Nie chce się mi tu wkleić tekst, więc proszę docierać przez linka.
DMGII
- zwolenników p sychodramy, czyli takiego ustawiania zdarzeñ na sesji, ¿eby wywo³aæ jak najwiêcej prze¿yæ (rozterek) wewnêtrznych
- zwolenników [font=Arial]p[/font]sychodramy, czyli takiego ustawiania zdarzeñ na sesji, ¿eby wywo³aæ jak najwiêcej prze¿yæ (rozterek) wewnêtrznych
Thomas Percy pisze:<br />Aragathor Roaringflame mnie nie zjadł za moja recenzję "Planar HandBook" to Twoją (znacznie krótszą) chyba też przyjmie <br /><!--QuoteBegin-Thomas Percy+--><!--QuoteEBegin-->Gdyby umieścił to w dziale recenzji, można by mi zarzucić nadmiar dygresji, wybiórczość i brak konkluzji.
Thomas Percy pisze:<br />Akurat te zasady uważam za świetne. Jeżeli kiedykolwiek uda mi się doprowadzić graczy na pole bitwy w Blood War to tłumy znacznie mi uproszczą mechaniczne operowanie hordami lemurów i manesów (będę miał "zaledwie" coś około dziesięciu tłumów po każdej stronie, a nie pół tysiąca lemórów i poł tysiąca manesów).<br />Aczkolwiek zasady mobów są nieco niedopracowane (zdarzył mi się na sesji przypadek że gdyby patrzeć tylko na mechanikę, to tłum byłby martwy mimo iż połowa jego członków wciąż walczyła). Aczkolwiek to była specyficzna sytuacja. Ale gdy DM nie cuduje (jak ja wtedy) to nie ma takich problemów.<br /><!--QuoteBegin-Thomas Percy+--><!--QuoteEBegin-->Do tego ostatniego dodano staty nowego rodzaju „bestii” czyli mob.
Thomas Percy pisze:<br />Mi te pomysły się jako tako podobały, może je jeszcze raz przejrzę...<br /><!--QuoteBegin-Thomas Percy+--><!--QuoteEBegin-->Jest za to 50 pomysłów na średniowieczne przygody i muszę powiedzieć, że czytając je miotałem się między chęcią natychmiastowego wykorzystania ich na sesji, (...)
Thomas Percy pisze:<br />Prawie. Po co przechowywać części soczewki potrzebne do jednego z rytuałów (który służy jedynie destrukcji), gdy można je zniszczyć, i zapobiec na zawsze ponownemu uruchomieniu rytuału <br /><!--QuoteBegin-Thomas Percy+--><!--QuoteEBegin-->Podane przykładowo zdarzenia są świetnie dobrane (...)
Thomas Percy pisze:<br />Wydaje mi się ze NPC mają tam trochę za wysokie poziomy (jest przypadek razem z szablonem ECL 20).<br />Co do końcowego zdania się zgodzę.<br /><!--QuoteBegin-Thomas Percy+--><!--QuoteEBegin-->Rozdział 4: Saltmarsh<br />(...)<br />Takie Saltmarsh warto mieć jako żelazną rezerwę DMa, którego gracze zaskakują, skręcając do „nieplanowanego miasta”.
Thomas Percy pisze:<br />A mnie się te specjalne cechy podobają. Tylko muszą zostać odpowiednio użyte. Chciałem kiedyś zrobić NPC co za pomocą magicznych eksperymentów powoduje mutacje (niekoniecznie u siebie). I tutaj te dodatkowe ręce czy nogi są pomocne (pasują też do prestiżówki FleshWarper). Fakt że niektóre są kuriozalne (StormTouched chociażby, czy Unheartly Beauty ze swoim ECL +12 nie wiem za co). Ale ogólne wrażenie jest dodatnie (tylko pamiętać że są dla NPC).<br /><!--QuoteBegin-Thomas Percy+--><!--QuoteEBegin-->Następnie kuriozalna tabelka cech wyróżniających i charakterystycznych, dzięki którym gracze zapamiętają NPC. Groteska pomieszana z banałem: „daj mu cztery ręce i nałóż szablon półsmoka”.
Thomas Percy pisze:<br />Większość jest bez klas prestiżowych Niektóre rozpiski są zrobione naprawdę tragicznie pod względem mechanicznym (najgorszy jest chyba Arcane Mecenary, Fighter 5/ Sorcerer 6).<br /><!--QuoteBegin-Thomas Percy+--><!--QuoteEBegin-->Następnie lecą staty kilku NPCów, zwykle wysokopoziomowych, z prestiżówkami. Są to przedstawiciele najbardziej prawdopodobnych do spotknaia, generycznych zawodów fantasy, np. arcymag, arcykapłan, łowca nagród. Bezcenne, dobrze to mieć zawsze pod ręką.
Thomas Percy pisze:<br />A na forum Wizardów strasznie na niego narzekają A tylko tak na marginesie powiem że rozpisanie NPC z użyciem tego schematu jest o wiele bardziej czasochłonne niż z użyciem poprzedniego. Zaciukać się można. Ale faktycznie o wiele łatwiej się potem odczytuje.<br /><!--QuoteBegin-Thomas Percy+--><!--QuoteEBegin-->Tym bardziej, że użyto po raz pierwszy tzw. nowych rozpisek statów, tych z kreskami dzielącymi sekcje: percepcyjne, obronne, ofensywne i pozostałe. Ja uwielbiam ten typ statblocków. Jest klarowny, prosty w użyciu i wyczerpujący temat (...).
Thomas Percy pisze:<br />Niestety chyba z połowa TeamWork Benefitów jest przedrukowana z "Heroes Of Battle", gdzie pojawiły się po raz pierwszy [img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/icon_confused.gif[/img]<br /><!--QuoteBegin-Thomas Percy+--><!--QuoteEBegin-->Dalej lecą zasady Teamwork Benefits, czyli wspólnie wytrenowane przez PC techniki walki i nie tylko (bo np. infiltrowania).
Thomas Percy pisze:<br />Tylko rytuał do nasączenia Bonded Items magią powinien być przeprowadzony w jakiś cennych ubraniach etc A rytuały też mogły być lepsze. Jeden z nich daje premie przeciw wybranemu typowi istot. Wszystkim oprócz Outsiderów (a nie ma innego dającego premie przeciw temu typowi).<br /><!--QuoteBegin-Thomas Percy+--><!--QuoteEBegin-->Dalej reguły proste i grywalne tworzenia magicznyuch przedmiotów przez każdego, na zasadzie nasycenia przedmiotu mocą w wyniku odegrania przez niego (piszę o przedmiocie) kluczowej roli w pamiętnym zdarzeniu, np. PC ostatkiem sił dobił czerwonego smoka i odtąd jego miecz zadaje obrażenia od ognia.
Thomas Percy pisze:<br />A ja się odważę na postawienie oceny. W skali szkolnej było by to cztery z minusem. W tej forumowej pięć (cztery dla jak ktoś jest wielkim malkontentem), ponieważ posiada błędy (pomyłki w rozpiskach, niedopracowane w szczegółach zasady Bonded Items etc). <br />Kupiłem, i nie żałuje (chociaż na sesje nie noszę, nie jestem tak szalony).<br />Akurat do tego podręcznika należy zajrzeć przed sesją i ewentualnie wynotowac co trzeba, i niech leży w domu<!--QuoteEBegin-->I gdyby to była recka, powinienem teraz umieścić ocenę, ale na szczęście nie muszę. Bo, z jednej strony to podręcznik wybitny, z drugiej za ciężki (w kg) by go kupić i dodatkowo nosić go na każdą sesję.
Joey @ Jul 27 2006, 08:46 PM) [snapback]274749[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec--><br />nie protestowałbym, gdyby częściej chciało Ci się pisać .[/quote]<br />Nie można tego wykluczyć, bo z okazji wakacji i z pomocą Darklorda, nadrabiam zaległości w lekturach WotC. Przeczytałem ostatnio Tome of Magic, który mi się tak spodobał, że go kupiłem, oraz Sandstorm, Planar Handbook, Stormwrack, Powers of Faerun, Races of Stone, Heroes of Battle i Weapon of Legacy. Obstawim Races of Stone albo Stormwrack. <br /><br /><br /><!--quoteo(post=274753:date=Jul 27 2006, 10:27 PM:name=Rend)--><div class='quotetop'>QUOTE(Rend @ Jul 27 2006, 10:27 PM) [snapback]274753[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec--><br />Aragathor Roaringflame mnie nie zjadł za moja recenzję "Planar HandBook" to Twoją (znacznie krótszą) chyba też przyjmie [/quote]<br />Moją notkę jako recenzję dyskwalifikuje fakt, że pominąłem milczeniem nieinteresujące mnie ani trochę fragmenty podręcznika jak tabelkę skarbów magicznych pod różne poziomy i reguły companion spirit. <br /><br /><br /><!--quoteo(post=274753:date=Jul 27 2006, 10:27 PM:name=Rend)--><div class='quotetop'>QUOTE(Rend @ Jul 27 2006, 10:27 PM) [snapback]274753[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec--><br />Po co przechowywać części soczewki potrzebne do jednego z rytuałów (który służy jedynie destrukcji), gdy można je zniszczyć, i zapobiec na zawsze ponownemu uruchomieniu rytuału [/quote]<br />Sam wiesz jak jest . Bo są niezniszczalne <br /><br /><br /><!--quoteo(post=274753:date=Jul 27 2006, 10:27 PM:name=Rend)--><div class='quotetop'>QUOTE(Rend @ Jul 27 2006, 10:27 PM) [snapback]274753[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec--><br />Niektóre rozpiski są zrobione naprawdę tragicznie pod względem mechanicznym (najgorszy jest chyba Arcane Mecenary, Fighter 5/ Sorcerer 6).[/quote]<br />Oj, nie wiedziałem. Mógłbyś podać szczegóły?<br /><br /><br /><!--quoteo(post=274753:date=Jul 27 2006, 10:27 PM:name=Rend)--><div class='quotetop'>QUOTE(Rend pisze:<br />Na forum EnWorld opinie są w 75% przychylne. Format stanie się popularniejszy, gdy zacznie go wyświetlać HeroForge. Wtedy NPCa w nowym formacie będzie się rozpisywało w 5 minut. <br /><!--quotec--><br />A na forum Wizardów strasznie na niego narzekają A tylko tak na marginesie powiem że rozpisanie NPC z użyciem tego schematu jest o wiele bardziej czasochłonne niż z użyciem poprzedniego. Zaciukać się można. Ale faktycznie o wiele łatwiej się potem odczytuje.
Rend pisze:<br />No tak, do tego warto podejść elastycznie i dobrać tylko takie składniki, które nie są śmieszne. Szczegółowo wyjaśniają to zagadnienie bodaj w Weapon of Legacy (np. koszty pielgrzymki, darowizna na rzecz klasztoru, wynajęcie artysty itp.). <br />Ale generalnie, to ja tu bardziej cenię samą ideę, niż rozwiązanie mechaniczne, bo mnie wystarczy sam fakt heroicznego zdarzenia i broń się ciach! i umagicznia, a całą resztę można sobie darować. <br /><!--quotec--><br />Tylko rytuał do nasączenia Bonded Items magią powinien być przeprowadzony w jakiś cennych ubraniach etc A rytuały też mogły być lepsze.
<br />Ja osobiście używam szablonu w pliku tekstowym. Tak lekko odbiegając od tematu. Co to jest to HeroForge <br /><!--quoteo(post=274753:date=Jul 27 2006, 10:27 PM:name=Rend)-->Rend @ Jul 27 2006, 10:27 PM) [snapback]274753[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec--><br />Niektóre rozpiski są zrobione naprawdę tragicznie pod względem mechanicznym (najgorszy jest chyba Arcane Mecenary, Fighter 5/ Sorcerer 6).[/quote]<br />Oj, nie wiedziałem. Mógłbyś podać szczegóły?[/quote]<br />Jeżeli nalegasz (analiza wyłącznie mechaniczna).<br />* AntiPaladin tutaj sie nie mam do czego czepić (Fallen Palladin 7/Blackguard 7). Akurat tyle poziomów upadłego paladyna by uzyskać Fiendish Summoning. Featy także sensownie dobrane.<br />* Arcane Mecenary (Fighter 5/Sorcerer 6). Po pierwsze wszelkie nieparzyste poziomy wojownika to poziomy stracone. po drugie znacznie lepiej by moim zdaniem wyszło gdyby użyć klasy prestiżowej Eldritch Knight (Jako Fighter 1/Sorcerer 6/Eldritch Knight 4, za cenę straty jednego feata mamy czary jak dziewiątopoziomowy Sorcerer, i Base Attack +8). Lub jeżeli uważamy że klasa prestiżowa nie pasuje fabularnie to chociaż zamienić to na Fighter 4/Sorcerer 7. Featy też są dobrane jakby nie było wiadomo na co sie postać decyduje (walkę wręcz, czy na odległość). Nie można łapać dwóch srok za ogon. Nie w D&D, (nie bez uzycia Gestalta).<br />* Bounty Hunter (Ranger 3/Rogue 4/Assassin 5) w sumie w porządku, tylko jakbym mógł wynajmować postać na dwunastym poziomie do ścigania kogoś, to bym wynajął maga Iron Will trochę mu jest nieprzydatny (i tak ma strasznie niski Will przez wieloklasowość, więc po co sie wysilać).<br />* Cultist (Cleric 3/Rogue 3), w porządku jako średniopoziomowi kultyści.<br />* Giant Slayer (Barbarian 5/Ranger 5), ma źle dobrane featy (na co komu Toughness). Jeżeli ma się dostęp do "Complete Warrior" to radze zamienić mu featy na pochodzące stamtąd (na przykład Improved Favored Enemy, Extra Rage, czy Extend Rage). Podejrzewam że twórcy "Dungeon Master's Guide II" musieli sie trzymać bazowego materiału.<br />* High Priest (Cleric 17/ Hierophant 3). Rozpiska zrobiona jak należy. No może poza dwoma rzeczami, w zdolności Hierofanty zamieniającej czar na Spell-Like nie można umieścić czaru wzmocnionego metamagią (było to w którymś FAQ), i szkoda że poprzez trzymanie się tylko materiałów źródłowych nie można było dać mu ścieżki rozwoju Divine Metamagic <br />* Martial Artist (Fighter 5/Monk 5, albo Monk5/Rogue 5), ktoś tutaj chyba ma manię nieparzystych poziomów wojownika i feata Iron Will...<br />* Master Wizard (Wizard 13/ArchMage 5) podobnie jak przy High Priest rozpiska jest w porządku (może tylko niepotrzebnie sie upierają na specjalistów, ale to moje odczucie).<br />* MasterMind (Bard 7/Rogue 7), rozpiska jest w miarę w porządku (akurat obie klasy zyskują cos na siódmym poziomie bard nowy poziom czarów, a łotr nową kostkę Sneak Attack).<br />* Tribal Shaman (Barbarian 6/Druid 7) lepszy efekt byłby gdyby zmniejszyć poziomy barbarzyńcy na rzecz druida (albo w ogóle z nich zrezygnować). Już nie mówię że dinozaur wygląda dziwnie.<br />* Undead Master (Cleric 3/Sorcerer 4/Mystic Theurge 10). Wreszcie jakieś rozsądne wykorzystanie klasy prestiżowej. Aczkolwiek nie wiem co za [beeep] dał postaci z klasą Sorcerera zbroję z 15% Arcane Spell Failure.<br />[quote]<!--quoteo(post=274753:date=Jul 27 2006, 10:27 PM:name=Rend)--><div class='quotetop'>QUOTE(Rend pisze:<br />Na forum EnWorld opinie są w 75% przychylne. Format stanie się popularniejszy, gdy zacznie go wyświetlać HeroForge. Wtedy NPCa w nowym formacie będzie się rozpisywało w 5 minut.<br /><!--quotec--><br />A na forum Wizardów strasznie na niego narzekają A tylko tak na marginesie powiem że rozpisanie NPC z użyciem tego schematu jest o wiele bardziej czasochłonne niż z użyciem poprzedniego. Zaciukać się można. Ale faktycznie o wiele łatwiej się potem odczytuje.
<br />Czy to nie narusza nieco równowagi gry (przecież bohaterowie zawsze dokonują heroicznych czynów ).<br /><br />Poprawka: Lekka pomyłka przy Arcane Mecenary (tak to jest jak się pisze po nocy).Ale generalnie, to ja tu bardziej cenię samą ideę, niż rozwiązanie mechaniczne, bo mnie wystarczy sam fakt heroicznego zdarzenia i broń się ciach! i umagicznia, a całą resztę można sobie darować.
<br />Thomas nie przesadzaj, od spisu zawartości kartka po kartce to jestem ja. Wrzuć ten artykuł pod recenzje, porównaj własne odczucia z tabelą ocen, wlep jedną i gotowe.<br />A tak ogólnie to bardzo fajną recenzję napisałeś i bardzo bym się cieszył gdybyś więcej takich pisał.Moją notkę jako recenzję dyskwalifikuje fakt, że pominąłem milczeniem nieinteresujące mnie ani trochę fragmenty podręcznika jak tabelkę skarbów magicznych pod różne poziomy i reguły companion spirit.
Rend @ Jul 28 2006, 12:12 AM) [snapback]274760[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec--><br />* Arcane Mecenary (Fighter 5/Sorcerer 6). Po pierwsze wszelkie nieparzyste poziomy wojownika to poziomy stracone. po drugie znacznie lepiej by moim zdaniem wyszło gdyby użyć klasy prestiżowej Eldritch Knight (Jako Fighter 1/Sorcerer 4/Eldritch Knight 6, za cenę straty jednego feata mamy czary jak dziesiątopoziomowy Sorcerer, i Base Attack +9). Lub jeżeli uważamy że klasa prestiżowa nie pasuje fabularnie to chociaż zamienić to na Fighter 4/Sorcerer 7. Featy też są dobrane jakby nie było wiadomo na co sie postać decyduje (walkę wręcz, czy na odległość). Nie można łapać dwóch srok za ogon. Nie w D&D, (nie bez uzycia Gestalta).[/quote]<br />Masz zupełną rację, tę rozpiskę usunę z mojego skoroszyciku gotowców, a jak będę miał jakieś zagwozdki mechaniczne, to wiem już do kogo się zgłoszę . <br /><br /><br /><!--quoteo(post=274760:date=Jul 28 2006, 12:12 AM:name=Rend)--><div class='quotetop'>QUOTE(Rend @ Jul 28 2006, 12:12 AM) [snapback]274760[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec--><br />* Bounty Hunter (Ranger 3/Rogue 4/Assasin 5) w sumie w porządku, tylko jakbym mógł wynajmować postać na dwunastym poziomie do ścigania kogoś, to bym wynajął maga Iron Will trochę mu jest nieprzydatny (i tak ma strasznie niski Will przez wieloklasowość, więc po co sie wysilać).[/quote]<br />Bounty hunter wizard? Może to skuteczne, ale nie klasyczne. Ten mi się bardzo podoba. <br /><br /><br /><!--quoteo(post=274760:date=Jul 28 2006, 12:12 AM:name=Rend)--><div class='quotetop'>QUOTE(Rend pisze:<br />Arkusz w Excelu do tworzenia postaci do D&D. Uwzględnia wszystkie dodatki do wiosny bieżącego roku. <br /><!--quotec--><br />Co to jest to HeroForge