Zrodzony z fantastyki

 
Kelenar
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 12
Rejestracja: śr lis 12, 2008 6:53 pm

Jak traktować sojuszników

śr lis 12, 2008 7:14 pm

Witajcie, jako że to mój pierwszy post ;)
W najbliższym czasie mam zamiar poprowadzić sesje w Monastyrze. I tu się rodzi moje pytanie: jak traktować sojuszników graczy, którzy z nimi podróżują.
W podręczniku jest napisane coś w stylu że to jest jak druga postać gracza.
Ale jak to przyjąć? Wątpie żeby miało to być tak że gracz ma 2,3,4 postacie bo to by było głupie(tzn. chodzi mi o to że każdą postać by prowadził, zamiast jednej). Więc wychodze z założenia że po prostu sojusznicy spełniają polecenia graczy. Tylko że jaki przyjąć próg "odowy" wykonania zadań. Tzn. chodzi mi o to że sojusznik z więzią 1 raczej nie będzie się narażał dla gracza.
Wiem że możliwe że kwestia zostanie poruszona w dodatku "Sojusznicy" ale do wydania dodatku jeszcze sporo czasu a chciałbym to wiedzieć już teraz ;)
Jak wy się zapatrujecie na tą sprawę
 
Awatar użytkownika
Feniks
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 5008
Rejestracja: ndz lis 07, 2004 10:34 am

śr lis 12, 2008 8:40 pm

Ale jak to przyjąć? Wątpie żeby miało to być tak że gracz ma 2,3,4 postacie bo to by było głupie(tzn. chodzi mi o to że każdą postać by prowadził, zamiast jednej)


Jest tak, że gracz cóż... ma 2,3,4 postacie...

Normalnie pozwalasz graczowi się wcielić w postać sojusznika, jeżeli jest taka potrzeba w danej sytuacji np wysyła sojusznika, do hrabiny, że z nią pogadał o czymś bo bohater nie może/nie chce tam jechać. Wtedy gracz odgrywa sojusznika.

Jeżeli jednak gracz deklaruje, że sojusznik robi coś wymagającego poświęcenia.
Np: " No to mój sojusznik Janos, wsiada na konia i jedzie zaatakować tych bandytów, żeby opóźnić pościg" wtedy gracz rzuca kośćmi

Monastyr HC str 95
Jeżeli gracz postanowi skorzystać z usług swojego Pomocnika albo przyjaciela, MG może poprosić o wykonanie testu lojalności. Polega on na teście Wiarygodności, w którym współczynnik Więzi jest traktowany jako Umiejętność. (...)
Podobnie jak w przypadku testowania Umiejętności - testy Lojalności wykonuje się tylko w sytuacjach, gdy MG ma wątpliwości, czy Sojusznik zachowa się tak jak chciał gracz.


W skrócie kiedy prosisz swojego sojusznika z więziami na 5, żeby dostarczył list do kogoś lub pożyczył ci konia na 2 tygodnie, nie ma problemu. Jeżeli poprosisz go, żeby dobył rapiera i razem z tobą odbił córkę hrabiny z rąk bandytów to już wtedy rzucasz kosteczkami.

Warto zauważyć, że nie ma tam żadnego PT więc przy względnie wysokiej Wiarygodności np 14+ i więziach na 5+ raczej możemy spokojnie liczyć, że sojusznik podejmie się niemal każdego ryzyka.
 
Kelenar
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 12
Rejestracja: śr lis 12, 2008 6:53 pm

śr lis 12, 2008 8:54 pm

Hmm... dzięki za odpowiedź. Jednakże rozwiązanie że gracz może się wcielić w role sojusznika nagle jest według mnie średnio sprawiedliwe dla innych graczy. Chodzi mi o to że taki gracz oprócz tego że będzie chciał grać sojusznikiem (i nim jak pisałeś np. pójdzie na spotkanie z hrabiną ) to będzie chciał grać swoją podstawową postacią, bo np. w tym czasie ma umówione spotkanie z kimś w karczmie.
Tak wiec w takiej sytuacji gracz nagle ma dwie tury zamiast jednej. Troche czasowo niesprawiedliwe.
Oczywiście zdaje sobie sprawę że inny też mają sojuszników. Ale zauważ że ktoś może używać go krócej niż druga osoba.

Warto zauważyć, że nie ma tam żadnego PT więc przy względnie wysokiej Wiarygodności np 14+ i więziach na 5+ raczej możemy spokojnie liczyć, że sojusznik podejmie się niemal każdego ryzyka.

W tym momencie stwarza sie sytuacja gdzie więzi 6+ są nieopłacalne. Bo sporo osób ma wiarygodność 12,13+ i wtedy tylko jest sens jeżeli gramy fabularnie. A mimo to w każdym nas jest takie coś że próbujemy być jak najlepsi ;)
A fabularnie też można wytłumaczyć że ktoś coś dla nas zrobił, co mógłby dokonać tylko prawdziwy przyjaciel, mimo że mamy więź na 5-6.
 
diRavelin
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 27
Rejestracja: pt lut 17, 2006 11:35 pm

śr lis 12, 2008 9:23 pm

--> Osobiście uwielbiam możliwości, jakie dają Sojusznicy. Raz, że dzięki temu możemy zrobić coś, czego nasz "główny" bohater, z racji bycia szlachcicem, nigdy by nie zrobił. A dwa, (tu rozumiemy sprawę chyba nieco odmiennie, bo ja to traktuję jako wielki plus), można zrobić wielowątkową przygodę, która bardziej przypomina "zagadkę logiczną" (kto powinien udać się gdzie, a w tym czasie ktoś inny gdzieś indziej itd.)

---> Ja bym bez żenady poświęcał o tyle więcej czasu Sojusznikom postaci, o ile jest to tylko fabularnie uzasadnione (nie do przesady, ale jednak). No cóż, jeden zainwestował w Rapier i Biegłości i wymiata przy pojedynkach, drugi w Umiejętności i Spryt i nawet nie musi się fatygować do bibliotek, a trzeci ma Przyjaciół...

---> Jeśli kwestia nieopłacalności Więzi powyżej 5-6 wydaje Ci się frapujaca, rozwiązania masz dwa: albo olać rzucanie kostkami i interpretować zachowanie Sojusznika na podstawie cyfry i opisu wartości Więzi, ALBO rzucać k10 ;p (trzeba wyrzucić poniżej wartości Więzi). Et voila!
 
Awatar użytkownika
R@phael
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 289
Rejestracja: czw cze 03, 2004 3:04 pm

śr lis 12, 2008 9:25 pm

Wszystko trzeba brać na logikę, jeśli coś nie wymaga wielkiego poświęcenia, a nawet jest na rękę danej osobie to nie trzeba dużej więzi. Inna rzecz kiedy odmówimy tej osobie pomocy.

Feniks gdzie jest napisane że gracz może odgrywać sojusznika? Bo nie pamiętam.

Sojusznik to przyjaciel, traktuj ich jak należy, bo im możesz zaufać innym niekoniecznie ;). Na mojej sesji sojusznik gracza rzucił się na grupę ghouli, gracz choć czuł spore obawy i normalnie by zwiewał tutaj postanowił ruszyć za nim ryzykując własne życie, bo jak określił gdzie on takiego drugiego znajdzie? :).
Sojusznik cie ostrzeże, sojusznik może nawet zaryzykuje swe życie no i może prosić cie o pomoc rozpoczynając ciekawą przygodę :).
Kurcze no możliwości są nieograniczone.
 
diRavelin
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 27
Rejestracja: pt lut 17, 2006 11:35 pm

śr lis 12, 2008 9:34 pm

Feniksowi chodziło o Przyjaciół...

HC, str.93
"Gracz dysponuje swoimi Przyjaciółmi, podobnie jak własnym bohaterem. Deklaruje w ich imieniu akcje i wykonuje wszelkie czynności - podobnie jak ma to miejsce w przypadku jego postaci. Gracz ma wgląd w karte postaci Przyjaciela i może przeznaczać punkty doświadczenia na jego rozwój" itd...

Pomocników nie odgrywamy my, tylko MG, aczkolwiek w taki sposób, że raczej nam sprzyjają.
 
Awatar użytkownika
Feniks
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 5008
Rejestracja: ndz lis 07, 2004 10:34 am

śr lis 12, 2008 11:01 pm

Racja pomyliło mi się, to w przyjaciół lub Pomocników można się wcielać czyli w tych co podróżują z BG. Poza tym nie trzeba odgrywać każdego zadania powiężonego Sojusznikowi jak powiem do sługi "Janie jedź zawieź te listy do hrabiny i weź od niej odpowiedź" to chyba, żaden MG nie każe mi odgrywać jady na koniu przez 3 dni po listy i z powrotem. Po prostu MG po 3 dniach przygody powie " ok wraca Jan z listami"
Ale jeżeli powiem, Janie walczysz lepiej niż ja weź proszę ubij tego chłystka to już wtedy dobrze by było graczowi dać możliwość pokierowania Janem.

Ogólnie gracz powinien sie wcielać w sojusznika gdy ten ryzykuje bo głupio mu ogłosić ok sojusznik nie wrócił pewnie nie żyje.
 
Awatar użytkownika
R@phael
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 289
Rejestracja: czw cze 03, 2004 3:04 pm

śr lis 12, 2008 11:06 pm

Osobiście nie jestem za bardzo za tym by każdą ważną misję kierował gracz, w końcu jeśli posyłamy przyjaciela to fajnie jest kiedy możemy się niepokoić nie wiedząc jak mu idzie i czy wróci cało :). No i co czynimy w czasie kiedy nie mamy od niego informacji.
Rzadko daje graczom sposobność samodzielnego prowadzenia przyjaciół.
 
Awatar użytkownika
Feniks
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 5008
Rejestracja: ndz lis 07, 2004 10:34 am

śr lis 12, 2008 11:54 pm

Nie wiem ja tam daje zawsze, kiedy sojusznikowi zagraża niebezpieczeństwo bo to logiczne dość, poza tym po to właśnie gracze wykupują tych sojuszników.
 
diRavelin
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 27
Rejestracja: pt lut 17, 2006 11:35 pm

pn lis 17, 2008 8:50 pm

Trochę odgrzewając "temat-odstały kotlecik"...

Oczywiście, że nie zawsze i nie w każdego Sojusznika Gracz powinien mieć możliwość się wcielić. Uważam, że powinno to dotyczyć tylko Przyjaciół, nigdy Pomocników, nawet tych, którzy podróżują z BG. Jeśli wątek poboczny jest istotny i jeśli Graczowi powiodą się Więzi, powinien móc się wcielić w Przyjaciela, a Pomocnicy będą działać "po jego myśli", ale nadal kontrolowani przez Mistrza Gry. Oczywiście do najbliższego nieudanego testu Więzi....

Czyli wszystko po raz kolejny sprowadza się do tego samego: potrzebny jest umiar i zdrowy rozsądek... Ech...
 
Awatar użytkownika
R@phael
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 289
Rejestracja: czw cze 03, 2004 3:04 pm

pn lis 17, 2008 9:07 pm

No ostatnio z braku jednego gracza drugiemu zaproponowałem ze poprowadzę sesję jego sojusznikiem, ale rzecz nie wyszła go gracz zupełnie przygotowany do gry zupełnie inna postacią.
W związku z tym osobiście uważam że granie sojusznikiem w ważnych momentach nie do końca jest dobre bo się popełnia pełno gaf, które w mogą doprowadzić do jego kontuzji bądź nawet śmierci.
 
diRavelin
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 27
Rejestracja: pt lut 17, 2006 11:35 pm

pn lis 17, 2008 11:00 pm

--> Noo oczywiście, możliwość wcielenia się w Przyjaciela musi być postrzegana jako przywilej, nie jako obowiązek. Jeśli Gracz nie czuje się na siłach, lub nie przygotował sobie spójnej wizji sojusznika, lub po prostu nie ma ochoty, nie przymusimy go.
 
Awatar użytkownika
R@phael
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 289
Rejestracja: czw cze 03, 2004 3:04 pm

wt lis 18, 2008 3:16 am

Gracz był chętny spróbować, ale po sesji było oczywiste że nim zacznie myśleć jak szpieg minie trochę czasu. Po za tym nie każdy potrafi wczuć się w czyjąś skórę, choćby nie wiadomo jak bardzo chciał.
 
Awatar użytkownika
Feniks
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 5008
Rejestracja: ndz lis 07, 2004 10:34 am

wt lis 18, 2008 12:35 pm

To, że jednemu graczowi nie wyszło nie znaczy, że pomysł wcielania się jest zły. Mój kolega gra świetnie Łotrzykiem w dnd ale jak dostanie postać paladyna to nie wie co ze sobą zrobić, czy to znaczy że postać paladyna jest do kitu czy też może, że nie jest postacią dla niego?

Twój gracz spróbował czegoś nowego, nie wyszło to ryzyko związane z eksperymentowaniem, może spróbować raz jeszcze bogatszy w doświadczenia lub dać sobie spokój i pozwolić tobie odgrywać sojuszników ale nie widzę powodu, by zabraniać reszcie drużyny aby również sprawdzili jak to jest.
 
Awatar użytkownika
R@phael
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 289
Rejestracja: czw cze 03, 2004 3:04 pm

wt lis 18, 2008 2:19 pm

Jak ktoś daje radę to czemu nie. Ale to jednak trochę dziwne jak nagle człowiek musi się zupełnie przestawić w odrywaniu, no chyba że z inkwizytora nagle robi żołnierz z umysłem inkwizytora ;)
Zresztą osobiście jestem zdania że lepiej tradycyjnie odgrywać przyjaźń.
 
Awatar użytkownika
Feniks
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 5008
Rejestracja: ndz lis 07, 2004 10:34 am

wt lis 18, 2008 11:56 pm

Ja uważam, że po to podręcznik daje nam te możliwości, żeby z nich korzystać. Więc czasem pozwalam sobie na zabiegi, że sam coś mówię i nagle pytam mojego sojusznika,
-"Janosie co o tym sądzisz znasz się lepiej na twierdzach"
i Później jako sojusznik sam sobie odpowiadam
"Powinniśmy zaatakować od północy tam gdzie fosa jest najpłytsza"

Ale rzadko. Zazwyczaj w postacie sojuszników chcę się wcielić gdy mają załatwić coś ważnego dla fabuły. Np wysyłam sojusznika na bal gdzie ja nie mogę wejść.

Jako MG sam też czasem przejmuje kontrole nad sojusznikami graczy kiedy oni o nich zapomną.

np Grcz: " Zaatakujemy od strony głównej bramy"
MG głosem sojusznika " Nie robiłbym tego przyjacielu, to zbyt niebezpieczne."
 
Awatar użytkownika
oddtail
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 824
Rejestracja: czw maja 20, 2004 5:38 pm

sob lis 22, 2008 9:47 pm

diRavelin pisze:
Trochę odgrzewając "temat-odstały kotlecik"...

Oczywiście, że nie zawsze i nie w każdego Sojusznika Gracz powinien mieć możliwość się wcielić. Uważam, że powinno to dotyczyć tylko Przyjaciół, nigdy Pomocników, nawet tych, którzy podróżują z BG.


A tu się nie zgodzę. Odgrywanie służących i obstawy jest IMO bardzo dobrym pomysłem. Dzięki temu, zresztą, gracz który lubi sobie powojować, ale chce zagrać postacią realistyczną, a jednocześnie nie związaną z wojaczką (bo ja bardzo przepraszam, ale ilu zasiedziałych szlachciców będzie walczyć o życie?) może podczas walki "przeskoczyć" w skórę ochroniarza postaci. Gracz się nie nudzi, postać nie naraża życia, wszyscy są zadowoleni.

A to tylko jeden przykład zastosowania Sojuszników w ten sposób ;).

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości