumentów. ?lad Cynnusa prowadzi³ do przytu³ku dla weteranów Mea Mortis na Zatybrzu. Adinius dowiedzia³ siê tam, ¿e legionista niedawno zmar³. Zauwa¿y³ te¿ dziwn±
mozaikê.
<br />
<br />Noc± zosta³ napadniêty we w³asnym domu. Podczas tortur wyzna³ napastnikom wszystko, czego siê do tej pory dowiedzia³. Obudzi³ siê skuty ³añcuchami w ludus.
<br />
<br />Coen, Ezerus i Adinius szkol± siê w rzemio¶le zabijania. W kalendy wrze¶niowe, sprawuj±cy wtedy swe krwawe rz±dy Lucjusz Korneliusz Sulla, organizuje na Forum pokaz walk gladiatorów. Coen w furii pokonuje Wielkoluda z Kartaginy, a Ezerus zrêcznie Boskiego Greka.
<br />
<br />Na w±tku zjawia siê tajemniczy Go¶æ - Wys³annik Rady. Prosi o zachowanie pewnego tekstu Pergamin Kosmosa, który umieszczono na naszym Forum 24 listopada 2002 roku. Trzeba to zrobiæ szybko. Zobaczcie nastêpny post po mojej bezsennej nocy:
Pergamin Kosmosa
<br />
<br />
<br />Niestety Adinius zostaje powalony przez jakiego¶ Gala. Przed ¶mierci± ratuje go jednak prokonsul Darkonius, chytrze wrêczaj±c Sulli podarek – piêkny sztylet. Dyktator przekrêca kciuk w dó³. Pollice verso oznacza ³askê dla pokonanego.
<br />
<br />Przyjaciele wracaj± do ludus. Trenuj± w pocie czo³a. Trzy dni po idach pa¼dziernikowych uzyskuj± zgodê Vertiusa na krótkie opuszczenie szko³y. Adinius chce odwiedziæ swoj± bibliotekê. Na Forum Boarium Ezerus niespodziewanie znika. Skryba pisze i przesy³a przez pos³añca list do Prokonsula, prosz±c w nim o uwolnienie. Dzieñ koñczy siê w b³ogo rzymskiej ³a¼ni.
<br />
<br />W nocy odwiedzaj± dom Adiniusa. Dziêki sile i odwadze Coena udaje im siê pokonaæ napastników. Gosposia skryby – wredna Sargida tak¿e uczestniczy w spisku. Popiersie Platona koñczy jej ¿ywot. Wizyta w bibliotece owocuje lektur± pewnego pergaminu. Zawarty w nim opis gigantycznego pos±gu Heliosa kieruje uwagê skryby na wyspê Rodos. Tam najpewniej znajduje siê centrum intrygi.
<br />
<br />Darkonius, otrzymawszy list Adiniusa, orientuje siê, ¿e Republice grozi nieznane niebezpieczeñstwo. Prosi Vertiusa o uwolnienie dwóch gladiatorów. Ten jednak odmawia. Prokonsul wkracza zbrojnie na teren Ludus Superbum. O ma³y w³os nie dochodzi do rozlewu krwi. Sytuacjê ratuje niespodziewanie m³ody Marek Tulliusz Cyceron.
<br />
<br />Siódmego dnia po idach pa¼dziernika Coen, Adinius i Darkonius wyruszaj± do portowego miasta Brundyzjum. Czeka tam na nich jeden ze statków prokonsula - „Ventus”. Spodziewaj± siê dotrzeæ nim na Rodos. Przy pomniku Basiliusa na Via Appia atakuje ich z ukrycia dwóch rzezimieszków, zbieg³ych gladiatorów. Dru¿ynie udaje siê wyj¶æ z opresji bez szwanku.
<br />
<br />W Brundyzjum spotykaj± Vertiusa. Nie móg³ podró¿owaæ razem z nimi, gdy¿ Vibia, albinoska ¿ona i synowie zatrzymali go w Rzymie. W kalendy listopada „Ventus” wychodzi w morze. Wielkie jest ryzyko tej podró¿y. Oprócz pogody, niebezpieczeñstwo stwarzaj± tak¿e wszechobecni piraci. Prokonsul liczy jednak na kapitana 'Ventusa” - Eundrosa, znakomitego ¿eglarza, dawnego gladiatora.
<br />
<br />Niestety po kilku dniach rejsu na horyzoncie pojawia siê trirema cylicyjskich piratów. Eundros stara siê umkn±æ. Nie daje rady, statek jest zbyt wolny. ?ucznicy wroga unieruchamiaj± „Ventusa”, czyni±c wielki chaos na jego pok³adzie. Taran pirackiego korabia uderza w ¶rodek burty. Piraci przedostaj± siê na pok³ad i rozpoczyna siê krwawa bitwa. Coen pokonuje najlepszego z nich: Numidyjczyka, zwanego przez kamratów Turrisem, czyli wie¿±. Jako trofeum bierze jego broñ szpony rosomaka. Darkonius i Adinius tak¿e nie ustêpuj± pola. Vertius si³± zderzenia zostaje wyrzucony za burtê.
<br />
<br />Jednak piraci s± zbyt liczni. Wkrótce bohaterowie otrzymuj± celne ciosy. Bitwa wydaje siê przegrana. Na pomoc niespodziewanie przybywa triera Nike z Rodos, pod dowództwem admira³a Damagorasa. Zosta³a wys³ana przez mêdrca - Atletê, który wydaje siê byæ przywódc± jakiego¶ tajnego stowarzyszenia z Rodos. Rzymianie zostaj± ocaleni i zabrani na pok³ad Nike. Okrêt piratów i „Ventus”, razem z dzielnym kapitanem Eundrosem, pogr±¿aj± siê w morzu.
<br />
<br />Podczas rozmowy z Damagorasem, Prokonsul wygrywa sporny test Wyczucia pobudek wzglêdem Blefowania. Odkrywa, ¿e Admira³ nie mówi ca³ej prawdy. Twierdzi, ¿e jego trirema pojawi³a siê przez przypadek. Obiecuje, ¿e dostarczy ich na Rodos. W jego kajucie znowu pojawia siê tajemniczy obraz. Zachowuj±c czujno¶æ, dru¿yna spêdza dwa dni rejsu zwiedzaj±c rodyjski okrêt.
<br />
<br />W idy listopada na horyzoncie pojawia siê wyspa...<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<br />---
<br />
<br />
Dramatis personae:
<br />
<br />Adinius Cherrysus –
Adi Cherryson
<br />Ezerus zwany Shukma, syn Zaghawy –
Ezy Ryder
<br />Stigand z Hillsfar, doctor –
Thomas Percy
<br />Coen, syn Rosotera –
Coen
<br />Vertius Desmenus –
Aragathor Roaringflame
<br />Lucjusz Korneliusz Sulla – BN, postaæ historyczna
<br />Wielkolud z Kartaginy, gladiator -BN
<br />Olimpius, Boski Grek, gladiator – BN
<br />Wys³annik Rady, tajemniczy Go¶æ – BN
<br />Galijski gladiator – BN
<br />Prokonsul Darkonius –
Darklord
<br />Rufus, doctor -BN
<br />Marek Flawiusz Desmenus, ojciec Vertiusa – BN
<br />Ezechiasz, niewolnik/s³uga prokonsula – BN
<br />Pos³aniec z Forum Boarium, plebejusz -BN
<br />Sargida, nizio³ek potem zjawa, gosposia Adiniusa -BN
<br />Okularnik i Yngwi z Eddy, ¿o³nierze prokonsula -BN
<br />Marek Tulliusz Cyceron – BN, postaæ historyczna
<br />Duncan, pirat historyk, narrator –
Duncan laird McLean
<br />Vibia, ¿ona Vertiusa, albinoska – BN
<br />Eundros, ¿eglarz, by³y gladiator – BN