Zależy od klanu, ale zasadniczo samuraj *musi* być posłuszny swemu panu. Kilka opcji:
> Samuraj może wykonać polecenie i spacyfikować wioske. W przypadku części klanów (Skorpiony, Lwy) należałoby w takim przypadku nieznacznie ZWIĘKSZYĆ Honor postaci, w przypadku części (Żurawie, Jednorożce) - nieznacznie go obniżyć. To co ważne: IMHO bez względu na klan, samuraj otrzymać powinien sporą karę do Chwały. Dodatkowo "ukarać" można go koszmarami w których nawiedzają go duchy pomordowanych / zagłodzonych na śmierć wieśniaków oraz eskalacją żądań daimyo ("A teraz idź zabij tego irytującego ambasadora Żurawi, który twierdzi, że jestem mu winien jakąś przysługę", albo "A teraz zabij swojego kolegę, bo źle spojrzał na mojego psa.").
> Samuraj może wykonać polecenie (tzn. ściągnąć podatek), ale równocześnie zorganizować (mniej lub bardziej otwarcie) pomoc dla wioski. Jeżeli go stać, to może zapłacić podatek z własnej kieszeni. Jeżeli nie, to może spróbować uzyskać pomoc od sąsiednich wiosek, kolegów-samurajów, być może wskazać drogę do wioski pobliskiemu lichwiarzowi; doprowadzić do tego, żeby mieszkańcom wioski dostało się duże zamówienie na wytwarzane przez nich dobra (płatne z góry); itp. W takim przypadku samuraj zasługuje na średni wzrost Honoru i niewielki wzrost Chwały.
> Samuraj, po rozpoznaniu aktualnego politycznego kontekstu, może spróbować rozegrać sprawę, np. konsultując ją z żądnym władzy bratem swego pana, skłaniając dyplomatę sąsiedniego klanu do odwiedzenia wioski, bądź też informując o wszystkim (w ten czy w inny sposób) innego daimyo i/lub głowę klanu. Zaangażowany w ten sposób polityk może - jeżeli uzna to za wygodne - wywrzeć wpływ na przełożonego bohatera lub nawet wykorzystać jego niehonorowe postępowanie do tego, aby go zastąpić. Oczywiście zachowanie bohatera jest w tym wypadku de facto zdradą, stąd też w przypadku połowy klanów (Skorpiony, Lwy, Kraby, Feniksy) równoznaczne jest ze sporą utratą Honoru. W zależności od tego, jak bardzo widoczna jest postać gracza (a także np. czy w wyniku jej działań doszło do "przewrotu"), jej Chwała i/lub Status mogą wzrosnąć, spaść lub pozostać niezmienione.
> Samuraj może rozpropagować sprawę, "nadając" ją wszystkim okolicznym wpływowym samurajom, artystom, starszym wiosek, itp. Jest spora szansa, że kiedy informacja o niehonorowym zachowaniu daimyo rozniesie się, będzie on zmuszony zmienić zdanie. Jeżeli tego nie zrobi, grozi mu infamia, utrata wpływów, a może nawet otwarta rebelia. Postępowanie bohatera jest ponownie ewidentną zdradą, a więc w przypadku kilku klanów (Skorpiony, Kraby) równoznaczne jest z bardzo dużą utratą Honoru. Równocześnie samuraj rozsławiony może zostać w lokalnych pieśniach i legendach jako niechętne "narzędzie losu", czy "rozdarty wewnętrznie" posłuszny sługa, a więc nawet *zyskać* Chwałę (zwł. wśród Lwów, Żurawi, Jednorożców i Feniksów). Dużo zależy także od dalszego rozwoju wypadków: jeżeli daimyo pozostanie nieugięty, to bohater będzie odtąd służył zniesławionemu, znienawidzonemu panu - co w dłuższej perspektywie nie może dobrze odbić się na jego Honorze i Chwale. Jeżeli dojdzie do rebelii... Cóż, *teraz* dopiero biedak ma problem.
> Samuraj może mniej lub bardziej otwarcie odwlekać egzekucję, tłumacząc się innymi (pilniejszymi) zleconymi przez daimyo obowiązkami, chorobą, złamaną nogą, niemożnością dotarcia do wioski z powodu uszkodzonych mostów, zalanych dróg, itp. Istnieje spore prawdopodobieństwo, że zniecierpliwiony daimyo przekaże w końcu zadanie komuś innemu, bądź też tymczasowo zmieni plany co do samej wioski (np. odczytując wymówki bohatera jako znak / fatum). Działanie samuraja nie powinno w tym przypadku zbyt mocno wpłynąć na jego Honor, istnieje jednak spore ryzyko utraty pewnej ilości Chwały, a być może nawet Statusu.
> No cóż... Jeśli samuraj jest blisko swego pana, a przy tym uważa go za niebezpiecznego szaleńca, to zawsze może go... zabić. Skrytobójstwo lub pucz to bardzo interesujące rozwiązania, które przenoszą gre na zupełnie nowy poziom. Ogromny spadek Honoru jest raczej oczywisty (może za wyjątkiem jakiegoś Smoka lub udającego samuraja shinobi), z Chwałą i Statusem może być bardzo różnie. Członek rodziny lub przełożony świętej pamięci daimyo ogłosi zapewne za głowę mordercy olbrzymią nagrodę, a w przypadku puczu - ruszy na niego z całą swoją militarną siłą. Jedynie w bardzo nietypowych okolicznościach, jeżeli bohater ma niezmiernie dużą siłę polityczną lub też cały klan bierze udział w wojnie i dzielenie sił okazać mogłoby się zbyt wielkim ryzykiem, w grę wchodzi oficjalna akceptacja działań samuraja. Nawet wtedy lepiej byłoby jednak, gdyby uważał on przez kilka najbliższych lat na mścicieli, skrytobójców oraz pogardliwe uwagi (-> pojedynki) na swój temat.
> Samuraj może zawsze uznać, że nie chce służyć niehonorowemu daimyo i wypowiedzieć mu służbe. W takim przypadku staje się roninem - i albo musi znaleźć nowego pana, albo wyruszyć w drogę, porzucając cały swój majątek. W przypadku niektórych klanów (Lwy, Feniksy, Smoki) Honor postaci mógłby w ten sposób nawet nieznacznie wzrosnąć, jednak utrata Chwały i Statusu byłaby w każdym przypadku gigantyczna. Co więcej, samuraj ryzykuje że jego były pracodawca będzie się mścił, a więc że będzie go publicznie lżył i zniesławiał (dalsza utrata Chwały), a nawet że wyśle za nim swoich ludzi i/lub płatnych zabójców.
> No i na koniec: w przypadku wewnętrznego moralnego konfliktu, samuraj *zawsze* może zachować się honorowo. Istnieje przy tym bardzo, ale to bardzo niewielka szansa na to, że gdy bohater ogłosi już swoją decyzję o planowanym seppuku, daimyo zmieni swoją decyzję. Równie dobrze może jednak zakazać postaci gracza samobójstwa, a w takim przypadku dalszy upór bohatera i zachowanie przez niego twarzy (tzn. zrealizowanie swoistego ultimatum) doprowadzić może do utraty łaski przez *całą jego rodzinę* (utrata majątku, być może śmierć żony, dzieci, rodziców, czy rodzeństwa). W takiej sytuacji Honor postaci pozostaje jednak nienaruszony, zaś Chwała może (pośmiertnie) nawet wzrosnąć...