Bylo fajnie poki byla jedna, solidna kampania. W czesci 3 i 4 postanowiono pojsc w kierunku kilku mniejszych kampani z roznymi bohaterami, ktore ostatecznie lacza sie w jedna calosc ale jakos ta formula nigdy nie potrafila mnie przekonac do dluzszego grania w kampanie.
Natomiast sila tych gier, szczegolnie czesci 3 i 4 polega na mapach tworzonyc przez fascynatow na calym swiecie. Jest wiele naprawde bardzo porzadnie opracowanych, czesto z wlasnym - i to dobrym - scenariuszem ktore wciagaja na dlugo.
Dodatkowo tryb multiplayer, poczawszy do "hot seat" poprzez lan i internet dostarcza wiele zabawy jesli tylko znajdziesz kogos do gry i naprawde sporo czasu bo skonczenie rozgrywki na mapie wieskzoej niz small zajmuje naprawde sporo czasu, szczegolnie w kilku graczy, ale satysfakcja jest zdecydownie wieksza. Komputer nie zawsze radzi sobie najlepiej w tak skomplikowanej strategii, za to zywi gracze potrafia zaskoczyc inwencja w wymyslaniu podstepnych i paskudnych manewrow.
Warto tu takze zauwazyc ze czesc 4 sporo sie rozni od poprzednich i jest duzo lepsza (choc wielu profanow ma inne zdanie
). O wiele bardziej trzewa w bitwie myslec, w koncu jednoski zadaja sobie obrazenia nawzajem (a nie atakujacy-broniacy sie), o wiele wiekszy jest wplyw magii i ustawienia wojska na wynik bitwy, bohaterowi moga w bitwach uczestniczyc . Zreszta roznic, ulepszen (a i zmian na gorsze kilku tez) jest tyle ze to kwestia na calkiem solidny artykul
Druga istotna sprawa. HoMM 3.5 WoG. Fanowska przerobka HoMM3 korzystajaca z wprowadzonych w ostanim do tej gry dodatku mozliwosci systemu skryptow jest bardzo ambitnym projektem. Zmieniono i dodano wiele opcji, pewne cechy mapy mozna teraz konfigurowac przed jej zaladowaniem, sa w tym opcje ograniczajace dostep do niektorych jednostek czy artefaktow, opcje "wyrownujace" rozgrywke, dodatkowe mozliwosci ktorych nie sposb wymienic. W tym np. doswiadczenie jednostek, dodatkowe wydarzenia, dodatkowe miejsca... tez temat na caly (dluuuugi
) artykul. Warto samemu sie zaznajomic z tym przemilym darmowym dodatkiem (oczywiscie wymaga on oryginalnych HoMM3 z dodatkiem Shadow of Death).
Stronka projektu to:
http://www.strategyplanet.com/homm/wog/wog.shtml