PPPP
To albo myśmy grali w jakieś inne DnD albo nie wiem.
99% testów w dnd to wyrzuć powyżej DC testu i tyle, żadnych rerolli ani nic z tych rzeczy. Dwa nawet jak już się pojawia reroll to co to za problem rzucić kostką 2 razy?
Turowy system walki to jest chyba w każdym znanym mi RPGu, w oóle jak chcesz przeprowadzić walkę nie turowo? Jedyna opcja jaką widzę to jeden test sporny na walkę, ale to tak ogranicza możliwości taktyczne, że masakra.
Co do umiejętności to chyba nie problem jest je przerobić na raz na scenę po prostu jak gracz się skrada to rzuca raz a nie co 10 m i problem z głowy.
Nie mówię, że dnd jest idealne bo nie jest ale jednak prowadzi go sporo ludzi na pełnej mechanice i się da.
Co do samej mechaniki odnośnie PBFów to skoro to PBF to moim zdaniem fajnie jakby mechanika dawała graczowi jakieś możliwości które polepszają rozgrywkę i wzbogacają jego postać. W Burnig empires E było sporo elementów które nadawałyby się pod PBFy zwłaszcza storytelingowe. Chodzi mi o to, że każdy z graczy raz na jakiś czas mógł wprowadzić jakiś element do świata gry i od tego czasu on funkcjonował jeżeli reszta się zgadzała.
Dlatego myślę, że mechanika do PBFów powinna mieć system kontaktów czy reputacji czy czegoś takiego. Żeby gracz po udanym teście mógł wprowadzić nowy element.
Przykład:
Gracze trafiają do pewnego miasteczka i próbują znaleźć nocleg ale za nic w świecie nie ma nigdzie miejsca.
Gracz ma kontakty na 3 więc rzuca 3k6 gdzie 4+ to sukces kontakty wypada 3,3,5 gracz wprowadza więc do gry swojego kuzyna w miasteczku, który pomoże im załatwić nocleg. Od tego czasu ten kuzyn jest już na zawsze w świecie gry, MG go sobie zapisuje w swoich notatkach i ten kuzyn teraz tam sobie mieszka w tym miasteczku, za jakiś czas może się odezwać do graczy o jakąś przysługę, zaprosić na ślub córki czy jeszcze coś innego co tam MG sobie wymyśli.
Taki system rzecz jasna trzeba byłoby dobrze rozbudować, wyszukanie w kontaktach wujka generała jest odpowiednio trudniejsze niż wynalezienie cioci sprzedawczyni kapusty na bazarze.
Moim zdaniem takie elementy powinny być eksponowane w PBFach bo tam jest czas na zrobienie tego z głową, jak na sesji na żywo z dupy pojawia się 8 NPCów nie przewidzianych przez MG to się facet pogubi jak to pojawi się w PBFie to nie problem bo MG ma czas sobie zanotować, spisać przemyśleć itd.